Tidligere G2-træner sætter spørgsmålstegn ved zonic: Hvor er kritikken?

Swani mener tiden er til at rette blikket - og kritikken - mod den tidligere Astralis-træner.

Det dansk-dominerede Falcons bragede tirsdag ud af den europæiske RMR-turnering i Shanghai og missede dermed majoren efter et nederlag til GamerLegion.

Mens der har været meget snak om spillerne og de nært forestående udskiftninger, retter den tidligere G2-træner Swani nu lyset mod zonic.

Han mener nemlig, at holdet slet ikke har styr på de helt basale ting og kritiserer særligt Falcons' T-side.

Hvornår får zonic sin rimelige del af kritikken? De har absolut ingen synergi, deres T-sider ser forfærdelige ud og har næsten ingen protokoller. De tjekkede ikke under balkonen tre gange og blev straffet for det. Det viser virkelig, hvor sindssygt god B1ad3 er, skriver Swani på Reddit.

zonic har været træner for både Astralis og Vitality og har været med til at vinde hele fem majortrofæer.

Siden november sidste år har den danske træner stået bag Falcons, og i den tid har der til gengæld ikke været meget at råbe hurra for. Det er på trods af, at Falcons ved årsskiftet erhvervede sig ENCE-kernen, der lå nummer tre i verden.

Siden er SunPayus og BOROS blevet skiftet ud med s1mple og dupreeh, men det er ikke noget, der har kunne mærkes på resultaterne.

Falcons seneste 5 turneringer:

  • Shanghai Major Europe RMR: 12.-14.-plads

  • ESL Challenger Katowice: 7.-8.-plads

  • Thunderpick World Championship: 13.-16.-plads

  • BLAST Premier Fall Final: 7.-8.-plads

  • ESL Pro League Season 20: 21.-28.-plads

Det er blevet til bundplaceringer ved de seneste fem turneringer med undtagelse af ESL Pro League, hvor de vandt en enkelt kamp og derfor kom på 21.-28-pladsen.

Falcons består af:

  • Danmark Snappi

  • Danmark Magisk

  • Danmark dupreeh

  • Maden

  • s1mple (På lån)
    --

  • Danmark zonic (Coach)

#1(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 08:09
thenoodle
Er desværre enig. Men sån er det med nogen,når de vælger at joine et hold som Falcons for pengene. Ingen grund til at være seriøs længere når man bare kan slappe af og blive overbetalt. Virkelig ærligt at se en af Danmarks bedste hvis ikke bedste i historien er rykket så lavt.
#2(Med 8 svar)
20. november 2024 kl. 08:30
xone
Jeg forstår ikke helt hvorfor det er blades fortjeneste at falcons ikke kigger under balkon...?
#3(Med 2 svar)
20. november 2024 kl. 08:41
Butler
:)
#9(Med 1 svar)
20. november 2024 kl. 10:05
xone
ikke forstået.
#15(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 11:08
Butler
Bare enig med dig :) helt latterlig kommentar fra ham.
#6(Med 4 svar)
20. november 2024 kl. 08:58
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Det gør jeg heller ikke :D
#10(Med 3 svar)
20. november 2024 kl. 10:32
Dennis
Fordi blade får sit hold til at kigge der? Han er så detaljeorienteret at han får dem til at gøre alle de små ting.
#17(Med 2 svar)
20. november 2024 kl. 11:21
Kristja
Hvordan ved du, at det er Blade der får dem til det, og ikke AleksiB eller en af de andre spillere? 😄
Jeg forstår godt hvad du mener, men man ved det vel i teorien ikke?

Når jeg spiller, og da jeg spillede på hold før i tiden, så var jeg som spiller, altid den der tjekkede alle de der spots for netop ikke at blive taget med bukserne nede.

Jeg har også tabt en semi finale på lan, fordi jeg var i en lurk position, og mine mates ikke vælger at clear ninja på Mirage. Trods det burde være helt almindeligt. Det var da ikke sådan, at jeg bebrejder min coach efter kampen for, at de andre ikke lige tænkte så langt altså c'mon 😅

Men når de selvfølgelig sker gentagne gange på et map, så forventer man måske, at coachen tager en timeout, og påpeger det. Men igen er det jo ikke ens betydning med, at spillerne så stadig får det tjekket.
#19(Med 1 svar)
20. november 2024 kl. 11:26
Dennis
Jeg gættede bare på hvad personen i artiklen mente med en kommentar.

