
Astralis' major-skæbne hænger i det uvisse
Astralis aner stadig ikke om de er købt eller solgt! Søndag kunne danskerne ellers sikre en majorplads hvis Falcons slog Virtus.pro, men russerne ville det anderledes.
Således slog den russiske bjørn nemlig danskerholdet Falcons i søndagens første af fire lowerbracket-semifinaler i BLAST Open Lissabon 2025. Og det var lige netop det resultat Astralis håbede at undgå.
Virtus.pro' videre avancement i BLAST Open - samt Astralis' major-skæbne i det uvisse - blev en realitet med en samlet 2-1-sejr til russerne efter et højdramatisk opgør.
Det første map, Mirage, som Falcons havde valgt, endte med en snæver 13-11-sejr til danskerholdet. Falkene var ellers foran hele 9-3 ved pausen, men Virtus.pro formåede at gøre det en smule spændende til sidst, om end Falcons trak det længste strå.
På det efterfølgende map, Ancient, som var Virtus.pros valg, sikrede Falcons sig ligeledes en pauseføring på 9-3. Heller ikke denne gang holdt de dog særlig godt fat i føringen.
Igen blev det tæt til det sidste, efter Virtus.pro kom stærkt tilbage, og modsat Mirage formåede det russiske hold denne gang at fremtvinge overtid. Her udnyttede russerne deres momentum til med nød og næppe, at lukke den ved stillingen 19-16, efter to gange overtid.
Til sidst skulle det hele dermed afgøres på Inferno. Her satte Virtus.pro tingene på plads med endnu en smal overtidssejr, denne gang på 22-20, efter at have været bagud 5-7 før pausen og 5-12 i løbet af anden halvleg af den ordinære spilletid. De to F'er - FL4MUS og FL1T - førte an for Virtus.pro igennem opgøret.


![]() |
K - D | +/- | ADR | KAST | Rating 2.1 |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
75 - 60 | +15 | 69.0 | 77.2% | 1.12 |
![]() |
66 - 67 | -1 | 81.9 | 70.3% | 1.05 |
![]() |
65 - 72 | -7 | 71.0 | 77.2% | 1.02 |
![]() |
61 - 69 | -8 | 66.8 | 71.3% | 0.94 |
![]() |
55 - 60 | -5 | 66.1 | 68.3% | 0.91 |
K - D | +/- | ADR | KAST | Rating 2.1 | |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
75 - 65 | +10 | 79.9 | 74.3% | 1.17 |
![]() |
66 - 53 | +13 | 74.1 | 72.3% | 1.09 |
![]() |
62 - 76 | -14 | 75.5 | 68.3% | 0.96 |
![]() |
66 - 74 | -8 | 76.8 | 67.3% | 0.94 |
![]() |
57 - 57 | +0 | 57.9 | 72.3% | 0.90 |










Med sejren er Virtus.pro klar til lowerbracket-finalen i gruppe A ved gruppespillet i BLAST Open. De er dermed blot én enkelt sejr fra slutspillet.
I lowerbracket-finalen spiller de mandag mod enten FaZe eller Spirit. karrigans FaZe tørner sammen med Spirit lige om lidt. Falcons er til gengæld ude af BLAST-turneringen ovenpå det tætte nederlag til Virtus.pro.
Og vigtigst af alt for Virtus.pro, så er de et skridt nærmere majorens fase 2. Med sejren sørgede de for, at Astralis ikke sikrede sig en plads direkte i majoren. Nu er det i stedet helt åbent hvem af Virtus.pro og Astralis, der tager 10. pladsen på Valves regionale rangliste for Europa, og dermed en plads videre til majorens fase 2.
Virtus.pro kan selv afgøre, om de skal videre til majoren. Slår de FaZe eller Spirit i lowerbracket-finalen, så er det dem, der sikrer sig pladsen direkte videre, mens Astralis skal spille MRQ. Taber de, er det status quo, og så ved vi først med sikkerhed efter BLAST Open er overstået, hvem af de to der tager majorpladsen, og hvem der skal spille MRQ.




Astralis har bortset fra Blast Open og det ærgerlige nederlag til BC game leveret et forår til topkarakter vil jeg sige.
Udgangspunktet ved nytår var enormt dystert og holdet har virkelig gjort et flot arbejde ift. at levere resultater under pres for ikke at komme i en katastrofal VRS situation.
Så godt at vi nu sidder her og er helt skuffede over at top 10 EU er i fare.
Men havde du spurgt mig ved nytår så havde jeg nok sagt at chancen for at nå top 10 EU var meget meget lille og urealistisk.
Astralis har virkelig grebet de chancer de fik her i foråret med meget få undtagelser.
Det handler nok mere om at vi alle havde håbet at holdet kunne bide mere skeer med topholdene end hvad tilfældet desværre er.
Det kommer forhåbentlig med tiden..


