POWER Liga-finalerne skydes i gang
00D : 08T : 13M : 57S
2023 har været et forfærdeligt år for gla1ve.

gla1ve tæt på dumpekarakter

2023 har ikke just været gla1ves bedste år i spidsen for Astralis.

Ferien har for alvor ramt Counter-Strike-scenen, og følger man spillerne på de sociale medier, er det da også tydeligt, at de nyder at have fri, hvor batterierne bliver genopladet.

Det er der også behov for, for der venter et hæsblæsende andet halvår, men først skal vi lige have gjort status på første halvår.

Dust2.dk har taget sig den frihed at lege censor for de danske top-IGL's på baggrund af det første halvår af 2023, hvorfor vi har givet dem hver især karakterer fra 1-6.

1: Dårlig
2: Lige bestået
3: Godkendt præstation
4: God
5: Meget god
6: Fremragende

Dust2.dk laver i den forbindelse en artikelserie for udvalgte ingame leaders, der har floreret og spillet med i de største turneringer i den første del af 2023.

gla1ve har fået intet mindre end en katastrofal start på 2023.

Hos Astralis formåede den legendariske IGL ikke at kalde holdet til nogen nævneværdige resultater i tier 1-turneringer, hvilket i sig selv må have været en stor skuffelse, men værre blev det for gla1ve personligt.

Tidligere i juni smed Astralis nemlig en kæmpe bombe, da de valgte at sige farvel til gla1ve, som derfor nu må tage til takke med en plads på bænken hos det hold, han har vundet fire majors med.

Major-sejre i 2023 er det dog ikke blevet til for Astralis.

Faktisk har gla1ve og Astralis slet ikke været med til årets eneste major i Paris, da danskerne ikke spillede sig videre fra RMR-turneringen og derfor ikke kvalificerede sig.

Majoren var dog ikke den eneste store turnering, Astralis missede. Også IEM Katowice og IEM Rio mangler på listen over turneringer, Astralis har været med i, hvorfor danskerklubben missede to store muligheder for at prøve kræfter med verdenseliten.

Når de så endelig mødte topholdene, gik det dog heller ikke godt.

Astralis formåede lige akkurat at spille sig videre fra BLAST Premier Spring Groups, men netop som de viste fremgang, skuffede gla1ves tropper til Pro League og røg ud på en 17.-20. plads.

Efter en CCT-sejr og godkendte præstationer til Brazy Party og IEM Dallas sluttede året dog forfærdeligt af i Washington, da Astralis sluttede sidst i BLAST Premier Spring Final efter nederlag til FaZe og Complexity. Det var samtidig gla1ves sidste turnering i den rød-sorte trøje.

Ingen dumpekarakter

Til trods for et mislykket år på resultatfronten, så får gla1ve ikke blot én stjerne på Dust2.dks karakterskala, da der alligevel har været lyspunkter.

To CCT-sejre og en andenplads til Brazy Party, hvor man slog ENCE 2-0 og spillede lige op med Cloud9 gør nemlig, at gla1ve løfter sig lidt op fra dumpekarakteren.

Samtidig har han ikke haft de letteste forhold at operere under med en ny spiller i form af Buzz, som blev hentet ind kort inden årsskiftet. Derudover kommer også en udskiftning i form af Xyp9x til fordel for Altekz, hvilket heller ikke gjorde betingelserne nemmere for gla1ve.

Med de skuffende resultater i 2023 for Astralis in mente kan Dust2.dk dog ikke give gla1ve mere end to små stjerner ud af seks mulige på vores skala, og det er endda med pil ned.

Selvom, at han derfor lige akkurat består i vores bog grundet deres to CCT-sejre samt en flot præstation til Brazy Party, gjorde han det altså ikke internt i Astralis, hvor han nu er fortid.

Det bliver dog spændende at se, om gla1ve kan rejse sig igen som IGL på et nyt mandskab, og han kan bevise, at han stadig har det i sig. Men for nu kan han ikke være tilfreds med sit 2023.

Er du enig i Dust2.dk's vurdering? Del din mening i kommentarfeltet.

#1(Med 1 svar)
27. juni 2023 kl. 15:38
JernLars
Jeg vil argumentere for at han kun skal have én stjerne. Det kommer primært på baggrund af kvaliteten og mandskabet kontra resultater. Med så gode spillere burde det ikke være noget at prale af når man vinder en T2 turnering. Ja, der har været udskiftninger, men medmindre at der har været noget helt galt med Astralis, så har Gla1ve haft en stor del af ansvaret for at signe de rigtige. Sidst men ikke mindst så må det være dumpekarakter når man bliver sat af holdet, kombineret med de dårlige resultater
Dumpet
#8(Med 0 svar)
28. juni 2023 kl. 10:46
Kristja
Tvivler stærkt på, at gla1ve har haft indflydelse på hvem de har signet. Eller basically bare hevet "talenter" op.

