Den første del af spørgsmålet kan jeg ikke svare på 100%, desværre.
Men det andet spørgsmål du stiller er interessant, fordi de russiske atleter, om de er tilknyttet sport eller esport, ikke har gjort noget som helst, ligesom de andre russiske civile der ikke støtter Putin og hans magtarrogance - De vil bare udøve deres sport på lige linje med andre atleter fra resten af verden.
I forlængelse af det, tror jeg mange lande, sportorganisationer- og foreninger trækker i land ift. russerne som et politisk spil mod netop Putin og ikke pga. den ene, den anden eller tredje sportsudøver er russer - Jeg tvivler på der er personlige årsager til at man "canceller" russere i den forstand, hvis de alligevel ikke støtter Putin og alt det der foregår i Ukraine.
Eksempelvis tvivler jeg på, at hverken de fire gutter fra Gambit eller de tre gutter fra Na'Vi (som er russere sjovt nok) vil have noget med en krig at gøre. Man kunne jo bare se på hele Na'Vi-holdet til Katowice, hvor påvirket ud de så grundet omstændighederne.
Problemet ligger i at Putin har trukket hele sin nation med, som nu har resulteret i at flere trækker i land, hvis du er russer eller har russiske investorer (HAAS i F1 som eks.).
Så ja; som sagt, så tror jeg det er en politisk strategi/spin man lægger mod Putin. Man kan jo bare se med de sanktioner man har lagt mod Rusland, for netop at påvirke deres økonomi og andet der kunne være med til at svække dem rent politisk og økonomisk.