
cadiaN: "Vi giver dem for meget plads"
Dust2.dk ved PGL Bukarest i Rumænien.
Håbet om at nå slutspillet ved PGL Bukarest led lidt et knæk for Astralis, da de mandag tabte til polske Apogee i de to mandskabers indbyrdes "1-1"-kamp.
Med nederlaget dumper Astralis ned i tabellen i turneringens gruppespil, hvor de nu er 1-2 samlet, og onsdag skal spille den første af mindst to "vind eller forsvind"-kampe.
Kort efter opgøret var overstået tog Dust2.dk en snak med Astralis' holdkaptajn, cadiaN. Det var en fattet, men tydelig skuffet cadiaN, der tog sig tid til at snakke med os.
Den rutinerede ingame-leder roste modstanderholdet efter kampen. Polakkernes lidt uortodokse spillespil gjorde det ifølge cadiaN svært for Astralis, at få greb om og kontrol over kampen.
De (Apogee, red.) spiller godt. Det viste de også i går (mandag, red.) mod MongolZ. Det er lidt af en overraskelse, at de har gjort det så godt indtil videre ved det her LAN.
Jeg synes vi kommer til at spille lidt for meget på bagkant. Vi giver dem alt for meget plads og lov til at diktere spillet, efter den måde de gerne vil spille på. De har en lidt anderledes spillestil, end den man f.eks. ser blandt top 10-holdene, som er præget af at de spiller mere ud af "spawn". Og hvis man ikke hurtigt får lukket ned for dem, så får de momentum, og så bliver det svært at kontrollere. Det var lidt det, der skete på begge maps (Mirage og Ancient, red.).
Tilfreds med egne præstationer
Efter Astralis' sidste turnering, BLAST Open, fik cadiaN en del kritik efter den 29-årige Astralis-kaptajn havde spillet sit hidtil dårligste event i karrieren.
Indtil videre ved PGL Bukarest har cadiaN på et individuelt plan været langt bedre med. Han er da også godt tilfreds med sine egne præstationer, til trods for, at holdet dog ikke helt har leveret, hvis man ser bort fra den gode åbningskamp mod FaZe.
Indtil videre synes jeg, at jeg har spillet godt til det her LAN. Jeg har spillet professionelt i 10-11 år, og har lige haft karrierens dårligste event. Men det er også baseret på fire maps, hvor vi taber alle fire. Det er de færreste, der kommer ud af dét, med gode statistikker.
Jeg vil stadig gerne præstere bedre, men det synes jeg som sagt også jeg har gjort indtil videre i den her turnering. Jeg har spillet nogle gode maps her indtil nu. Jeg spillede en fin kamp i går (mandag, mod 3DMAX, red.). Derudover handler det også om, at når vi spiller godt sammen, som et hold - og det gør vi kun på nogle maps lige nu - så påvirker det ikke kun ikke bare min præstation, men alle andres.
Hvilke maps kniber det på for jer lige nu?
Normalt er vi rigtig gode på Ancient, men der spiller vi bl.a. en dårlig T-side i dag. Normalt snitter vi flere runder på T-siden end vi f.eks. gør i dag, og så giver det ikke så meget ekstra at lege med på CT-siden.
Inferno er et andet map vi normalt er gode på, men som vi tabte på til 3DMAX. Alt i alt har vi nogle maps i poolen, som vi bare skal vinde, hvis man vil vinde kampene. Det har vi ikke gjort.
Omvendt, så er Dust2 og Mirage nogle maps, som vi har haft vores udfordringer med, og som vi stadig mangler at arbejde en del på.
Ikke samme overblik
Apropos de forskellige maps, så erkendte cadiaN på mediedagen forud for PGL Bukarest, i et interview med BanKs, at han i sin nye rolle som rifler ikke helt har det samme overblik på CT-siden, som han før har haft som AWP'er, mens det dog på T-siden er det samme som tidligere.
Vi bad cadiaN uddybe den udtalelse lidt nærmere.
Det handler f.eks. om, at når man står som anker på B, på Mirage, så er det svært at aktivere hvad folk skal gøre på midten. Hvis vi f.eks. skal ud og retake mid, eller connector, så er det svært at styre tempoet derfra.
Omvendt, på T-siden, hvor jeg spiller mapkontrol-positioner, og er i kaosset - midt i det hele - hvor det hele sker. Derfor er det vigtigt på CT-siden, at vi også har andre der kan løfte opgaven. Der synes jeg også vi har andre på holdet, der er gode til at kommunikere, og komme op med de rette planer og løsninger.
Et lille danskerbrag
Til sidst sluttede vi af med at spørge ind til den kommende MRQ-turnering.
Mandag aften opdaterede Valve deres ranglister, og på baggrund af det blev der sendt invitationer ud til majoren. Her blev det endelig officielt, at cadiaN og Astralis skal spille den europæiske MRQ-turnering, der fungerer som kvalifikation til majoren i Austin.
Her skal cadiaN og co. efter at dømme op imod OG i deres første kamp. Formentlig venter der altså med andre ord et lille danskerbrag i MRQ'ens første runde.
cadiaN satte afslutningvis lidt ord på den kommende kamp mod OG, og MRQ-turneringen som helhed.
Det bliver et lille danskerbrag. Vi spillede også mod dem for en måneds tid siden, tror jeg, hvor vi slog dem i kvalifikationen til IEM Dallas. Det er helt sikkert et hold med en opadgående formkurve. De gør det godt, og deres tre danskere (Chr1zN, Buzz og nicoodoz, red.) er tre dygtige spillere. På papiret er vi favoritter, men det var vi også i dag, så vi skal præstere bedre.
Det havde klædt majorens værdighed, at MRQ-turneringen også ville være på LAN, i stedet for online. Og uden åbningskampe, der er BO1 (bedst-af-en, red.). Men det er sådan det er. Det er som det er, og det skal vi kunne præstere under. Vi glæder os til at spille mod OG, og føler os ret selvsikre.
Inden cadiaN og Astralis tager hul på MRQ-turneringen, fra den 14. til den 17. april, så har de dog fortsat lige mindst én kamp mere ved PGL Bukarest.
Onsdag spiller Astralis "vind eller forsvind"-kamp i den rumænske hovedstad.