
Flere justeringer i Valves opdaterede ranglistemodel
Det har allerede været genstand for heftig kritik, trods vi kun er to måneder inde i det nye år.
Der er naturligvis tale om Valves rangliste, VRS, som efter nytår er ranglisten over dem alle, og som stadig - har det vist sig - har et par børnesygdomme.
Det forsøger Valve nu at tage hånd om, efter de natten til tirsdag har opdateret VRS-modellen.
En af ændringerne er, at det fremover kommer til at tælle som et nederlag, hvis et hold forfeiter en kamp.
For lidt over en uge siden kunne HLTVs chefredaktør, Striker, berette på X, at Valve arbejdede på at tælle forfeits med som nederlag, og det er netop, hvad der nu er en realitet.
Foruden ændringen til forfeits, så har Valve også justeret således, at en turnering først udløser point, når turneringen er slut og ikke som før, hvor de hold, der røg først ud, også fik point først.
Det gav problemer for GamerLegion under IEM Katowice, da de fortsat var med i turneringen og derfor ikke havde fået præmiepenge, mens ranglisten til gengæld blev udgivet midt under turneringen.
Her hævdede GamerLegion, at de på grund af fejlen havde mistet dyrebare placeringer og derfor ikke klarede cuttet til BLAST Open i Lissabon.
I den opdaterede ranglistemodel tæller desuden også den del af præmiepengene, som går til organisationerne.
Mens PGL, som vi netop har overstået i Cluj-Napoca, giver én samlet præmiesum, så har eksempelvis ESL en såkaldt "club share", og det er eksempelvis den, der nu også tæller med i udregningen.
Opdateringen af ranglistemodellen har ligeledes sænket kriteriet for at komme med på ranglisten. Fremover skal et hold have spillet fem kampe i stedet for 10 som hidtil.