Klumme: Gør vi nok for udviklingen af dansk CS:GO
Denne klumme afspejler kun skribentens egne holdninger og oplevelser. Dust2.dk kan derfor ikke stilles til ansvar for disse oplevelser og holdninger.
Siden Dust2.dk startede har der været efterspørgsel efter en liga. Efter lang tids overvejelse og samtaler med forskellige parter lancerede vi Swnx Ligaen og Good Game Divisionen.
Formatet tog hensyn til en dansk scene, som er under opbygning og derfor kan en mester kåres på præcis 22 dage. 7 runder, 4 spilledage, 7 bo1 kampe.
Vi startede ud med 5.000 kr til nummer 1, massiv skriftlig dækning og en opgradering af Twitch med studie før kampene og replays. Dust2.dk investerede markante mængder af resurser i projektet og vi håbede selvfølgelig, som vi altid forsøger, at løfte og samle scenen.
Eoddset sprang på, på grund af en flot afviklet sæson 1, der blev budt på sponsorater fra flere forskellige sider, samtaler med en tv-station blev begyndt. Drømmen om en større og en økonomisk attraktiv liga kom tættere på.
Alt dette begynder nu at smuldre. I den indeværende sæson, begynder det stille og roligt at falde fra hinanden.
- Odense smider 3 mand ud til første dag.
- AGF får ikke rykket 2 kampe i den uge de er på lejrskole og ender med at forfeite dem.
- Vulture og holdet går hver for sig midt i sæsonen.
- Eastern Vikings smider holdet på porten med én spilledag tilbage.
Alt i alt små ting ændringer, men ændringer, som totalt underminerer og destruerer den liga som communitiet selv har efterspurgt, sågar forlangt. Igen må jeg pointere, at en sæson rækker over blot 22 dage.
Fælles for alle disse hold er, at hver gang et hold trækker sig eller vælger at skifte holdet midten i en sæson, er at ingen kan se hvor skadeligt det er på den lange bane. Måske er det tidstypisk ikke at se på effekterne ud over sig selv, men de er der.
Forfeit kampe ødelægger totalt de nuværende topscorerlister, ligesom kampe ej bliver spillet og streamet. Allerede spillede kampe skal nulstilles og hurtigt forsvinder hele pointen med en liga. Charmen forsvinder. Ligeledes spændingen om hvem som er bedst over en hel sæson. Spændingen om at undgå nedrykning. Dust2.dk ender med en masse oprydningsarbejde i stedet for noget kreativt.
- Vil vi gerne have præmier, så skal vi gennemføre ligaerne, som vi har lovet sponsorerne.
- Vil vi gerne have odds; så skal vi spille vores kampe som planlagt.
- Vil vi gerne have topscorerlister og kåringer, så skal vi holde vores lineups.
- Vil vi gerne på tv så skal vi overholde tiderne.
Vi drømmer om meget mere på Dust2.dk og vi vil det rigtig gerne. Dust2.dk vil gerne bygge endnu mere på med fx. LAN afvikling. Men er vi klar til TV? Er vi klar til flere kroner og det dertilhørende større ansvar. Alle vil være professionelle, men ingen udviser professionalisme.
Hvilke rammer mangler i? Hvor meget vil i ofre på vejen derhen? Skal i selv tage noget medansvar?
Fortjener unge mennesker, som ikke forstår konsekvensen af deres handlinger, alle de ting der bliver gjort for dem af jer og andre frivillige? Nej.
Jeg tænker, at der skal laves aftaler med en tydelig konsekvens, hvis disse bliver brudt. Måske en seriøs udelukkelse eller større økonomisk straf (depositum eller noget andet I kunne tænke ind i deltagelsen).
Jeg bliver lidt harm, når jeg læser om spildt arbejde og potentiale.
En anden tanke jeg havde som ligner lidt fodboldens vej var et transfer vindue hvert kvartal aka. Hver 3. Måned og så kunne jeres turnering (swnx ligaen) eventuelt være to måneder lang i stedet, hvilket ville åbne muligheden for bo3 eller give lidt frihed til diverse hold hvis de ikke lige ALTID kan spille om mandagen f.eks. :)
En af årsagerne til faste dage er topscorerlister og stillingen mister betydning og så skal de castere og producere vi skal bruge stå til rådighed i flere dage, hvilket er dyrt.
Vores cup system har lagt mere frihed, men lige præcis i ligaen er der nogle datoer og tidspunkter som skal overholdes før den giver mening synes jeg.
Jeg ville personligt smide de topscorerlister af H til og måske adde lidt til præmiepuljen og måske bruge resten til at dække castere osv. (Aner intet om jeres budget).
Holdene, og i den fra også spillerne, skal lærer at jo mere deres hold er involveret i CS (Diverse ligaer for eksempel) jo større skade gør de her ting også. Og den her klumme er et godt første skridt, inden der måske skal strammes op på reglerne for eksempel eller skabes konsekvenser ved sådanne handlinger.
Jeg kender ikke svaret / løsningen til hvordan dette kan effektiveres. Men en tanke der bliver ved at dukke op, er at lade flere organisationer på længere varende kontrakter deltage. Lad os sige en organisation har en kontrakt med et hold frem til 1.8 for eksempel. Så er man ret sikker på at lineuppet forbliver uændret. (Måske kommer der et enkelt spiller skift i ny og næ) men det er ikke noget der betyder det vilde, som at miste f.eks. 3 spillere på et hold. Ydermere tænker jeg at man måske kunne lave en "kontrakt" med de organisationer / foreninger der er tilmeldt ligaen. Jeg tænker f.eks. at man skal have et fast lineup på min 3 spillere for at kunne deltage, ellers vel pladsen i den næste sæson gå til et andet holdt. Eller at man måske SKAL deltage i X antal kampe ud af X antal mulige.
Så man måske kan lave en "1.division" og en "superliga". Så hvis superliga holdene ikke kan stille op eller ikke kan "følge med" grundet udskifninger eller lignende, kan toppen af 1.division komme med op den næste sæson.
Ydermere skal der selvfølgelig også være et skift hver sæson fra bunden af superligaen og toppen af 1.division. På den måde tror jeg også på at flere danske hold kan komme frem på scenen :)
Dette er blot mit syn på en mulighed eller en tanke der kan tænkes videre :) :)
Men det er også derfor jeg tænker at der måske skal være en eller anden form for aftale/kontrakt eller andet mellem Dust2 og foreninger. (Jeg kender stadig ikke løsningen, men prøver blot at komme med nogle ideer) :)
Derudover føler jeg lidt at der skal være plads til flere folk.
Personligt har vi en kerne på 4 spillere i vores organisation som har spillet sammen i snart 4 måneder og står på nuværende tidspunkt med en kontrakt til 1.6 og har ingen udsigter for at skulle skifte nogen som helst ud, men vi har ikke mulighed for some reason til at spille med. Måske er niveauet ikke højt nok, eller så er det, men der er bare ikke mulighed for at deltage. Derfor synes jeg at en f.eks en 1.division ville være lækkert at have, så man faktisk kan kvalificere sig til ligaen :)
Når det så er sagt så er jeg kæmpe fan af alt det dust2 gør for dansk CS. Synes måske ikke lige swnx ligaen er det fedeste projekt, men det har potentialet til at blive det. Et første skridt (og meget simpelt) ville være at gøre kampene til BO3. Et slutspil ville også være super fedt fra en seers synsvinkel så man altid kan få noget spænding i de afgørende kampe.
Håber alle der siger ja til swnx ligaen tager det ansvar alvorligt så professionalismen kun bliver en opadgående kurve. :-)
Dust2 har jo ikke defineret niveauet og sagt at der ikke må være gode hold med.
Som du selv siger så er det et skridt, og der er brug for at der bliver støttet op om det. Men for mig at se er det holdninger som din der er med til at holde det nede.
Derfor jeg tager udgangspunkt i det. Hvis du tager eksempel i Gfinity ligaen fra UKCS LUL, så tvivler jeg på at man fangede mange andre faste seere end dem der allerede er på f.eks. twitch i forvejen. Har ikke noget at bygge det på, det er bare hvad jeg tror. :)
Men jeg mener stadig at det ville skabe et bedre grundlag for en fed fremtidig liga at få det med allerede nu.
Men det er nødvendigt at holde hovedet højt, og klø på!
Desto højere præmier og (ikke mindst) desto mere opmærksomhed, ligaen får, desto højere agtelse får de hos klubberne. Det er jeg sikker på. Op med hovedet. Det må ikke lukke. Det er synd for den del af spillerbasen, der sukker dybt, hver gang der ikke er sådan en fast turneringsstruktur.
Jeg mener helt bestemt at man som spiller og hold har et med ansvar i at få en liga til at køre.
Nu ved jeg godt at man ikke må samligne særlig meget med fodbold og andre former for ligaer, men hvad er det der gør at en fodbold klub, hvor det ikke lige køre over 4-5 spilledage ikke lukker ned og bare leaver superligaen.
Det handler meget om hvordan den danske mentalitet er inde for counter strike. Folk vil opnå noget og med det samme det ikke køre så er det alle andre end en selv der er problemet. Så har man en bedste kammerat på holdet og de bliver hurtig enige om at bare smutte for at opnå noget bedre med andre.
Der skal vel laves en eller anden løsning. Noget der binder hold til at skal spille og hvis de ikke gør skal de straffes på den ene eller den anden måde. For holdene ødelægger det for arrangørende.
