Sport er følelser

Nej tak til kollektiv skæld ud for at buhe. Man skal kunne mærke, at man er på udebane - sådan er det, når vi er følelsesmæssigt involveret, og det er vigtigt for sporten CS:GO, at vi er det.

Sport er følelser. Og underholdning selvfølgelig.

Det er derfor, sport betyder så meget for rigtig mange af os, og man kan gå på arbejde mandag morgen med følelsen af, at man svæver på en lyserød sky.

Man kan omvendt også være godt nedtrykt, hvis ens favorithold har tabt.

Det må vi altså ikke lave om på.

Derfor bliver jeg virkelig træt, når først MACHINE henvender sig så direkte til publikum, fordi de buher, og senere når SPUNJ giver en ordentlig opsang og kalder alle for plastikfans.

For nej kære eksperter; man SKAL ikke være fan af Counter-Strike.

Det er fuldstændig misforstået, at vi alle sammen skal sidde og klappe i takt, som var det en eller anden håndboldkamp i provinsen.

Og undskyld til alle håndbold-fans, men helt ærligt, havde I ikke også hellere set, at stemningen mindede mere om en fodboldkamp?

Hvis alle bare skal holde med Counter-Strike, så mister vi jo de kæmpe jubelbrøl, når publikums favorithold vinder en vigtig runde. Jeg har været til mange live-events efterhånden, og ja, jeg jubler også, når s1mple laver et fantastisk 1v3 clutch, men jeg kan altså ikke juble hele tiden.

Uden buh'en fra publikum giver spillerne ikke igen, og så går vi alle sammen glip af fantastiske øjeblikke som dette, hvor apEX dansede i Royal Arena.

Lad os nu nyde, at publikum giver alle os derhjemme noget ekstra, når vi ser kampene. Lige fra kuldegysninger til store grin.

Det er jo også derfor, at karrigan stikker hånden op til øret, og derfor apEX danser rundt på scenen. Vi driller jo hinanden, sådan er sport! Hvis publikum ikke må vise følelser, så gør spillerne det jo heller ikke, og hvad står vi så tilbage med?

Ja, vi er tilbage ved starten på denne klumme.

For sport er følelser og underholdning.

Hvis vi fjerner følelserne, har vi kun underholdningen. SÅ sjovt er det altså heller ikke at se CS:GO 10 timer om dagen 5 dage i træk, så vi er nødt til at dyrke følelserne for at gøre seere til livslange fans, der giver det videre til deres børn.

Mange herinde fulgte formentlig Danmark til EM i fodbold i sommer. Spørg lige dig selv, hvem du holdt med i finalen? Jeg holdt med Italien. Ikke fordi jeg har nogle aktier i italiensk fodbold, eller fordi jeg kan lide en glas amarone bedre, end jeg kan lide en kold 'pint' på pubben.

Det er da fordi England slog Danmark ud på film. Jeg er pludselig følelsesmæssigt involveret i kampen, fordi jeg er sur over måden England slog mit hold på.

Det SKAL også eksistere i Counter-Strike!

Så kære fans: Jeg elsker, når I lever jer ind i kampene. Når i buher af holdene. Når i jubler over et enkelt kill. Fortsæt med det, indtil vinderholdet løfter pokalen.

#1(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:04
Butler
Så godt skrevet!!! Er meget enig.
#2(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:04
whitebear22
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Godt brølt Sander.

Vi har massere af steder, hvor det nærmer sig svenske, kønsløse tilstande - lad ikke vores arenaer og sportsevents blive en af dem.
#3(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:07
str1x
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Well said!
#4(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:08
KaaheeM
Jeg er meget enig - alle de buuh råb og øvrige stemnings råb etc. gør kun intensiteten og spændingen større og federe. "problemet" med dette er at nogle folk ikke kan styre sig, og chikanerer folk der holder med andre hold; det kunne være fedt med deciderede "fan områder" fra udbyders side når man skal købe billet til arenaerne.
#5(Med 25 svar)
29. november 2021 kl. 14:15
Nordby
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Som jeg forstår det siger machine noget fordi han står midt i et interview, og folk buer af Shox. I min bog hører tilråb og buuuuhen alle dage til stede, men behøver man virkelig gøre det midt i interviews? For mig handler det sidstnævnte om respekt, og ikke følelser. Bare fordi Vitality skal til at møde Astralis så respekter dog det andet menneske der har ordet, det troede jeg sku vi alle lærte tilbage i folkeskolen. Man kan bue af dem hele kampen lang, og lige når de vinder og fejrer det, men efter det igen synes jeg det er om respekt. Det var jo derfor der var så stort et møgfald mange steder i europa over de engelske fans der buede under hele den danske nationalsang i semifinalen i sommers, det handler om respekt og ikke følelser i visse momenter.
#11(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:20
Boblashdk
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 17
Jeg er meget enig, buh-råb er ikke problemet. Men det kræver en forståelse for, hvornår det er passende.

