BLAST kommer ikke til at invitere russisk-ejede hold i en overskuelig fremtid.

BLAST udelukker russisk-ejede hold

Turneringsarrangøren er den første til at komme på banen med en klar melding om russisk-ejede hold.

Der kommer ikke til at være russisk-ejede hold til BLASTs turneringer i "en overskuelig fremtid".

Det skriver BLAST på Twitter tirsdag eftermiddag.

Samtidig oplyser turneringsarrangøren, at deres CIS-kvalifikation også bliver aflyst.

På grund af konflikten i Ukraine vil intet russisk-baseret hold blive inviteret til at spille i vores turneringer i en overskuelig fremtid.

Vores CIS-kvalifikation er nu også blevet aflyst.

Vi beklager over for fans og spillere fra CIS-regionen for denne beslutning, men vi mener ikke, det er passende, at denne begivenhed går i gang på nuværende tidspunkt, skriver BLAST blandt andet i deres opslag.

NaVi bliver ikke udelukket

Dermed ser det altså ikke ud til, at vi får hold som Gambit, Spirit, forZe og Virtus.pro at se til BLAST Premier Spring Showdown, hvor de sidste to hold til BLAST Premier Spring Final skal findes.

BLAST oplyser til Dust2.dk, at NaVi ikke er i fare for at blive udelukket, da de har hovedsæde i Ukraine.

BLAST er den første store turneringsarrangør i CS:GO til at udelukke russiske hold, ligesom det også er sket i blandt andet fodbold og håndbold i løbet af de seneste dage. Og mellem linjerne lyder det også til, at BLAST håber på, at resten af scenen støtter op om udelukkelsen,

Spil og esport forener mennesker fra alle racer, nationaliteter og overbevisninger. Vi håber, at situationen på verdensscenen afspejler dette så hurtigt som muligt, slutter turneringsarrangøren.

Dust2.dk har forsøgt at få en kommentar fra andre store turneringsarrangører som ESL, PGL, Elisa og Relog Media, der alle arrangerer HLTV-turneringer, men ingen af dem er i skrivende stund vendt tilbage på vores henvendelser.

#1(Med 12 svar)
1. marts 2022 kl. 12:49
stenvang
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Føler det her statement er helt off. Hvordan kan man snakke om fællesskab. men så udelukke spiller. som intet har med putin at gøre. TBA så synes jeg at blast skyder forkert.
"Gaming and esport unites people from all races, countries and beliefs."
#3(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 12:51
jabroni
Det er organisationerne, der bliver sanktioneret. Spillerne bliver ikke sanktioneret, selvom de selvfølgelig bliver ramt af det. Dét er en markant forskel.
#4(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 12:52
EpoD
Jeg er selv en smule splittet her - Deres udmelding som du siger, er lidt i den anden boldgade, end hvad de så beslutter. Jeg forstår det dog godt, at de gør det. Men stadig... Jeg vil se højt niveau CS. Jeg er pisse ligeglad med hvor folk kommer fra.
#5(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 12:52
JawBreaker
Det gør ALT andet sport også. Men der må trækkes en streg i sandet. Det helt fint. Putin skal presse fra alle leder og kanter.
#7(Med 7 svar)
1. marts 2022 kl. 12:55
Kuglemus
Det handler om at ramme alt russisk, og gøre livet besværligt for den russiske befolkning, selvom de er uden skyld.

Det er et forsøg på at vende befolkningen mod putin og måske få ham afsat den vej igennem.

Det er ærgerligt det går ud over den gængse befolkning som sandsynligvis er imod hvad der foregår i Ukraine, men hvis det er det der kan komme til at virke, så må det være vejen frem.
#8(Med 6 svar)
1. marts 2022 kl. 13:01
stenvang
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
jeg er ikke ude på at gøre mig klog på krig. og hvad der virker eller ej. Men alt russisk. Så burde det også være spiller+org som har link til Rusland. Men nu er det bare Gambit, Virtus.Pro og Spirit. som ikke må være med. Og Jeg tror bare ikke det hjælper noget som helst. at man udelukker disse org. frem for at sige spiller.

