Astralis henter Farlig og bænker Lucky
Astralis skifter AWP-spiller forud for ESL Pro League Season 15 og PGL Majoren i Antwerp.
Det unge talent, Lucky, som Astralis hentede fra Tricked i juli 2021, har spillet sin sidste kamp for det danske storhold.
Han erstattes af Farlig, der officielt har stået uden hold siden midten af januar, men som reelt ikke har spillet officielle kampe siden slutningen af november 2021, da FPX satte CS:GO-projektet på pause.
Han hentes derfor uden at skulle købes fri af en klub.
Uforløst potentiale
Lucky har haft en turbulent periode hos Astralis. I løbet af sine første tre måneder på holdet spillede Lucky med tre forskellige holdopstillinger.
Se de bedste CSGO betting sider her.
Efterfølgende spillede han som rifler i et par måneder, før han igen kom tilbage på AWP'en i starten af 2022.
Astralis' sportsdirektør, Kasper Hvidt, fortæller i pressemeddelelsen, at Luckys potentiale desværre ikke blev udfoldet på trods af hårdt arbejde.
Skiftet betyder, vi desværre må bænke Lucky, som i syv måneder har knoklet med sig selv og for holdet, men som desværre stadig ikke for alvor har fundet sig til rette.
Det ærgrer mig, for Philip er en supergod og afholdt fyr med nogle åbenlyse evner, som vi sammen ikke har formået at folde ud. Han bliver her foreløbig i en periode, men uanset hvad der sker, er jeg sikker på, vi kommer til at høre mere til ham i fremtiden.
Luckys gennemsnitlige rating i sine syv måneder for Astralis er 0.95. Han er henvist til bænken for nu, mens hans fremtid er uvis.
Farlig skal levere aggressivitet og impact
Farlig får nu chancen for at gøre sig gældende og tage scenen med storm for Astralis. Det bliver det største hold den 22-årige danske AWP'er har spillet for i sin karriere, der indtil videre har budt på ophold i Copenhagen Flames, GODSENT og FunPlus Phoenix.
Farlig skal ifølge Kasper Hvidt ind og levere noget firepower, aggressivitet og noget play-making, der kan give plads til spillerne omkring sig.
Det er nogle af de kvaliteter, sportsdirektøren fremhæver ved tilføjelsen af den danske AWP'er, og som skal gøre, at holdet kan bruge sine ressourcer på andre elementer i deres spil - både på og udenfor serveren.
Om skiftet udtaler Farlig:
Jeg har stor respekt for den måde Hvidt og Astralis arbejder. De har været helt åbne over for mig, og fortalt at de ikke ville skifte ud på holdet, uden at alle har haft en fair chance. Jeg har derfor været i dialog med andre hold, som jeg afviste, da det i weekenden blev konkret med Astralis.
De har ikke kunnet få det til at fungere optimalt, men der er så mange gode spillere og dygtige mennesker omkring holdet, at jeg er sikker på, vi nok skal få indløst potentialet. Et hold med erfaringen fra gla1ve og Xyp9x, og med verdensklassespillere som k0nfig og blameF skal være med i verdenstoppen, og det vil jeg gøre alt for, vi lykkes med.
Astralis stiller nu med følgende:
-
gla1ve
-
Xyp9x
-
blameF
-
k0nfig
-
Farlig
-
ave (Coach)
Jeg er bare spændt på, om Farlig kan ændre på det. For er han ikke en succes, så kan man jo ikke gemme sig bag argumentet, at han er ung og uerfaren som Lucky jo var/er
Dog føler jeg ikke, at det er hans egen skyld det hele :)
Da man signede Blame og Konfig, tænkte jeg nu havde astralis store ambitioner, men det helt klart at lucky skulle på porten hvis noget nyt skulle ske.
Farlig er heller ikke niveauet til at bringe Astralis tilbage som tophold.
Udover device, så er allerede "nede" på cadian, farlig, nicodoz og acor. Ellers skal vi helt "ned" til lucky..
Hvis du vil være det bedste hold kan du ikke hente det som er brændt fast på panden.
Jeg tror ikke på der er andre end device som ville kunne løfte holdets awp i Danmark.
Han har niveauet, han skal bare lige i gang og ind i de gode rammer i Astralis:D
Farlig er ikke bedre end Lucky, og du kan garanteret finde det samme frem for Lucky i hans tid hos tricked.
