Counter-Strike anmeldt for brud på markedsføringsloven
Counter-Strike 2 er blevet anmeldt til myndighederne for brud på markedsføringsloven.
Anmeldelsen kommer fra medlemsorganisationen Forbrugerrådet Tænk, der i sidste måned anmeldte i alt 17 spiltitler til forbrugerombudsmanden.
I deres pressemeddelelse lægger de vægt på det manipulerende design af virtuelle valutaer, såsom Fortnites V-bucks og PokémonGOs PokeCoins, der gør det svært at gennemskue, hvad ting faktisk koster og ansporer til overforbrug.
Selvom Counter-Strike 2 ikke har nogen virtuel valuta, kan Valves betingelser for køb i spillet alligevel være i strid med både købe- og markedsføringsloven samt forbrugeraftaleloven, lyder det i et skriftligt svar til Dust2.dk fra Forbrugerrådet Tænk.
Forbrugerrådet Tænk har gennem flere år arbejdet med forskellige problemstillinger i spil, eksempelvis loot boxes mv.
Når vi sammen med BEUC (Den europæiske forbrugerorganisation, red.) har anmeldt samlet 17 spil, herunder CS2, skyldes det, at vi i alle spillene vurdere, at der sker brud på danske og europæiske regler.
For så vidt angår CS2, vurderer vi ikke umiddelbart, at der er et problem med den virtuelle valuta, da denne ikke købes i selve spillet men på Steam-Marketplace. Vi mener til gengæld, at der er en række andre overtrædelser bl.a. ift. markedsføringsloven, købeloven og forbrugeraftaleloven.
Foruden Counter-Strike 2 er andre esportstitler som League of Legends, Overwatch 2 og Rainbow Six Siege også blevet anmeldt.
De 17 anmeldte spil
Forbrugerrådet Tænk har anmeldt følgende spil:
-
Call of Duty: Mobile
-
Candy Crush
-
Counter-Strike 2
-
FIFA: Mobile football
-
Harry Potter: Hogwarts Mystery
-
Hayday
-
League of Legends
-
Overwatch 2
-
PlayerUnknown’s Battlegrounds: Mobile
-
Pokémon GO
Samt følgende syv i samarbejde andre europæiske forbrugerorganisationer:
-
Clash of Clans
-
Diablo IV
-
EA Sports FC 24
-
Fortnite
-
Minecraft
-
Rainbow Six Siege
-
Roblox