Jeg synes initiativet er godt, jeg synes Dust2 gør det fornødne, det der mangler nu er bare stabilitet i sub-toppen, men med en stor flok af spillere, der tror de kan og skal mere, så tror jeg ikke det er noget vi ser "balancere" sig. De her udskiftninger vil altid fortsætte, fordi man mener resultaterne kommer ved at skifte spillere ud, frem for at fokusere på at forbedre det materiale man har. Her tror jeg at en afgørende faktor for mange af de mindre organisationer er, at det er de 5 spillere på holdet alene, som er ansvarlige for sammensætning, træning etc. Jeg tænker at flere dedikerede coaches på holdene , måske kunne gøre en forskel, så man fokuserer på at uddanne, træne og forbedre de spillere man har, i stedet for at skifte første gang man rammer et bump på vejen.
Udover det er jeg enig med #6.
Ellers synes jeg at i gør et super stykke arbejde for den danske scene, men det ligesom om vi som hold og spillere ikke er modnet nok til alt det her endnu.
Derudover er jeg fortaler for, at man laver en liste, som hold kan skrive sig på, og når man så har spiller sammen i x antal måneder, så kan man deltage i de forskellige turneringer.
Det vil give jer færre hold i jeres turneringer, men meget mere stabile turneringer.
Org har pladsen, deres hold hopper fra Org for at være ved anden. Skal den org de smutter fra straffes?
Man kan heller ikke som fodboldspiller hoppe rundt mellem klubber.
Som det er lige nu kan man, med lidt fedteri komme ud af en kontrakt uden at blive påvirket af konsekvenserne, hvilket ikke burde være muligt.
Lad os sige at en spiller fra et bobel hold, som er ulønnet, bryder sin 6 måneders kontrakt efter der er gået 2 måneder, så skal der være en klar konsekvens som spilleren kan mærke. Hvis man ikke oplever nogen konsekvenser ved at bryde sin kontrakt, så kan man vel lige så godt gøre det, hvis man føler man har en bedre mulighed et andet sted.
Hvis jeg går tilbage og kigger gamle kontrakter igennem jeg har givet spillere kan jeg sikkert finde flere fejl i dem.
Det er selvfølgelig et problem med udenlandske organisationer, men konceptet er i hvert fald interessant at lege med.
Mit bedste bud er at punge ud ved en god advokat og i samarbejde med dem skrive en sikker kontrakt, og så selvfølgelig selv håndhæve den til punkt og prikke, og ikke være bange for at spille med musklerne overfor spillerne, kender ikke situationen ved diverse organisationer, kan selvfølgelig være det allerede er gjort. Har også oplevet at andre har brugt vores kontrakter eller kontrakter fra en anden organisation og det er ikke smart for den kan være som sagt hullet.
Man kunne også bare tage sig samme :*
Nu når der er kommet flere etableret ansigter i scenen, kunne man spørge ind og rådføre sig ved dem, top 7 burde alle have styr på det, samt tænker jeg også hold som AGF og Odense har styr på det. Så er det bare om interessen er der fra dem til at ligge tid i at hjælpe subtop organisationerne.
Og hvis man ikke vil gå til konkurrenterne kunne man prøve tage fat i folk som mig eller vnG (som eksempler) som har skrevet og læst en del kontrakter gennem tiderne nu, jeg vil med glæde give en hjælpende hånd hvis der skulle være tvivl.
Men når det så er sagt så må det skabe incitament til strengere kontrakter, og det vil også gavne scenen på sigt :)
Dog kunne det være en idé at åbne op for hold som ikke er hos organisationer, men stadigvæk er stabile i lineuppet. Den eneste måde jeg kan se at man kan sørge for at folk spiller, og kommunikationen mellem liga og hold er perfekt, er at sætte hårde konsekvenser op.
Ban i 3-6 måneder, hvis man udebliver fra kampene. Det kan godt være at det lyder sygt, men ærligt, så er det som jeg tror gør at folk bliver ved med at spille det.
Det er mildest talt skræmmende at se, at de hold, du nævner, alle er ret stærkt forankrede med et bagland og organisationer, som også må have et medansvar for at sikre, at deres hold ikke falder fra hinanden i tide og utide.
Det er som om der altid har været en gråzone på den danske Counter-Strike scene midt imellem spændet fra totalt grøn newbie til fuldtidsprofessionel spiller. I den gråzone er det åbenbart okay at løbe fra forpligtelser - som f.eks. en liga på 22 spilledage - det er helt i orden at forsinke LAN-kampe, fordi man skal ud og ryge, gå på toilettet eller bruge uhensigtsmæssig lang tid på at varme op.
I har udviklet et koncept, der i den grad tilgodeser spillerne og holdene, lyder det til. Uagtet at der sikkert er gode forklaringer på, hvorfor forskellige hold er ved at falde fra hinanden, så må der sidde nogen rundt omkring med røde ører.
Ej men ærligt, Prisniveauet for at have et CSGO hold er latterligt, og er skruet absurd meget i vejret. Tror nærmest kun det er de helt store organisationer der har en fornuftig forretning kørende. Selv hvis man kigger på fragsters mener jeg at det blev nævnt fra en af dem. At alle penge de får ind går til spillerne eller bliver brugt på spillerne.
Spillerne har alt for meget magt, og er blevet for vante til at vælge og vrage som det passer dem. Lidt også det vi har set med MSE at de er ved at give op, fordi scenen er så besværlig.
Selv det med TV vil flere sikkert se som en mulighed for at tjene mere end muligheden for at vise sig frem.
For at sætte det i perspektiv tjener mange fuldtidsprofessionelle cykelryttere omkring 20.000 kr om måneden, vel at mærke for at kører rigtige mange kilometer på cykel nærmest hver dag, i et langt hårdere miljø hvor der er store krav til mentalitet, selv-træning og performance.
Også som jeg mener du selv har sagt engangMartin . Det er utroligt at det er spillerne der står til at vinde alt, når det er organisationerne der tager økonomisk risici.
Ift. dit eksempel med cykelryttere er jeg ikke helt med. Underholdningsværdien i esport kontra cykling er et dårligt eksempel, det er for mig som at sammenligne pære og bananer. Mange fuldtidsprofessionelle esportsudøvere bruger også over 10 timer (gns.) pr. dag på deres job, noget meget få andre gør som fuldtidsprofessionel.
Mht. det overordnede spørgsmål, så er jeg helt enig i at stabilitet er vejen frem og der tror jeg endnu ikke at subtoppen i Danmark er professionel nok, bl.a. fordi langt størstedelen simpelthen ikke er gamle nok til at indse hvilke konsekvenser det har, når man får lyst til at se om græsset er grønnere på den anden side.
Omvendt, så skal man måske også kigge indad engang imellem, ikke at jeg skyder skylden på jer, men reglen om at fx Vulture ikke kan få ændret deres navn i ligaen, problematikken med EaV osv. virker som et dumt sted at stå fast, eftersom holdet stadig spiller sammen i min optik.
og så en sammenligning af de vilkår en cykelrytter har vs en cs spiller. Jeg synes cs spillere er forkælede og forventer mere end de tilføre. Men ja, skør sammenligning
Nu skal det siges at jeg er rigtig glad og tilfreds med mit eget hold. det er mere mit generelle syn på det.
Jeg ved ikke hvilket hold du repræsentere, men kan sagtens følge din tankegang og er også enig langt hen af vejen :-)
Men det var nu også mest forholdne for udøvere jeg ville ind på :D
At spillere forlanger at få LANs betalt og andre udgifter skyldes vel tildels, at spillerne kan se, at alle andre omkring deres niveau får dette betalt. Det er vel ikke unaturligt at forlange betalte LANs hvis de 5 andre hold omkring dit niveau får det betalt?
Føler at man skal passe på med at smide alt skylden hen på spillerne, fordi det er også en standard som er lagt op fra organisationer rundt omkring.
Hvis alle andre med mine egenskaber får højere løn, vil jeg selvfølgelig også have det samme.
Så nej det er ikke spillernes skyld at det er blevet sådan. Og det skaber da både negativ og positiv impact at der er kommet flere penge i scenen. De penge der går til løn og lignende kommer bare meget sjældent tilbage i esporten igen på det her niveau.
Det er en naturlig udvikling, det har bare lidt skabt en boble for organisationerne hvor man tager valget om at have et stærkt cs hold eller ikke, fordi det er så svært at få et okay hold uden store krav.
Så spillerne får langt mere uden at stå overfor tilsvarende konsekvenser hvis de ikke leverer.
Om det havde været en ligeså stor succes som Dust2 er nu, kan jeg selvfølgelig ikke spå om.
Spøg til side, så er det en rigtig fin klumme. Vigtigt budskab til os, hvis vi gerne vil have flere penge overalt i dansk cs. Tør jeg vove den påstand, at de her stunts kan have kostet en del potentielle sponsorater?
Det der undrer mig mest er egentlig, at det er hold med organisationer bag, der splitter op. Til tider er man i et projekt, der ganske simpelt ikke fungerer og det er som sådan fair nok, at man så vælger at skifte spillere ud, men når man som organisation/brand/ejer har valgt at gå med i et 22-dages projekt, så forstår jeg ikke, at der ikke bliver holdt ud i den lille måned det drejer sig om.
For at gavne stabiliteten tror jeg, at I på Dust2 har gang i noget af det rigtige.
- Kort liga
- Entry Fee
- Binder sig til mindst 2 sæsoner
- Ingen mix hold i masters etc.