Han skal ikke bare lige igang, han skal levere med det samme. Han har ikke spillet en officiel kamp længe, og han har ikke niveauet
Jeg tror ikke på farlig er den mand som skal spille Astralis ind på top 1-3 i verden.
Håber dog det bedste.
Har der været deadline for tilmeldning af truppen?
I så fald mister de vel bare -20% af deres point - sådan læser jeg reglerne i hvertfald.
The squads (defined by a three-player core) that did well at PGL Stockholm will be rewarded with an invite to the RMR, though, but that is the only "head start" they will get compared to any other team in CS:GO.
Pointsystemet fra sidste år bruges ikke længere. Du har helt ret i at der skal en 3-mands core til at bevare invitationen til RMR-eventet, men de har allerede skiftet 2 spillere ud (Dupreeh og Magisk for BlameF og K0nfig), så de er nødt til at have Gla1ve + Xyp9x + Lucky på deres line-up, hvis de vil bevare deres spot. De kan så til gengæld have Farlig med som substitute og bytte ham ind for en anden spiller (formegentlig Lucky), og dermed undgå at ende i en kattepine.
De havde begge vist deres niveau over længere tid og på et højere niveau - At give en så ung og uerfaren spiller ansvaret for at spille AWP-rollen som er så vigig, samt bede ham overtage opgaven efter device er jo også et voldsomt pres for ham.
Om det skyldes spillestilen, manglende selvtillid, eller hvad det nu end skyldes, har han bare ikke haft den impact for holdet, som en AWP-spiller burde have på det niveau.
Vamos!!
Jeg tror desværre stadigvæk ikke det er den rigtige løsning, men spændende at se hvordan det bliver grebet an.
Jeg tror som nævnt tidligere at man skal have Valde ind for at gøre det til et virkelig top contender hold.
Men sådan som Astralis spendere penge pt, så tyder det da på at de er klar på at gøre hvad der skal til for at komme tilbage til toppen, så måske er endnu en udskiftning ikke helt udelukket.
Jeg tror heller ikke det at hente farlig ind er nok for Astralis til at gøre sig i top5
Kom videre, hvad er der med folk og små sko seriøst. Jeg kan sagtens tilgive hans rod, og ville være den første til at heppe på ham og hans hold hele vejen til en major sejer.
Jeg er stadig ikke sikker på det er nok for dem. Som andre nævner, så har gla1ve og Xyp heller ikke vist niveau. Mener stadig man skal overveje kraftigt, at give blameF en mere fremtræden rolle, væk fra lurker-rollen og sprænge banken for valde, som så kan gå ind og overtage lurker-rollen (og erstatte Xyp).
Når det så er sagt, så glæder jeg mig til at se Farlig back in business. Han er en super spiller og jeg er sikker på han nok falde til hurtigt og vise sit værd.
Hvor i traditionel sport spiller man flere år i semi-pro osv så man er vant til det til en vis grad.
Så nogen må jo falde for den del, selvom de er gode cs spillere. Tænker sådan en som smooya godt kunne bruge noget hjælp
Dog er jeg meget enig i det du skriver :)
1)
Jeg blander mig af flere årsager typisk ikke i debaterne længere, men der har desværre i visse kredse opbygget sig en historie om Astralis og især Kasper Hvidt, der er baseret på manglende indsigt og historier, skabt af folk med en egen agenda.
TLDR: #HvidtOut er ikke bare plat, men et tegn på at man ikke har forstået hans rolle, arbejde og grundlæggende integritet.
## Hvor kom vi fra ##
Fra sommeren 2016, hvor jeg blev dagligt involveret (og ikke længere bare var investor) i Astralis, har al fokus været:
a. Spillernes velvære og udvikling. De skulle kunne yde på højeste plan i en tætpakket turneringskalender,
b. At skabe indtægt, ikke mindst af hensyn at kunne betale de højeste lønninger med kontrakter under sikre, danske forhold (som forpligter arbejdsgiveren på en anden måde en de 'contractor' aftaler som andre benytter selv i dag, hvor spillerne basalt set bare kan smides ud)
c. Løfte esport fra subkultur til mainstream anerkendelse også af hensyn til at aktivere non-endemic sponsorer for at adressere pkt b.
Sommeren 2016 var Astralis ved at falde fra hinanden ud fra en dynamik der var symptomatisk for mange hold dengang:
* Én spiller ville videre, en anden ville bænke den første, en tredje var ved at gå i hundene.
* Træneren havde ikke reel autoritet og var underlagt spillerne. Kontraktuelt satte spillerne selv holdet(!)
