donk var som altid til at finde øverst på scoreboardet.

Spirit klar til finalen i Serbien

Efter en tæt sejr over MOUZ er Spirit videre til finalen.

Sent fredag aften bookede Spirit en plads i finalen ved BetBoom Dacha, efter choppers tropper vandt en tæt affære over MOUZ.

Lige fra starten af var det dog MOUZ, der var i fuld kontrol, da siuhy og kompagni bragte sig foran med intet mindre end 8-4 på CT-siden af Nuke. Da Spirit kom over på CT-siden, var det et helt andet udseende fra russerne, der på dominerende vis vandt ved at vinde ni ud af ti runder.

MOUZ havde derefter ryggen mod muren på Mirage, hvor holdene i modsætning til første map var en helt del mere indbyrdes lige, da begge mandskaber gik til pause med seks runder hver. I anden halvleg var det præcis samme historie, hvorfor kampen røg i overtid.

I overtiden var det MOUZ-mandskabet, der trak det længste strå ved at lukke og slukke med cifrene 16-14. Kampen skulle derfor afgøres på det tredje og sidste map, Ancient.

På Ancient leverede Spirit en sand holdpræstation på CT-siden, der banede vejen mod en sejr. MOUZ formåede at gøre det tæt, men i døende runder lukkede Spirit omsider kampen.

Spirit-mandskabet er derfor videre til finalen, der bliver spillet som bedst-ud-af-fem på søndag kl. 13:00. I finalen venter vinderen i kampen mellem MOUZ og det vindende hold fra opgøret mellem Eternal Fire og paiN.

Spirit
2 - 1
MOUZ
Alle maps
Spirit K - D +/- ADR KAST Rating 2.1
Danil 'donk' Kryshkovets 66 - 58 +8 96.0 71.1% 1.25
Boris 'magixx' Vorobiev 50 - 43 +7 76.5 77.6% 1.15
Dmitry 'sh1ro' Sokolov 59 - 49 +10 75.8 80.3% 1.15
Myroslav 'zont1x' Plakhotia 51 - 49 +2 68.2 73.7% 1.05
Leonid 'chopper' Vishnyakov 45 - 52 -7 72.7 68.4% 0.93
MOUZ K - D +/- ADR KAST Rating 2.1
Jimi 'Jimpphat' Salo 49 - 46 +3 75.8 75.0% 1.10
Dorian 'xertioN' Berman 56 - 59 -3 83.1 69.7% 1.03
Ádám 'torzsi' Torzsás 50 - 47 +3 64.9 71.1% 0.99
Kamil 'siuhy' Szkaradek 49 - 60 -11 72.9 64.5% 0.92
Sverige Ludvig 'Brollan' Brolin 45 - 59 -14 72.3 69.7% 0.88
#1(Med 14 svar)
31. august 2024 kl. 19:32
Udknud
Jeg håber virkelig den sportslige ledelse i Astralis har styr på det.. for jeg kan simpelthen ikke forstå at man føler at man har råd til at sidde udenfor sådan en turnering her.
For mig føles det lidt som om man ser sig selv som et top 5 hold og ikke behøver at grinde de nemme præmiepenge og LAN sejre, men bare kan nøjes med at deltage i de store prestigefyldte turneringer.
Well.. det kan også godt lade sig gøre, hvis man altså rent faktisk kan slå de andre top 5 hold!
Men hvis man ikke kan det (som hidtil) så giver den strategi virkelig bagslag på valves rangliste fordi placeringer som 5 til 8 ikke giver nok præmiepenge.
Der skal altså nogle store checks til for at holde sig i top 8!

Spirit eller Mouz derimod cruiser nok 250k præmiepenge ind på kontoen og 3 LAN sejre i den her turnering og dermed er de garanteret en god ranking et halvt år mere.
Et hold som EF er et endnu bedre eksempel. De har luret at der er nemme penge og LAN sejre at hente rundt omkring i disse Mickey Mouse cups og det er altså et hack til at holde sig højt på ranglisten.