- Professionel styring af turneringerne fra hhv. Stenvang og 7ri
Realiteten er at det er de færreste hold som kun deltager i netop Swnx/ GG ligaen. De fleste hold har utallige turneringer, træninger, events m.m. oveni at de fleste har spillet sammen et godt stykke tid inden den her sæson starter hvorfor udgangspunktet ikke er fra 0, men sagtens kan være i minus inden man overhovedet går igang (og måske ikke engang er bevist om det).
Det med at binde sig til mindst to sæsoner, føler jeg ikke vil gavne - det hjælper ikke at man tvinger holdende til at spille sammen i endnu længere tid, tværtimod. Mentaliteten er simpelthen for svag og for mange vælger at give op for hurtigt. Udover det er jeg enig med hhv. entry fee, kort turneringsformat, ingen mix hold osv :-)
Min holdning er, at når man signer op til en turnering, så skal der gøres alt for at gennemføre den. Enten ved at planlægge sine kampe indenfor tidsrammen eller holde tæt dialog med admins om hvad man kan gøre, for at få tingene til at passe sammen.
Jeps, holdene har ofte været sammen i længere tid og kan muligvis være i minus på kontoen, som du siger det. Men når man så signer op til en turnering, så mener jeg stadig at man både som organisation og spiller har et ansvar for at holde både organisationens og spillerens eget brand ved lige. Så må man lige bide i æblet i de sidste par dage/uger.
Der er ingen der tvinger holdene til at pracce 5 dage om ugen, de skal sådan set bare spille deres kampe i ligaen en gang om ugen :)
Så vidt jeg har forstået er hvert spot solgt til organisationerne for mindst 2 sæsoner, så principielt kan de spille med Lineup A i sæson 1 og Lineup B i sæson 2.
Det kan godt være, at jeg har misforstået et eller andet der.
Du siger selv at I har gang i 5 pt. - hvad sker der når 2 spillere så får et andet tilbud, den 3. får en ny kæreste og der sidder 2 tilbage med blandede følelser? Det er dælme svært at tvinge de 3 til at spille, og resultatet er sjældent godt for nogle parter. Typisk er det jo unge mennesker der knap ved hvad de skal om 8 sekunder, derfor kommer der også oftere de her snap-decisions som sætter både ligaer og organisationer i problemer.
Jeg er overvejende enig i at spillerne må bide i det sure æble, det samme gælder organisationerne - men de få af os der reelt set ville gøre det i de specifikke situationer, er der desværre ikke nok af til at det kan køre rundt. Der vil altid være "græsset er grønnere ...."-mentaliteten på langt flere, når tingene modarbejder en spiller eller holdet.
Det problem der opleves her, har været et problem så længe jeg kan huske. Stabiliteten er og vil altid være et problem, men jeg tager bestemt hatten af for de ildsjæle der bliver ved med at prøve at oparbejde en stabil scene i Danmark, især blandt sub-toppen hvor det især er udfordrende.
Spøg til side - Skulle det ske, så tager ejerne sig af sagen og finder en løsning der er god for både spillere og organisation. Den del blander jeg mig ikke det store i :)
Det er en kæmpe udfordring at skabe stabiliteten, da nogle spillere ganske simpelt ikke er interesseret i den. Jeg har hørt fra spillere der ville skifte spillere ud, som har brugt argumentet "Det er dansk CS. Du ved hvad du går ind til" overfor en admin der sagde nej til udskiftninger.
Jeg håber virkelig, at stabiliteten kommer for subtoppen. Flere hold viser gang på gang, at det er vejen frem at have et stabilt hold. Efter en længere periode kan det selvfølgelig tænkes, at det kan gavne at skifte en spiller - Eksempelvis som da Karrigan røg fra Astralis. :)
Det gode rampelys som sædvanlig, tak :-0 ...
I skrev i ville trække jer fra de sidste to kampe. I skriver til Dust2.dk:
"Det er jo vores org's spot og når vi ikke længere har et hold, der kan repræsentere os, så synes jeg faktisk det er bedst at vi FF'er de 2 kampe."
Det fik i så af vide, at det ikke var og ombestemte jer efterfølgende.
Vi ved jo ikke hvad jeres holdning er til tingene, spørger jer - får et svar, og adapter ud fra det.
Nu bliver der nævnt 3 andre hold ud over jer hvor af der også blev fundet en løsning.
Jeg kan ikke se hvad du tuder sådan for. Tør øjnene. I tror altid dust2.dk er specielt efter jer. Så vigtige er i slet ikke.
Edit: håber ikke du går imod os spillere, da vi intet har med noget at gøre her. Vi vil sku bare spille de kampe, men var åbenbart ved at blive trukket ud inden
Derudover så håber jeg heller ikke, at I spillere ville blive ramt i sådan et tilfælde. Det tror jeg næppe!
Udover dette så ser det også ud til at Dust2 er med til at ikke kun prøve at skabe mere stabilitet på scenen, men også at få spyttet noget underholdene cs ud samt afholde de nok mest professionelle turneringer online hidtil set.
Nu ved vi ikke hvornår sæson 3 starter, men hvis man skal ud og finde hold til sæson 3 og man ved at holdet man har nu ikke bliver til noget er med nødt til at melde ud i god tid for at få flere muligheder for nyt lineup.
Lidt ligesom at vide en spiller i fodbold bliver solgt i næste transfervindue og så kan man melde at man leder efter en erstatning.
Vi er blevet enige om at i spiller turneringen færdig, selvom det rent sportsligt kan blive både en dreng og en pige - noget at spille for/standin m.m. - så denne diskussion er rent hypotetisk og giver slet ikke mening at spilde spalteplads på.
Når det så er sagt, så kommer Dust2 ALDRIG til at bestemme hvornår vi mener samarbejdet med et team skal stoppe - lige meget om det ligger midt i en turnering, et LAN eller andet der efter D2's mening er upassende, eller for at bruge deres egne ord "Talentløst" :-o
Vi skal hele tiden sørge for at gå efter det der for os som org giver bedst mening og det er vi de eneste der er i stand til at vurdere. Husk tilbage til vores hold med Neon, kaDaz og de drenge - der tog vi også en beslutning om at ESEA Main kampen var vigtigere end at spille en placeringskamp i en D2 event, fordi det gav bedst mening for os som org og for holdet. Kontroversielt mener mange sikkert, men det var vores beslutning og vi tog konsekvensen af det ;-)
dust2.dk/Nyheder/3792-eastern-vikings-diskvalifice..
Anyhow, så er det fedt at D2 gør en masse for den danske scene(det skal i ikke være i tvivl om), men i må også forstå at i ikke er de eneste vi orgs har fokus på, når vi snakker CS og at nogen gange er vi nødt til at træffe nogle beslutninger, som får jer til at vippe med tæerne ;-)
På dust2.dk har vi naturligvis noteret jeres gentagende manglende forståelse for; og vilje til; fællesskabet.
I må notere alt det i vil i forhold til os, Martin - Vi har vores spillere og sponsorere at tage hensyn til i første omgang og det er det vi arbejder ud fra! :-)
Hvorfor vælge at smide sine spillere uden med én spilledag tilbage?
Jeres turnering er bare en ud af mange vi som org deltager i og i har ikke højere prioritet end de andre turnerings afviklere, bare fordi i mener at det skal i have. Fordi i har en form for monopol på den danske amatørscene, betyder det ikke at i altid bliver prioriteret af de danske hold.
Som jeg skrev til dig i vores PM, så er det bare "The name of the game." - enten kan man acceptere det eller også kan man blive bitter og tøsefornærmet når det går en imod.
Jeg blev ærligt i starten sgu også lidt irriteret når spillere bare smuttede midt i et rigtig lovende projekt og det tog rigtig mange ressourcer og fjernede fokus fra det vi var igang med at bygge op. Mertz projektet var sindsygt lovende, men det kunne bare ikke lykkes til sidst... Zyh, Borup og de drenge var også et vildt projekt, som vi heller ikke kunne gøre noget ved til sidst ... og der har været mange flere siden - allesammen pisse ærgelige, men sådan er det. Vi tager altid handskerne på igen og kommer videre, for det er det vi kan og som vi synes er sjovt... Så kan det godt være vi kun ligger og roder rundt blandt boblerne på jeres liste, men vi har det sjovt på vejen dertil + vi af og til er heldige at have spillere og hold indover, som faktisk efterfølgende formår at skabe sig en karriere - det tillader vi os sgu at være lidt stolte af og vi glæder os enormt på deres vegne!
Vi accepterer rigets tilstand og arbejder videre med udvikling af de danske spillere - det er det vi mener vi kan og det der gør os glade.
Jeg gider ikke bruge mere tid på dit negative galde - kan kun anbefale dig ikke at tage alting personligt, for så bliver du sgu ikke så gammel 😉 Det er hygge, sjov og ballade på vores niveau. De rigtig gode hold gider jo groft sagt ikke spilde deres tid på jer og os 😉👍💪🏻
Det jeg anker, er at Dust2 tror de kan bestemme hvornår vi org's skal slippe et hold og det kommer de aldrig til. Hvis kemien og resultaterne ikke er der, så vil jeg til hver en tid bryde samarbejdet for hurtigst muligt at komme igang med et nyt lineup. Jeg har aldrig hørt ESEA brokke sig så meget som et komma, når vi har været nødt til at ændre lineup eller trække et hold.
