Evaluering: GGW tager stort skridt fremad
Denne evaluering af Geeks Gone Wild #23 er en klumme, og den afspejler derfor skribentens egne holdninger og oplevelser. Dust2.dk kan derfor ikke stilles til ansvar for disse oplevelser og holdninger.
I weekenden blev den 23. udgave af Geeks Gone Wild afholdt, hvor Dust2.dk havde sendt enits og jeg, Arthrangos, ud til turneringen. For at lave en ordenlig afrunding på denne omgang GGW, har jeg derfor klargjort en evaluering af GGW til jer, som kommer til at afspejle de punkter af eventet, som jeg har fundet mest nævneværdige at skrive om.
Main turneringen bød på udfordringer fra start
Vi kom uden tvivl til at få et brag af en turnering, da GGW havde lovet os 140.000 kroner pengepræmier i main turneringen, hvilket havde fristet hold som Tricked, Fragsters, MANS NOT HOT og LPSP.GG til at deltage.
Først skulle holdene igennem kvalifikationerne, hvor man røg ned i lowerbracket, hvis man tabte bare én kamp. Dette scenarie fandt sted for både Tricked og Fragsters, som efterfølgende mødtes i kamp om overlevelse, hvor Tricked gik videre, samt GGW sluttede for Fragsters' vedkommende på en skuffende 9.-12. plads.
Denne måde at sætte en turnering op synes jeg fungerer meget fint, men det betyder samtidig, at man risikerer at se hold som netop Tricked og Fragsters mødes i kamp om overlevelse ret tidligt. Jeg så selv disse to hold være blandt dem, som burde nå mindst til semifinalerne, hvilket kun fandt sted for Tricked, da de løb med førstepladsen på 100.000 kroner.
Turneringen i sig selv blev også presset fra start, da GGW gav cirka 1 time og 15 minutter til hver kamp, og dette kunne også mærkes på spillerne, da de hurtigt blev drænet for energi.
Dette snakkede jeg med flere af spillerne om, hvor det blandt andet kom ud fra Fragsters' dragoNfly, at der godt kunne være lavet et bedre format, så de havde mulighed for at få mere søvn. Formatet gjorde nemlig, at flere af holdene først var færdige med deres kampe klokken 03:00 om natten, og at de skulle møde kampklare op klokken 10:00 om morgenen.
I takt med, at programmet blev meget tæt, begyndte flere problemer at opstå, hvor vi på dag ét oplevede strøm- og serverproblemer. Bestyrelsen påbegyndte dog fejlsøgningen med det samme, og højest 30 minutter efter problemerne opstod, sad spillerne klar inde på serverne igen.
Det bør også nævnes, at selvom Odense havde sikret sig direkte plads til playoffs, efter de vandt Thy Party, stod de til at få et meget dårligt seed. GGW tog dog kritikken til sig, og efter en revurdering af sagen blev seeds til turneringen lavet om, så Odense fik en velfortjent plads.
Odenses sejr til Thy Party betød dog samtidig for dem i deres gruppe, at de automatisk havde tabt en kamp hver. De andre hold i Odenses gruppe skulle derfor kun tabe én kamp mere for at være helt ude af turneringen, hvilket jeg synes er en helt forkert måde at gøre det på.
JERN og vnG som castere var godt, men der manglede noget
Til at lede os gennem kampene havde GGW hentet Danske Spils JERN og veteranen vnG hjem som castere. Her blev jeg personligt overrasket af kvaliteten, de to bragte sammen, og især af vnG, som jeg altid har set som en spiller og ikke som caster, imponerede.
De var dog også de eneste, som GGW havde hentet hjem til de mange kampe, og dette betød, at flere af kampene foregik uden kommentator. Det betød også, at en kamp som den mellem Tricked og Fragsters desværre ikke kom på storskærm, hvilket jeg synes var virkelig ærgerligt, især når den havde så stor betydning.