For Astralis skal der virkelig en stor præmiecheck og også nogle LAN sejre på kontoen snart for ikke at komme i frit fald på valves rangliste som jeg dels går ud fra vil være seedningsgrundlag til RMR grupper og mere vigtigt så er det allerede nu at ræset er igang for at sikre sig en god placering på ranglisten ved indgangen til 2025 hvor det virkelig er en fordel at være godt placeret ift at få invites.

Der skal altså ikke gå noget galt i pro league før Astralis pludselig er i kæmpe krise på ranglisten..
Puha, synes det er højt spil ikke at række ud efter de her nemme point som kan hentes i en turnering som BB Dacha i stedet for at sidde på sidelinien.

Astralis er gået fra en placering som nr 7 til 10 siden Cologne og hvis de ikke vinder over fnatic når de endelig skal spille igen den 10/9, så er der nærmest krise med det samme.

Syntes man sætter holdet under et kæmpe pres ved kun at spille de helt store turneringer.
De få kampe man så skal spille bliver jo alt eller intet og det virker da ikke som holdets stærkeste side at præstere i de kampe med maksimalt pres.

Har frygtelig på fornemmelsen at det ville være bedre at komme ud og spille noget mere, men håber selvfølgelig at holdet møder op til Pro League og endelig viser det top 5 potentiale som vi er mange der håber på er i holdet.

Problemet er at hæderlige placeringer ikke længere er nok når man vælger at spille så få turneringer. Så skal der simpelthen minimum et top 4 resultat på bordet og det er svært når alle de gode hold er med i de turneringer man vælger at spille.
#2(Med 6 svar)
31. august 2024 kl. 20:02
Hunt
Fedt med en indsigt i hvordan valves ranking virker.

Men synes dog du er meget hård ved betboom, at kalde det nemt og en mickey mouse cup.. Der er stadig 2 top 5 hold og alle 8 hold er i top 20..
#4(Med 1 svar)
31. august 2024 kl. 20:38
Udknud
Ja ok, det var selvfølgelig for hårdt, det var lidt i frustration 😉👍

Men problemet er at det er nøjagtig lige så værdifuldt at vinde BB Dacha som Blast plus at BB Dacha play in var på LAN så de hold som har deltaget der har haft mulighed for at farme nogle lette LAN sejre, sejre som igen vægter 1 til 1 lige så meget som sejre i de store turneringer
#6(Med 0 svar)
31. august 2024 kl. 20:58
Hunt
Forstår hvad du mener, men blast er alligevel ren partner hold der har 14 chancer.. så ville jeg rent sportsligt set sætte betboom over blast (fall/spring) (world final undtaget, da man rent faktisk skal vinde noget for at være med)

VI kan altid finde lette kampe i gruppespil, bare se epl nu her hvor 5-6 hold kun er med fordi så er na, asia og aus også med..
#5(Med 3 svar)
31. august 2024 kl. 20:42
Udknud
Prøv at checke valve ranking nu efter EF slog Mouz. EF er sprunget op som nr 6 og deres præmiepenge er ikke engang regnet med endnu.
Efter finalen kommer de til at få endnu flere point (men dog nok ikke komme højere op i pladsering)

Vi kan vel godt blive enige om at EF trods alt ikke er 6. bedste hold i verden selv om de gør det godt.
#7(Med 2 svar)
31. august 2024 kl. 21:12
Hunt
Tror ikke helt vi kan lægge for meget i valve ranking dag til dag, men mere efter hver turnering når alt er talt op.

Men den er lidt mere sårbar imod hold der ikke spiller (astralis) end hold der rent faktisk tager til hvad de nu end kan. (ef)

Vi kan altid finde enkelte ting som stikker ud.

Saw semi til cologne og 6 kampe siden = 15
Astralis ude i gruppen til cologne og ingen kampe siden = 10

Så siden juni, aka 3 måneder siden har astralis spillet deres gratis partner event blast gruppespil og blevet skudt ud i gruppen til cologne. Men de holder fast i deres gode placering på ranglisten fordi? Deres nemme partner blast kampe mod de andre blast partner hold.