Hvis du er på et line-up, der slet ikke fungerer - vil du så spille en hel sæson færdig i eksempelvis ESEA, eller vil du hurtigst muligt finde et nyt line-up der fungerer? ;-)
Jeg har aldrig nogensinde spillet på et lineup, som ikke fungerede. Ærlig talt, så har folk i esport meget at lære på det punkt. Det er en proces, som jeg håber på at i vil tage lidt mere seriøs op. Men igen, jeres egen sag. Siger, bare hvad jeg synes i viser ud ad til med de kommentarer her. Forstår ikke d2 gider have jer med mere i nogen turneringer, hvis det er jeres holdning overfor dem uanset deres status som monopol form eller ej. Så skal man da agere med respekt for andres indsats. Synes de gør det samme overfor jer, så i det mindste burde i vise samme modsatte vej.
Er jeg fan af swnx/good game ligaen – YES! Fedt at man skaber en turnering hvor det er organisationen der ejer spottet! Jeg er også imponeret over det store arbejde der bliver lavet med streams, optakt/ned takt, stats etc. MEN jeg må sige at hvis man tror at man ændrer scenes mindset og stabilitet fordi man har fået playerphoto, et webcam og giver penge til topfragger – så har man en naiv tilgang til det.
Jeg tror ikke det handler om at kaste flere, og flottere ting/funktioner ind i turneringen – i mine øjne giver det kun større tiltrækningskraft til turneringen, men det sikrer/hjælper ikke stabiliteten på vej. Jeg har hørt nogle rygter om at tredje eller fjerde sæson af Swnx kommer på hltv, her tror jeg I rammer hovedet på sømmet. Folk vil have stats på hltv, og det får de hvis de spiller kampene – dét sammenholdt med at I laver en transferperiode, burde i mine øjne, være nøglen til at få holdende til at holde de 22 dage ud.
Jeg tror ikke det hjælper på stabilitet at I hæver præmierne, fordi hvis et hold er håbløst bagefter, så er der større tilbøjelighed til at de måske splitter – men hvis de ved at de sidste 3/4 kampe kommer på hltv, så har de langt større incitament til at holde sammen – også selvom det måske kun er til sæsonen er slut.
Det lyder ualmindeligt amatøragtigt fra de organisationer du nævner, for ja, det er da en umulig opgave at skulle forklare sponsorer mv. at kampen den og den dato ikke kan gennemføres, da et hold har smidt x antal spillere på porten.
Der er flere spørgsmål der kommer til livs her. Har man gabet over for meget? - Har man satset for meget (tv, odds og hvad du ellers nævner) ?
Jeg synes det er drønærgeligt, atm an som orgnisation ikke er mere professionel og tager udgangspunkt i hvilken effekt det vil have for Jer som arrangør, og ikke mindst for de interessenter der eftersigende? har postet penge i dette projekt.
Dertil kommer spørgsmålet også om hvorvidt de respektive hold har en form for kontrakt med ligaen / har de betalt for at være med? .
Havde man noget på skrift, hvor, i det tilfælde det skulle ske, et hold ikke kan spille skal dennes organisation dække de omkostninger/tabte fortjeneste I samt Jeres sponsorer ville få ..
Jeg synes det er et yderst interessant emne, dog er mit umiddelbare indtryk, at den danske CS scene fortsat er ualmindeligt ustabil - selv nu hvor flere organisationer melder sig i kampen (Odense, AGF etc) ..
Fortsat god dag
Samtidig har de dog ingen økonomisk gevinst medmindre de vinder ligaen, og i de fleste tilfælde går disse penge til spillerne.
Ikke at dust2 ikke laver en masse fede tiltag for organisationerne der gør det værd at være med.
Men en form for "tv penge" som man har i foldbold hvor at alle klubber får større andel i puljen alt efter hvor godt de ender, ville være super fedt. Netop for at klubberne kan holde et vidst niveau. Så langt er vi desværre bare ikke endnu i esport.
Og hele situationen med tv og tv-penge er lidt svær fordi tiltrækningskraften lige nu ligger hovedsaligt på Astralis og North (forståeligt nok), der var snak om at lave en FIFA liga engang, men det var i bund og grund kun 1 spiller der var interessant og det blev skrottet for en anden ide som kørte i lidt tid.
Som jeg selv skriver gør dust2 også en masse for at det er attraktivt at være med, har selv et hold med og jeg er mere end tilfreds :)
ESL skaber lige nu, på tier 1/2 niveau, det 'fiktive' transfervindue som skaber kontinuitet for scenen. Den slags struktur, giver både spillerne og organisationerne en grund til at arbejde med tingene, fremfor bare at skifte ud til højre og venstre.
Den slags struktur er afgørende for esporten og håbet må være, at den kan forankres ned igennem de andre tier niveau.
Indtil da, så gør i hvad i kan - hvilket er super fedt. Rom blev ikke bygget på et år...
Majoren har stramme regler, men ESL løste op og lod holdene tilføje?
Jeg ved dog hvor meget de rosterlocks, om det så er ESL eller majoren der løfter dem, gør for de tiers. Vi har været omkring en masse af de handler i sidste øjeblik, såvel som ringene i vandet bagefter og holdene tør virkelig ikke smide folk på porten i samme omfang.
Problemet er nok, at det er en struktur som skal bygges oppe fra og langsomt ramle ned igennem de forskellige tiers - tror ikke at et transferlock i en dansk subtop turnering, gør nok alene.
:D
Problemet er at selv siden de spæde dage af Xplayn, Played m.fl. har det her været et af de store problemer, ligesom der har været utallige topics ligesom dette og på trods af alle de gode intentioner og den enorme respekt jeg har for de ildsjæle der bidrager, så gør det ondt at se og høre at scenen, på trods af den massive vækst, basalt set stadig skrænter.
Ydermere så syntes jeg at det er sørgeligt at det er spillerene som det i sidste ende går ud over, selvom det er organisationerne som har det fulde ansvar, især når der nuværende ikke er noget reglsæt, så har man intet at forholde sig til som værende spiller.
Stramme transferregler. Udelukkelse fra kommende sæsoner. Fast spilledag med mulighed for et par wildcard til at rykke nogle opgør. Før der er konsekvenser, er der ikke forbedringer. Kedeligt, men det tyder på, at I her små fire år efter stadig står i samme scenarie, som vi gjorde dengang.
Lån alt, hvad I kan herfra: gaming.dk/liga/csgo/information & gaming.dk/liga/csgo/regler
Chancen for samme brøler er usandsynlig lille, tænker jeg? Jeg mener her at, ligesom jeg har skrevet et andet sted, at man som arrangør her måske bør gøre hvad man kan for at få afviklet kampene og ikke altid se så sort/ hvid på reglerne da det ødelægger mere end det gavner, især når AGF jo reelt set havde forsøgt at gøre deres for at få flyttet kampe m.m.
De havde fået lov til at rykke kampene. de har så forsøgt, mislykkedes i første omgang og ikke fået fulgt op før det var for sent.
AGF havde troet at modstanderne ville skrive angående det til os, men det kan selvfølgelig ikke være andre end AGF’s ansvar. Havde de bare vendt tilbage og sagt, at det ikke kunne lade sig gøre, så havde vi jo fundet en løsning, men det er sgu ikke godt nok at man ikke en gang gider skrive til os, at det ikke kunne lade sig gøre.
Anyways var det vores egen fejl ikke at melde tilbage.. og længere tror jeg ikke den er :)
Men TMB havde skrevet vi var på ferie der? :D regnede i med at vi mødte op så? Det eneste vi ikke meldte ud var faktisk vedrørende kampene som ikke blev rykket. Derfor fortjener vi også at blive forfeitet i de to kampe syntes jeg selv personligt. :)
Vi behøver ikke alle vide alt internt, og 7ri står for ligaen, så derfor er det mere end rigeligt at han ved det.
Så forstår egentlig ikke, hvad du vil påpege med det?
Virkede bare som om at du fik det til at lyde som om i ikke var blevet informeret om det overhovedet :)
Havde de bare blevet væk uden at give besked til nogen var det noget helt andet.
På den måde går der ingen skår af jeres sponsor eller kommende sponsor aftaler, og ligaen kører som den skal.
Og skaden er ligesom sket, og det skal bare ikke ske fremadrettet, derfor har det selvfølgelig konsekvenser.
Men når nu det efter jeres egne udtalelser skader jer selv så meget, så ville det måske være bedre for jer selv, at gøre en undtagelse, når i nu også var klar over der sad 5 gutter i Polen.
Det havde da nok været den bedste løsning for alle. For jer, for AGF og for resten af communitiet som nyder den her slags for initiativ.
- Samtidig stiller man sig selv (dust2) bedre ved ikke at "fucke" nuværende samt kommende sponsorere op.
Der skal være konsekvenser for ikke at agere ordentligt. Ligaen står og falder jo ikke ved denne episode, men med alle sammen plus muligvis flere i fremtiden.
De udtaler jo selv hvor ramt de bliver af det. Så kan slet ikke få viklet hjernen omkring hvorfor man vil skade sig selv, bare for at straffe et hold (som jo sådan set havde givet dem besked omkring det).
Jeg synes at man skal skæve til den virkelig mange andre turneringer kører efter, og det er netop straffe. Forfeiter man en kamp skal det koste kroner og øre, forfeiter man flere mister man sit spot og skal tvangsnedrykkes.
Det med stats kan ændres til per runde, hvilket i forvejen ville give langt mere mening.