* Aftaler blev ikke overholdt, da der ikke var nogen konsekvens.
Vi var på det tidspunkt blot fire personer udover holdet og Danny: min medstifter i RFRSH og medstifter af Astralis, Jakob Lund Kristensen; team manager og medstifter af Astralis, Frederik Byskov; SoMe medarbejder PHedemark; og undertegnede. Jakob, Frederik og Philip havde alle lang erfaring med esport men var grønne derudover. Jeg var grøn på (e)sport og talent management, men det var tydeligt at der i Astralis manglede den grundlæggende struktur som gør enhver organisation effektiv.
## De første nye tiltag og resultaterne ##
Det første vi gjorde var at give Danny reel autoritet. For at gøre det tydeligt overfor spillerne og omverdenen, mener jeg at vi endda gav ham rollen som sportsdirektør. Al spillernes fokus skulle bruges på serveren, anden træning, eller på at have fri.
For at at etablere den videre struktur og løse de problemer, der var og løbende vil opstår, var det næste vi gjorde at ansætte en sportspsykolog. Jeg fandt de kandidater jeg kunne i København men hvordan skulle jeg vide om de var gode når jeg aldrig havde arbejdet med dem eller emnet før? Løsningen var at bede Mia Stellberg, en af min hustrus bedste veninder og sportspsykolog for bl.a Finlands ishockeylandshold, om hjælp til at finde den rette. Danny, Mia, og jeg interviewede 8 kandidater i mine forældres stue bag Nyhavn (vi havde ikke noget kontor endnu).
På trods af min egen klare regel om ikke at hyre venner eller familie og den oplagte ulempe af hendes bopæl i Helsinki, skulle Danny og jeg ikke udveksle mange blikke for at blive enige om at Mia var den mest kvalificerede. Det var startskuddet til det foregangsarbejde Mia lavede med os og holdet i det næste 1,5 år. Det havde også konsekvensen at Finn “karrigan” (som jeg holder meget af personligt og professionelt) blev sat på bænken efter ikke at overholde aftaler. Endelig, var Mia det sidste nåleøje inden Lukas “gla1ves” aftale blev underskrevet som ny spiller på holdet.
Der blev åbnet op for det uforløste potentiale på holdet og resultaterne taler for sig selv. Vi havde klaret den første, og "letteste", del af opgaven, at få holdet til #1, men det lange seje træk, at fastholde dem på førstepladsen, var endnu foran os.
Her kommer Kasper Hvidt ind i billedet. Kasper blev introduceret til os af Jordi Roig, den første eksterne medarbejder i RFRSH som kom til os fra Nordisk Film og inden da havde været i både BIF og håndboldklubben AG København.
Hvad der virker lidt absurd - men som skyldes en personlig misbilligelse af håndbolden pga en folkeskolegymnastiklærer ved navn Ulrik Wilbek og en klassekammerat ved navn Klavs Bruun Jørgensen - anede jeg ikke hvem Kasper var. Men hvad der straks imponerede mig var hvordan han kunne tale alt fra teori om holdsammensætning af forskellige mentale profiler til det praktiske om fysisk træning for at holde mental skarphed eller detaljeret indretning af spillerbussen af hensyn til optimal hvile og forberedelse.
Det var mit indtryk at Kasper ville egentlig helst have jobbet som sportsdirektør i håndboldforbundet, men vi fik ham overtalt med tiltrædelse efter sin aktive karrieresstop i sommeren 2017. Han anede ingenting om esport hvilket for mig var en kerneforudsætning for at udfordre alle de problemer som oplagt findes i en sportsgren der er opfundet bag den lukkede dør til drengeværelset: Uden (voksne) trænere til at sætte fælles rammer, til at strukturere en sund hverdag, og til at fortælle spillerne, at hvis du ikke stiller til træning om torsdagen, er du på bænken til kampen om søndagen. Uden en dyb forståelse for koblingen mellem fysisk og mental udholdenhed. Med en dynamik hvor den enkelte spiller efter en dårlig kamp skulle spekulere om holdkammeraterne nu var på teamspeak for at svine én til og diskutere om man skulle ud. Og så videre. Det var en afgørende kulturændring, der har sat spor i hele esportens verden.