Jeg håber det skyldes, at CS har været væk fra LAN og derfor skal publikum såvel som spillere lige finde sig selv igen.
Dette håber jeg også kommer med i overvejelserne, når der skal afgøres lokation til de næste majors.
#13(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 14:25
bat
Hvis de ikke vil have en reaktion, så må de da lade være med at have noget så tåbeligt som et live interview på en scene i en fuld arena. Det er da for tåbeligt at bede 10,000 mennesker lige om at være stille i X minutter. Hjemmebaneholdets tilskuere skal da bare forsøge at komme ind i hovedet på modstander så meget som muligt!
#33(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:59
Nordby
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Men det jeg snakker om er jo ikke noget nogen, udover de 10.000 mennesker som du nævner kan gøre noget ved i min bog. Jeg synes bare det er sørgeligt der er så mange folk højst sansynligt danskere der ikke respektere Shox og Machine nok til at stfu med at buhe under et interview.
#18(Med 21 svar)
29. november 2021 kl. 14:36
Wasin
90% af kommentarsporet i den seneste nyhed omkring det, kommentarsporet i den her og nu den her total ligegyldige klumme har jo slet ikke fattet hvad problemet er.

Der er jo absolut ingen der har et problem der bliver buhet, huhet eller hvad fanden de gør under kampene og på tidspunkter det giver mening - det hører sig til. Problemet er de idioter der ikke kan respekterer når en anden mand har ordet - og det problem fremhæver spunj+machine.

Det fatter 90% af folk herinde og nu tilsyneladende også Sander så ikke :D
#40(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 15:12
zaioh
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Skulle til at skrive noget lignende, men nøjes med en +1 :D
#47(Med 9 svar)
29. november 2021 kl. 15:46
DOMINA7HOR
Hold nu op. Problematikken er det kvalmende faktum at du SPUNJ, Machine og hvem fanden tror de skal bestemme hvad god kutyme, moral og opførsel er når det kommer til fankultur. Nej.

Og du forstår tydeligvis heller ikke at den dybe problematik når snakken går på tilhængerne ej heller drejer sig om, at man ikke må afbryde og buhe når Hr. Hvem-som-helst har taletid. Problematikken er tilskuere der giver info til spillerne.

Resten af fankulturen og stemningen dikteres af dem som BETALER for at komme ind og se kampene. Dem der i forvejen har betalt for den Astralis- eller Heroic-trøje de tropper op i.
#49(Med 5 svar)
29. november 2021 kl. 15:53
Wasin
Så da machine beder dem holde kæft under sit interview med Shox så drejer det sig om problematikken omkring tilskuerne der giver info til spillerne?

Jo deeeeeeeeeeeeet :D
#52(Med 4 svar)
29. november 2021 kl. 16:05
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Hvad med når spunj siger at alle de plastik-fans, der kun er kommet for at se astralis bare skal skride af helvede til og ikke komme tilbage?
Handler det også om shox interviewet?
#57(Med 3 svar)
29. november 2021 kl. 16:18
Wasin
Det handler vel netop om folk ikke jubler og tilgodeser sporten for hvad den er - men kun kommer for det enkelte hold.

Så ja det handler vel ret beset om det præcis samme - at de buher.
#64(Med 2 svar)
29. november 2021 kl. 16:42
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Du skriver: "Der er jo absolut ingen der har et problem der bliver buhet, huhet eller hvad fanden de gør under kampene og på tidspunkter det giver mening - det hører sig til. Problemet er de idioter der ikke kan respekterer når en anden mand har ordet - og det problem fremhæver spunj+machine. "

Når du vælger at sige, at det er den eneste problematik og 90% af kommentarerne rammer helt skævt, så synes jeg bare det er ret snæversynet.

Folk kan jo sagtens være CS fans, men samtidig være mod Vitality når deres hold spiller mod dem. Ja, det er da værd at stille skarpt på om man kan buhe eller ej under et pregame interview, men diskussionen er da større end det.

Du har et meget klart regelsæt for hvad du synes er i orden. Andre mener, at man gerne må buhe under et interview. Så er der nogen der mener, at man slet ikke skal buhe af modstanderen - på noget tidspunkt. At tro, at man har den endelige sandhed og så bare sætte et punktum for diskussionen er en smule arrogant i mine øjne.

Hvis man er fan af fodbold, så kan man jo godt sidde derhjemme og "nyde" en kamp mellem OB og Midtjylland, men når du så er på stadion, så jubler du ikke når dit hold spiller mod dem.

Der var stadig stemning i arenaen og massere af tilskuere til i hvert fald de 2 første maps af finalen, men man kan simpelthen ikke forvente at publikum skal give den lige så meget gas, som når Astralis spiller.

Man forventer jo heller ikke at alle de russiske Navi fans tuner ind, når Heroic og Vitality spiller en online finale. Det gør dem da ikke til plastik fans.

Udover det, så synes jeg også det er underligt, hvis vi skal til at gatekeepe hvad en ægte fan er.
#66(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 17:06
Wasin
Du misforstår jo noget. Jeg siger det rammer skævt i forhold til essensen af problematikken - som netop ikke går på hvorvidt, det som helhed er okay at buhe eller ej.

Hele den her klumme er jo fuldstændig skudt ved siden af "Sport er følelser - det er okay at buhe" - Ja lige præcis. Men fordi sport er følelser behøver man ikke være en idiot omkring det, udtryk dine følelser med respekt - som feks ved at holde kæft når der laves et interview.