Plus deres statement gik på fællesskab. Så IMO så må man sige alt russisk eller intet russisk. Hvis blast føler de har behov for at være politiske
#10(Med 5 svar)
1. marts 2022 kl. 13:20
jabroni
Hvis du udelukker på spillerniveau, skyder du forbi målet. Det er netop ikke for at straffe det russiske folk, men for at straffe Rusland som nation - virksomheder, organisationer og staten. Så lodret uenig i den betragtning.
#12(Med 4 svar)
1. marts 2022 kl. 13:31
stenvang
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Men det er her. Jeg stiller det åbne spørgsmål. Hvor meget har Vp og Gambit med Rusland at gøre. vs. fx at sige alt, esport fra rusland. så navi spiller også bliver udelukket. electroNic, Boombl4, Perfecto

jeg har ikke svaret selv. Og har heller ikke, selv en holdning som sådan. men synes det er interessant. Den måde man vælger at lave segmentering på.
#15(Med 3 svar)
1. marts 2022 kl. 13:37
jabroni
De betaler formentlig skat i Rusland. Deres overskud bliver sendt til Rusland. Sponsorpenge kommer til Rusland. De udbetaler løn fra Rusland. Så selv hvis VP eller Gambit var et fuldt dansk hold, ville min holdning være den samme.

NaVi er en ukrainsk organisation, selvom det er et russisk domineret hold. Så deres skat betales i Ukraine. Sponsorpenge sendes til Ukraine. Lønninger udbetales fra Ukraine mm. Dét er forskellen.
#17(Med 2 svar)
1. marts 2022 kl. 13:45
stenvang
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Og det jo lige det, jeg ville hen til. electroNic, Boombl4, Perfecto mfl. betaler jo også skat til Rusland. Og derved også giver boost til landet.
#18(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 13:50
jabroni
Jeg ved ikke, hvor de bor, eller hvordan de har indrettet sig. Men igen, så er du nede på individniveau. Medmindre de er oligarker, som har nasset sig til sovjet arvesølvet, så synes jeg ikke, man kan sanktionere private individer. For så bliver det det russike folk, frem for den Rusland, der er målet.
#24(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 17:40
kREZ
De bliver også betydeligt ramt på deres økonomi, når rublen falder så meget som den gør.

Hvis jeg ikke tager meget fejl er den faldet omkring 50% i værdi, det har gjort dem halv så rige som de var inden Rusland gik i krig.

Udelukker du dermed Navi eller de 3 spillere, rammer du jo en ukrainsk virksomhed, og det jo ikke pointen.
#19(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 15:23
wiLL
Guld Sæsonkort Sæson 18
Ikke enig! Som i alt andet skal HELE Rusland presses! Om det fodbold, eSport, eller hvad det er. Alle russisk skal vare væk indtil den torsk er væk
#2(Med 1 svar)
1. marts 2022 kl. 12:50
jabroni
Ja tak, Blast.
#20(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 15:23
wiLL
Guld Sæsonkort Sæson 18
+1
#6(Med 5 svar)
1. marts 2022 kl. 12:54
JawBreaker
Jeg savner dog at de også udelukker de russiske spillere. Jeg har INTET personligt imod dem, men vi bliver nødt til at udelukke alt hvad der har med Rusland at gøre.
#14(Med 3 svar)
1. marts 2022 kl. 13:34
whitebear22
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Jeg forstår din pointe. Men ved at gøre netop det, så vil man defacto underminere Ukraines suverænt bedste hold og stolthed inden for CSGO.

Jeg tror personligt, at netop det paradoks er årsagen til, at det ikke er alle russere men “kun” russiske ejede hold…
#23(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 16:54
JawBreaker
Det tror jeg du har ret i. Men jeg synes stadig man burde gøre det. Er det synd, ja det synes jeg. Men jeg mener det nødvendigt.
#25(Med 1 svar)
1. marts 2022 kl. 19:49
bat
Bliver interessant om Perfecto og andre kommer til at spille under neutralt flag
#27(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 19:51
grand
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
"ROC"
#40(Med 0 svar)
2. marts 2022 kl. 15:20
RasmusRoev
+1
#9(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 13:01
sn0lle
Det er den rigtige beslutning. Handler om at ligge pres på alt russisk så den almindelige borger får øjnene op for det er forkert det de laver. Det går selvfølgelig ud over nogen uskyldige, men det gør putlers bomber i Ukraine altså i højere grad
#11(Med 11 svar)
1. marts 2022 kl. 13:21
DOMINA7HOR
Elendig beslutning. Det skal ikke gå udover spillerne. Fuldstændig latterligt.