Men uanset hvad har det været et elendigt stykke arbejde han har lagt for dagen. Hvorfor det skal jeg ikke kloge i. Måske pga baby, måske dårlig management.
#2(Med 14 svar)
27. juni 2023 kl. 15:55
JakobHelms
Jeg synes egentlig det er lidt af en misset historie, at mere end en fjerdedel af de maps (26,8%), Astralis har tabt i denne her sæson, er sket på Mirage, hvor det trods alt er BlameF der er IGL - og samtidigt er det deres langt dårligste map. Hvis man udelukkende kigger på de maps, hvor gla1ve er IGL, så har han trods alt præsteret en 63,85% winrate. Det er en højere winrate end f.eks. Snappi, og tæt på Cadians 67,4%. Så kan man så diskutere hvor meget den stat betyder isoleret set, men gla1ve bør naturligvis ikke bedømmes dårligt ud fra Astralis rædderlige performance på et map, hvor det er BlameF, der er IGL. Der er naturligvis mange grunde til det (f.eks. har deres bedste map været Ancient, hvor de dog primært har spillet mod hold, de også burde kunne vinde over, mens kvaliteten af modstandere gennemsnitligt nok er højere på Mirage), men jeg synes stadig, det er interessant.
#3(Med 13 svar)
27. juni 2023 kl. 16:19
ClumsyRL
Det kan godt være han har en højere winrate end Snappi, men han har også spillet mod T2 opponenter det halve af tiden.
#4(Med 0 svar)
27. juni 2023 kl. 16:56
JernLars
+1
Cadian og Snappis winrate vil også være meget højere hvis de spillede mod T2 hold
#5(Med 11 svar)
27. juni 2023 kl. 17:19
JakobHelms
Det synes jeg sådan set allerede, at jeg har påpeget.

Ps. det hedder bare "modstandere" på dansk. Opponenter er noget andet.
#6(Med 10 svar)
27. juni 2023 kl. 23:44
ClumsyRL
Så er det jo en skør konklusion at drage.

Tak for tippet. Dansk er ikke mit modersmål.
#7(Med 9 svar)
28. juni 2023 kl. 01:23
JakobHelms
Jeg synes ikke jeg konkluderede andet end at gla1ve faktisk har en rimelig fin winrate som IGL i 2023 - og det synes jeg hverken er skørt at konkludere eller påpege. Jeg står jo ikke og konkluderer, at han er bedre end Snappi.
#9(Med 8 svar)
28. juni 2023 kl. 16:40
Unlucky-Luke
Helt enig med dig JacobHelms. Har også nævnt det før når folk har været efter gla1ve at det ikke er ham der er igl på mirage som de er voldsomt dårlige på.
Folk vil ikke se eller hører det... Han får skylden for det hele... lidt sørgeligt
#10(Med 7 svar)
28. juni 2023 kl. 17:38
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Han skyder jo heller ingen, selvom han ikke caller, så det er jo klart?

Lad os se i det nye år hvad der sker med ham ude.. I sidste ende er der 5 modstandere der skal nakkes i spillet.
#11(Med 4 svar)
28. juni 2023 kl. 18:33
JakobHelms
Hvorfor er det klart at Mirage er deres dårligste map, hvis gla1ve generelt set ikke skyder nogen? Han er ikke meget værre end sit gennemsnit på Mirage, og hans værste map er Nuke, hvor Astralis har performet en del bedre end på Mirage. Svært at give Gla1ve skylden for deres Mirage-statistik imho - det er fx også BlameFs værste map i 2023 (selvom han naturligvis stadigvæk er god).
#12(Med 3 svar)
29. juni 2023 kl. 12:06
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Jeg skrev det er klart til at han får skylden.

Mirage er meget baseret på out aim. Det har simple også været inde på. At de forskellige individuelle aspekter har meget at sige i det map.
Når glaive så ikke caller. Skal der også forventes at han skyder flere.
Når blamef så caller kan man vel også forvente han skyder mindre, og glaive så skal samle de stats op?
Men det skete jo aldrig. Derfor blev Mirage ekstremt ringe.

Ikke pga calls, men pga individuel perfomance. Du siger det jo selv. At det var blames dårligste map. Netop fordi han overtog rollen som caller. Så hvorfor helvede kunne glaive så ikke steppe op der?
#14(Med 2 svar)
29. juni 2023 kl. 15:41
JakobHelms
Men hvis skyld er det så, at det er devices med længder dårligste map for Astralis i 2023? Det samme gælder for Xyp9x (som går fra en gennemsnitsrating på 0.97 til 0.82 på Mirage!), og Altekz klarer den også rigtig skod på Mirage (men er dog værre på Nuke, dog med en meget lav sample size på 3 maps spillet), og ligeledes er det Buzz' dårligste map i 2023.