Det var nok bare et specifikt eksempel for at understrege blades tilgang til CS. Jeg er ikke specielt enig, jeg synes også zonic virker meget detaljeret.
#20(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 11:30
Kristja
I see tænkte nok det var det du var ude i :D

Men blade er helt sikkert detaljeorienteret. Det kan man jo også se i hans timeouts, manden er meget vokal.

Og din teori om, at zonic venter på at få det lineup han vil have, før han får sparket den køber jeg mig gerne ind på.

Er spændt på at se hvor de står henne i 2025!
#4(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 08:53
bimse
Jeg er da enig i, at blade er en vanvittig coach - tror jeg ikke, der er nogen tvivl om. Men giv zonic en ægte stjernespiller og en igl - og se ham og holdet fryde sig mod toppen.
#5(Med 1 svar)
20. november 2024 kl. 09:00
aGk
Dust2TV sub
Denne kommentar viser lige netop hvor meget [Fjern “Hunt” indsæt “Swani”] ved om CS… /s

Kan heller ikke se hvorfor Zonic skulle gå fri fra kritik. Synes heller ikke man ser ham gå så meget ud og tage ansvar for de dårlige resultater, men der kan sagtens også være mig der ikke lige er faldet over det.
#11(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 10:36
Dennis
Jeg har en teori om at zonic, til et lukket møde for et år siden fremlagde hvilke spillere han kunne vinde alt med. Og hvilket hold han kunne holde dem i top 10-20 med, indtil det skete. Og nu har man i et års tid arbejdet på at få et monster hold landet på samme tid, ikke en enkelt top spiller ind af gangen.

Hvis ikke det er tilfældet, så sejler det bare rundt hos Falcons, og zonic skal have sparket.
#7(Med 10 svar)
20. november 2024 kl. 09:50
TubbyGold
Det er vel bare mere nærliggende at kritisere spillerne og organisationen når man tænker på, hvad han har opnået med de andre hold han har trænet. Hvad taler for, at det er zonic der har fejlet ift. Falcons? Det er vel ikke hans skyld, at der mangler synergier på holdet, hvis han ikke har kunne sætte holdet som han ønsker.
#14(Med 3 svar)
20. november 2024 kl. 10:50
Hunt
Jo, zonic har fejlet. Han skal ud.
#33(Med 2 svar)
20. november 2024 kl. 19:37
soga
Dine argumenter er verdensklasse!

Jeg er ked af at du er stoppet med at svare mig :-(
#35(Med 1 svar)
20. november 2024 kl. 19:41
Hunt
Har sgu givet op på dig desværre
#36(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 20:12
soga
Øv, det var ellers dejligt at blive beriget af din visdom
#16(Med 4 svar)
20. november 2024 kl. 11:11
JakobHelms
Det må altså være på sin plads at kritisere trænere, selvom de ikke får hele ønskelisten opfyldt. Det her lineup burde være stærkt nok til at kvalificere sig til majoren.

Ellers bliver listen af trænere, som man ikke kan kritisere, altså til cirka alle trænere for top 30-hold. Det fungerer jo heller ikke.
#18(Med 3 svar)
20. november 2024 kl. 11:22
TubbyGold
Jeg kan godt se din pointe, og det er muligt, at han har trænet dem kritisabelt. Generelt er det vanskeligt at vurdere trænere fordi vi jo ikke ser træningen, men kun kampene. Derudover kan vi hellere ikke høre hvad træneren siger til dem under kampene.

Så hvordan skal man vurdere træneren? Det kan man vel kun på resultater. Og der synes jeg, at hans tidligere resultater taler for sig selv. Sandsynligheden for at det er ham der fejler i Falcons og ikke organisationen/spillerne/omstændighederne er derfor i min optik lav. Men det kan selvfølgelig heller ikke udelukkes, at det er ham der (også) har fejlet. Det er jeg enig i.

Jeg tror dog det er organisationen og omstændighederne der fejler her. Man er simpelthen ikke lykkedes med fra start af, at sætte et ordentligt hold. Det skyldes nok bare mest af alt timing. Så prøver man løbende at forbedre med udskiftninger. Men udskiftninger ødelægger jo synergier, så der er jo lang vej til et hold med synergier her da der jo nok er flere udskiftninger på vej. Så jeg tror sgu bare det handler om, at Falcons blev stiftet på et tidspunkt hvor man bare ikke kunne hente de spillere man ville have.
#21(Med 2 svar)
20. november 2024 kl. 12:05
JakobHelms
Men man har givet Zonic fuld kontrol over holdkortet - så er den kritik, du mener bør ramme orgen, vel også kritik der bør tilfalde Zonic?