BLAST Bounty = 9.-16. plads
IEM Katowice = 9.-12. plads
PGL Cluj-Napica = 3.-4. plads
BLAST Open Lissabon = 13.-16. plads
Hvis det her svarer til topkarakter, er det altså lidt til grin. Det eneste positive at sige om 2025 er vel, at de ligger fint til en major-invitation, men det er så alligevel ikke 100% sikkert efter i dag.




De vinder must-win-kampene, men taber til topholdene stort - og taber til tider også som små favoritter.
De har virkelig præsteret over evne hvis man er lidt realistisk og ser i øjnene at de ikke er et top 6 hold... Endnu!! 😉
Det venter jo lige om hjørnet når holdet finder storspillet frem 🙏🏼🔥
Jeg synes at Astralis helt store problem denne her sæson er, at de har haft nogle rigtig ærgerlige tab til f.eks. GamerLegion, Heroic og BC.Game, og at de samtidigt har svært ved at slå de hold der på papiret er bedre end dem.
Til BLAST Bounty vinder de den kamp, de skal vinde, og taber til et NaVi der er et niveau højere.
Til Katowice har de et tab til Spirit - som igen er et niveau højere - og så et til GamerLegion, som de burde have taget.
Til Cluj-Napoca er det tab til Falcons (som de ellers burde ligge på niveau med) og et tab til MOUZ (som igen ligger et niveau højere), mens de vinder over Mongolz og FaZe, som jeg også synes ligger på cirka samme niveau pt.
Og så er det så at blive kørt over af Vitality (absolut det bedste hold i verden pt., hvor selv Spirit og MOUZ, der ellers tydeligt er nummer 2 og 3, ikke står med den store chance), for derefter at have et tab til FaZe.
Jeg synes den helt store fadæse er at man smider en kval til Dallas, hvor man ellers burde være suverænt bedste hold i den kvalifikation. Man har nogle turneringer hvor man bliver kørt over af de tre bedste hold i verden, og det er skide ærgerligt at man er der hvor man slet ikke kan udfordre den trone, men kigger man på hvordan Astralis klarer kampene mod de andre B-liste-Tier-1-hold som Falcons og FaZe, så ser det jo ikke håbløst ud. Jeg synes at Astralis har sat sig fast på at de hører fast i (bunden af!) Tier 1, de har stadig invitationer til 3 ud af 5 Tier 1 events i resten af sæsonen (og ét af de to andre takkede de nej til).
Fuldkommen enig i at det her ikke kan være topkarakter, men personligt regnede jeg ærligt talt med at Astralis ville dumpe denne her sæson, og indtil videre synes jeg at man ligger til en solid 4'er med fin mulighed for at spille sig op til et 7-tal, alt efter hvordan resten af sæsonen og majoren går.
(Tænker det her egentlig er en af de der "Vi er enige 90% af vejen"-kommentarer)
Ja det har været skuffende ift. hvad vi alle havde håbet på og håber på hele tiden, og ikke mindst ift. hvad holdet helt sikkert selv havde håbet på.
Alle (undtagen Hunt) håber jo hele tiden på at nu er den der snart med at spille på et niveau som top 6 holdene.
Men jeg tror ikke du har sat dig ind i hvor kritisk situationen var ift. at pinedød skulle have visse resultater for ikke at misse samtlige invites i foråret.
Læg dertil at spillet langt fra kørte som vi havde håbet på, kun lige i glimt.
I forhold til at spillet slet ikke har været som håbet har Astralis leveret fremragende og vi ender faktisk her og er helt vildt skuffede hvis de ikke når top 10 EU.
Det lå altså overhovedet ikke i kortene hvis man var lidt realistisk.
x.com/KRL_STREAM/status/1903811058063605923?ref_sr..
Jeg har kørt en VRS simulering (altså kørt vrs koden, den er open source) på min egen fil med matchdata med et fuldt sæt Blast Open resultater og så fremskrevet datoen for ranglisten til 7/4.
I de Blast Open resultater har jeg selvfølgelig resultaterne som de er nu og så med favoritsejre resten af vejen.
Det vil sige at Spirit slår VP.
Når jeg kører den simulering, så ender Astralis 2 point foran VP per 7/4 🤯🤯
Mine data er ikke perfekte, det er umuligt at konstruere en fil som er 100% korrekt selv om jeg virkelig har prøvet om jeg kunne ramme præcis samme stilling som HLTVs VRS liste viser pt.
Men mine data er trods alt meget tæt på.
Men jeg vurderer dog at min simulering skulle vise et klart forspring fra Astralis til VP pr 7/4, for at jeg turde bruge min simulering som et godt bevis for hvordan det vil ende.
2 point er ingenting. Dels kan og vil resten af Blast Open jo give andre resultater end jeg har regnet, også selv om vi så antager at VP taber til Spirit.
