Clutch var ikke nok for cadiaN: Vild russer tager MVP-titlen
Efter en vild afslutning på ESL Pro League søndag aften, hvor Heroic tog den samlede sejr, er turneringens MVP også kåret af HLTV.
Her finder vi Gambits stærke riffelspiller Ax1le, der har været bedst af alle gennem turneringen. MVP-titlen er samtidig den unge russers første i karrieren.
Ax1le har da også gennem turneringen været et uhyggeligt bekendtskab for modstanderholdene. Det fandt blandt andre Astralis ud af i torsdagens kamp om en plads i semifinalen. Her var Ax1le vanvittig stærkt spillende med en ADR på 120 og en 2.0-rating på 1.83.
Tidligere North-coach: "Forudsigeligt og dovent"
At det blev Ax1le overraskede flere, blandt andre tidligere North-coach ave, der på Twitter kritiserede HLTV's beslutning. Han peger i stedet på finalens helt store oplevelse, cadiaN, der sikrede sejren med et vildt 1v4-clutch.
Meget forudsigeligt og dovent af HLTV at bruge den gennemsnitlige K/D, rating og så videre for at vælge MVP'en. Forhåbentlig bliver det en dag op til eksperter at bestemme MVP'en i stedet, skriver ave blandt andet.
Det har fået Tgwri1s, der er ansvarlig for uddelingen af HLTV's MVP-titel, til tasterne. Her peger han blandt andet på, at det tidligere ikke været en succes at få et ekspertpanel til at stemme om MVP'en.
Det er sjovt, for sidst vi spurgte "eksperter" (spillere), stemte de allesammen enten på deres venner eller på den historie, de bedst kunne lide. Lidt ligesom ave her. Det er dovent efter min mening. At jeg har set alle turneringens 176 maps for at finde HLTV MVP er mindre dovent, vil jeg sige, skriver Tgwri1s.
MVP-titlen til Ax1le er den fjerde, der er uddelt i år af HLTV.
Dette års vindere er indtil videre disse fire:
- BLAST Premier Global Final - s1mple
- cs_summit 7 - Jame
- IEM Katowice 2021 - sh1ro
- ESL Pro League 13 - Ax1le
Så lidt et snub af cadiaN og den rolle han indtager, men desværre meget klassisk i sport generelt.
Og hvor er det vildt at se listen med navne, 3 russere og en ukrainer fordelt på de fire første turneringer...
Kigger vi endnu mere hardcore på stats, så dykker han under rating 1 fire gange i løbet af turneringen og har seks maps med -KD, sh1ro gør det kun to og har ligeledes kun to med -KD. sh1ro har flere clutches og en bedre win ratio der, mens at der hvor Ax1le virkelig skinner er på opening frags (holdet vinder 86,5% af runderne, hvor han laver en opening, hvilket han gjorde med en KD ratio på 1.37. Sh1ros KD ratio på openings hedder 2.4, mens holdet vinder færre runder.
I min verden vinder han ikke engang på individuelle stats, da sh1ro's stats bare er bedre, hvilket også er metaen at AWP'erne dominerer ret så meget rent statsmæssigt.
For har du en spiller som gør et hold nærmest angriber hans bombsite som CT, så giver det ham måske ikke gode stats, men det holdet så meget som bare er utrolig svært at sætte et tal på og forklare i forhold til kills, assists og ADR.
På samme måde er det svært at vide en IGL laver et midround call som ændrer en runde. Eller bare caller det rigtige play som T på det rigtige tidspunkt.
Det vil jo også kræve fuld (mere eller mindre offentlig) adgang til kommunikationen og det tror jeg næppe der nogen hold der har lyst til.
Så hvis ting som være en god hypeman på kamera skal være med til at bestemme hvem der skal være MVP, så tror jeg da først alt seriøsitet forsvinder om udnævnelsen.
Plus Pro CS communityet er for lille til det ikke ville være alt for subjektivt og sløret af personlige relationer.
Hvis man skulle have et panel med ind i diskussionen, så skal de selvfølgelig også have set alle maps. For så er det jo netop kun stats uden kontekst og mediernes narrativ de kan vurdere de maps de ikke har set ud fra og det kan man jo ikke bruge til noget som helst.
De fleste af dem har jo også et liv uden for CS. Eller det burde de i hvert fald.
Vi skal jo væk fra CS og esport er nogle mennesker der bare sidder 24/7 foran deres computer.