Men havde hellere set de bare havde kørt med hltv ranking som den de gik efter, da jeg 90% af tiden synes den er rigtig god. Måske lidt for glad for store hold der kan holde deres placeringer lidt for længe på trods af dårlige resultater og at tabe til højre og venstre ikke betyder noget.
#9(Med 1 svar)
31. august 2024 kl. 21:16
Udknud
Også lidt min pointe med alt dette.
Ser bare lidt ind i fremtiden når BB Dacha er gjort op 😉

Så vil man kunne se at den turnering modsat EPL og Blast, er en rigtig god mulighed for at booste sin ranking fordi præmiepenge og LAN sejre hos Valve IKKE vægtes efter kvaliteten af turneringen.

Altså, præmiepenge og LAN sejre vundet i Skyesport og BB Dacha tæller nøjagtig lige så meget i de to vigtigste sub-kategorier hos Valve.

Og jo, jeg mener at holdene skal lægge rigtig meget i valves rangliste da det om 3 mdr er den der inviteres til turneringer ud fra.

Hold i top 8 bliver de nye partnerhold kan man sige på en måde, for de inviteres direkte til alle de største turneringer.

Så der er en stor fordel i at være strategisk omkring at optimere sin valve ranking allerede nu.

Og når jeg sidder her og ser EF slå 1 godt hold og sikre sig et resultat der tæller lige så meget som en finaleplads i EPL, Blast eller Rio, så kan jeg ikke lade være med at ønske at det hold jeg holder med havde været lige så "snedige" som EF.

Men nu har EF jo så også slået Mouz og så er der jo ikke andet at gøre end at indrømme at indtil andet er bevist så er EF bedre end Astralis i og med de rent faktisk har slået et top 5 hold 😉
#11(Med 0 svar)
31. august 2024 kl. 22:18
Hunt
At top 8 bliver de nye partner hold er også fint med mig, fordi nr. 8 som kunne ligne et astralis elller vp. Vil så gøre det dårligere ved at tabe til top 8 hele tiden mens fx liquid vil kunne vinde i de andre events og så bliver der byttet om på dem der ligger 8 og 9. Det gør der ikke nu, der skal ence stadig til EPL selvom de roder rundt og taber til nip's academy hold..

Så når hold gør det godt får de også invites baseret på at de har gjort det godt og ikke bare efter hvem der har betalt blast eller esl for at spille.. Mens ence nu skal grinde t2 for at komme tilbage. Det er primært den dynamik jeg ser frem til.
#3(Med 6 svar)
31. august 2024 kl. 20:35
Udknud
Efter Cologne:
Astralis nr 7
Eternal Fire nr 13

Efter BB Dacha:
Eternal Fire nr 6
Astralis nr 10

EF har sgu luret hvordan man hacker sig op ad den liste.
Astralis kommer ikke til at fange EF foreløbig med mindre de kommer i finalen i en af de turneringer de deltager i og det er jo 10 gange sværere end i BB Dacha
#8(Med 5 svar)
31. august 2024 kl. 21:11
Hunt
Nu siger du EPL er svært ift betboom?

TIl betboom var alle 8 hold i top 20, mens i EPL er der bunkevis af dårlige hold med der giver massere af lette sejre.

Mouz 3
Rooster 102
BIG 21
Imperial 36
Col 11
M80 29
Fnatic 23

Fx hvis astralis taber til fnatic, så kan de nå playoff ved at slå
M80 29
Imperial/Big 36/21
evt et hold i last chance

Der er vitterligt kun 2 hold i top 20 udover astralis her, i en 8 hold gruppe.

(Det her gælder alle grupper:
Atox 91
Lynn Vision 55
Wildcard 52
Red Canids 51
Koi 41
Flyquest 28
Ence 26

Det er ikke ligefrem en række hold et top 20 hold vil ryste i bukserne over.. bunkevis af gratis partner holds lette kampe på lan i gruppespillet. Mens fx de gode tier 2 hold (saw, sashi, tsm, aurora, osv ikke engang får en chance for at være med) (Ok der er en chance, men den er ikke super legit når NA ECL har samme to spots som EU ECL..)

