Manden bag Astralis
Astralis gik imod alle normer og trends og startede deres eget brand i januar 2016. Den 18. januar kunne de annoncere deres banebrydende setup med Tommy Ahlers og Sunstone Capital i ryggen. Nu skulle spillerne og manageren være medejere
Efter et år under TSM’s sikre vinger besluttede i, at bryde alle normer og rammer og lave et helt ny setup aldrig før set i CS:GO. Hvordan opstod ideen?
Vi talte om at lave vores eget projekt allerede da holdet forlod Dignitas til fordel for TSM, men dengang var det slet ikke muligt og ej heller gennemtænkt. Da mit samarbejde med TSM ophørte, så begyndte jeg at undersøge, om det var muligt at lave sit eget - og dét var det. Idéen om vores eget projekt havde altså været der i længere tid, men elementerne for at kunne realisere det var ikke til stede i starten. I takt med at e-sport er blevet mere professionelt og bredden har fået øjnene op for miljøet, så gav det nogle muligheder for at starte vores eget. Vi endte med at gå med nogle investorer, som også tror på e-sport og dets muligheder.
Beskriv en typisk dag i Frederik Byskovs arbejdsliv.
Som udgangspunkt står jeg op kl. 6:30 og gennemgår alle de sociale medier, hvor Astralis er til stede, for at se, om der er sket noget natten over. Derefter er det den obligatoriske kop kaffe, bad og så ind foran computeren, hvis jeg arbejder hjemme, eller mod banegården, hvis jeg skal til København. Der er ikke noget, der hedder en typisk dag i e-sport; om jeg arbejder hjemme eller er på vej mod København, så sker der altid et eller andet, der skal tages stilling til. E-sport vækster ufattelig meget for tiden, hvilket også gør det umuligt at sige, hvad arbejdsopgaverne er næste dag.
Helt lavpraktisk står jeg dog for alt omhandlende vores hold og spillere, dvs. samtaler med managers fra andre hold, koordination med events og arrangører, tage dialogerne med pressen, der henvender sig, booking af rejser og generel styring af kalender. Derudover håndterer jeg det daglige arbejde og sikrer, at de ansatte i Astralis altid har noget at lave og ikke keder sig. Til events er arbejdslivet en del anderledes, men overordnet handler det om de samme ting; sikre at spillerne dukker op i ordentlig tid inden deres kampe, at pressen får, hvad de er ude efter og være efter arrangørerne, hvis spillerne mangler noget.
På et overordnet plan er jeg med til at udvikle og vækste Astralis som virksomhed. Vi har været igennem en tre-fire måneders etableringsfase, og fra juni af bliver opgaven at konsolidere Astralis som brand internationalt.
Hvem består jeres mangement af i dag og hvilke roller udfylder i?
Vi er et hold på tre personer i den daglige ledelse; Jakob, Phillip og jeg selv. Jakob har ansvaret for partnere og udviklingen af brandet, mens jeg har det daglige ansvar og håndterer alt vedrørende vores hold. Phillip er vores social media og community manager, der har en stor indsigt i, hvordan vi skal kommunikere med vores fans og communitiet som helhed inden for e-sport. Vi overlapper hinanden en del inden for hvert vores arbejdsområde, da vi vækster Astralis på alle parametre og ikke fokusere mere på ét ben af virksomheden frem for et andet.
Det var en klar ambition for dig, at få danske bedste spillere på danske hænder. Det er lykkedes. Hvad har det betydet for dig og holdet?
For at være ærlig så handlede det ikke om at få danske spillere på danske hænder. Det handler om at bygge en virksomhed/organisation op, hvor spillere bliver værdsat for det, som de faktisk er værd - og at alt foregår efter bogen. Herunder åbenhed og gennemsigtighed. Ingen små løgne her og der eller “det skal vi nok gøre” for at det så aldrig bliver gjort.
Det er så bare en bonus, at jeg har fem af de bedste danske spillere, som stoler på mig, og at Jakob og jeg har kunne pitche idéen til danske investorer. Man kan sige, at alt er gået efter bogen, og som vi ønskede. Så min ambition om at samle nogle af de bedste spillere og give dem ordentlige vilkår; herunder åbenhed omkring virksomhedens aftaler, gennemsigtighed i forhold til partnere og lovlige kontrakter.
Det er lykkedes. Og det er jeg glad for.
Er det lykkedes for jer, at samle størstedelen af de danske CS:GO fans bag jer eller er der stadig plads til forbedringer?
Vi har rigtig godt fat i Danmark. Danskerne har taget godt imod os, og det var super rart at se, hvor mange danskere der mødte op til Copenhagen Games for at få en autograf, eller rendte rundt i Astralis-trøjer til DH Malmö. Derudover får vi rigtig mange henvendelser fra danske fans, som synes, at det vi laver, er fedt. Og det gør hele oplevelsen med at have startet Astralis op endnu bedre. Tak for det!