Fysisk træning, mental træning, individuel træning og holdaktivitet som kan være snakke taktik, se video af modstandere, scrims eller regulære kampe. Det er vel typisk de aktiviteter de gode hold med gode faciliteter laver.
Hvordan vil du så også lige have tid til de skal se andre kampe med fuld fokus uden de skal arbejde alt for mange timer?
De ser jo ikke alle maps i alle kampe, selv i pro league eller en major.
De har jo folk til at udpege nye tendenser/ændringen i metaen.
Hvis alle spillere skal stemme omkring hvem der skal MVP i en turnering, så skal de jo se alle maps og det er efter min mening fuldstændig urealistisk.
Superligaspillere er jo heller ikke tvunget til at se alle kampe i superligaen. Der er nok nogen der gør det, men de også rigtig meget fritid.
At en leder får input fra sit team gør vedkommende i mine øjne blot til en bedre leder.
At give awards ud fra ikke objektive kriterier skalerer på ingen måde, og det vil blive set som endnu mere unfair.
Problemet med din model er dine eksperter, der findes ingen der kan levere den indsigt du gerne vil have. Vi har, som Petar også sagde til dig, prøvet med fx spillerne, men de var ikke interesseret i at være objektive. Så ja, hvis den magiske ekspertgruppe med fuld indsigt i alle hold og deres dynamikker fandtes og kunne være objektiv, så ville det da være fantastisk, men det findes ikke, og det kommer aldrig til at findes, derfor laver vi vores awards efter den mest objektive opskrift vi kan finde på, og ingen siger den er korrekt eller bedst, det er bare det bedste vi kan finde ud af. Der er ingen magisk CS gud der en dag gjorde HLTV til den officelle autoritet på det her, vi giver bare vores awards, hvad folk og spillere lægger i dem er jo op til dem selv.
Jeg synes HLTV gør et fremragende arbejde, men lige den her del føler jeg det hele er havnet i hænderne på manden der laver rating formlerne, og det er ret tydeligt.
Jeg forstår også godt dilemmaet i at havne i noget som mange måske vil føle var lidt fluffy, og det ville være kompliceret/umuligt at stille alle tilfredse. Lige nu føles det hele bare så autogenereret (udfra K/D + rating 2.0) i mine øjne, det er en skam...
Eksempel(Godt nok amatør cs):
Jeg har købt en måned til DPL B. Samtlige af spillerne derinde vælger ud fra average kills sidste 20 kampe osv. Jeg har som regel noget færre average kills end dem, da jeg ikke spiller meget og tit får et enkelt soloque med udlændinge om aften da jeg har to små ble børn og arbejde osv osv.
De personer der går op i stats, hvilket er de fleste derinde. De hunter som en i fanden for at få nogen nemme eco frags osv. Tit taber man faktisk runder, fordi nogen statsliderlige børn (undskyld mit sprog folkens) skal hunte og få frags til deres stats.
fks. et game hvor jeg har 29 frags og vi vinder over flere folk med meget gode stats i forhold til mig. Så piver de helt vildt og siger jeg kun er rank 8 eller _w_ og fatter ikke de tabte osv. NETOP kun pga. stats.
Folk med rank 10 og 2500 elo er ikke nødvendigvis bedre end en gammel mand med 1700 elo. Tit er man helt kold og kan ikke ramme da man kun får et par games om ugen :)
Bare lige en tanke herfra. Jeg synes også cs:go er blevet alt for meget stats I forhold til gamle dage. En person der giver perfekt info og ideer, laver gode flash og laver nogen gode clutch osv. sådan en vil jeg da 10 gange hellere have på holdet end en der kan stå i baggrunden og høste og samtidigt lade ens hold bruge granater og tage opmærksomheden.
Jeg er nok helt forkert på den :D
I sidste ende har valget af Ax1le også været subjektivt. Havde jeg været jeres ekspert og set de her data, så ville sh1ro have været valget. Det hele handler om hvordan man læser de data, og bevæger vi os udover data, som Tgwri1s også har i og med at han har haft set kampene, så tager han det indtryk med i forhold til beslutningen ud fra de forudsætninger han har for at se og forstå CS.
Det er jo sket før i jeres historie at MVP'en ikke var blandt de bedst ratede og med større margin end der nu var fra cadiaN til Ax1Le. Så den dag skal nok komme.