Hvorfor jeg glæder mig helt vidlt til 2025, når der ikke er flere partner holds skralde events..
#10(Med 4 svar)
31. august 2024 kl. 21:23
Udknud
Det har du ret i Hunt, men problemet er at det ikke er nok at nå i playoff.
Der skal nogle præmiepenge på kontoen for Astralis nu!
De er klart det top 10 hold der har samlet færrest præmiepenge.

Og min pointe er at der er meget kortere vej til store præmiepenge i BB Dacha.
Astralis burde komme videre fra gruppen ellers er det helt skidt, men i playoff er der sandsynligvis meget hård modstand og en top 5-12 placering kan groft sagt ikke bruges til noget.

På den måde er det altså lidt sværere at præstere i EPL vil jeg mene.
#12(Med 3 svar)
31. august 2024 kl. 22:27
Hunt
Der er trods alt kortere til top 4 når der kun er 8 hold med kontra 32. Men omvendt skal man også fra dag 1 slå meget bedre hold.

Tænker heroic falcons som ligger top 10-20 og taber til hold på samme niveau er fair nok, mens hvis det var epl så havde de kunne slå 2-3 stykker af atox, rooster og m80..

Ser ikke den store forskel på betbom play in og gruppen i epl, så er vi gået fra 8 til 12 hold. Og der er yderligere 16 hold som spillede closed qualifier, dog ikke på lan. Så er det bare spørgmålet om hvor meget hver del skal tælle, om det er en closed qual eller et kæmpe gruppespil, det kommer vel ud på 1 rent sportsligt. Men ikke på ranking.

Men jeg ved ikke hvad der er bedst ift valve ranking, at blive sidst i tier 1 lans som rio eller vinde tier 2 online? For det skal nødvendigvis være bedre for tsm at vinde tier 2 end falcons ende sidst på lan. Så de kan bytte plads eller rykke op/ned som vi kender fra fodbold.
#13(Med 2 svar)
2. september 2024 kl. 11:03
Udknud
Hej Hunt,

Hvis du har mod på at læse en kæmpe "wall of text", så herunder noget mere forklaring om hvordan det fungerer og dermed hvad der bedst kan betale sig:

For at vurdere hvad der er bedst ift ranking skal du i store træk kigge på hvor mange præmiepenge man hiver hjem i hvert scenarie og hvor mange LAN sejre man sikrer sig (0 i et online event selvfølgelig). Det er de to vigtigste parametre.

Og så er der alligevel en vigtig krølle på halen mere.

For selve resultatet af hver spillet kamp kan også i sig selv være rigtig kostbar eller indbringende i ranglistepoint i tilfælde af upsets.

Valves ranking udregnes i 2 "step"... :

Først udregner man en ranking efter de kriterier Valves har fundet på.
Det er det jeg hele tiden fabler om, hvor jeg nævner at Præmiepenge og LAN sejre er de 2 vigtigste sub-kategorier. Der er også 2 andre sub-rankings i den udregning: en ranking hvor det giver flest point at have vundet over hold som har optjent mange præmiepenge (en sejr over Navi giver godt her) og en ranking hvor det giver flest point at slå de hold som selv har slået flest forskellige modstandere (her er det typisk helt random tier 2-3 hold der er flest point i at slå fordi de jo grinder vildt og har slået et stort antal forskellige hold... en hel bims kategori hvis du spørger mig!).
Men som sagt, de 2 sidste vægter ikke matematisk så højt som de 2 førstnævnte.

Nå, men ud af alle de beregninger af ting som Valve har defineret at rankingen skal indeholde kommer en "initiel ranking" af alle hold. Bedste hold får 2000 point og så ellers nedad for hvert hold.

Heldigvis bruger Valve ikke bare denne initelle ranking "råt", for den er temmelig skæv for at sige det mildt 😱
Hvilket er udtryk for at deres grund-algoritme er meget "flawed" efter min mening.