Det handler ikke om en arrogant tilgang til tingene - men om folk misforstår essensen af hvad jeg tolker det som om machine og spunj prøver fremhæve - som netop er 'Buh når det giver mening' - under kampene, walkins osv osv osv.
#72(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 17:29
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Det er fair nok, det er bare ikke min læsning af situationen.
Jo, Machine snakker kun om interviewet, fordi det er det, han står midt i. Spunj snakker om interviewet, ja, men i mine ører bliver der blandet mere ind i det, når han siger, at han er glad for at zywoo har skudt halvdelen af publikum hjem, fordi så er der kun ægte counter strike fans tilbage i arenaen.

Så åbner han jo op for diskussionen om hvad en ægte fan er, og hvordan de skal opføre sig.

Det viste sig så, at halvdelen af publikum ikke skred, men blev for at se finalen.

Jeg læser personligt Sanders klumme (som jo bare er en mening), som et svar på den større debat, der kørte i den anden nyhed omkring det, og alt det støj, der har været internationalt.
Det er helt fair, at du vil tage udgangspunkt i den enkelte hændelse.
#62(Med 2 svar)
29. november 2021 kl. 16:38
RasmusRoev
Det blev da vist SÅ mange gange, at det har ingen virkning for spillet. Der blev råbte skyd osv. Der sidder 5 spillere på serveren, hvor ingen fatter, at det er til dem de snakker.
Lidt ligesom når du sidder med gutterne, 2 af dem er død, og de siger, der er en til højre. Derved er vi 3 der kigger os til højre, og 2 af os bliver skudt fra venstre :) Forstå min pointe. Jeg nægter at tro, at det er udfaldsgivende, at tilskuer giver den fordel!
#80(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 19:33
DOMINA7HOR
Det er vel et problem hvis det ligefrem bliver betegnet hist og her som åbenlyst snyd. Men ja, det er vel som man ser på det.
#81(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 19:44
RasmusRoev
Synes de snakkede om det, og der blev det skudt lidt i jorden? :)
Måske bare mig. Jeg har svært ved at se, hvordan det skal fjernes, glasburet har jo aldrig været fedt.
#50(Med 2 svar)
29. november 2021 kl. 16:01
soga
Fuldstændig enig. Jeg undrede mig også da jeg så det interview, hvor shox ikke siger noget dårligt om Astralis, men blot bliver buet af fordi at Vitality har vundet (måske det samme var sket hvis V havde tabt?).

I min verden er det også meget simpelt. Det handler om respekt. Man lader folk tale når de har ordet, det andet er respektløst. Hvis de så siger noget der ikke er populært kan man buuuhe og det er ganske naturligt, men indtil da, så hold kæft og lad folk tale ud. Under kampene fint, før kampene, synes egentligt stadig at man skal lade folk tale, men der er selvfølgelig i et psykisk spil igang her, så forstår bedre den anden side her.

At folk skal buhe efter et nederlag i et neutralt interview vidner om at folk er “små” og umodne, og ikke kan adskille konkurrencen med en mand der står og prøver at svare neutralt på et svar en kommentator kommer med.

Jeg tror den situation gør at MANGE af de mere introverte spillere ikke har lyst til at stille op til den slags interviews.
#51(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 16:01
Wasin
Det psykiske spil skal bare komme til udtryk ved walkins og under kampene og ikke når man afholder er interview.

Forstår ikke folk har så afstumpet en forståelse for almen opdragelse og respekt - men jaja det må folk sgu selv om :D
#53(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 16:05
soga
Enig i begge ting igen.

Det bliver vendt til hate mod spunJ. Ja, opdragelse og respekt er også det jeg tænker der er problemet.

Mon folk havde hadet spunJ lige så meget, hvis det var et LAN i Frankrig og han havde haft denne tale efter V havde smadret Astralis og Lucky blev interviewet?
#55(Med 4 svar)
29. november 2021 kl. 16:13
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Det lød til 5-6 mennesker buhede, og måske 30-40 fulgte med .. Når resten så netop viser respekt, lyder det vildt. Folk får det til at lyde som om 8.000+ mennesker buhede.

Man kan altså ikke styre alle folk, der vil altid være en minoritet der ikke kan opføre sig ordentligt. Bare se fodboldfans - 25.000 kan opføre sig pænt, men hvis 500 laver ballade, er det stadig dér fokus er.

Synes godt nok situationen bliver overdramatiseret helt vildt.
#59(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 16:20
soga
Var det så få mennesker? Det lød på for mig på TV som om at det var halvdelen af salen.
#68(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 17:12
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
twitter.com/DonHaci/status/1464970859731374091?t=Z..

Lyder det der som 7.000ish +/- mennesker der buher? Forstå mig ret, der skal ikke buhes under et interview - men man kan aldrig gardere sig mod et fåtal af idioter, som det i min optik lyder til var tilfældet her.