Og ja, der er altid noget subjektivt i det, men vi prøver at holde det til så lidt som muligt, så roller, betydning for holdet osv er naturligvis ude, fordi det kan vi ikke se. Der bliver kigget på rå tal, der bliver kigget på hvilke maps, hvilke modstandere, og i hvilke stadier af turneringen at ting sker, og det bliver så subjektivt vægtet.
Det er helt i orden at være uenig, men at foreslå at vi fx skal kigge på hvor meget en spiller betyder for et hold med sit eventuelle lederskab, kald han måske eller måske ikke har lavet osv osv, noget som er totalt ukvantificerbart, er ikke en løsning eller overhovedet noget der går imod en løsning, det er bare fluff.
Vi vægter det vi ved, subjektivt ganske rigtigt, men vi gider ikke ting vi ikke ved. Det er vel ikke så svært at se forskellen her?
Jeg synes ikke det er svært at se hvorfor i gør som i gør. Det er den letteste vej, og derfor ave formentlig kalder jer "dovne". Det er de ting i kan genere data på, men som hans pointe så fint er; det skaber en scene af folk og unge, som kun er interesseret i at være stjernen og ikke vandbæreren eller den som tager ansvaret. Fx har den danske scene ikke særlig mange talentfulde IGL's eller supportspillere, som er på vej frem, og en af årsagerne er den meget tunge fokus på stats.
Det vil være så ressourcekrævende og omstændigt at det være alt for dyrt og så ville du nok også først kunne udvælge en MVP 3 måneder efter eventet er færdigt fordi du jo ikke bare kan sætte det ind i et skema og så kommer der en MVP ud. Det skal diskuteres og vendes og drejes.
Plus holdene ville aldrig gå med til det. Interviews før og efter kampen samt give adgang til alt kommunikation.
Siger på ingen måde at HLTVs system er perfekt, er sikker på det kunne finjusteres rigtig meget, men man er nødt til at holde det til ting der kan ses ud fra stats.
Du skriver også man ikke behøves at bruge alle 10 spillere, og så er det da først man mister alt objektivet hvis vi vurderer alle spillere.
Det der ikke skal laves er lange skriftlige analyser, og stats alene udelukker hovedparten af spillerne, således at du i de afgørende kampe kan fokusere mere på enkelte.
Jeg er så personligt af den holdning at deaths på serveren giver en for stor straf i forhold til spillerens rating.
Anyway, jeg kan huske sidste år, hvor stort set ALLE de såkaldte “eksperter” mente at Vitality var årets bedste hold. Når man så hørte deres begrundelser, så var det, det sygeste recency bias og en masse argumenter, der ikke havde noget med deres resultater at gøre, som f.eks. At de var det bedste hold til at implementere en 6-mands roster og at de havde gjort det godt med deres support staff, eller at de havde klaret sig godt ift. at deres IGL trak sig i starten af året.
Allesammen gode grunde til hvorfor de ville være ens yndlingshold sidste år, og det er lige før de også var dem der imponerede mig mest, men det gør dem altså ikke til årets bedste hold i mine øjne, men det mente alle eksperterne jo.
Så er jeg altså glad for hltv, som ser lidt mere kynisk på det.
Dog mener jeg ikke, at det tabende hold, kan have en MVP, men det er en smagssag :)
Jeg synes stadig det er til grin vi gang på gang ser MVP (en meget prestigefyldt award) gå til højest ratede spiller i finalen. Der kommer så stort fokus på rating og K/D som slet ikke står på mål med hvad der i min optik er den mest værdifulde spiller.
Fx den her turnering. Cadian caller T siderne for heroic uden coach og alligevel formår Heroic at have de stærkeste T sider gennem hele turnering (60% winrate, højest i turneringen). Massere af flash assists. En del clutches. Top 10 i mange af de stats tigergris er så vild med.
Håber snart HLTV bliver mere nuanceret i deres valg af MVP. CS trænger til mere fokus på de elementer der ikke viser sig i stats.
At Petar gør dig til grin på Twitter, og udstiller at DU ikke har gidet at se alle kampe, modsat ham, men i stedet bare vælger en spiller du tilfældigvis kender, og godt kan lide, og at du så bare doubler ned på det her er jo lige dele komisk og tragisk.