Jeg er enig i at spiller et hold ikke x-antal % af deres kampe så smides de ud (ESEA/CEVO "Removed-princip") eller tvangsnedrykkes
Er e9 i at 10min før er noget pis, men kan man ikke en given dag og det modsatte hold/admins ikke vil lade en flytte kampen hvis det meldes ud i god tid, hvis vi siger der er aftalt i regelsættet at det skal gøre senest 24/48 timer inden, så ser jeg det igen som ris til egen røv at man FF en kamp, og jeg er SIKKER på alle folk som prøver og climb/vinde div ligaer vil forsøge ikke at tabe dumme kampe på FFL.
Vil sige der kan forekomme situationer der gør at et hold faktisk af rimelig legit årsager ikke kan spille en kamp, som bare resultere i noget lort, og det er der sku ikke så meget at gøre ved imo, synes dertil at skulle der falde en extra straff på dette hold udover deres "allerede irriterende" loss så ville det være for meget.
Der skal ligges en grænse som både dem der afholder, men også dem der spiller kan være tjent med, og dette skal være KLART for ALLE og skal være aftalt INDEN man melder sig til.
Står der i regelsættet at melder du afbud senere end 24 timer så modtager i denne "straf", så ved "Team Bidges" godt hvad der sker, hvis de melder afbud og så er det bare sådan det er.
Der er ikke faste spilledage. Vi scheduler selv kampene holdene imellem og finder datoer der passer begge parter, så der indenfor sæsonens tidsramme er mulighed for at planlægge udenom andre ting.
Mht. ikke at møde op, så skal bliver holdet markeret som dødt, hvis man ikke møder op/ikke spiller 4 kampe. Efter sæsonen bliver holdet så fjernet fra ligaen og skal, så vidt jeg husker, starte nede i Open, medmindre de får dispensation til Main.
Men så selv på MDL niveau har de "3" strikes inden de får hammeren, hvilket jeg gætter på er fordi at situationer kan forekommer hvor man bare ikke kan spille en kamp pga. nogle omstændigheder.
Men igen - Det er en helt anden struktur, hvor der ikke som sådan er faste spilledage sæsonen igennem.
Langt de fleste hold er med på at planlægge kampen anderledes, da alle hold kan komme ud for problemer. Det kan være internetproblemer, computer, sygdom osv.
^^ jeg er enig i at folk vil prøve, men nogen gange med sygdom osv. så kommer det i strid med faste dage som der er i swnx liga'en f.eks. Så spørgsmålet er bare hvordan denne slags "Forfeits" skal håndteres, om det er straf eller hvordan :)
Som nævnt over, så er det kun spillerne der skal tænke på hinanden. Ret nemt, i forhold til at schedule en måned med 8 kæmpe eller noget, hver eneste uge.
Men hvis vi nu siger at hold A har 3 personer som får internet problemer og ikke kan spille 1 kamp? hvad så? Er det de 3 spillere fra hold A der skal straffes? Er det orgen der skal straffes? eller er der overhovedet nogen der skal straffes?
Jeg tænker på situationer hvor der ikke er mulighed for at spille en kamp, jeg ved ikke hvad bliver gjort normalt. Skal der så ligges straf, skal der laves undtagelser eller skal der ingen straf være?, er en beslutning der skal tages og fremlægges for de hold der deltager inden man starter denne liga/turneringer eller what ever. Er denne beslutning det, har holdet/spillerne selv sagt ja til vilkårene og må tage det sure med det søde. Det er hvertfald min holdning :)
Alder:
Synes man skal passe på med at sige det er fordi spillerne er for unge...
Jeg sidder pt. som leder og ansvarlig for Sørby Academy og der er gennemsnitsalderen (Uden mig) 14. De har dog uden problemer kunne spille 2 SWNX Sæsoner og er stærkt klar til den næste (Hvis vi overlever).
Stabilitet:
Konsekvenser er vejen frem...
- Hvis man laver et dokument hvor alle spillere bliver tilmeldt 1 hold og derefter låser dem fast i 3 måneder. Så sikre man at de dokumenterede hold ikke spiller noget andet sted (Under Dust2 ting) evt. snak sammen med nogle af arrangørerne derude omkring at støtte dette.
Dette vil gøre at nye hold som bliver lavet undervejs ikke kan spille med før et transfervindue/dannelsevindue åbner op.
Her er et billede af hvordan det kunne se ud. gyazo.com/0b540d0617f20310539e0d45a2a3aba6
Ja Sørby Academy er nævnt... ;)
Kontrakter:
Når en organisationerne/foreningerne smider et hold på kontrakt SKAL det være en gældene og ordentlig kontrakt, når dette er lavet skal de være bedre til ikke at lade deres kontrakter være "ligegyldige".
I Sørby Esport har vi pt. Sørby Academy på kontrakt indtil 2019 det er utrolig lang tid for nogen, men holdet er bestående af unge og ivrige spillere som alle ved det tager tid. De har alle haft situationer hvor de har været sure på hinanden af forskellige årsager og ja det kan tydeligt mærkes på deres niveau. På trods af disse små uenigheder som vil være på ALLE HOLD selv Astralis (Skriv til Byskov www.dust2.dk/Profil/fbyskov hvis i ikke tror mig) har de dog formået at snakke det ud når de var faldet ned igen. Skulle det ske at holdet ikke kan snakke tingene igennem har vi dem stadig på kontrakt og de får ikke "bare" lov til at smutte.
1. Forming - teamet starter op
Jeg kalder den dog Bryllups fasen.
Kendetegn:
Formingfasen vedrører både det helt nystartede team men også det team, hvor der eksempelvis har været spillerudskiftninger. I startfasen er medlemmerne typisk i det, vi kunne kalde en ”flinkefase”. Man glæder sig over det nye og synes, det er spændende med nye opgaver med nye spillere. Man er optimistisk og forventningsfuld i forhold til opgaven og forsøger at finde sig selv og de andre. Alle ønsker at fremstå imødekommende og åbne for det nye. Teamet er endnu ikke ”kommet ind i kampen”. Derfor er det hele stadig lykkeligt, ufarligt og uden konsekvenser. I formingfasen er konfliktniveauet typisk lavt og effektiviteten ligeledes, da man ikke er på plads rent organisatorisk og relationelt. (Man kan sammenligne det med den første gang man mødte sine svigerforældre).
Spillernes udfordring:
Faldgruben for spillerne er at tænke ”det går da meget godt”. spillerne har en vigtig og aktiv opgave i at sikre, at holdkammeraterne forholder sig bevidst til det team, de er blevet en del af. Spillerne skal hjælpes til at lære hinanden bedre at kende, forstå opgaven i dybden, og særligt at få styr på rollefordelingen, spilleregler og retning.
2. Storming - teamet møder hverdagen
Jeg kalder den dog testning.
Kendetegn:
Efter en fase med fokus på det nye, spændende og uformede kommer en naturlig stormingfase. Hvis man som spiller har tøvet med at hjælpe i formingfasen, får man det at mærke i denne fase. Teamet går fra en forelskelsesfase over i en realitetsfase, hvor de møder frustration over bristede forhåbninger, forskellige personligheder, og de mærker presset af forventninger og krav til og fra gruppen. Spillerne rammes af hverdagens jordnære udfordringer. Der skal justeres og tilpasses. Forskellige værdier og adfærd kommer til overfladen, når praktikken rigtig sætter i gang. I denne fase oplever spillerne typisk utilfredshed, et stigende konfliktniveau og en faldende produktivitet.
Spillernes udfordring:
Spillerne skal rumme dette og stå i ”stoisk ro” og herfra hjælpe teamet med at skabe tryghed. Opgaven er at afklare og finde løsninger på de spørgsmål, der fylder i gruppen, herunder hvordan man taler om og løser konflikter. Teamet har i denne fase typisk brug for tydelige spilleregler, en klar struktur, rollefordeling og retning. Spillerne skal kommunikere klart og tydeligt i forhold til rammerne og forventninger til teamet.
Det er ikke her man skal udøve ”hvad synes du selv”-ledelse. Der er brug for en stærk og lyttende lederfigur, som kan rumme uroen og vise gruppen tillid til, at de magter opgaven. Hvis man forstår den grundlæggende dynamik i denne fase og håndterer den proaktivt, kan teamet relativt hurtigt bevæge sig videre over i en mere produktiv og berigende fase.
Jeg kalder den adapting.
Kendetegn:
Når et team er kommet igennem de første kriser sammen og har klinket skårene, beviser teamet over for sig selv og sine omgivelser, at det har styrken til at stå sammen, og at overkomme store som små udfodringer. Teamet har klippet en hæl og en tå hist og her, og er landet i en selvforståelse om, hvordan tingene skal gribes an. Der er i teamet begyndt at danne sig en konsensus om roller, retning, spilleregler og de daglige procedurer. Det skaber en ny ro og fællesskabet styrkes og produktiviteten stiger. Teamet falder så småt på plads og arbejder for et fælles mål med en fælles identitet og forståelse for opgaven.
Spillernes udfordring:
Spillerne, som står med et team i normingfasen, skal være opmærksom på, at det har brug for ro til at konsolidere det, teamet har opnået. Det er ikke her, spillerne skal lave nye strukturer, fusioner og andre store forandrings- og udviklingsopgaver. Spillerne har således en coachende beskytterrolle i denne fase. Mange teams føler i denne fase, at de aldrig når at lande i det, de har opbygget og få glæden af det, inden de kastes ud i nye store forandringer og udfordringer.
