Kasper Hvidt om majoren: "Der skete noget mentalt"
Enormt pres, manglende erfaring og frygten for nederlag.
Det er summen af de ting, Astralis ikke kunne modstå ved PGL Major Antwerp, hvor den hæderskronede organisation blev slået ud, før det blev rigtig sjovt.
Sådan lyder det i hvert fald fra sportsdirektør i Astralis, Kasper Hvidt, som Dust2.dk, i et stort interview, har talt med i kølvandet på majoren i Antwerpen, der måtte siges at være en skuffelse for den danske organisation.
En enorm skuffelse
Astralis skød turneringen i gang med en storsejr over IHC, hvorefter de tabte 16-8 til de tidligere holdkammerater fra Vitality. Derefter blev det til en kneben 16-13-sejr mod MIBR, og så blev Challengers Stage afrundet med 2-0-nederlag til henholdsvis Spirit og Liquid, hvilket sendte Astralis hjem før tid.
Om det siger Kasper Hvidt følgende:
Samtlige i hele Astralis-organisationen er da super skuffede. Vi kom derned (red. til majoren) med en rigtig god fornemmelse. Den fornemmelse var egentlig baseret på rigtig gode resultater. Jeg synes, vi havde gode resultater i Pro League, hvor vi desværre taber 2-1 til FURIA, der jo spiller fint.
Summa summarum er, at den fornemmelse, vi kom ned med, var rigtig god, baseret på resultater, men timingerne sad bare ikke i skabet. Det er jo dét, der sker, når man henter en ny spiller. Vi kom ned med en rigtig god fornemmelse, og vi startede jo også godt, men det blev ikke fulgt op.
Til det tilføjer han følgende:
Vi kommer også hen til en situation, hvor jeg vil sige, at når man står med en 2-1-score i Challengers Stage, så skal man bare kunne lukke den.
Ikke desto mindre formåede Astralis ikke avancere, da de med to nederlag til Spirit og Liquid blev sendt hjem fra Antwerpen før Legends Stage.
Jeg er ret sikker på, at der skete noget mentalt, da vi ramte 2-1-scoren. To faktorer spillede rigtig negativt ind på vores præstation. Den ene var måden vi tabte til Vitality på. Vi tabte meget klart, og det gjorde ondt. Den anden ting var T-siden mod MIBR, hvor vi faktisk skulle ud i en 1v3, som blameF redder, for at vi kan vinde. Der var lidt for mange sensationelle runder.
I vinder vel heller ikke en T-runde mod MIBR, hvor det rent faktisk er jeres egen plan for runden, der giver point?
Det kan godt være, der var én, men det er stort set, som du selv siger det. Det skuffer os alle sammen, og det sætter sig mentalt. Derfra var det jo bare totalt deja vu mod Spirit, hvor der sker helt det samme. Det kom vi os aldrig over, og vi tog det jo også med ind på Ancient, hvor det gik galt.
Et erfarent mandskab
Astralis-holdkortet tæller nogle spillere, der har været med på Counter-Strike-scenen i mange år. På trods af alt den erfaring blev presset alligevel for stort for den danske organisation.
I er jo et meget erfarent hold. Skal I ikke kunne gøre det bedre?
Ift. erfaring, så var 40 procent af holdet meget erfarent i Major-sammenhæng, og så var 40 procent faktisk debutanter.
Du kan vel ikke påstå, at en spiller som blameF ikke er erfaren?
Nu var det jo sådan set blameF’s første major. Men det er vigtigt at sige, at major-turneringer er noget helt specielt. Der er visse ting, vi kan prøve at foregribe, men der er også andre ting, i livet generelt, hvor man selv skal ud og prøve det. Man kan godt bruge rådene til et eller andet, men vi skal alle sammen ud og gøre det for første gang.
Det var en major-debut for blameF, men det var ikke nogen undskyldning for ham. Han spillede da en flot turnering?
Ja, han spillede fantastisk.
Så holder den vel heller ikke helt, at den manglende erfaring er undskyldningen?
Man kan sige, at der er en første gang for alt. Jeg siger ikke, at det er godt. Som jeg også startede med at sige, er vi alle sammen skuffede. Så prøver jeg bare at forklare, hvorfor vi trods alt havde en god fornemmelse.
Den mentale byrde voksede
Mange undrede sig, da gla1ve, i en af de sidste runder i exit-opgøret mod Liquid, tog AWP'en fra Farlig, da der var allermest på spil. Det samme skete, da Lucky spillede AWP for Astralis.
Her er de bedste CSGO betting sider.
I har købt Farlig ind til at spille main-AWP. Set udefra kan det være svært at forstå, hvad der foregår, når gla1ve så tager den fra ham, mens det hele spidser til mod Liquid. Det er meget svært at forstå den dynamik?
Jamen jeg er fuldstændig enig med dig. Det er også derfor, at det, vi har brugt tiden på, da spillerne var kommet hjem og havde sundet sig, efter en stor mavepuster, var at tage en god snak om tingene.
Det kan vel ikke andet end at tage selvtilliden ud af Farlig, at gla1ve tager AWP’en fra ham?
Det er jo ganske klart. Du kan vel også godt sætte dig ind i situationen af, at en eller anden føler, at nu er det mig, der skal afgøre det her, og så gør man det. Hvis man spurgte ham igen, om han skulle have gjort det, ville han jo aldrig have gjort det.
Så det var en fejl, at han tog AWP’en fra Farlig?
Ja det er jeg sikker på. Også hvis du spørger gla1ve. Men der er jo ikke særligt mange sekunder til at tænke i, og det er helt klart, at hvis vi havde mødt Liquid under andre omstændigheder, havde vi jo også slået dem forholdsvist komfortabelt. Det var presset, der gjorde udfaldet.
Det kan måske undre nogle, at man ikke kan modstå det pres med fire Major-pokaler i ryggen?
Det, der er interessant, er, at det jo ikke bare er Counter-Strike. Hvis det nu bare var Counter-Strike, og du kunne pille hele konteksten og den verden, vi lever i, ud af billedet, og vores spillere ikke skulle leve op til, at vi havde fire Major-pokaler i trofæskabet, som ingen andre organisationer i verden har, så ville det jo også være lettere for vores hold.
Forventer I, som sportslig ledelse, at jeres spillere kan modstå den slags pres?
Ja, helt klart. Men det lidt længere svar er jo, at det er ikke simpelt, men selvfølgelig forventer vi det. Problemet er bare, at når vi så står der (red. til Majoren), så er vi bare mennesker alle sammen, hvor de her tanker kommer ind. Bagefter tænker man måske, at hvis man skulle spille den lortekamp igen, ville man bare have holdt fokus på de grundlæggende ting, man ved om modstanderen, så man kan slå dem, men når man står i situationen, glemmer man de ting, fordi man ved, hvad konsekvensen er, hvis man taber.
Dust2.dk bringer snart endnu et interview med Kasper Hvidt, hvor vi blandt andet sætter spotlyset på fremtidsudsigterne for Astralis-holdkortet.