ITB-direktør giver indblik i økonomien hos et CS-hold
At gøre det godt til majoren kan påvirke et Counter-Strike-hold markant på både godt og ondt.
Det løfter direktøren og skaberen af Into the Breach sløret for i et opslag på X, hvor han giver et meget unikt indblik i økonomien hos sit Counter-Strike-hold.
Her fortæller direktøren holdets forsøg på at nå tier 1 efter majoren og åbner op om sponsorindtægterne og omkostningerne for CS-holdet både før og efter majoren, men også nu, godt og vel ti måneder efter.
Hos ITBs Counter-Strike-hold fik man angiveligt i omegnen af 120.000 kroner om måneden i sponsorindtægter inden majoren i Paris, hvor holdet sluttede i top 8.
Det steg en del efterfølgende til lige omkring 173.000 kroner efter majoren, mens det i februar 2024 er faldet til 0 kroner, fortæller ITB-direktøren, hvorfor ITB altså ingen penge tjener på deres sponsorer til CS-holdet nu.
Mens sponsorindtægterne steg for derefter at falde, fortæller ITB-ejeren, at omkostningerne ved at drive holdet bare steg efter majoren.
Inden majoren brugte organisationen 132.000 kroner om måneden på lønninger og andre omkostninger til holdet, mens det tal fløj til vejrs efterfølgende.
Fra maj 2023 til marts 2024 skulle ITB have brugt mere end 396.000 kroner i gennemsnit hver eneste måned på løn, bonusser, bootcamps, andre ansatte rundt om CS-holdet og lignende udgifter, hvilket altså er en tredobling af tidligere omkostninger.
Sådan så ITBs månedlige økonomi ud for CS-holdet:
Sponsorindtægter inden majoren:
120.000 kroner
Sponsorindtægter efter majoren:
173.000 kroner
Sponsorindtægter februar 2024:
0 kroner
Løn og andre omkostninger inden majoren:
132.000 kroner
Løn og andre omkostninger efter majoren (maj 2023 - marts 2024):
396.000 kroner
"Alle organisationer i tier 2 og under taber penge"
I et svar til opslaget giver ITB-ejeren og direktøren også et lille indblik i det fremtidige ITB-holdkort, efter organisationen har bænket eller sat alle deres spillere til salg.
Her skriver han, at det næste ITB-hold bliver med én nationalitet, da det gør det nemmere at tjene penge på holdet, og at det er ekstremt vigtigt for fans og brandets identitet.
Derudover fortæller han, at ITB faktisk er et godt sted, hvor de tjener penge generelt, og at der er sponsorer klar til fremtiden.
Vi opnåede et stor overskud i 2023, men hvem ved om vi vil gøre det samme i 2024 - derfor skal organisationer opretholde likvide midler, når de er succesfulde, for at sikre en mulig og bæredygtig vækst. Dette påvirkede vores beslutning om midlertidigt at forlade CS.
Alle organisationer i tier 2 og derunder er underskudsgivende, indtil de når majoren. Det er et faktum og det princip, der styrer beslutningen om at sammensætte hold i tier 2 og derunder.
Det bedste, vi kan håbe på, er omkostningsneutralitet for lønninger versus sponsorer. Vi stræber efter dette på tværs af alle esportsgrene for bæredygtighed, både for vores spillere og os selv.
Ejeren uddyber dog, at selvom ITBs omkostninger er steget drastisk, uden at resultaterne har fulgt med, så har organisationen det godt og er en af de få profitable organisationer på scenen.
Det er vigtigt at bemærke, at ITB har det godt, vi har store kontante reserver, en klar plan og sponsorer på plads - jeg ville bare give fællesskabet et bredere indblik i CS.
Vi er en af de få profitable esport-organisationer, fordi vi er pragmatiske og forsøger at reducere vores eksponering over for 'held' eller resultater så meget som muligt.