4. Performing - teamet skal udfordres
Kendetegn:
Nu har teamet fået styr på det grundlæggende. Energien i gruppen går primært på opgaven og på at skabe synergi og udvikling. Teamet er nu i stand til at performe på et højere og mere effektivt niveau. Her er man typisk rystet godt sammen hvilket gør, at konfliktniveauet er lavt og produktiviteten høj.
Lederens udfordring:
Et team, som befinder sig i performingfasen, kan håndtere at blive udfordret. Teamet har tilpas styr på sig selv til, at lederen kan opfordre teamet til at yde mere og styrke troen på egne ressourcer og potentiale. Teamet er så at sige parat til at påtage sig nye opgaver og udfordringer.
Risikoen ved et team i denne fase er, at det bliver selvfedt og selvtilstrækkeligt. Derfor kan man, som leder med god samvittighed, hæve barren på teamets vegne og udfordre selvforståelsen. På den måde kan man sikre dets fortsatte position som ”high performer”.
Kendetegn:
Den såkaldte adjourningfase også kaldet deforming eller sørgefasen, er en ny og femte fase. Tuckman blev efterfølgende opmærksom på, at mange teams gennemgår en opløsningsfase, som psykologisk set rummer en sorg over at miste noget (og nogen), man har bygget op sammen. Når man får solgt en spiller eller at en organisation skal lukkes ned, påvirker det straks de enkelte teammedlemmer. Usikkerheden om fremtiden, tabet af gode holdkammerat, sårbarhed og mismod påvirker typisk effektiviteten. Energien bliver i højere grad brugt på at sige farvel og på at bearbejde egen virkelighed end på opgaven. Teammedlemmerne vender sig i visse tilfælde mod organisationen og ledelsen, som man synes har påført gruppen sin skæbne.
Organisationen/Lederens udfordring:
Som leder er det vigtigt at anerkende spillernes usikkerhed (og sorg). Her er det vigtigt, at du sørger for at skabe plads til, at spillerne får talt sammen. Herunder hvordan de bevarer energien og fortsat løfter opgaven.
Risikoen er, at lederen og spillerne ikke ser og anerkender de følelsesmæssige reaktioner, der er, når noget slutter. Resultatet kan være, at man må slås med ubevidste og destruktive mekanismer af sorg, vrede og modstand i en vigtig afrundingsfase til ærgrelse for teamet og organisationen.
Det blev en lang tekst :)
Hvis vi kigger på holdene på den danske scene befinder/stopper de ALLE når de rammer fase 2.
Jeg håber dust2 vil forsætte deres fantastiske arbejde og at orgs/hold har lært bare lidt af det der er blevet skrevet her.
De ovenstående ting er alt sammen noget vi arbejde med i Sørby Esport takket være vores udviklingsleder Jesper "Pomfritten" Fries
Spøg til side - tørt at bruge tuckmans forresten. Har lige siddet og haft om det på kursus.
Man skulle tro at sådan en liga som Dust2 har sat op burde give benzin til motivationstanken, især med den eksponering som de forskellige spillere får.
Men tror desværre et af de største problemer er at der er mangel på danske organisationer som ren faktisk har midlerne til at indoktrinere spillerne over en længere periode. F.eks. arbejder Tricked med en del unge via vores akademi, og vores største udfordring er ikke mængden af talent, men at de unge på forhånd har dannet sig en mening om hvad de tror det vil sige at være ”professionel”.
Jeg tror desværre straf og udelukkelse er det eneste som virker indtil der er kommet bedre struktur på bredden af dansk esport.
At man bruger grunde som "Jamen de er så unge, de skifter mening konstant" giver jeg ikke meget for. Hvis de ikke har mentaliteten fra start af, er det netop sådan noget som det her som må lære dem at der sgu er konsekvens for de ting de foretager sig. Så må man sætte aldersgrænse på ligaen eller lave en børneliga.
Anyway.. her kommer lige en wall of text.
Jeg troede faktisk at ved at organisationen betalte for et spot, så ville mange af alle de her problemer løse sig ved at det er organisationen som tager ansvar for holdet og deres deltagelse og at man vha. kontrakter havde sikret sig at holdet ville gennemføre med det lineup som de var meldt til med. Især når sæsonen kun tager 22 dage, men det er åbenbart stadig svært..
Som Byskov siger, så er det her problemer som altid har været der. Det er de samme problemer vi har stået med i Waoo CS:GO Ligaen i 3 sæsoner. Så snart folk kan se at de ikke kan vinde noget fordi at de kun kan nå 3. pladsen eller lign., så får de enten ikke spillet de sidste kampe, eller splitter op. Der er SÅ få hold som stiller op til næste sæson med samme lineup, men til gengæld flere som stiller op med et nyt hold. Et godt eksempel var et hold fra sæson 3 hvor de 5 spillere nu er med igen i 4. sæson, blot på 5 forskellige hold...
Et af vores tiltag til denne nye sæson er at ALLE spillere på et hold vil blive udelukket i næste sæson hvis deres hold melder sig ud af ligaen. På den måde håber vi (eSport.dk) at folk gør noget mere for enten at spille færdig, få nogle andre spillere ind, eller spille med stand-ins. Den regel rammer dog folk som SINDSSYGT gerne vil være med og vildt gerne vil spille færdig, samt deltage i næste sæson. Men så må de enten få styr på sit hold, eller sidde over en sæson og glæde sig til næste sæson igen. Så har de også noget tid til at få sammensat et stabilt hold.
Vi har samtidig, ligesom SWNX Ligaen, faste tider for kampene – dog kun i division 1. Jeg ved faktisk ikke helt hvordan det er med SWNX Ligaen i forhold til tiderne, kun at det altid er samme dag. På den måde ved man at der ALTID er kampe tirsdag og torsdag hvor man kan følge med i ligaen. Kampprogrammet kommer samtidig ud i god tid så alle holdene kan planlægge et godt stykke tid ud i fremtiden. Samtidig kan man også tilmelde to stand-ins hvis man har brug for det til at kunne spille sine kampe, samt et transfervindue omkring midten af sæsonen.
Vi overvejende faktisk også kort en form for ”TV-penge” til holdene i division 1, så man halvejs igennem sæson ville modtage x antal kroner for at ligge nr. 1, 2, 3, 4 osv. For at tiltale holdene til at blive ved med at spille, og samtidig skabe lidt ekstra spænding omkring den runde som ville afgøre hvem der fik hvad. Det vil bare betyde en væsentlig mindre præmiepulje i sidste ende og det kom derfor ikke rigtig på tale.
Ideen med et dokument hvor holdene var registreret og kun kunne spille med i turneringer hvis de var stabile synes jeg bestemt er interessant og noget som jeg også tidligere har tænkt lidt på. Men ville det hjælpe når spillerne ikke engang kan hold sammen når de er på kontrakt?
Efter at have læst mange af kommentarende på denne klumme igennem, lyder det dog som om at folk er nogenlunde enige om vejen frem: Hårdere straffe. Jeg synes at det er ærgerligt at det er nødt til at være sådan, men ser heller ikke selv så mange andre brugbare løsninger på nuværende tidspunkt.
Jeg tror at det bedste at vi som arrangører kan gøre lige nu er, at lytte til Byskov som trods alt har været 11 sæsoner igennem, og tage et kig på hvilke regler og processer der er kommet ud af det.
Ser frem til at vi alle får nogle gode ligaer og ikke mindst en dag har en chance for at lave en top 20 hvor holdene faktisk har 5 mand på lineup – alle sammen.
Jeg tror, man skal udregne et realistisk beløb, der svarer til den skade, der bliver udøvet på ligaen, når et hold trækker sig. Det handler jo også om DanskeSpil-sponsoratet, men i den grad også ligaens image. Når man finder ud af, hvad det er værd (lad os sige eksempelvis 10.000 kr.), så vil organisationen tage det mere alvorligt, at man ikke skal trække sig, og man overholder sin licensaftale ift. ligaen. Som organisation kunne man evt. putte ansvaret og beløbet over på spillerne via sin kontrakt, og derved kræve et beløb (eksempel 2.000 pr. spiller i startfemmeren), hvilket også vil give en øjenåbner for spillerne selv, så konsekvenserne også rammer dem - fordi jeg tror, at mange af spillerne er for unge til at sætte ting i perspektiv; de ser kun frem til deres egen næse.
En udelukkelse ville også være en mulighed at lægge oveni. Den er I nok bedre til selv at sætte rammer omkring. Men tror der er bred enighed om, at vi gerne vil se stabilitet, så esport kan tages seriøst. Der er ingen tvivl om, at potentialet er der.
Tak Martin og Dust2 for at gøre så meget for dansk esport, men arbejdet er ikke færdigt endnu!
Jeg synes lidt at skylden ligger hos de organisationer der lader hold skifte spillere hele tiden.
Dengang jeg spillede i ZetMac, og vi kickede MathiasB, kom vores manager 2-3 måneder senere, og fortalte hvor meget han fortråd det valg, at han gav lov til at lave den udskiftning.
På daværende tidspunkt var vores grund til kicked at han ikke "var god nok, og ikke viste meget fremskridt". Når jeg kigger tilbage på det, var det kick nok også starten på vores "ustabiltet" der kom flere og flere ændringer.... Men hvis orgen bare havde været stenhård og sagt "I spiller sammen, det siger jeres kontrakt" Var vi jo tvunget til at finde en løsning, indtil kontraktudløb.