Top20, MVP osv fra HLTV bliver valgt ud fra hvem der fremstår som bedste spiller ud fra ting vi kan SE og MÅLE. Det er ikke så svært, der er tonsvis af vigtige ting vi hverken kan se eller måle, men disse ting er jo i sagens natur vildt subjektive, og ingen kan kende til hvordan ting foregår på holdene, hvad der skal tilskrives træneren, hvad der skal tilskrives igl, osv osv.
Jeg pointerer blot Jeres metode til at vælge MVP er dybt flawed og dovent. Hver gang jeg læser artiklen med årsagen er det næsten altid et eller andet med den her spiller er top3 i stat x,y,z. Det kunne lige så godt være en robot der skrev den artikel og valgte MVP.
CS har en enorm dybde, som jeg mener en masse personer har kompetencer til at spotte, og det ville være meget mere smagfuldt.
Helt subjektivt her:
I mine øjne havde cadiaN havde enorm impact i det her run for Heroic. Jeg vil påstå Heroic aldrig villet have kunnet vinde uden ham. Ax1Le bashede nogle mindre gode hold i gruppespillet, spillet sit livs kamp mod Astralis (meget flot btw.), men udover det så jeg altså ikke noget stort i resten af hans turnering (og nej, jeg så ikke alle de gruppespilskampe, men de vægter meget lavt for mig). Jeg tror Gambit kunne have nået finalen uden ham.
Din metode er flawet, den kører på din personlige holdning, og kommer sjovt nok frem lige som det er en dansker du kender. Fakta er at det er rent tilfælde at vi overhovedet ved noget om hvad Cadian betyder for det hold. Og hvordan ved du overhovedet at alt ikke skyldes fx hunden? Cadian lod ikke til at kunne bruge sine ellers enorme kompetencer til noget positivt i North fx.
Vi kan simpelthen ikke give awards ud fra hvem du eller andre *tror* har haft mest impact, ikke alene er det alt for subjektivt på den lange bane, men det skalerer heller ikke på nogen måde, du ved måske lidt om dansk CS, men hvor meget ved du om CIS holdene? Om US? Om Brasilianerne?
Men nu skal du høre, det gode ved CS er at alt er åbent, og intet er officielt, så hvorfor udnævner du ikke bare en MVP efter hvert event, så skal folk nok stille og roligt se lyset, og vores vil så automatisk miste prestige, og derved løser du problemet.
I stedet for at diskutere med mig her burde du hellere lave et script der kan klare tgwri1s arbejde.
Han sidder og siger vi er dovne, selvom vi har en mand som har sat samtlige runder af hele turneringen, noget som han ikke engang selv har gidet. Og kritikken kommer åbenbart mest af alt fordi han er sur på hans buddy ikke fik mvp, det er jo latterligt.
Kan huske fnatic vandt en turnering for et par år siden, hvor ZywOo blev MVP som var meget den samme historie. Der havde Krimz spillet en fantastisk finale og spillet en all-round stærk turnering. ZywOo havde altid et par teammates hver runde der prøvede at sætte ham op, så selvfølgelig havde han voldsomt god K/D og rating, som automatisk gav ham MVP pga. måden hltv gør det på.
Anyways, håber det har givet lidt food for thought. Jeg gad godt CS blev mere teamplay orientieret så de newcomers ikke hovedsagligt tænker på deres egen præstation (kd+rating), men i stedet løfter teamet og derved spillet som helhed til nye højder.
Flovt den måde du sidder og opføre dig på...
Jeg er helt enig i den måde MVP udvælgelsen foregår på.
Har det at Petar (kan ikke stave hans nick) har set alle kampene en indflydelse på uddelingen af MVP medaljen eller ville ax1le havde fået den alligevel, grundet stats? :)
Så MVP og Top 20 er subjektiv i deres natur, vi kan ikke lave en model der er god nok til mekanisk at udnævne den bedste spiller, men vi prøver at gøre den så lidt subjektiv som muligt, og det er blandt andet ved at undlade at tage subjektive ting med, som fx roller, lederskab osv.
Ellers ville vi jo bare tage hltv.org/stats/players?event=5553 og tage den øverste spiller.
Men at Ax1Le har leveret tal som ZywOo og s1mple, over 23 maps, inklusiv finalen, hvor de to andre røg ud betydeligt før, uden at få lige så stærk modstand, er imponerende lige meget hvordan man vender og drejer det.
Og MVP gik til den statistisk set 4. bedste spiller i finalen.
Du ville give den til Cadian - som jo så var Heroics statistisk set bedste spiller, både i turneringen og i finalen.