De kunne i stedet bare melde ud, at de ikke kommer til at holde turneringer eller kvalifikationer på russisk grund - eller med deltagelse af russisk baserede hold. Det alene ville udelukke dem, i stedet for at udelukke dem direkte.

Og det er i forvejen op til holdene og spillerne selv at komme frem til events, eftersom de fleste flyruter til og fra Rusland er lukket. Hvis de er strandet i Rusland og ikke kan komme ud til events, så er det hvad det er, det er straf nok, men det skal ikke gå udover de spillere her som ikke har noget med krigen at gøre og bare gerne vil passe deres job og spille CS.

Håber ikke ESL eller PGL følger trop.
#13(Med 3 svar)
1. marts 2022 kl. 13:32
jabroni
Du kan jo ikke sanktionere, uden det går ud over befolningen i Rusland. Det er da også folket, der bliver ramt af, at den russiske rubel falder, og renten derfor stiger. Det er også den russiske befolkning, der bliver ramt af, at al samhandel går i stå. Men hvis ingen bliver ramt, har sanktioner vitterligt ingen effekt.

Ruslands virksomheder, organisationer og statslige foretagender skal boykottes fuldstændigt, så landet er fuldkommen isoleret. Så jeg håber virkelig, at ESL og PGL følger trop.
#29(Med 2 svar)
1. marts 2022 kl. 21:58
DOMINA7HOR
"Tennis players from Russia and Belarus allowed to compete - but will not compete under name or flag of their countries
Tennis players from Russia and Belarus will continue to be allowed to compete in international tennis events - but will not compete under the name or flag of their respective countries "until further notice".

The international governing bodies of tennis said they "stand united in condemnation of Russia's actions" and a number of sanctions have been imposed.

These are:

The WTA/ATP combined event scheduled in Moscow this October has been suspended
The International Tennis Federation has suspended the Russian Tennis Federation and Belarus TRennis Federation membership and withdrawn all entries from ITF competitions until further notice.
All ITF tournaments in Russia and Belarus have been cancelled indefinitely.
In a statement, they said: "The safety of the tennis community is our most immediate collective priority. The focus of the WTA and ATP in particular in recent days has been on contacting current and former players, and other members of the tennis community from Ukraine and neighbouring countries, to check on their safety and offer any assistance."
#34(Med 1 svar)
1. marts 2022 kl. 22:28
jabroni
Du kan jo ikke sammenligne med tennis? Tennis er enkeltpersoner, som repræsenterer sig selv og sit land. Det er ikke en hold sport. Selv i double.

Nu er både WTA og ATP nok også nogle af de mest konfliktsky forbund, der overhovedet findes. Bare se, hvordan de håndterede Zverevs vredesudbrud mod dommeren. Så jeg håber da så sandelig aldrig nogensinde, vi ser en så svag eventarrangør, som WTA og ATP i cs regi.
#36(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 22:42
DOMINA7HOR
Som jeg også skrev til SEVEN nedenunder, så er jeg klar over at det er en individuel sport. Det ændrer ikke på, at det er et eksempel på hvordan det kunne håndteres anderledes, om man kan lide det eller ej.
#16(Med 2 svar)
1. marts 2022 kl. 13:39
SEVEN
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Sanktioner imod regeringen har ingen effekt. Hvor kynisk det end måtte lyde, så er sanktioner der rammer alm. borgere, måden at få folk til at vende sig imod regimet.

Det er forfærdeligt at det skal komme til dette, enig. Jeg føler virkelig med civilbefolkningen både i Rusland og Ukraine.
#31(Med 1 svar)
1. marts 2022 kl. 22:09
DOMINA7HOR
Det du og jabroni siger kan jeg også læse mig frem til i alverdens medier og høre fra alverdens politikers munde. Jeg er stadig ikke enig. Det kunne være håndteret anderledes, som f.eks. i tennisverden (se ovenstående svar til jabroni). Jeg ved godt tennis er en individuel sport, men vi snakker stadig professionelle atleter som passer deres job, individuel eller holdsport.