Om kameraet/ lyden ikke opfanger det hele skal jeg ikke kunne sige - men eftersom man kan høre en person tale "bag" kameraet, sige et-eller-andet jeg ikke fangede, mens der buhes, så virker det ikke til det var specielt mange.
#61(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 16:34
Gilborg
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Var du selv i arenaen fordi jeg kan garantere dig for at det var mere end 50 mennesker som buede, hele salen brølede op og jeg sad bagerst og kunne høre det.
#69(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 17:13
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
50, 100 - jeg aner ikke hvor mange der er tale om. Men ift 14.000 mennesker i salen, er jeg 100% sikker på der ikke er tale om "hele arenaen* brølede op". Jovist, kameraet og lyd kan misse en del, men nægter at tro på det var 50%+ af tilskuerne der buhede.

twitter.com/DonHaci/status/1464970859731374091?t=Z..
#86(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 20:55
zentsE
+1
#88(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 21:15
grand
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Du har så meget ret.
#6(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:12
ZaNwish
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Godt skrevet Sander. Men når Vitality står og bliver interviewet inden kampen mod Astralis og machine kommer ind på major og sådan så behøver man ikke buhe men på alle andre tidspunkter kan man godt buhe. Når de kommer op af gulvet osv. Jeg bliver også lidt træt når folk skriver "cadian er lort". Kom nu lidt. Så hellere skriv "hader heroic"
#7(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:15
Opal
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
"Og undskyld til alle håndbold-fans, men helt ærligt, havde I ikke også hellere set, at stemningen mindede mere om en fodboldkamp?"

Så længe det ikke er stemningen som til kampe på OB's stadion, jo..
#8(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:17
crisp
af alle sprog, så valgte du at tale fakta
#9(Med 22 svar)
29. november 2021 kl. 14:18
Sonny
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Tror du misforstår hvad problemet er. Man skal have respekt for sporten og de mennesker der er med til at skabe den og gøre det stort. Jeg er helt med på at der er hold man hepper på og nogle man ikke kan lide. Men der er ingen grund til at buhe midt i et interview på en scene.

Hvis i virkelig har et behov for at buhe, så kan i gøre det når kampen er startet og de vinder runder mod jeres hold. Inden kampen hører det ikke til og heller ikke efter.
I kan vise følelser under kampen og resten kommer fra det trash talk spillerne og holdene laver som skaber sjov drama.

Så kære fans: Please have respekt for den esport vi alle elsker og anerkend når folk spiller flot, selvom det ikke lige er jeres favorit hold.
#14(Med 14 svar)
29. november 2021 kl. 14:27
bat
Stop. Jeg ville da aldrig anderkende og klappe af England bare fordi de spillede bedre fodbold end Danmark i semien. Det er jo ikke det, det handler om - det handler om at ens hold skal vinde!
#20(Med 13 svar)
29. november 2021 kl. 14:39
Sonny
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
har aldrig sagt du skal klappe. Bare lad vær og buhe og ødelæg interviews osv. Det er det eneste jeg siger. Du er mere end velkommen til at buhe når de vinder runder mod dit hold osv.
#22(Med 12 svar)
29. november 2021 kl. 14:45
bat
Du skriver da at man skal anderkende et andet holds flotte spil. Det svare vel til at jeg klapper når DKs modstander laver et flot mål? Aldrig i livet - det er sgu da for mærkeligt. Tænker også at landsholdspillerne ville finde det mærkeligt hvis Parken anderkende et godt mål af Ronaldo…
#26(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:51
Sonny
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Fair nok hvis anderkender var et forkert ord og hvis vi bruger fodbold som reference, så er du også velkommen til at buhe mens kampen er i gang og når de andre score mål osv, men synes stadig at når kampen er slut osv, så skal det også stoppe der. For min skyld må i også buhe når vitality går på scenen, men så snart man starter et interview osv, så hører det bare ikke til. Men igen det er min mening og jeg elsker bare cs og har respekt for holdene og sporten.
#27(Med 10 svar)
29. november 2021 kl. 14:53
Wasin
Men det sker jo - jeg har set modstander holdets fans klappe af messi gentagende gange i forbindelse med udskiftninger/mål.

Nogle gange skal man bare anerkende klasse :)
#30(Med 7 svar)
29. november 2021 kl. 14:56
Sonny
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Jeg kan fandme også som fodbold fan sidde og tænke wow det var fandme et vildt mål af ronaldo, i stedet for at sidde og råbe og buhe når real score mod barca, som jeg er fan af.
#34(Med 5 svar)
29. november 2021 kl. 15:00
Wasin
Lige præcis - jeg forstår slet ikke folk har så firkantet en indstilling til det her. I mit hoved burde alle og enhver kunne forstå og se hvad problemstillingen er.

Alle og enhver elsker og nyder råb og skrigen på tidspunkter der giver mening. Men hav nu respekt nok for sporten og udøverne til at holde mund under interviews f.eks. - ligeså vel som et fuldt parken ikke buher under modstanders holdets nationalsang.
#82(Med 4 svar)
29. november 2021 kl. 19:48
RAVN
Men hvorfor er der ingen der brokker sig når folk jubler da glaive bliver interviewet? Hvis det er som du siger, at man skal være stille når der er interview.
#83(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 19:54
Wasin
twitch.tv/blastpremier/clip/PluckyWittyChickpeaMau..

