Mediano går ind i esport: Det ér sport
At esport og særligt CS:GO har været inde i en rivende udvikling, og til stadighed er det, kan man nærmest ikke benægte, og det afføder som oftest nye aktører, som vil ind på markedet.
Det sker også nu, da det kendte podcast-medie, Mediano, som primært gør sig i fodbold men også tæller Cykling og Formel 1, fremover også vil beskæftige sig med esport og herunder CS:GO.
Det er Peter Brüchmann, der tidligere har haft stillinger som ansvarshavende chefredaktør på B.T. og digital chef på TV2, og som også er kendt for diverse sportsredaktioner, der er manden bag Mediano.
Dust2.dk har i forbindelse med Medianos nye satsning talt med Peter Brüchmann om, hvorfor det bliver lige nu, at de for alvor åbner op for esport:
Det er ikke noget, vi har vidst gennem hele 2017, at vi skulle noget med esport, men vi har så ført en række samtaler for at finde ud af, hvad er det her for noget, og hvordan vi kan bidrage med det, vi kalder Mediano-måden, som baserer sig meget på en fordybelse og en analyse, når vi ikke selv er eksperter, som vi i højere grad forsøger at være på fodbold- og cykel-området.
Det der er sket i 2017, udover de der sådan helt basale ting med resultaterne, verdensranglisten, Astralis, North og Heroic er, at det står klart for alle, at her er en unik dansk position i en sport, som de gamle medier ikke kan finde ud af om er sport, livsstil, eller hvad det nu er, og samtidig har vi beskæftiget os meget med fodboldens fankultur, hvor der er en åbenlys rekrutteringskrise, og som for mig at se også er sammenhængende med væksten i esport.
Alene derfor er esporten super interessant og det er for os at se klart sport. Det er sport på alle parametre. Hele industriens drejning i retning af streaming, hvad enten det bliver free streaming, betalt streaming eller rettighedsstreaming, tilskuermæssigt, for den sags skyld også fankultur og merchandise, og mange af de ting, der ligger i den traditionelle sportsindustri, er også i esport.
Det er ikke en plan, som har eksisteret i lang tid, men esporten er blandt andet interessant for Mediano, grundet det unge publikum.
Peter Brüchmann og resten af redaktionen, der tæller navne som Sture Sandø og Søren Kusk, ved dog endnu ikke helt, hvilken retning esporten i Mediano regi bevæger sig:
Nu går vi ud med primært podcast, men vi ved jo ikke, om der er et publikum, og hvor stort det er. Skal det her foregå på lyd, video eller livestreaming? Det er der ingen, der aner. Vi betragter det som en klump modellervoks, som kan gå alle steder hen.
For lyttere til Medianos fodbold-podcasts er det ikke unormalt at lytte til en grundig analyse eller et stort interview med en varighed på minimum en time, da der dykkes dybt ned i stoffet.
Det vil de også gøre med esport, og målgruppen er rimelig klar; det er lyttere med en viden om, hvordan spillet samt dets facetter er strikket sammen snarere end det er målrettet hr. og fru Danmark:
Vi vil forsøge at henvende os til et mere vidende publikum, end til et forældrepublikum: "Nu skal du høre, hvad forskellen er på Counter-Strike og Dota". Så det er ret parallelt til det, vi har gjort i fodbold og cykling, hvor vi tager for givet, at hvis du hører et podcast om Bundesligaen, så ved du godt, at Bayern München er dominerende og har et stort publikum.
Jeg tror det fordrer, at man har en interesse i analysen. Hvis du skal bruge en halv eller hel time på lyd på at fordybe dig i noget, så skal du have en bredere interesse, end "nu skal jeg finde ud af, hvad det der Counter-Strike er for noget". Så du skal have en interesse i analyse, spilfrekvenser, spilsituationer, spillere og holds udvikling, turneringsformater og den slags, så på den måde er det ikke nødvendigvis et professionelt miljø men et vidensbegærligt miljø.
Podcastens navn bærer præg af inspirationen fra CS:GO, da valget er faldet på 1tap. Det passer også meget godt til den kommende udsendelse, hvor mertz og gade fra North Academy bliver interviewet.
Når udsendelsen kommer online, kan du høre den ved at abonnere på 1tap i din podcast app, mens de ugentlige podcasts også kan findes den vej igennem og på Soundcloud.