Jeg pånævner endvidere, at holdene i forvejen rammes af de mange sanktioner og restriktioner, uden BLAST direkte afviser dem ved døren. For chancen for, at de under nuværende omstændigheder når frem til døren, er næsten ikke eksisterende.

YEKINDAR nævnte det også selv i et interview: "If there are any regulations or restrictions regarding the arrival of my teammate from Russia to the tournaments, visa [issues], or rules from the organizers themselves, then it is very likely that there will be some changes."
Så det var ikke ligefrem nødvendigt for BLAST, af andre end "politiske" og moralske grunde, at tage denne beslutning.

Anyways, vi får se konsekvenserne til ESL Pro League i Tyskland. Entropiq, Virtus.pro og Gambit står til at deltage. Jeg ved ikke hvorvidt nogle af dem allerede er i Tyskland, men det tvivler jeg på. Og jeg tvivler på de kommer frem og deltager i sidste ende.

Til det sidste du siger: "Det er forfærdeligt at det skal komme til dette, enig. Jeg føler virkelig med civilbefolkningen både i Rusland og Ukraine." Amen.
#39(Med 0 svar)
2. marts 2022 kl. 00:11
SEVEN
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Jeg kan sagtens følge det du siger og jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad der kan lade sig gøre og ikke kan lade sig gøre.

Min formodning er dog, at man vælger at udelukke russere totalt, for at de ikke ender med at skulle betale skat for eventuelle indtjeninger eller præmier høstet i verden. For så ender pengene alligevel i lommen på regeringen derhjemme.

De hårdeste sanktioner er taget og det er disse. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at det er det rigtige og du har nok ret i, at de nok alligevel ikke var endt op med at kunne deltage.

Kan se det er samme tilfælde med F1 som det så er med tennis.

God aften ✌🏻
#26(Med 3 svar)
1. marts 2022 kl. 19:51
bat
Så du går ind for sportwashing?
#30(Med 2 svar)
1. marts 2022 kl. 22:09
DOMINA7HOR
Nej. Men det er et voldsomt fint ord du har hevet ud af tørretumbleren.
#35(Med 1 svar)
1. marts 2022 kl. 22:35
bat
Det ved jeg nu ikke. Det er vel et meget debatteret emne i de her tider med VM i Qatar..
#37(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 22:41
DOMINA7HOR
Ja. I en sådan omfang at det er til at få kvalme over der opfindes så fine og fremmede ord til lejligheden. Hvad der foregår der er ligeså åbenlyst som det der foregår i Ukraine, det kan der ikke være nogen tvivl om. Det ændrer ikke på, at jeg synes BLAST kunne have handlet anderledes.

dust2.dk/nyheder/27545/blast-udelukker-russisk-eje..
dust2.dk/nyheder/27545/blast-udelukker-russisk-eje..
#21(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 16:29
arseface
Synes det er klasse. Fedt at nogle i CS går forrest og tager socialt ansvar. Det er modbydeligt hvad Rusland foretager sig og bedste chance for at de stopper er at befolkning der er dårligt oplyst, finder ud af hvor isoleret de er.
#22(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 16:30
_ANDY3460
Tak Blast, så mangler vi bare de andre følger trop.
Det er nok spørgsmål om tid, især hvis de skal følge andre sportsgrene i verdenen.
Kan heller ikke være andet end rimeligt at der bliver lukket ned med et jerntæppe som det kæmpe fjols til Putin åbenbart føler for.
#28(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 21:17
khalannz
Eneste rigtige.
#32(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 22:21
jollarn
Det er nok bedst at h0bbit, bit, s1mple, buster, Qikert og YEKINDAR laver et hold sammen så :)
#33(Med 1 svar)
1. marts 2022 kl. 22:22
Pingonether
Det er godt nok skuffed. Så vi har intet problem med at Blast er ejet af en Saudi Prins der er en del af et regime hvor homoseksualitet er ulovligt? Hvor en af sponsorene er US Airforce?

Ser ud til at Blast er hoppe med på Hykleri-ekspressen.
#38(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 22:40
DOMINA7HOR
BLAST er danskejet, af RFRSH Entertainment. Du tænker på de nye ejerforhold hos ESL/FACEIT, formoder jeg.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.