- Jubel / klap / buh NÅR det giver mening. Der er stille da spørgsmålet bliver stillet, svaret bliver givet og jublet efterfølgende - sådan som tingene bør være : - )
#91(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 22:55
RAVN
Når jeg ser klippet her, kan jeg godt se/høre at der faktisk ikke rigtig er noget larm, men der hvor jeg sad lød det som at der også var noget jubel - det kan være det har været andet støj mit hovede ikke kunne sortere fra efter en hel weekend med larm. :-)
Men du svarede egentlig på spørgsmålet stadigvæk. 👍🏻
Måske man i det hele taget skulle droppe de interviews før kampen, på scenen, efter man har haft nogle fantastiske walkouts og fået folk op at ringe. Men hvad ved jeg.
#87(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 21:01
soga
Der er forskel på at hylde en der bliver interviewet og buhe en der bliver interviewet. Ligesom der er forskel på at give folk komplimenter og svine folk til.
#92(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 22:58
RAVN
Det er ikke det jeg spørger til men tak for dit input.
#36(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 15:08
bat
Gør du det på Nou Camp. Ville andre synes var jævnt mærkeligt hvis du lige rejser dig op og udtrykke din begejstring over Ronaldos mål.
#35(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 15:07
bat
Ja. Korrekt. Det sker sgu da også i CS når Zywoo eller end af de andre laver noget vildt. Men derfor skal man da stadigvæk have lov til at psyke modstanderen når man er på hjemmebane.
#37(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 15:10
Wasin
Hvor ser du nogen som helst - spunj/machine eller nogen andre sige man IKKE skal have lov til det?

De siger de skal holde kæft under interviews - hvilket de også skal. Udover det - fri leg.
#16(Med 6 svar)
29. november 2021 kl. 14:29
Butler
Tror du misforstår folk føler når de står der. De har gameface på og er klar til at "hade" de onde, og elsker deres eget hold.
Så er folk ligeglade hvad der bliver snakket om inden. De skal bare ned med nakken.

Så må de gemme dybe interviews til et andet tidspunkt.
#23(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:45
bat
1+
#29(Med 4 svar)
29. november 2021 kl. 14:55
Wasin
Ja lad os endelig smide alt fornuft og respekt for medmennesker overbord og gå fuld hulemand - survival of the fittest indstilling. Fremragende indstilling til tingene :)
#70(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 17:17
Butler
:D :D
#96(Med 2 svar)
1. december 2021 kl. 17:51
yez
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Hvor mange fodboldkampe har du set? Man laver sku da ikke interviews foran hjemmebaneholdets mest ultra supporters. Lav nu det prematch+postmatch interview bag scenen i stedet for ligesom man gør i alle andre sportsgrene (Tennis undtaget).
#99(Med 0 svar)
1. december 2021 kl. 18:51
Wasin
Det er helt fint du mener man bør det, og det kan der sikkert også være noget om. Men hvad skal vi bruge det til? Forhold dig nu til tingene som de er og som de blev gjort i den givne situation - Her blev interviewet lavet på scenen og ligesom de holdte kæft da gla1ve blev interviewet og svarede, så bør det samme være tilfældet ved Vitality ligeså.

Den er simpelthen ikke meget længere end det.
#100(Med 0 svar)
1. december 2021 kl. 18:55
Mrnobody
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Heller ikke ligefrem fordi det den højeste fællesnævner som er til fodbold kampe. Alle andre sportsgrene kan folk sagtens sidde ved siden af hinanden.
#10(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:20
bat
Skriv det lige rent på engelsk og send til de såkaldte eksperter som åbenbart aldrig har set “rigtig” sport.

Gad vide om Machine klappede af Damzinhos flotte mål på Wembley eller om Spunj jubler mens NZs rugbyhold laver deres Haka dans. Tåber.
#12(Med 4 svar)
29. november 2021 kl. 14:22
stenvang
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
I min bog er buuuh, det første step til toxic adfærd. Så kan det godt være at nogen ville mene det er en del af gamet. Ligesom folk føler det er okay at hooligans er en del af fodbold.

Jeg føler og tror. At vi kan med cs vise den bedste fankultur. En Fankultur hvor vi kan have respekt for alle hold og spiller. Vi har med folk at gøre her. Som har været med til at skabe en branche ud af ingen ting. Vi har med legender at gøre her. Fair du ikke er fan af vitality. Men at buuuh under et interview. Så langt skal vi ikke ned.
#15(Med 2 svar)
29. november 2021 kl. 14:28
bat
Så ingen fankultur? Eller jo en fankultur der holder med esports. Kæft det lyder kedeligt!
#28(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 14:53
stenvang
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Fankultur må og skal der være. Men så råb når din yndlings spiller og hold gør noget godt. Ingen grund til buuh eller være toxic på SoMe
#38(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 15:10
bat
At psyke modstanderen er jo et bærende element for en 12/6-mand..
#44(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 15:36
DOMINA7HOR
Gider du adskille buh-råb og hooligans, tak.
#17(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:32
Wasin
Hvis du oprigtigt tror det er buh råbene generelt der er problemet her så har du jo fuldstændig misforstået noget. Du skriver en artikel der slet ikke omfatter det problem spunj+machine nævner?