Vi har overordnet set rigtig mange fans, men vi er langt fra det niveau, som er målet i år. Vi vil gerne være det største sportshold i Danmark. Vi vil gerne være en global aktør. Begge de statements kræver mere end de 100.000+ fans, som vi har ramt efter fire måneders virke. Der er lang vej op til samme fanbase som FCK, og der er endnu længere, når vi snakker om at blive en global spiller i e-sportsmarkedet. Så ja, der er plads til forbedringer. Ikke kun i Danmark, men generelt. Andet ville også være kedeligt. Det er skønt, at det går godt, men det er lige så skønt, at vi stadig har en masse arbejde foran os og kan se at Astralis-konceptet bærer frugt.
Er der rivaleri i mellem SK, Dignitas og Astralis?
Selvfølgelig er der det. Andet ville være mærkeligt. Der er dog også en masse kammerateri, når kampene i mellem holdene er overstået.
Det lykkedes dig at få Tommy Ahlers, dansk IT entrepreneur med mere end en halv millard i ryggen, bl.a. kendt fra Løvens Hule på DR, med i Astralis ApS. Hvordan kom denne aftale i stand?
Vi pitchede vores idé til Nikolaj Nyholm fra Sunstone Capital, og han fandt det rigtig interessant. Den vej igennem kom vi i kontakt med resten af Sunstone-holdet og Tommy Ahlers, som vi også pitchede idéen for. Han kendte overhovedet ikke til e-sport i forvejen, men han var solgt, da han hørte vores tanker, og hvad e-sport egentligt er for et marked.
Tommy og Nikolaj rådgiver samt vejleder os, men Jakob og jeg har majoriteten i virksomheden, så selvom vi har investorer i ryggen, er vi stadig i stand til at tage de rigtige valg inden for e-sportsmarkedet. Der er en rigtig god synergi mellem os iAstralis og investorerne, der har investeret i virksomheden.
Helt unikt er jeres spillere er medejere i virksomheden. Hvor stor andel har de forskellige parter i Astralis ApS?
De er medejere, ja, men hvem der ejer hvad - det er en forretningshemmelighed.
Hvad sker der i tilfælde af, at Astralis skal udskifte en spiller?
Skulle en udskiftning komme på tale, så foretager vi en udskiftning. Der er intet specielt ved det. Hvad angår ejerskabet, så afhænger det af en masse faktorer. Vi har alle scenarier indskrevet i kontrakterne, og det er til dels op til den udskiftede spiller selv, hvad der kommer til at ske, men selvfølgelig er der også nogle forhandlinger involveret i den process.
Vi har lige forhandlet med Dignitas omkring en byttehandel af René og Markus (cajunB og Kjaerbye red.), der forløb smertefri for alle parter.
Får en ny spiller også del i ejerskabskredsen?
Som udgangspunkt: Nej.
I nogle særtilfælde: Ja.
Markus vil på sigt få tilbudt at optjene andele af virksomheden, da han er blevet ansat så tidligt, som han er, og det skal også komme ham til gavn, at han er med til at udvikle Astralis’ brand.
Kan der opstå en situation, hvor en spiller er medejer i Astralis ApS, men spiller for et andet hold?
Ja, det kan der godt, som situationen f.eks. er med René lige nu. Der kan jeg henvise til vores Q&A, hvor vi har svaret på spørgsmål omkring, hvordan det fungerer.
Har du indtil videre kunne spotte situationer, hvor det har været en styrke med den nye konstruktion?
Det er for tidligt at vurdere, men det er min klare overbevisning, at spillerne er mere tilfredse, end de har været i tidligere virksomheder.
Og modsat? Er der opstået situationer, hvor det modsatte har gjort sig gældende?
Samme som ovenstående.
Det er ikke ofte man ser jer deltage i danske events. Føler i nogen gange i svigter den danske scene.
Nej, det gør vi ikke. Den danske scene er et par år bagud, når det kommer til LANs. Det største, vi kan fremvise, er Copenhagen Games, og det er gået i stå, når man sammenligner med internationale events. Vi prøver at presse så mange danske LANs ind, som vi kan, men det er desværre ikke så nemt at koordinere med en international kalender.
Vi er pt. ved at overveje Power LAN og NPF til efteråret.
Hvad er sandsynligheden for, at i stiller op til Power LAN senere på året?
Det er svært at sige. Power LAN ligger i slut august, og vi har endnu ikke fået kalenderen for andet halvår af ‘16. Vi har sommerferie fra den 1.-14. august, og det er muligt, at vi bruger Power LAN som opvarmning inden sæsonen starter igen.
Bliver der annonceret en stor event i samme weekend, så er der en masse faktorer, som spiller ind i henhold til, hvad vi vælger at deltage i.
Hvad skal vi forvente af Astralis resten af 2016, både på og uden for mappet?
Vi vinder en event eller 6. Gerne flere end sidste år :-)
Astralis som virksomhed vækster i et flot tempo, og vi forventer fortsat at ramme en omsætning på 15-20 millioner i år. Det kommer ikke af sig selv, så vi har en masse arbejde foran os, og vi har en masse projekter i gang, som vi glæder os til at løfte sløret for.
Vi glæder os til at fortsætte rejsen sammen med vores fans og bygge noget stort inden for e-sport.
Om Astralis får hevet en Major hjem må tiden vise, men sikkert er det dog, at Astralis pt. er det hotteste inden for gaming.