Hvorfor ikke give den til Refrezh eller Sjuush, der går ind på et helt nyt hold og leverer langt over forventningerne? Cadian er jo trods alt awp spilleren, så der er jo også en større forventning om at han leverer vigtige plays. Du nævner, at han skulle have den baseret på holdstatistikker, som vundne T sider og flash assists, men er det ikke lige netop det man vinder turneringen på? Det er jo sjovt nok stort set altid det bedste hold, der vinder turneringen, så ville MVP'en altid falde til det vindende holds IGL? Det bliver jo også noget underligt dobbelt konfekt.
Nu er der blevet draget paralleller til fodbold en del gange i tråden, hvor det typisk er målscorerne der løber med præstationspriserne i stedet for forsvarsspillerne.
Men jeg har da aldrig nogensinde hørt nogen CS-ekspert udnævne rollespillerne til MVP's i deres egen subjektive vurdering heller. Altså når en spiller som Sjuush, Rush, Xyp, RPK, Perfecto, Amanek, VINI leverer en turneringsrating på 1.12, når man normalt kun ville forvente en 1.00 rating af spillere i deres positioner.
De overpræstationer har vi jo set massere af, og jeg tror jeg ville være meget mere imødekommende overfor dit indspark til debatten, hvis det var sådan et eksempel du havde brugt, i stedet for at hive Cadian frem som din kandidat.
Mit problem er sådan set ikke så meget lige den her med cadian men hvordan det bare altid er en autogenereret MVP udpegning med en generisk artikel der handler om stat x,y,z. Jeg så hellere et panel af unbiased eksperter, som casters og analysts komme med deres stemmer og de kan så vægte k/d, rating, teamplay, lederskab, etc etc baseret på deres oplevelse i turneringen. Måske er det ønske tænkning fordi de ikke ville være interesseret i at bidrage. Jeg synes bare den nuværende process virker alt for unuanceret.
Jeg tror, per definition, slet ikke man kan tale om unbiased eksperter. Man kan nok finde en del, der ikke direkte har et bias for et bestemt hold, men hver person vægter jo ting forskelligt. Nok også det du mener er kriteriet, når du snakker om bias.
Den anden del af ønsketænkningen er rent praktisk. Hvor mange eksperter skal der til, for at bedømmelsen bliver nuanceret? De skal vel repræsentere bredt? De skal helst se alle kampe. De skal have løn for det. De skal nå til enighed. Vores nuværende eksperter kan jo ikke blive enige om Zywoo eller S1mple er verdens bedste spiller.
Hvordan når man til enighed? Afstemning eller gennemsnit af karakterer givet af eksperter har jo sine egne faldgrupper og at nå til enighed i plenum er virkelig en træg process, selv hvis det lykkes.
HLTV's metode virker måske også mere unuanceret, end det egentlig er, bare fordi det er nemt at kommunikere. Vi får spyttet nogle tal ud, som så bliver kondenseret til opsamlende stats, hvor man så kan score højt og det er nemt at præsentere og forstå. Nuanceringen foregår jo i hvordan de her data er blevet udvalgt og prioriteret til at starte med, og det er jo ikke noget der bliver beskrevet til bunds, hver gang de giver en MVP, og som nok heller ikke burde blive det.
Jeg synes også der er en rimelig god korrelation mellem hvem der scorer højt på stats, og hvem der gør det godt på serveren ved eye-test.
Jeg tror bare, jeg personligt er glad for, at det virker rimelig overskueligt og gennemskueligt at kunne se hvorfor x person er blevet valgt.
Vi kan kigge basketverdenen, hvor de, i min optik, er bedre til at give MVP titlen. Spilleren der vandt MVP titlen kom kun til kvartfinalen i turneringen, men var den spiller igennem sæsonen, som havde aller størst betydning for holdets præstation. Jeg ved godt, at man ikke kan sammenligne en hel basketsæson, men en 10 dages CSGO turnering, men jeg synes alligevel at pointen er der.