Det er sgu en ommer kammerat :)
#19(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:36
sn0lle
hvis der ikke må bues under interviews skal de ikke lave dem. machine burde have grebet den og fået shox til at svare på det så der kom banter
#24(Med 2 svar)
29. november 2021 kl. 14:46
Sonny
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Jeg kan ikke andet end at henvise til et af de mest legendariske øjeblike i csgo historie med TaZ der går ud til publikum og beder dem om at respektere fnatic og olafmeister.
youtube.com/watch?v=qvNsJdyWhXU
#41(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 15:17
annemai
Det er virkelig det fedeste klip! Kæmpe legende
#63(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 16:38
EwoKeY
Klassisk dejligt klip.
#25(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:46
birdycantswim
Du er en klog mand, Sanderbot.
#31(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 14:56
arNolder
Vinder af Dust2 Masters
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Jeg er 100% enig. pænt skriv.
#39(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 15:10
Digita
Jeg ved ikke. Synes sådan set bare det er respektløst at gå ud af arenaen så snart Astralis er ude. Vi så det samme til Pro League S10 i Odense.
Samme shitshow med folk der råber "SKYD", når vitality crosser yard med smokes, "PIT" når Xyp er i en 1v1 med Kyojin, eller generalt bare larmer når Apex er i flank. Igen, vi så det samme til Pro League.
En ting er at crowd er imod dem, en anden er at integriteten af kampen kan stilles spørgsmål ved. I det mindste fik de Pimp til at lige snakke alvorligt til crowd i Odense.

Tænker ihvertfald det er noget man gerne vil undgå når man kigger på steder at holde en major.

Generelt er jeg bare træt af man KUN holder med et specifikt hold, og KUN er der for det hold. BLAST er ikke et Astralis show. Det er et CS show.
Det satme trist at sidde ved siden af en far som fortæller sit barn på de 9-11, Astralis taber aldrig, og sidder og får ham til at boo'e af vitality og heroic. idk. Måske er jeg bare en snowflake, men er sku ikke så stor fan af fodbold kulturen. Nvm at fronten af scenen blev lukket af søndag pga Astralis hooligans ikke kunne holde sig af scenen. Gj guys
#71(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 17:22
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Hvis man skal *holde med CS" og ikke bare et hold, så mister du en ENORM del af fankulturen til events, og så vil det blive voldsomt kedeligt at følge - synes jeg, anyways. Nå ja, en finale der starter kl 20-20.30 en søndag aften - så kan vi vel blive enige om at der, uanset hvad, er et fint belæg for at langt størstedelen ikke brænder for at se NaVi rundbarbere endnu et hold, hvis man ikke har en relation til nogle af de to hold? Alternativet er der sidder tonsvis af tilskuere som formodentligt ikke gider skabe stemning, udover et jubel hist og her når s1mple el. lign. laver noget vildt.

Det først du nævner, er et kæmpe problem, men vel irrelevant i denne diskussion.
#42(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 15:26
PtrsN
Med så mange forskellige meninger herinde, kan man godt hvorfor udfaldet er som det er med så mange forskellige mennesker samlet i en hal. Ergo, det bliver aldrig anderledes.
#43(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 15:31
Zealc0
+1
#45(Med 2 svar)
29. november 2021 kl. 15:40
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Jeg synes det er en rigtig mudret diskussion, og det kan være svært, at holde tingene adskilt.

Esport har generelt nok ikke udviklet en fankultur med en kerne af normer endnu.
For det første, så er der bare forskellige fankulturer rundt omkring i verden. At se Marseilles mod Atletico Madrid i fodbold er ikke det samme, som at se Lakers mod Knicks i Basket, og jeg har prøvet begge. (fodbolden var fedest btw, fordi vi stod sammen med de hardcore Marseilles fans på Metropolitana i Madrid).

Stemningen I Royal Arena var en blanding af de 2.
Blast sørgede for pause-underholdning a la NBA, med kiss-cam og tilskuerkonkurrencer.
Noget af publikum stod for fodboldstemning med voksne mænd i bare ølmaver, der er på deres 10. fadøl og råber rimelig ufiltreret.
For det første så går de 2 ting ikke altid hånd i hånd, som når de tunge fulde mænd vælter rundt til de der tilskuer-konkurrencer sammen med små børn ved siden af.
For det andet, så er der et helt 3. segment af fans, som aldrig har gået op i andet end Esport, som heller ikke helt kan forstå hverken Hal-sportsfans eller fodboldfans. En stereotyp formodning er, at det måske er dem man ser dabbe og flosse og hvad ved jeg, hvis kameraet er på dem.

Jeg tror også, at vi her i Danmark har et større overlap af fans fra forskellige fankulturer, fordi Astralis har været gode til at promovere sig og derfor er blevet mainstream. Det er der måske fans fra andre lande, der har lidt svært ved at forstå, fordi det stadig er en niche-sport. I niche-sportsgrene er man typisk lige så interesseret i spillet, som i sit favorit hold. Et andet eksempel er Brasilien hvor det gamle SK line-up stadig er populært, selvom de ikke har gjort væsen af sig i flere år nu.

Så hvem sætter reglerne fremefter? Må man buhe? Hvilke tidspunkter må man buhe på? Skal man absolut klappe når Zywoo laver det vildeste play mod Astralis? (Jeg gjorde, men forstår også at jeg ikke er dedikeret Astralis-fan, og jeg havde set frem til at se vilde Zywoo og s1mple plays).

Altså folk kan jo ikke engang blive enige om, om spillerne må trashtalke hinanden eller komme med banter inden og efter kampen. Eller tømme et fiktivt magasin i en død modstander efter et clutch.

Jeg forstår heller ikke helt, at vi overhovedet behøver at finde på et stramt regelsæt for hvad, der er tilladt. Nogle gange er det fedt at have den gakkede neutrale stemning, som i Cologne eller Sydney, fordi deres egne hold er så skod.
Men så får man bare aldrig den elektriske stemning, der var til Astralis mod Heroic, og det ville i mine øjne være et stort tab for sporten.