Jeg synes bare ikke det er "synd" at device hellere vil spille for Astralis, at NiKo tager et år til i G2, at Twistzz ikke vil spille for en saudiarabisk org, at ropz ikke vil forlade Karrigan osv.

Der er da ingen tvivl om at der er flere der fejler i Falcons, det er ikke fordi Zonic er den eneste der har skuffet fælt(!), men problemerne med synergien, det er hans (og Robls) ansvar at fikse dem, problemerne med holdkortet, dem må han rette op på, de spillere der spiller dårligt, der er det hans ansvar enten at forbedre dem eller finde erstatninger der kan fungere bedre.

Kritikken her handler jo om at man har et på papiret fint lineup og skuffer enormt fælt. Det tætteste Falcons under Zonic har været på en succes er én semifinale til Katowice (og det er også super fint gået!), mens man på den anden side har to missede majors, en massiv række af tab (som er fortsat efter man tilføjede s1mple) og et generelt fravær af succeshistorier. Det bør simpelthen være nok til at kritikken er berettiget. Han er blevet hyret af Falcons til at sammensætte et lineup der kan hente en major hjem, og så til at gøre det. Jeg havde forsøgt at finde de lyse sider frem hvis det glippede at ramme kvartfinalerne, men de kan jo for helvede ikke engang kvalificere sig.

Jeg synes hans tidligere resultater taler for at han er en enormt succesfuld træner. Så kan man jo så vende det du siger om, og spørge sig selv om det måske var omstændighederne der førte successen frem dengang, og at hans resultater nu taler for sig selv. Jeg synes på ingen måde man bør underkende Zonics prangende resultater i Astralis, men det fjerner altså ikke det her år 2024, der fremstår som en enorm skamplet på hans karriere.
#23(Med 1 svar)
20. november 2024 kl. 12:23
TubbyGold
Gode pointer. Jeg er stadig ikke overbevist om, at kritikken er berettiget. Jeg er dog måske også lidt biased. Men nok om det. Jeg håber i hvert fald på lysere tidere for zonic og falcons :)
#28(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 15:02
Hunt
"lidt" lol

Alt hvad zonic "vandt" var jo ikke pga zonic var god, men fordi holdet var godt?

Den skal vel gælde begge veje..
#34(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 19:38
soga
Enig. Synergien sejler. Zonic har den approach, som ofte virker med gode spillere - at give det tid. Det virkede så ikke, og nu må de igang med et rebuild. Lav et rebuild, med gode spillere - giv det tid. Hvis det ikke virker, kan de kigge efter en ny coach.

Der er simpelthen for mange variabler til at sige at det er zonic's "skyld".
#8(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 09:50
Pingomania
Sgu også håbløst at hive en Dupreeh ind der absolut INTET har vist i cs2.. udover at han ikke er en tier 1 spiller.
Ingen tvivl om at Zonic skal skiftes ud, men mon ikke at Snappi tager skraldet for zonic istedet!
#13(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 10:41
Flamse
Berry tager den 😁
#22(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 12:07
panzerlas
Ja i sidste ende er det vel trænerens ansvar at synergien ikke fungerer på holdet!
Jeg er desværre også enig i kritikken.
#24(Med 3 svar)
20. november 2024 kl. 12:34
eyM
Hvis denne kritik af en træner er berettiget (som den måske er) - så vil jeg mene, der måske er lidt af et sjovt paradoks. Hvor meget taler vi om træneren, når et hold spiller sindssygt godt? Der lander altid en masse ros til spillerne, samspil, måden de executer på osv. og jeg mener bestemt også, det er de rigtige.

