BILLETSALGET TIL DEN STORE FINALE ER ÅBENT
LIVE
Hvis det stod til ropz, var det ikke tilladt at benytte.

ropz: "Det burde ikke være tilladt"

En ny opdatering til Razer-tastaturer fjerner menneskelige fejl, lyder det fra ropz.

Tirsdag kunne Razer, der sælger og producerer produkter inden for gaming, løfte sløret for en ny, stor opdatering til sine tastaturer, der gør det "fejlfrit" at lave counter-strafing i FPS-spil.

Den nye opdatering, der især kan have indflydelse i spil som Counter-Strike, gør det nemmere for spillere at være præcis efter at have bevæget sig.

Og det burde slet ikke være tilladt.

Sådan lyder det fra ropz på X, der ikke er bleg for at være kritisk overfor den nye opdatering.

Det burde ikke være tilladt. Godt arbejde, Jimmy Malavong (medarbejder fra Razer, red.), men dette er lidt for meget; bogstaveligt talt en macro/script, også kendt som null-binds.

Faktaboks

Counter-strafing

Counter-strafing er en vigtig bevægelsesteknik i FPS-spil, der giver dig mulighed for at skyde mere præcist efter at have bevæget dig. Det fungerer ved at trykke på den modsatte bevægelsestast umiddelbart efter at have sluppet din oprindelige bevægelsestast.

Ifølge FaZe-spilleren er lignende tastatur-binds allerede blevet gjort strafbart i andre spil, da det netop fjerner menneskelige fejl, når man bevæger sig/strafer.

CS-KZ'ere kender effekterne af dette. Det fjerner i bund og grund den menneskelige fejl, når du bevæger dig/strafer. Det har været imod reglerne og strafbart i nogle andre spil også (osu, cs 1.6 kz, så vidt jeg ved). I det mindste er det, hvad det ser ud til at være, lad mig vide, hvis jeg tager fejl.

Tilladt til ESL-turneringer

Udover ropz' kommentar og opsang for at gøre det ulovligt har andre spillere også markeret sig i debatten på de sociale medier.

Ifølge Monte-spilleren STYKO har det været tilladt af turneringsarrangører i månedsvis at bruge til tier 1-turneringer.

ESLs turneringsansvarlige, Michal Slowinski, bekræfter på X som svar til STYKO, at det er tilladt at benytte Razer-tastaturet med de omtalte binds.

Se, hvordan det fungerer, her:

#1(Med 1 svar)
11. juli 2024 kl. 19:48
Mads_Miskat
Har wooting ikke haft lignende funktion i noget tid? Men udover det så har Ropz jo i princippet ret, mon ikke vi ser valve kommentere på det på et tidspunkt.
#2(Med 0 svar)
11. juli 2024 kl. 20:16
JakobHelms
Jo, en lignende men også teknisk forskellig funktion. Med Rappy Snappy fra Wooting tager den det input, der er presset længst ind (dvs. hvis du trykker 1,5mm ned på A og 1,8mm ned på D, så registrerer den det som et tryk på D). Dermed er der stadig et element af behændighed der er påkrævet, og en (omend lavere end normalt) chance for at man trykker forkert. Det gør det nemmere at skifte hurtigt, fordi du f.eks. kan trykke D-knappen lidt ind og få den til at aktivere hurtigere, når du slipper A.

Razers Snap Tap bygger kun på den sidst trykkede knap, dvs. hvis du holder A nede og trykker D, så registrerer den D.
#3(Med 1 svar)
11. juli 2024 kl. 20:29
Martin
Dust2 fantasy vinder
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Dust2TV sub
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Vanvid hvis det ikke bliver bannet asap.
#10(Med 0 svar)
14. juli 2024 kl. 11:55
Dennis
100% enig. Det er noget af det mest unikke ved CS, som i mine øjne altid har gjort CS lidt federe end andre FPS. Jeg husker godt dengang man for +20 år siden sad og nørdede acceleration/deceleration/movement speed med forskellige våben osv, og sådan en lille ting som at man kunne "nulstille" aim på den måde var virkelig med til at give CS ekstra dybde.
#4(Med 6 svar)
12. juli 2024 kl. 00:16
R8shabt
Med frygt for at lyde som en boomer støre en Martin Rosenchef.
Hva er det helt præcist det her betyder?
Bevæger man sig hurtigere?
#5(Med 5 svar)
12. juli 2024 kl. 01:21
JakobHelms
Du kan gå fra at holde A til D nede uden pause og uden mulighed for menneskelig fejl. Så counter-strafer du perfekt og rammer bedre efter at have været i bevægelse.
#6(Med 1 svar)
12. juli 2024 kl. 09:32
R8shabt
menneskelig fejl? altså som i du kommer til at ramme A knappen mens du trykker D og derved forsætter med at bevæge dig?
#12(Med 0 svar)
14. juli 2024 kl. 19:19
JakobHelms
Ja, eller at man ikke når at slippe A helt inden man trykker D, eller at man enten slipper A eller trykker D for tidligt. Her tæller det jo som om du automatisk slipper A, når du trykker D, hvormed ingen af de dele er mulige.
#9(Med 2 svar)
14. juli 2024 kl. 11:46
Dennis
Det lyder ikke helt korrekt - ellers misforstår jeg dig?
Counter-strafing er, at man undgår den deceleration der normalt er i CS. Når man holder A nede, og slipper A, så vil våbnets spread langsomt blive mindre. Når man derimod slipper A og trykker på D, så vil spread instantly blive nulstillet, så man i et meget kort øjeblik har lige så præcist aim som man har efter at have stået stille i noget tid.

Uden at vide noget om det, så tænker jeg at tastaturet rent teknisk husker sidste knap man har brugt før den man bruger lige nu, og når den nuværende knap slippes, trykkes den sidste i hukommelsen i et split sekund. Dog tænker jeg at dette kan resultere i fejl til tider?
Eller den løsning jeg personligt tænker vil fungere bedst er at den altid vil give et "modsat" tryk, når en WASD knap slippes. Så sidst brugte tast ikke tæller, men at den altid ved at A=D, D=A osv. - På denne måde vil der aldrig være fejl. Men hvis det får lov til at være lovligt, så er det jo helt grotesk.
#11(Med 1 svar)
14. juli 2024 kl. 19:17
JakobHelms
Ja, og med denne her teknologi, hvis du så holder A nede og trykker D, så registrerer den det som om du har sluppet A og trykket D på helt samme, hvilket vel netop giver et perfekt counter-strafe?

Rent teknisk forklarer de det med, at et tastatur normalt annullerer de begge tryk hvis du trykker to retninger samtidigt, så hvis man holder A nede og trykker D registrer den det som om man har trykket ingen af delene - mens at man med Snap Tap altså kun registrerer seneste tryk, dvs. hvis du holder en retning nede og trykker på den anden, så annullerer den første knap men bruger input fra knap nummer 2.
#13(Med 0 svar)
15. juli 2024 kl. 14:47
Dennis
Jeg ved ærlig talt ikke hvordan de har tryllet med det her. Det må jeg hellere læse mere om før jeg kommer ud på alt for dybt vand 😂

Men når alt kommer til alt så synes jeg det er en farlig vej at gå. Altså at automatisere de små detaljer der gør CS så svært. Selv hvis de "bare" registrerer A som løftet når der trykkes D, er det i mine øjne stadig snyd.
#7(Med 0 svar)
12. juli 2024 kl. 14:53
Kristja
Stor fan af det wooting har lavet. Men det her er simpelthen for galt...
#8(Med 0 svar)
12. juli 2024 kl. 15:03
MickYY
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Donk b00st
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.