## Forandring, forbedring og tilspidsede situationer ##
Kasper og holdet ændrede 100-vis af parametre. Fra de store omkring grundlæggende træning (færre timer på serveren) og en prioritering af turneringer (og nej, det skete lang tid før BLAST), fokus på fysisk og mentalt velvære, til de små som hvornår træningen foregik (flyttet til dagtimerne så spillerne kunne holde fri om aftenen), et separat hotelværelse til Dannys planlægning, en disciplin omkring mødetidspunkter og altid at gå i samlet trop ved en LAN.
Det gav uden tvivl en fordel at Lukas og Nicolai begge kunne bidrage aktivt fra at have været eliteudøvere i hhv fodbold og badminton, hvilket i øvrigt skyder en pil igennem udtalelsen at stress skulle være forbeholdt esportatleter der ikke ved hvad det kræver at fungere på eliteniveau.
Kasper skabte en stærk kultur og holdånd, og Astralis var ikke kun intimiderende på serveren men også udenfor, hvilket gav en respekt fra andre hold, turneringsarrangører, og ultimativt sponsorer.
Det var en omvæltningens tid og som alle andre steder, hvor man laver fundamentalt om på en kultur og forhold, oplevede vi også uenigheder og tilspidsede situationer. Omend Kasper med rette sætter høje krav til sine spillere, lå uenighederne ikke i det sportslige, men handlede dybest set om kontrakter og beslutningsautoritet.
Nogen uenigheder var reelle mens andre var et levn fra tiden hvor spillere kontrollerede alt. De reelle var andele af kommercielle aftaler, mv, mens levnene inkluderede kontrakter med synkroniseret udløb der selvfølgelig gav spillerne det bedste udgangspunkt i en genforhandling.
Dog vil jeg indtil jeg går i graven fastholde at det for 99% vedkommende handlede mest om spillernes agent, Spillerforeningen, der uden blusel forsøgte at benytte Astralis’ dominans som en platform til at komme ind på markedet som både fagforening og som agent for at beskatte på tværs af spillere, hold, og turneringsarrangører.
Spillerforeningens forhandler lever i og for konflikt og tog (uerfarne) spillerne og (mere erfarne) Astralis som gidsel. Hvis man kigger på Astralis større formdyk (efteråret 2018, foråret 2020) passer de sjovt nok sammen med tilspidsede kontraktuelle konflikter. Faktisk spillede holdet Boston Majoren uden at være på kontrakt.
## Larmen udefra ##
Én af de historier, der har kørt længe, er baseret på vores egen udmelding om en generel lønnedgang i organisationen i starten af en pandemien, hvor vi ønskede at sikre alle medarbejderes job og fremfor at skære ned, valgte vi en solidarisk og frivillig lønnedgang på op til 30% for de højestlønnede. Flere spillere på vores forskellige hold var med, men ingen blev tvunget og selvom vi generelt ikke ønsker at kommentere på enkeltes personlige vilkår, og bl.a. derfor ikke indledte en påstand-mod-påstand krig i medierne dengang, kan jeg her godt afsløre at ingen af Counter-Strike spillerne gik ned i løn fordi Spillerforeningen så det som en mulighed for at indlede forhandlinger om helt andre ting. Det gjorde ledelsen og alle administrative medarbejdere med en løn over et vist beløb, med den største procentvise nedgang hos dem der også tjente mest. På den måde stod alle på kontoret sammen for at sikre alles job i en usikker tid, og det var og er vi stolte af. At den historie i en stort opsat artikel, er blevet vinklet til at nogen, spillere eller andre, var tvunget til en lønnedgang er forkasteligt. Det var langt fra den eneste fejlagtige påstand i artiklen, men det er ikke min mission i dag, at kommentere mere specifikt på dén.
Selvfølgelig har vi haft sportslige tiltag hvor vi ikke haft fuld enighed med spillerne. Alle tiltag har været vendt med træner og/eller spillere, nogle blev fejet af bordet, nogle blev justeret og en del blev indført. Spørger man spillerne i dag, vil de trods usikkerhed i starten sige, de godt kan se hvorfor vi gjorde det, og at det faktisk både har virket og er indført andre steder i dag.
Den mest oplagte er det udvidede roster som skulle adressere flere konkurrencemæssige 'svagheder' vi havde, ikke mindst afhængigheden af enkelte spillere i tilfælde af sygdom, af dalende sportslig ydelse, eller af kontraktuel status. Hvad vi ikke havde vurderet var at vi på den måde reelt reintroducerede gamle dynamikker hvor enkelte spillere kunne risikere at miste deres stamplads og derved begyndte at handle politisk.