Vi havde underskrevet en relativ lang kontrakt, og jeg mener at der stod i den, at man kun måtte leave/bænket hvis orgen tillader det.
Så det med at Odense smider 3 mand ud til første dag. Der synes jeg måske at det ligger mere på orgen end på spillerne. At de giver lov til at smide 3 mand ud, op til en liga hos Dust2.dk som man ved går meget op i stabiltet, det er lidt BM.
Der skal de måske bare sige "i kan få lov at spille næste swnx liga færdig, også lave jeres udskiftninger" Også må spillerne være professionelle og gøre sit bedste, for at lave det bedste resultat, med dem de nu har til rådighed.
(Ingen offence til odense)
Men desværre ser jeg personligt ting, som fejler i forhold til konceptet om KUN at lade organisationer eje pladsen i ligaen. Uden at være i papirarbejdet og kontrakterne hos organisationerne, så virker det i flere tilfælde som om, at spillerne oftest kan forlade skibet uden konsekvenser, også står organisationen med problemet. Scenen er stadig alt for umoden, og jeg tror personligt ikke, at der sker en ændring på den front, før organisationerne eller turneringsansvarlige stiller spillerne over for nogle konsekvenser ved en brudt aftale.
Udelukkelse, bøder og piskeslag er vejen frem! Og så selvfølgelig nogle ordenlige kontrakter fra organisationernes side.
Konstruktionen om at lade organisationerne købe en plads i ligaen, giver i for sig god mening, men gør også at man lægger en del af ansvaret om stabilitet over på deres skuldre. For at fikse den problematik, burde man mellem dust2 og organisation lave en "straf" for ikke at kunne stille hold. Det skal selvfølgelig foregå igennem en lov mæssigt rigtig kontrakt.
Ved at binde dust2 og organisation i kontrakt forbindelse, vil det forcere organisationer til at stramme op omkring deres egen forhold til spillerne.
Hvis man gerne vil tages seriøs som liga udbyder, samt organisation er det ligeså vigtig at have styr på sådanne forhold.
Og Ja, den danske CS scene, forventer alt for meget, i forhold til den markedsførings mæssige værdi en spiller kan udgøre for potentielle sponsorere :-).
Nu ved vi at hold på den danske scene ikke holder så længe sammen, i sær hvis det lige går dårligt. Hvis folk vil frem, så skal folk vise professionalisme, og organisationer/foreningerne skal slå ned på at det er det der ønskes. Man skal ikke bare skrive under fordi man får lidt skejs eller gratis lan, men fordi man er indforstået med at man fx ikke bare kan leave, ikke bare kan kicke osv. Organisationerne og spillerne skal sørge for at spille sammen indtil kontrakten udløber hvis ikke de ønsker at forsætte sammen som hold.
evt bøder eller karantæne fra diverse tuneringer kunne udløse noget så folk måske er ''bange'' for at gøre nogle af de ting under deres kontrakt eller liga for den sags skyld
Nu er der nævnt meget omkring kontrakt. Med den tanke kunne man da godt lave en kontrakt imellem dust2, spillerne og organisationen, der definere at man spiller denne liga fuldt ud, man spiller kampene på de pre-defineret tidspunkter (og hvis x antal kampe ikke bliver forfeitet er det GG its over GG). Ligeledes ku man så kaste alt muligt andet i. Og den kontrakt skal udfyldes med underskrift af repræsentant fra organisationen, udfyldes spiller information + underskrift og de bliver sendt ud til organisationerne når transfervinduet er lukket og skal underskrives og sendes retur inden første kamp.
Der er naturligvis flere lighedspunkter mellem et csgo-hold og et foldboldhold, men der er absolut også store forskelle. Den største forskel for mig er, at den enkelte spiller, for de flestes vedkommende, ikke føler det store ansvar overfor holdet. Men i højere grad finder glæde ved egne præstationer. Kulturen i CSGO medvirker også til denne dyrkelse af egne præstationer: flest awp frags, flest frags mm. vi glemmer lidt de spillere som runde efter runde smider den ene smoke efter den anden for sine teammates. Ser vi en spiller der ikke får mange frags i en kamp, synes vi han har spiller en dårlig kamp.
Jeg tror vi i de forskellige organisationer skal være opmærksomme på at dyrke holdet, som en enhed. Mange vælger den "hurtige vej" til resultater, ved at hente fem spillere ind med et højt niveau, i forventningen om, at komme hurtigt i top 10 i DK. Jeg tror man får et stærkere hold, ved at hente fem talentfulde spillere ind, som gennem kontinuerlig træning, præges til en enhed. På den måde tror jeg man kan skabe ejerskab overfor holdet. Det er naturligvis en langsommelig process, som mange ikke har tid til at vente på.
Desuden kunne det være fedt hvis det kunne lade sig gøre at kopiere licens systemet fra b.la. fodbold, hvor alle spillere har en licens. Når en spiller repræsentere en org, er han kun spille berettiget, hvis organisationen har hans licens. På den måde undgår man at spillere hopper frem og tilbage mellem forskellige hold. Som det er nu er det for let bare at smutte, også selvom der er en kontrakt. Hvis de forskellige tuneringer kan blive enige om den løsning, kan man også håndhæve karantæner mm.
Martin du kender min holdning fordi vi allerede ved den spæde start af ligaen gik igang med at brainstorme hvordan det kunne se ud.
Mine drømme og mål er de samme som dine - flere øjne på et stabilt dansk esports miljø!
Der er søreme langt endnu og de få eksempler du nævner er jo kun en lille del af forhenværende tilfælde på dette i ligaer og turneringer tidligere.
Der er mange løsninger - vi føler jo selv at vi i Sørby har fundet de 5 vi tror på og skal arbejde med fremadrettet - men det gør alle andre jo også. Jeg tror løsninger her er at sætte personlige straffe, økonomiske eller karrieremæssige.
Skal de koste 300 kroner til spilleren at forlade et hold inden sæsonen ? hvad koster det et hold i fodbold at trække sig hvis vi tænker subtop ?
Kunne også være som tidligere nævnt at det er orgen der har pladsen - men igen det kan Spiller A være ligeglad med hvis han ikke vil spille sammen med de andre 4 alligevel
Der er mange løsninger - men desværre er curling generationen nødt til at få konsekvenser hvis vi skal have stabilitet og så må vi lempe efterfølgende
I forhold til at fastholde stabilitet, samt give en mulighed for at opsætte store aftaler med TV, sponsorer etc. så tror jeg det kræver et langt forløb.
Ligesom man i forvejen har de øverste ligaer (tier 1 holdene), så skal man spille sig op mod disse ligaer fra bunden af.
Lad os tage Fodbold som eksempel:
Det vil sige længerevarende turneringer, hvor man skal climbe fra bunden (se fodbold som eksempel - som en klub i Serie 5). Frem mod de øverste ligaer, hvor der begynder at være interesse for holdene. - Dette skal forstås som at man først begynder at dække kampene, når man når op i de højere ligaer (lad os sige de 2-3 øverste ligaer) På den måde skal man også fastholde diverse udskiftninger imellem sæsonerne, hvor der ikke kan udskiftes i mellemtiden. Desuden skal stand-ins være valgt i disse "transferperioder".
På den måde skifter folk ikke som det lyster og vil umiddelbart være mit bud på en vedholdende scene i de øverste tiers.
- Sørge for at disse ligaer er det som betyder mest (eller ligeså meget som open,challenger,master) i forhold til dust2's rangering af top10 og bobler hold (og melde det klart ud)
- Udelukkelser i 3 sæsoner (svarende til 3 måneder?) til både organisation og spillere hvis de ikke stiller hold og møder op til de planlagte kampe.
- Depositummet skal hæves, og derudover burde det også koste noget for en organisation at deltage i disse ligaer. Hvis hvert hold skulle lægge 2000kr i depositum og 750kr for at deltage ville det vise langt større commitment fra start af og derudover ville der være større pengepræmier at hente. Dette ville også give de "bedste" hold i ligaen chancen for at konkurrere om penge mens de lidt "dårligere" hold betaler lidt småmønt for at få lov til at kæmpe sig frem på scenen og blive set på stream osv.
- Dust2 skal have et dokument over præcis hvem som spiller på holdet, hvem som er stand-in og vide længden af kontrakten på de forskellige hold. Dust2 skal ikke godkende hold til deres ligaer som ikke har kontrakter der ender EFTER slutningen af de sæsoner organisationerne tilmelder holdet til.
- Sørge for at en sæson eksempelvis varer fra d. 1. til 21. i hver måned, og så har holdene 9 dage inden starten af næste sæson til eventuelle transfers på de forskellige hold, dog skal dust2 informeres og være med inde over transfers af de forskellige hold, så man kontakter dust2 om en transfer og bliver "godkendt" til at en spiller må spille med et andet hold i næste sæson, så dust2 er indenover det og ikke bare er nogen man lige skriver "hej vi bytter X ud med X".
Hvis nu dust2 ønskede højere præmie pulje kunne de jo bare sige ja til alle der har ansøgt og åbne for mix.
Hvis man dog alligevel hævede beløbet skulle det gå til rammerne omkring ligaen og måske få et "forbund" der stod for håndhævelse af regler og hjalp organisationerne med bedre kontrakter / transferregler.
Men så dog hellere depositum ved straf da det er nemmere at få videre til spillerne at det skal overholdes som organisation. For organisationerne synes helt sikkert at selv 500 kr i forvejen er for meget til at smide væk endda samtidig med at man ser ud til ikke have styr på sit Hold.