For ja, Lakers mod Knicks var underholdning, men apeX mod Arenaen var følelser.

Og så lige en lille sidebemærkning: Jeg tror slet ikke det her var blevet så stort et fokuspunkt internationalt, hvis ikke mange allerede havde Astralis og Heroic som skurkebilleder. Hvis man så lige får lov til at skide på danske fans, så bliver det taget imod med kyshånd.
#48(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 15:47
DOMINA7HOR
Well-spoken.
#97(Med 0 svar)
1. december 2021 kl. 18:01
yez
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Tak for at sætte ord på mine tanker. Jeg tænker præcist det samme :-)
#46(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 15:42
DOMINA7HOR
Godt skriv. Jeg er enig. Havde ikke troet at CS:GO-communitiet, af alle i verden, var så sensitiv en størrelse når det kommer til stykket.

Og lige én ting til alle der flotter sig med at Sander ikke forstår problematikken og det handler om respekt og blah, bla. Stop jer selv, for så forstår I heller ikke selv problematikken. Problematikken, det der stikker dybest her, men efterhånden sjældent nævnes i al snakken om buh-tåb, er de fans som giver info til spillerne. Det er problematikken med fans i CS. Ikke al det andet sensitive pis og idioti omkring hvad der bør være god fan-kutyme til CS kampe.
#74(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 17:43
Hunt
"Og lige én ting til alle der flotter sig med at Sander ikke forstår problematikken"

Det er jo lige præcis det han netop ikke gør? Han taler helt væk om noget helt andet? Ligesom næsten alle her?
#54(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 16:12
diOnysos
Støttet Dust2.dk med 9 julekugler i 2019
Sad og krøllede tæer derinde i går da folk buehede, og demonstrativt klappede vi med på Vitality's runder også på trods af vi var Astralis fanboys derinde.
#56(Med 6 svar)
29. november 2021 kl. 16:15
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Godt skrevet. Var der måske, højt sat, 100 der buhede ud af 10.000+? Virker helt skørt det her bliver gjort til så meget mere end det egentligt (formodentligt) var - et par fulde gutter der måske ikke har/ havde den bedste situationsfornemmelse..
#58(Med 5 svar)
29. november 2021 kl. 16:19
rask
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Jeg var i arenaen, og der var væsentlig flere end 100, der buhede. Men det hører imo med til sporten. Og det var fedt at se, hvordan spillerne tog imod det.

Og jeg er i øvrigt enig i klummen - det bliver for fesent, hvis man ikke må buhe og i stedet bare skal juble over Counter-Strike.
#60(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 16:22
soga
Man skal bare holde sin kæft når folk bliver interviewet. Tie stille. Det er ganske normal adfærd..
#67(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 17:09
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Iflg. de forskellige klip lyder det virkelig ikke særlig voldsomt og/ eller som om det var mange som var med i det. Alt andet end en "come on guys" fra værten er i min optik dramatisering af en mindre ting.
#84(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 20:01
rask
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Det var som med hhv. cadiaN og karrigan, da Heroic og FaZe også stod overfor Astralis. Der blev buhet i et par sekunder fra publikum, og så holdt de op. Det var nærmest for lige at markere. Og så fik de to også lige et buhråb mere med, da de gik op til deres pladser igen, men værre var det heller ikke.
#89(Med 1 svar)
29. november 2021 kl. 21:21
grand
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Man må skam sagtens buhe, hellere end gerne. Men det skal ikke foregå under et interviews. Længere er den ikke.
#94(Med 0 svar)
30. november 2021 kl. 09:01
rask
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Som nævnt i en anden kommentar, så var det et par sekunder fra publikum, og så holdt de op. Det var nærmest for lige at markere. Og det hører med til det.
#65(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 17:02
DH_JanLund
Helt enig. Jeg håber blast ledelsen også er enig, og finder andre personer til at repræsentere deres event næste gang.
#73(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 17:34
Bergizzle
Det er sku da ikke under kampen han snakker om. Det er jo når kampen er ovre eller inden, som Machine og Spunj snakker om.
Misforståelser er der nok af i den her verden. Behøver du at puste til dem Sander?
#75(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 17:51
Damage
Det eneste jeg ønsker: Man respektere de mennesker som bliver interviewet før og efter kampene.

Ang. det med bue-råb osv: Hold det til under kampene!
#76(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 18:41
Luffe-
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Så længe du ikke afsløre positioner eller på anden måde ødelægger spillet, så bare giv den fuld gas.
#77(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 19:00
zypath
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Jeg synes også det var underligt at folk buhede under Shox interview, men jeg må også sige at jeg føler det er blevet blæst helt vandvittigt op. Husk på vi ikke har haft særlig mange lans i DK, og folk har slet ikke den samme viden om hvad der er rigtigt og forkert + der sandsynligt var rigtig mange som så et CS event første gang.
Det kunne man også tydeligt høre, 3 timers CS med de samme 2-3 chants, primært meget generiske taget fra fodboldverdenen.

Blot for lige at gense interviewet. twitch.tv/videos/1218273442?t=01h34m57s

Lige efter Machine kommenterer på det, så stopper folk og derefter klapper de flere gange under Shox Interview - hvor der iøvrigt er mange mange flere som klapper.