Omend jeg stadig tror på det 'gode' i et udvidet roster, fejlede vi ledelsesmæssigt i udførelsen. Vi skiftede til sidst hest til akademisystemet hvor vi sammen med NaVi var de to drivende krafter bag design og etablering af den akademiliga, der nu kører under navnet WePlay Academy League. Heldigvis har vi altid været gode til at bruge larmen til at skabe dynamik, fremdrift og kampgejst i huset;)
## Astralis havde aldrig været, hvor vi er... ##
Tilbage står, at jeg fra start til den historisk lange dominans til i dag er evigt taknemmelig for Kasper, Mia, spillerne, og alle de andre der har spillet en rolle i at opbygge Astralis og fremme esporten.
Det var sgu ikke noget let 'salg' i 2016 at få kapaciteter som Mia og Kasper og andre afgørende profiler ombord, men de har alle gjort et uvurderligt stykke arbejde, som vi og de næste generationer af spillere og fans kan takke dem for.
Og jeg vil evigt blive ved med at opfordre mine kolleger i Astralis til at eksperimentere og fejle, uanset hvorledes vi dømmes udefra. Det er vores styrke, at vi aldrig har ladet os påvirke og rive med af de skingre kritikere, men altid har lyttet til konstruktiv feedback, især fra de efterhånden ufatteligt mange fans, der både bakker op og stiller krav, men i sidste ende gør det, vi tror på for at skabe et hold og en organisation, der vil være med i toppen af esport om 1, 5 og 25 år.
Det er den eneste måde vi lærer på og løfter os selv og andre. Med en visionær og passioneret organisation med medarbejdere og spillere der er der for hinanden og med sportslige og kommercielle ledere, der kan og vil skabe forandring. GG til alle jer der er kommet så langt som til slutningen hér:)
Hvis formålet med dit skriv er at tydeliggøre hvorfor #HvidtOut ikke giver mening, så tror jeg kun du delvist opnår det i ovenstående punkter. Når jeg læser "begrundelserne" for #HvidtOut (På Dust2 eller zulu csgo), så er det de samme 3 ting der bliver sagt:
(1) Hvidt kører spillerne for hårdt, så de går ned med stress osv.
(2) Hvidt tror han stadig spiller håndbold og tager tiltag med derfra, som ikke dur i E-sport (læs: Man burde bare være 5 spillere der grindede derudaf).
(3) Hvidt ved ikke nok om E-sport, og derfor får han sat det forkerte hold af spillere og trænere (eks. Lucky senest).
I dit skriv synes jeg du svarer rigtig godt på 1 og 2. Kunne du ikke lokkes til at sætte et par ord på punkt 3? Hvordan finder i de rette osv. Hvem er indeover?
* Kasper ansætter trænere ud fra ledelsesmæssige kriterier, med input om deres evner fra dem der har dyb taktisk indblik i spillet (i tilfælde af CS er det gla1ve, Jakob Lund Kristensen, Lomme, etc)
* Trænerne sætter holdet med input fra analytikere og i flere tilfælde også lederen in-game (om Lukas var involveret her ved jeg ikke, men han var da det nye hold med Kristian og Benjamin blev sat i sommer). Kaspers rolle er sammen med sportspsykologen at vurdere de mentale dynamikker i holdet. Vi benytter os også af ekstern input, f.eks et redskab udviklet til os af garuda.dk som også senere hjælper spillerne at bedre indbyrdes forstå hinanden.
Det handler selvfølgelig i sidste ende om at vi har tillid til hinanden og vores individuelle evner. Jeg havde tillid til Kasper da jeg i sin tid ansatte ham (og Anders Hørsholt har det nu), Kasper til træneren, træneren til Kasper, etc.
Jeg synes kritik af jer har været berettiget (det er primært jeres egen skyld, da i historisk har gjort det bedre end nu), og det viser bare at i har nogle som går op i det i laver. Det lever i af.
At kritikken - fra nogle - kun er rettet mod Hvidt er forsimplet og fjollet.
Der skal andre tanker og gameplans (IGL) ind på holdet. Det er so last year!
Valde kunne være en fed signing!
Jeg begriber ikke den kontraktforlængelse, og for mig kunne det tyde på at netop Kasper Hvidt ikke har erfaringen på hans side i den/ sådan en beslutning.
En anden tanke og intet jeg ved noget om men måske deres spil og måden de spiller på har noget gøre med ang ny coach? Og hvem ved hvordan hans og glaive forhold er?
Jeg havde dog drømt om Device, men det er vidst ikke så sandsynligt nu :-(