(fortsættes..)
#14(Med 1 svar)
2. september 2024 kl. 11:04
Udknud
Nu kommer nemlig andet step:
Valve bruger i step 2 en almindelig kendt ranking-metode hvor man efterfølgende kører alle kamp-resultater i perioden (sidste 180 dage) op i mod den initielle ranking og laver en justering af rankingen for hver eneste kamp ift. om resultatet så blev som rankingen burde forudsige. Man starter med de nyeste kampe først og justerer så rankingen ( altså antal point et hold har) for hver eneste kamp indtil alle er behandlet.
Man kan vel sige at man nu efterprøver rankingen med de faktiske resultater.

Det kalder Valve en Head-2-head adjustment.
Hver eneste kamp i perioden gives en H2H adjustment i form af postitiv justering af ranglistepoint til vinderen og den numerisk samme negative justering til taberen.
Men antallet af plus og minus point der så justeres med er ift hvor stor et upset ift ranglisten at resultatet er. Så hvis en storfavorit vinder giver det en meget lille justering til begge hold, vinderen får næsten ingen "ekstra point" og taberen får næsten ingen minuspoint.
For lige at skære det ud i pap, hvis Sashi taber til Astralis så koster det næsten ikke noget i H2H adjustment da det er fuldstændig som rankingen har forudsagt.
Men hvis Sashi derimod slår Astralis så giver det mange ekstra point til Sashi og mange minuspoint til Astralis fordi det var ikke forventet ifølge rankingen. Og det resultat vil Astralis så slæbe rundt på i et halvt år. Det kan virke lidt mærkeligt med H2H adjustment når man bare ser på en enkelt kamp, men formålet er at få justeret rankingen til og fange hvis der er nogle hold som slet ikke har resultaterne til at justificere den ranking de har opnået ifølge de kriterier man har sat op.
H2H adjustment er faktisk i mine øjne det bedste ved Valves ranking (og det eneste som sikrer at rankingen er nogenlunde i trit med virkeligheden)

Der har f.eks. lige været en længere periode hvor den initielle ranking havde Mongolz som 2. bedste hold i verden fordi de havde tjent mange præmiepenge og havde masser af friske LAN sejre fra diverse LAN turneringer hvor ingen store hold deltog.
Men når man så kørte alle resultater gennem H2H adjustment, så fik Mongolz alligevel så mange minuspoint fra alle deres dumme nederlag til meget lavt rangerede hold, at de i den endelige ranking røg ned på den der 8-10. plads de længe har ligget på. De fik tæt på de maksimale 2000 point til at starte med, men fik så en total H2H adjustement på minus 250 point (det er rigtig meget) når alle kampe var beregnet.
Så på den måde så straffes de hold (med minuspoint) som slet ikke har kamp-resultaterne til at underbygge deres ranking.

Nå.. så langt så godt.. Men den her H2H adjustment har altså til formål at rette rankingen lidt til efter de faktiske resultater, men den betyder så også i praksis at hvis et hold kommer til at tabe en enkeltstående dum kamp til et meget lavere rangerende hold, så koster det temmelig dyrt (ca. -30 point). Og selv nederlag til hold som ligger lige omkring eller under en, koster også et pænt antal point (måske -10/-15 point).

Alle kampe giver en H2H-adjustment score.
Omvendt er det kun de 10 bedste resultater et hold har i de andre kategorier som tæller til den initielle ranking. Dog tæller alle præmiepenge et hold indtjener med.
Derfor vil det ofte være sådan at en kamp i praksis kun bidrager til rankingen med sin H2H adjustment.
Kun hvis det er en særlig god sejr eller en LAN win vil den komme med i "top 10" i de andre kategorier og dermed tælle til den initielle ranking.

Man kan se det hele ned i mindste detalje på Valves Github page.
#15(Med 0 svar)
2. september 2024 kl. 11:09
Udknud
En sidste ting, alle ting som indgår i rankingen mister værdi med tiden.
Et dyrt nederlag tæller 100% den første måned og afskrives så lineært ned til 0 fra 1 måned gammelt til 6 mdr gammelt
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.