Måske det bare er mig, men jeg kunne godt forestille mig en situation, hvor en træner prøver mega hårdt at motivere og få folk til at spille bedre sammen, men hvis 2-3 spillere er pisse ligeglade og er ringe, så kan det lidt være det samme.
#26(Med 2 svar)
20. november 2024 kl. 14:27
Mads_Miskat
Na’Vi skylder alt sin succes til b1ad3, men det er nok også det eneste hold hvor man virkelig kan se hvad en stjerne træner gør for holdet og nok mere undtagelsen der bekræfter reglen
#27(Med 1 svar)
20. november 2024 kl. 14:35
eyM
Ja okay, det er bare mig, der har misset det så.
Men hvis man bebrejder trænere så hårdt for det her - så mangler der, i mine øjne, noget mere ros til dem, når et hold klarer sig godt.. ihvertfald som jeg lige læser landskabet.
#32(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 18:41
Mads_Miskat
Mener også bare at jeg tror b1ad3 er den eneste coach hvor de fleste mener han er grunden til deres succes, de har selvfølgelig også en rigtig god kemi spillerne imellem, men det er jo lige præcis det en coach primære opgave er
#25(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 13:32
Kakkelborg
"det er ikke zonics skyld at spillerne er dårlige!! giv ham en alle de bedste spillere i verden også skal du nok se løjer!!"
Zonic er bare afdanket og washed. Hans tid i Vitality var også fejlet hvis de ikke havde vundet majoren. De vandt ikke noget de første 2 år eller sådan noget, da han var der.
BERRY er et perfekt eksempel på, at man ikke behøver de 5 bedste spillere i verden for at se resultater. Det han formår at gøre med SAW på kort tid er jo bare et testament til, at hvis træneren virkelig har god forståelse og protokoller, så tager det ikke lang tid før man spiller godt. SAW går fra at være et top 10 hold under BERRY, hvor de var et top 30 hold før, og nu kan de ikke engang kvalle til majoren.
#30(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 16:59
Nordby
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Zonic skal selvfølgelig have kritik på lige fod med spillerne, og egentlig alle der har været med til at gøre Falcons det de er i dag. Det ændrer dog ikke på at det Swani skriver er helt absurd i min optik. Hvis jeg står bag et professionelt hold der bliver betalt millioner, så tænker jeg fandme at når de bliver straffet på en noobie fejl at så kan de godt selv fatte det og sørge for at det ikke sker igen.

Den kritik jeg derimod synes er reel nok er, hvor utroligt ringe koordineret de ser ud. De fejler jo på ting vi ser hold i power ligaen kan finde ud af generelt. Jeg har dog svært ved at vurdere hvor meget jeg synes den skyld skal gå til spillerne, og hvor meget den skal placeres på træneren. Det er jo ikke banebrydende ting de mangler, de kan jo fandme knap nok finde ud af at flashe for hinanden. Det er selvfølgelig Zonics job at få dem til at være bedre end de er, men så ringe som spillerne ser ud, køber jeg mere ind i ideen om at de bare meget simpelt ikke gider/ ikke kan være med mere.

Jeg ved ikke hvad der er rigtigt og forkert, men at sige Zonic er ringe baseret på Falcons, synes jeg virker lidt ignorant når ingen af os reelt ved hvad der foregår bag scenen.
#31(Med 0 svar)
20. november 2024 kl. 18:13
Spække
Er der overhovedet nogle, der kan sige, hvor stor en betydning en træner reelt har for et hold? Jeg har ingen idé om det, men det virker til, at nogle vil give træneren rigtig meget betydning, og især i dette tilfælde med zonic, mens andre nærmest tillægger træneren et minimum af betydning. Som ofte i sådanne situationer, så befinder sandheden sig nok et eller andet sted på midten...
Jeg er enig i, at zonic ikke kan gå fri af kritik, men at Falcons har præsteret maksimalt under, hvad der var forventninger om, kan ikke ene og alene lægges på zonics skuldre. Jeg har aldrig selv spillet CS, udover noget casual play tilbage i 1.6, så jeg har ikke nogen erfaring, der kan bakke den kommende påstand op, men for mig virker det som om, at kompetetiv CS er vanvittigt afhængig af den synergi, der skal skabes mellem de fem spillere (og muligvis også coach). Astralis var i deres storhedstid altdominerende, da de var så sindsygt gode til at spille for hinanden, Mouz er blevet rigtig gode med en roster, som jeg ikke tror mange havde de store forventninger til. Det samme må gælde for Navi, fordi der er synergi mellem spillerne. På den anden side har vi også set hold med de helt store stjerner på, som ikke har kunnet finde melodien, skønt de på papiret burde være langt de fleste hold overlegne. Kan en coach skabe en synergieffekt på et hold? Han kan helt sikkert bære det noget af vejen, men jeg nægter at tro på, at det udelukkende bare gælder om at sætte fem superstjerner sammen, og vupti så har du et hold, der bare kan vinde den ene turnering efter den anden. Hvad var det Vitality's CEO (eller hvem det nu var) sagde, da de hentede zonic, magisk og duppe: This team is going to win for a long time (eller noget i den dur) - det kom jo aldrig rigtig til at ske, og det var en langsom start for den roster. Bevares de vandt en major, men for mig lød det til, at Vitality havde sat baren noget højere end hvad de rent sportsligt fik ud af den konstellation.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.