Nu hvor GGW havde tilsidesat over 150.000 kroner i pengepræmier til deres CS:GO-turnering synes jeg, at de godt kunne have investeret mere i casting. De kunne eventuelt have sikret sig 7ri som caster, som allerede var til eventet som observer. rizc havde uden tvivl også været en perfekt kandidat til arbejdet, men han har fortalt mig, at deres tilbud var alt for lavt til at han ville.
Kæmpe opgradering af scene og setup, men desværre gemt væk
Forventningerne var uden tvivl høje til GGW, da de udover de tårnhøje pengepræmier også havde sikret sig Gigantium. De høje forventninger blev dog også indfriet, da arrangørerne havde sat hallen og scenen rigtig flot op.
Hallen bestod af godt 1500 pladser, og selvom vi derfor var mange mennesker, havde hver mand rigelig af plads ved deres borde, og selvom vi i øjeblikket er i januar, virkede det til, at folk kunne holde på varmen - og vigtigst af alt; der blev aldrig for varmt derinde!
Scenen havde fået en kæmpe opgradering fra sidste sæson, hvor der samtidig var gjort plads til masser af tilskuere. Jeg synes også, at lyden var blevet forbedret en del, hvilket gjorde oplevelsen af finalerne hvert et sekund værd at se.
Desværre var scenen blevet placeret helt ud til siden, hvor vi eksempelvis til CBE så scenen være placeret helt centralt af hallen. Her synes jeg, at GGW godt kunne have arbejdet bedre på at få vist scenen, for de havde virkelig lavet et flot stykke arbejde med den.
Sammenlignet med CPH Games bød kantinen på gourmetmad
Til et LAN på størrelse med dette, forventes der uden tvivl også, at der bliver tilbudt god mad gennem weekenden. Vi har dog tidligere set events som Copenhagen Games have mad på menuen, som selv den værste kok ville kunne gøre bedre.
Dette var dog ikke tilfældet her i weekenden, hvor Gigantium bød på lækker mad i form af burgere, salatbar, sandwiches og meget mere. Betjeningen var også rigtig hurtig, og priserne var der heller ikke meget at brokke sig over, da selv en 22-årig gut som mig ville have råd til at fjerne sulten.
Kantinen var dog udenfor selve hallen, men for at være sikre på, at folk havde energi i blodet, havde GGW opsat deres egen biks inde i hallen. Det var dog ikke af samme kaliber som Gigantiums kantine, men her blev der i stedet solgt popcorn, chips, slik, slush ice, kaffe, vand, energidrikke og lignende.
Stemningen og det sociale kunne ikke være bedre
Selvom GGW i sig selv ikke skal stå for at folk smiler til deres event, sikrede deres mange faciliteter en rigtig god stemning gennem weekenden.
Fra dag ét stod stemningen højt, og det fulgte da også med hele weekenden over. Det skyldes nok især de mange gode faciliteter, som GGW tilbød, da vi så gode muligheder for mad og drikke, godt med plads til sit setup, en lækker scene og meget andet.
En god mængde af deltagerne var efter finalen også ude og nyde et par øl eller fem. Herefter sluttede den lange dag for mange af os i Aalborgs nok mest anerkendte gade, Jomfru Ane Gade.
De få problemer var svære at opfatte til så godt et LAN
Bestyrelsen i GGW stod uden tvivl over for nye udfordringer, da de til den 23. sæson af deres event havde sikret sig en hal i Gigantium. Udfordringer kom der også mange af for mandskabet, men jeg synes, at de var rigtig dygtige til at igangsætte fejlsøgningen og løse problemerne, så snart de opstod.
Selvom formanden for GGW gjorde det klart for Dust2.dk i midten af juni måned, at målet for deres CS:GO-turnering lød på én million kroner, har de stadigvæk formået at forhøje deres præmiepulje en del. Det er måske ikke nok til at hente Heroic, North og Astralis hjem, men de er ihvertfald på vej derop af.
Alt i alt synes jeg, at GGW #23 har været et succesfuld event, både i forhold til turneringen, pladser og scenen. Det bliver ihvertfald ikke det sidste GGW-event, som jeg deltager til, da de også behandlede os journalister godt i form af mad og drikke, samt god plads til at passe vores arbejde.