Og så er 2 point bare alt for usikkert når nu data ikke er helt præcise.
Forresten, det som gør det umuligt at skabe det præcis samme data som den officielle VRS kører på er at data indeholder et matchStartTimestamp (helt ned på sekundet) som decay udregnes på baggrund af. Og det timestamp er der meget som tyder på i virkeligheden er tidspunkt for kampens slutning (i de data hltv leverer til Valve) hvor de data jeg har lavet er med kamp start tidspunkt, sådan som navnet antyder det burde være.. Men det er en længere historie..
Bundlinjen er bare at hvis VP taber til Spirit så står vi i den situation hvor kun HLTV ville kunne beregne på forhånd hvem som bliver nr 10 EU pr 7/4.
Jeg er dog ret sikker på at vi vil se Astralis stadig ligge foran VP på HLTVs VRS liste på næste søndag når Blast slutter og spørgsmålet så bliver om VP overhaler pga større decay af Astralis' point.
Men ja, det fungerer sådan at ranglistens decay beregnes ud fra timestamp for den nyeste kamp i inputfilen.
Så det kan meget vel få en betydning præcis hvornår på dagen den 7/4 ranglisten laves.
Og så er der en ubekendt for os, ift. om HLTV sender kampe med til valve som er med i de turneringer som ikke er færdigspillet, f.eks. kampe fra PGL Bucharest den 7/4.
For det timestamp som decay beregnes ud fra er fra den seneste kamp, uagtet om kampen egentlig tæller med i ranking fordi turneringen ikke er slut endnu. Jeg har på fornemmelsen at alle kampe trækkes ud og sendes med, da det er en attribut på event som siger om turneringen er færdigspillet.
Dog fungerer HLTVs VRS implementering tydeligvis ikke sådan. Her står stillingen helt stille indtil en ny turnering er helt færdigspillet og først der opdateres ranglisten med nyt decay beregning.
20 timers forskel kan betyde en del for decay, jeg vil mene at Astralis pt godt kan miste 1 point på 20 timer alene på decay fordi alle deres 10 kampe som tæller nu er over en måned gamle.
Det man kan kalde en "max decay" situation for et hold.
Et hold som EF der hele tiden samler nye sejre for tiden oplever slet ikke den her decay effekt, nærmest omvendt.
Ej, det er en simulering kørt på selve VRS koden med en "dummy kamp" med 7/4 kl 20 som timestamp for at fremtvinge decay beregning.
Man skal også huske at selv om der ikke er mere tier 1 CS efter Blast Open, så er der stadig mindre turneringer, og de kan også godt påvirke et tier 1 hold.
Lad os sige at bc game vinder er eller andet og får en del flere point, så vil Astralis indirekte potentielt vinde nogle point fordi nederlaget til bc game så vil blive genberegnet til at koste lidt mindre end ved min beregning..
Ja det skal jo ikke være nemt 😊
Astralis kommer relativt til at miste point hver dag ift. 3DMAX fra nu og til 7/4.
Du kan se det ske på HLTVs VRS side.
Forleden dag havde Astrlis 25 points forspring, så 23 og nu 22. Derfra skal man trække ca. 8 point som Astralis selv mister for de 2 nederlag + 5k præmiepenge ved Blast Open som ikke er regnet med.
Så er der 14 point tilbage og de bliver hurtigt formøblet.
Men kunne da være lidt interessant at regne på og alt andet lige må det være bedre for Astralist og hvert point tæller jo.
Lad os heppe på Mongolz! 😉
CadiaN sagde engang noget i stil med, at alle har en idé klar og gerne kommer med et call når man fører 15-4, men at folk er musestille ved 14-14. Det er rart at se at NiKo stadig gider tage initiativ i en presset situation, hvor det eneste Zonic får bidraget med i klippet er, at sidste runde var uheldig.
Så selvom VP overhaler Astralis, er det intet problem


Desuden @vorborg, så ligger Astralis vel nummer 9 og ikke 8, hvilket sætter dem i hele situationen.
Har ikke kigget på om hvor mange point Astralis burde miste, tænkte bare ikke 3DMax fangede dem
Nej helt klart, det kan jeg også godt forstå man umiddelbart ikke tænker; problemet er bare at Astralis nu har 0 LAN-sejre der ikke bliver ramt af decay, mens 3DMAX ligger med 2 sikre og 3 der stadig ligger nærmest i top, alle fem fra EPL.
Nu er det kun på telefonen og ikke foran regnearket det her, så bær med mig hvis matematikken ikke er helt skarp, men Astralis burde ryge ned med en LAN-rating på omkring 0,731 (før justering ifht. 5.-højeste LAN-rating), mens at 3DMAX ender på sådan 0,887-agtigt. Det er desværre rimelig skidt.