Derfor kære HLTV.ORG ændrer titlen til "Best player of the tournament" så undgår man (muligvis) sådanne kæmpe diskussioner :)
Peace out
P.s undskyld for mulige stavefejl. Beskeden er skrevet på telefon, og den autoretter nogle gange ordene, så de ingen mening giver :D
Jeg synes også det er fint at give turnerings MVP til spillere uden for vinder holdet, hvis en spiller har performet exceptionelt godt (og måske også på områder der pt. ikke bliver målt af rating og k/d)
Desværre lider IGL's under det, da de sjældent bliver belønnet for deres arbejde, på samme måde som en Support spiller. Se bare i fodboldens verden; Xavi, Casillas, Iniesta, Buffon, Ramos, Neuer, Kroos, Modric m.fl. alle fantastiske spillere, som alle har været en kæmpe del af at deres klubhold/ landshold har opnået triumfer, men sjældent de har fået individuel kåring for det.
Jeg følger ikke specielt meget med i fodbold, men jeg kunne forestille den diskurs sikkert skaber og har skabt en masse newcomers der hovedsagligt er fokuseret på dem selv.
I CS synes jeg det kunne være mega fedt med en diskurs der vægter teamplay/lederskab højere end hvad tilfældet er lige nu.
Tror alle ved hvor vigtigt teamplay er, efter at have set Gambit i 2020-2021 og Astralis i flere år. Synes det er forkert at blande MVP ind med lederskab & teamplay, det er jo en helt anden samtale, og meget mere subjektiv holdning. Nogle vil jo sige at Zeus' lederskab var en katastrofe der lammer Zeus' hold, hvor andre vil mene, at han fik modnet sine hold hurtigere og skabt en stærk mentalitet hos dem.
Vi har HLTV Confirmed, counter-points, refelections og så mange flere podcasts, hvor det bliver gået i dybden og man får inside viden fra folk der hørt forskellige holds ts. Synes helt klart det skal blive der. Man skal ikke have ondt af igls fordi de aldrig vinder en MVP, de ved selv hvor meget de betyder for deres hold og hvad tid og passion de har lagt i holdet.
Burde der måske være flere priser? Meh, måske - de er der også i fodbold, men det er sjældent at folk husker dem, eller "hædre" vinderne.
Gutterne på hltv confirmed, diverse casters og analysts kunne være oplagte (ca 5 stk af forskellige nationaliteter), men hvis de ikke gider så er det ikke muligt. For mig virker det bare bizart et så stort site som hltv bare har lagt det over på tgwri1s og nogle arbitrære ratings og vægtninger.
Det er en enorm prestige at få de her awards, så jeg synes det er en skam processen er så doven og unuanceret
At kalde det dovent og unuanceret, uden at komme med et reelt alternativ, er at skyde langt, langt over målet imho. Åbne og gennemtænkte forslag, er jeg rimelig sikker på fx Nomad (eller andre fra HLTV) glædeligt ville lytte til.
Altså, det er jo ikke fordi jeg har tænkt mig at gå ud og spørge de grupper jeg foreslår personligt for at finde ud af om det er muligt. Nu har jeg hvertfald bare forsøgt at råbe lidt omkring problemet med tilgangen lige pt.
Måske skal man stoppe med at skal kalde det "MVP", men i stedet "Turneringens Statistisk Bedste Spiller" (:D), da det især er "Valuable"-delen der kan drille mange, da "Valuable" kan vendes og drejes ift. vores tidligere aspekter, mens statistik er .... well, statistik :D
Jeg synes ikke ekspert vejen er testet - jeg har hvertfald ikke set en HLTV MVP kåring der kommer med et nuanceret valg. De har på et tidspunkt spurgt spillere om input, og de har har med stor sandsynlig interesse konflikter, så det har været dødsdømt fra start. Mht. målbarhed er det jo målt i øjet og hjernen af eksperten - meget mere smagfuldt hvis du spørger mig.
Og med det sagt så har vi trods alt også, at gøre med en periode hvor vi har muligvis de to bedste fodbold spillere nogensinde!
Jeg kan ikke rigtig skrive noget, som Nomad ikke allerede har gjort. Jeg er med på man gerne vil belønne IGL og supportspillere for deres enorme bidrag - men hvordan? Et ekspertpanel? Det ér prøvet. Tanken om at automatisere det mest muligt er jeg helt tosset med, for så er der ingen chance for at nogle føler at XYZ har stemt partisk, som fx Balon d'or el. lign. i fodbold.