Når det gælder for alle 6 spillere på Astralis i år, at Mirage har været deres dårligste map, så synes jeg ikke det alt sammen kan være gla1ves skyld, selvom jeg er enig med dig i, at han burde spillet bedre på mappet, end han gør, i stedet for at spille med cirka samme niveau som når han har IGL-tjansen. Det burde vel være muligt for BlameF at kalde mappet så der er nogle af spillerne, der kan performe, tænker jeg umiddelbart?
#15(Med 1 svar)
29. juni 2023 kl. 15:43
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Det hjælper jo ikke noget at sige de andre spiller dårligt derfor må glaive gerne spille dårligere? Forstår ikke dit argument. Det forventes han stepper op fordi han ikke igler på mappet. Det ikke tilfældet jo.

Sidste du skriver kan jeg kun give dig ret i.
Jeg ser dog stadig glaive som en del af problemet. Manden er i mine øjne træt. Man kan se passionen ikke er det overhovedet.
#16(Med 0 svar)
29. juni 2023 kl. 15:49
JakobHelms
Jeg siger heller ikke, at gla1ves performance på Mirage bare er fin, fordi alle performer dårligt. Jeg siger bare, at hele ansvaret for deres performance på mappet ikke kan falde på hans skuldre, når der ikke er nogen, der kan levere, som de ellers gør.

Det er jeg som sådan enig med dig i, min pointe var bare, at han faktisk har haft en rimelig fin winrate på de maps, hvor han har været IGL, og at der må være noget rigtigt, når han formår at fx calle device til et gennemsnit på 1.27, der falder til 1.10 på Mirage. Det er ikke fordi det så betyder at det er uberettiget at gla1ve bænkes, eller at BlameF ikke kan IGLe godt på de maps, hvor han nu også skal være IGL - jeg synes bare det var bemærkelsesværdigt hvor meget bedre Astralis' statline så ud, når man kun kiggede på de 5 maps (minus Mirage og Anubis, som de ikke har spillet) hvor gla1ve er IGL.
#17(Med 1 svar)
29. juni 2023 kl. 16:42
Unlucky-Luke
så en igl der ikke caller på 1 map i en kamp engang imellem skal steppe op og skyde flere på det ene map? Hvaa.. spiller du selv cs? :D
Det er den vildeste joke jeg længe har hørt... Alle ved da at det ikke er sådan det fungere...
Og glem nu alt om de blamef stats.. 50% er eco og exit på samtlige maps :/
Han har været igl før på et godt hold og beviste 0% som igl og vandt absolut intet eller var tæt på..
Og nej, jeg siger ikke han er dårlig spiller eller igl, men sætter det op imod at alle siger gla1ve er.
Et hold med 5 spillere der forstår hinanden og har dynamikken er vildt svært at ramme. Astralis havde det førhen og de var derfor på toppen, ikke fordi de havde de 5 bedste i alt. Heroic har det idag selv om de heller ikke har top5 i alle spillere, men de har den vildeste lille familie dynamik der er svær at copy/paste før du rammer de rigtige 5.
Gla1ve har haft de mest latterlige arbejdsbetingelser de sidste par år.
Han er trods alt også stadig den mest hård skydende IGL på den danske pro scene hvis man lige ser bort fra cadian som man ikke kan sammenligne da han er awp så han skal også være det bedre.
Men gla1ve skyder bedre og flere generelt end Karrigan, Hooxi og snappi.... og er da også den eneste igl jeg ved af der har været i top20. ( dog for 5 år siden xD )
#18(Med 0 svar)
29. juni 2023 kl. 20:13
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Nej jeg spiller overhovedet ikke cs, det er derfor jeg er gammel igl med en hltv. Rofl.
Jeg er godt klar over hvordan det fungerer, når man ikke caller mere har man et heeeeeeeeelt andet fokus, det burde du også selv vide når du nu går rundt og spørger folk "om de spiller cs".
Du kan gå fra at skyde 10 til 30 hvis du ikke skal ligge og micromanage dine spillere konstant. Og gla1ve er jo god nok til det? Det er jo tydeligvis et motivations problem. Motivation i ikke at holde aim ved lige og motivation i at han har vundet alt hvad der kan vindes. Der er ingen sult til at blive bedre mere. Oveni det er han blevet far, og har nok en helt anden prioritet nu end jetset livet som den bedste i verden.

Det er spekulationer, mine spekulationer, hvad i andre tror på eller hvad der er rigtigt og forkert kan man kun gætte sig til, men vi kan vel forhelvede blive enige om at noget er galt med ham :)
#13(Med 0 svar)
29. juni 2023 kl. 14:52
McLoud
Kunne det være fedt med nogle stats i de her artikler? K/D, HLTV rating, ADR... hvad der nu giver mening... bare en ide... :-)
Det er jo også en vigtig del af historien, selvom man er IGL...
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.