Som publikum derinde, så føler jeg at rigtig mange som IKKE var derinede, overdriver enkeltstående tilfælde, og har meninger baseret på klip og dramatiske twitter posts. Jeg kan snilt finde x10 eksempler, hvor publikum var respektfulde overfor andre hold end Astralis.

Og det her med crowd-cheat, det er noget som har været diskuteret en million gange, og det har intet med Astralis eller Blast at gøre. Kommer man til Rusland, så gør de det overfor Navi, kommer man til NA, vil de hjælpe et NA hold.
Ud af 10.000 mennesker samlet, så kan det på ingen måde undgås at der er x antal idioter + der er alkohol involveret, og der bliver folk typisk mere vokale.
Lav booths, eller accepter at det er sådan.

Og til sidst, så bliver jeg så træt af at høre på folk som SPUNJ, som vitterligt lever af at stå og chit chatte til CS events, kalde folk for plastikfans, fordi de skal op kl. lort mandag morgen - for at tage på et IKKE-CS relateret arbejde. Hvis man ikke kan have respekt for det, og ikke mener at folk kan være "fan af esport" på grund af det, så synes jeg godt nok vi har langt igen. Han burde hellere lange ud efter Blast for at lægge en finale på en søndag kl. 20:30.
#85(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 20:49
SEVEN
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Fint indlæg.

Jeg var selv lidt harm over det, fordi jeg lagde mærke til det et par gange, men det er jo rigtigt at det hører sporten til og jeg lagde personligt kun mærke til det under kampene og så under Shox' interview.

Der var god og megen opbakning for holdene i finalen og det var dejligt at se at så mange alligevel valgte at blive - jeg havde lidt en frygt for at der ville være halvtomt efter Astralis blev slået ud, men sådan er det jo.

Alt i alt, så synes jeg BLAST var et godt, flot og veludført event. Stor ros for den gode produktion og de sjove klip ind imellem kampene, selvom der var en del gentagelser for os der så alle kampe :D

Jeg er ikke selv fan af buhen, jeg kommer aldrig til selv at gøre det, men det er rigtigt at det nok hører sport og rivalisering til.
#90(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 21:44
noche
Støttet Dust2.dk med 2 julekugler i 2019
Svært ikke at være enig i at sporten har brug for engagement, men jeg er personligt lidt ærgerlig over, at vi ikke er bedre som mennesker og det bedre opdraget.
Hører det sporten til som nogle skriver? Tja, det afhænger af sporten og typen af personer, der følger med i den. Der er sket nogle samfundsmæssige skred i, hvad der er god opdragelse, og så bliver det jo legitimt henover tid... i hvert fald i nogle kredse.
#93(Med 0 svar)
29. november 2021 kl. 23:44
nylsnej
Folk må vel opføre sig som de synes er passende.

Men det er imo en kæmpe omgang pjat, at man ikke sku kunne holde med ét hold uden at buhe ad det andet.
#95(Med 0 svar)
30. november 2021 kl. 09:11
Slettet bruger
Nu er det slet ikke for at forsvare noget, men klinger det ikke hult at skrive "cadian er sådan en dejlig dreng <3", når man decideret mener, han er lort?
Lad nu være med det pis, har i alle glemt hvordan det var til LANs dengang? Jeg sad og svinede Tricked til imens vi spillede på scenen, det var et godt frist though, for vi vandt kun map 1 og så mødte jeg "retribution of the highest caliber" på de næste 2 maps, de sad ikke bare 5 spillere og svinede mig, men hele salen også. Det handler om at få publikum med, det handler om at få noget rivalisering igang. Mærk efter, for der er ingen Esport, hvis ikke vi får et favorit hold. Idag, er jeg da pisse glad for at der var rivalisering blandt spillerne også, det var jo derfor vi gjorde så meget ud af at vinde. Forestil jer, hvis alle stod lalleglade, smilende og klappede af din konkurrent, på hjemmebane. En karriere indenfor Esport er kort, cadiaN vil blive husket fordi han netop er en rival til et favorit hold. Mon ikke det også giver ham flere fans i længden, grundet sympati.
#98(Med 0 svar)
1. december 2021 kl. 18:19
yez
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Jeg kan konstatere efter at have læst kommentarer til Sanders velskrevne klumme, at folk herinde enten ser meget tennis eller meget fodbold.

Til Wimbledon er der et strengt regelsæt som gør at tilskuere opfører sig eksemplarisk og klapper når en bold er vundet. Larmer man under serv eller overtræder andre regler bliver der givet en advarsel eller man bliver smidt ud.

Til fodboldkampe må man nærmest opføre sig som man vil uden at det får konsekvenser og uden at man bliver smidt ud. Man har selvfølgelig et regelsæt som forsøger at forhindre folk i at kaste med ting, affyre fyrværkeri og råbe racistiske/homofobiske slagsange.

Jeg tror at vi mangler at få klare regler for hvad der er tilladt til et "esportsarrangement". Det er i sidste ende arrangøren som skal lave de retningslinjer. Det skal ikke være op kommentatorer, twitter brugere eller dust2 brugere. De kan have deres egne meninger, men i sidste ende bestemmer den arrangør som står for eventet. Der blev ikke sagt noget fra BLAST om at vi skulle holde op med at buuhe. Det fremgik heller ikke nogen steder at man ikke måtte.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.