Det var, mest af alt, for at pointere at det i næsten alle aspekter af individuelle kåringer er opsat på samme måde som i CS - altså at det er "stjernen" der løber med hæderen, mens de supporterende omkring, må "nøjes" med "Årets hold" eller glæden over at vinde XYZ. Ærgerligt, men som Nomad siger er det umuligt at vide hvor lille/ stor betydning de ellers har :)
På Navi f.eks. har simple altid mega god rating, og hans holdkammerater har dårligere rating. Hvordan kan man egentlig være sikker på, at den spillemåde, som giver simple en høj rating ikke er den, der holder holdet tilbage som helhed? Det kunne være, at hvis simple spillede anderledes ville han kun have 1.15 rating i stedet for 1.3, men holdet som helhed ville have højere rating og vinde flere kampe - dette ville jo være bedre spillet, men give lavere rating.
Men kunne HLTV overveje at lave en MVP for finalen? Det kører man med i basket, men der spiller de selvfølgelig også op til 7 kampe før det er afgjort.
Det blev muligvis en lidt rodet affære, men det var nogle mine tanker. All in all var Cadian super boss i finalen og lavede det videste play jeg nogensinde har set, men Axilr har bare været vild igennem hele eventyr.
Lige præcis en turnerings MVP vil jeg dog ikke dvæle mig for meget i, men HLTV Top 20 er altså en ekstrem vigtig kåring, der har indflydelse på spillernes fremtid, sponsoraftaler og alt sådan noget. Jeg synes det er vildt, at det kun er en enkelt mand - helt alene - der skal stå for så vigtig en kåring. Få nu en jury på og hæv blikket fra Excel-arket.
twitter.com/troelsen/status/1351956500718170115
Med det sagt, så skriver jeg jo noget omkring MVPs MVPs tæller med i overvejelserne for Tgwri1s, jo. Men når MVP er givet ud fra rå stats, hvad betyder det så? Det betyder lige præcis, at han går 100% ud fra stats, som er mit postulat og klare vurdering i den besked du lige har svaret på.
Han differentierer spillerens stats mod tier 1 og i tier 1-turneringer. Det er også det eneste redskab han bruger på at være nuanceret. Men end ikke det kan vel svare på, om man er den bedste spiller i verden? Stats, stats, stats.
Odds-ændringer er normale. Fx op til en kamp, hvis der kommer nyheder om udskiftninger/skader eller lignende. Men man skal jo huske på, at HLTV Top 20 er baseret på resultater i det forgangne år, altså 2020. Kåringen fandt sted i januar 2021, og INTET kunne altså pludselig ændre begivenhederne.
1,22 / 4,00 er vildt! Det svarer altså til, at s1mple kun havde 25 % chance for at blive kåret som nummer 1. En uge før var det tal omkring 50 %. Og som sagt - intet andet end kampene i 2020 kunne ændre på holdningen.
Jeg ved også, at mange heavy-spillere spillede stort på s1mple til at blive nummer 1, fordi væddemålet bare blev ved og ved med at stige i odds. Af erfaring fra branchen var Oddset allerede skævt, da ZywOo var 66/33% favorit, men det stoppede ikke Bet365 for at blive ved med at sænke prisen på ZywOo. Alle havde dog lugtet lunten, da prisen ender i 1,22 / 4,00. Milevidt fra resten af markedet og milevidt fra den pris Bet365 åbnede i.
Med andre ord. Det er mistænkeligt og det virker helt åbenlyst klart, at Bet365 på en eller anden måde har fået færden af, hvem det skulle løbe med sejren. Selvfølgelig er jeg i god tro omkring HLTV, Dust2 og jer - der skete bare noget meget mærkeligt i januar i år, og det har kostet rigtig mange penge for både andre bookmakere og personlige oddsere. Hvis det er tilfældet, at Bet365 har haft insider (på den ene eller anden måde - siger ikke, at det er jeres skyld) og derfor har kendt vinderen på forhånd, har de ageret ulovligt og uetisk i henhold til den her episode. Og det er faktisk ret alvorligt. Vi snakker ikke bare om 10.000 eller 100.000 kr.
En heavy-spiller spiller også nichespil, hvis der er værdi ;) Men en heavy spiller i mine øjne er folk med en unit på 2-3.000 og opefter
Jeg er godt klar over det ikke er 1:1 sammenligneligt, men mon ikke der bare altid vil være uenigheder om kåringer. Man kan jo altid lave sin egen og påvise at det system fungerer, så kan andre jo tage det til sig. Der var fx nogen, der prøvede at lave en dansk rangliste ud fra resultater, jeg synes mange placeringer sejlede og de stoppede det sjovt nok også hurtigt igen. Den slags taler i hvert fald ikke til et skifte.