Alt andet du nævner i syn på det er jeg fuldstændig enig I! :)
De tager jeres arbejde og den tid i ligger i det lidt for givet.
Det jeg tror evt ku hjælpe, ville være at enten give spillerne en form for kort, eller en form for udelukkelse for en sæson eller lign.
Det er alt for nemt for dem bare at skifte hold eller klub for den sags skyld. F.eks fodbold, der kan de ikke spillere Champions league for 2 hold. Men er derimod udelukket til næste sæson. Måske der sku laves en form for lignende?
Ellers bliver vi ved med at se at spillerne skifter klubber eller hold netop fordi at det er nemt bare lige at skifte. Det ville gøre det mere attraktivt at være i jeres ligaer, da man ikke kan være med og faktisk "mister" noget. Ja de skifter nok stadig hold, men måske det så kan få holdene til at holde længere tid sammen nu når der ik er sæsonstart hver uge.
Også lav transfervindue. Så får vi ikke de mange rokader som CS er plaget af. De har noget at opnå.
Det er ik jer eller organisationerne som er gal på den. Men spiller e. Det er for nemt at ville prøve noget nyt. Giv dem noget at tænke over så de ik laver beslutninger fra dag til dag. Det ku være så fedt.
Jeres arbejde skal ik tages forgivet, det skal være en præmie for jer.
Ikke mindst, så lad os få de store hold med. Der skal laves en aftale med dem. De må også komme ind i kampen. De må også vise flaget herhjemme som de gør udenlandsk.
Ligesom Copenhagen games får lokket heroic og north til. Det er et løft. De får de lidt mindre spillere til at ville prøve.
Dust2 har tidligere forsøgt at lokke 3-7 holdene til at deltage i deres turneringer ved at lave final four turnering hvor de kunne spille få kampe og vinde en del. Holdene prioriterer bare udenlandske først da det typisk er et større markedet og derfor flere præmiepenge.
Som jeg skrev så burde der være noget prestige i at være det bedste hold i Danmark osv. Men vi mærker intet til det fordi de spiller aldrig i Danmark eller mod danske hold hvis i forstår mig?
Det bunder i de invites som holdene får. Hvor mange mennesker får et invite til noget hvor man kan vinde 1.500.000kr?
Spillerne er forkælede. Det vildt.
I bund og grund burde der være ligaer hvor man får rettigheder til de forskellige ting.
Der burde ik være så mange turneringer som der er, enten burde de slås sammen eller en anden god ide. Det gør det mere spændende og mere værdifyldigt i og med det er en mere sjælendhed at der er store turneringer. Nu tager vi udgangspunkt i Champions league. Det kører ik året rundt og konstant. Det er prestigefyldt fordi det er en turnering som man har gjort sig fortjent til og som ikke er der hver dag.
Invites er en så dårlig opfindelse. Man SKAL bevise at man er de bedste. Selvom vi ved at Astralis f eks er et tophold, så lad os dog få de spændende danske opgør.
Når alt dette bliver lavet om, at man kan gøre sig fortjent til turneringer, at de store turneringer bliver en mere sjælenhed med evt flere penge, så kan vi snakke om en tv produktion. Et større marked og flere seere.
Hvorfor skal de rejse over 200 dage om året?
Det er alt for almindeligt med de turneringer der er og de invites der kommer. Ingen overraskelser i ligesom da OB skulle spille i Real og vandt. Vi ser det ikke på grund af invites.
Vi skal have lavet et mesterskab som gir anledning til at komme til turnering/få invite ved at vinde
Vi skal have en fond, der kan sende et hold til en turnering ved en overraskelse eller lign
Vi ska have samlet nogle af de store turneringer til nogle færre med højere prestige og større værdi så vi ik har 2-3 VMs om året.
De sådan noget der ville gøre det til noget rigtig stort.
Det blir det os. Det bare indtil de indser der :)
Når det er sagt, så tror jeg at det er svært at få amatører og deltidsansatte, som de fleste org's er til at få faste rammer til at gå op med en hverdag, som kan være fyldt med arbejde, studie og andet. Jeg tror stadig at det er en udvikling, til at esporten bliver mere professionaliseret før ligaer kommer til at køre smurt desværre. Desuden ligger der en kultur i esporten, som er svær at få kål på omkring at alle hold skifter spillere ofte. Dette tager sjældent hensyn til ligaer, tror mere at det tager hensyn til større events. Ikke at forklejne ligaen, for jeg håber på at den udvikler sig til noget større med tiden.
Som Formand for XI Esport, vil jeg gerne takke Martin, 7ri og co for en rigtig god oplevelse i første sæson af Good Game Divisionen. Det har bla. været med til at styrke vores SoMe-platform og vi har været rigtig glade for den dækning der har været, i form af nyheder og streaming af kampene. For mine spillere har det også været en fornøjelse og de håber på at komme godt i mål på søndag. Tak fordi i forsøger at højne kvaliteten af danske ligaer og i må for guds skyld ikke give op, selvom der har været en del uprofessionalisme i denne omgang.
Det minder mig faktisk en del om, dengang hvor jeg selv spillede blandt toppen herhjemme i 1.6 og hvor vi deltog i DEL og ESL. Der var det sgu mest prestige og det at komme i rampelyset som organisation/spiller, som var det som drev en og var med til at gøre at man forsøgte at fastholde et lineup i længere tid.
Nutidens unge som dyrker Esport har et helt forskruet billede af, hvad de reelt er værd og hvad de kan forlange. i XI Esport får vi ugentlige henvendelser fra hold og spillere som vi aldrig har hørt om, som ytre at de rigtig gerne vil være en del af vores forening, MEN de vil så også lige have betalt lan, transport, tøj og løn, på trods af at ingen af dem kan fremvise resultater og at de ovenikøbet ligger på under 1500 timer i CSGO.
Der bliver snakket rigtig meget om bindende kontrakter, bøder, straf, udelukkelser og andet i denne klumme, hvilket både giver mening i nogle sammenhænge og i andre sammenhænge ikke.
Mit bud på løsninger:
1. - Gyldige kontrakter og hjælp til udarbejdelse af disse.
Hvis vi skal have forventninger om at vores spillere forstår alvoren ved at være på kontrakt, så er man sgu nød til at sikre at den er gyldig i første omgang og den skal sgu forbi en advokat for at blive set igennem. Det gavner hverken arrangørerne, foreningerne/organisationerne, spillerne eller den danske esport, at der bliver sjusket med kontrakter og at spillerne kan sætte deres autografer og samtidig grine over hvor ligegyldigt det er i sidste ende.
2. - Advokathjælp til både arrangører, organisationer og spillere.
Bare fordi at man har gyldige kontrakter, aftaler og bindinger, er det ikke ensbetydende med at tingene så bare fungerer. Såfremt man er nødsaget til at gå rettens gang, er der en helvedes masse udgifter ift. advokater, som kan strække sig over en lang periode, inden at man får en endelige afgørelse og det kan være rigtig dyrt i sidste ende, hvis det ikke går ens vej. Det er nok de færreste subtop-hold som har ressourcer til at stå med denne udgift alene.
3. -Disciplinærudvalg.
Det er en problemstilling at man som turneringsarrangør både er den afholdende, anklagende og dømmende magt i en liga/turnering. Det er både urimeligt overfor spillerne, men så sandelig også en urimelig opgave for selv arrangøren, da det kræver enorme mængder af ressourcer og at man ofte ender med at være "The bad guy". Hele episoden med nicoodoz er vel et meget godt eksempel på, at det er meget tidskrævende at komme til bunds i sådanne sager og at det ender sgu nok med at blive en dårlig oplevelse for både nicoodoz og for dust2, da det allerede har kostet Stenvang rigtig mange arbejdstimer og at det er svært at håndtere sådanne sager, når der også opstår uenigheder og splid på selve dust2 ift. denne sag. Et Disciplinærudvalg kunne være en løsning, hvor nogle af de meget kompetente folk som vi faktisk har på scenen og her på dust2, kunne være med til at sikre at alle de danske arrangører kunne gøre brug af denne instans, hvis et samarbejde kunne finde sted og derved kunne slippe for at stå med konflikterne og håndteringen selv, og istedet bruge deres tid og positive energi på at skabe de fedeste rammer for turneringer/ligaer og mange andre af de fede tiltag som er på tegnebrættet.
Forbundet Esport Danmark, som i mange år har været usynlig og ligegyldig, hvis du spørger det danske community, har her en gylden mulighed hvis du spørger mig, for at vise at man netop kan hjælpe både sites, arrangører, organisationer, foreninger og spillere med netop nogle af disse problematikker. Det er blandt andet derfor at jeg selv og Jacob Sterlie er trådt ind i Esport Danmark, for at sikre at der også bliver arbejdet med de interresser og problemstillinger som det danske community har og som der skal findes løsninger på i fællesskab. Både Jacob og jeg er altid åben overfor en snak, hvis i har noget i føler der skal drøftes eller tages stilling til.
Så forbundet kan bla. bruges til dette lige nu:
- Adgang til gyldige kontrakter og hjælp til udarbejdelse af disse. Kan både være spillerkontrakter eller samarbejdskontrakter mellem arrangører, organisationer, spillere m.m.
- Sammensætningen af et disciplinærudvalg, hvor repræsentanter med de rigtige kvaliteter fra flere grene af esporten kan være med.
- At man kan få taget sin sag op gratis, såfremt at den juridisk vurderes til at have et grundlag for at blive taget op.
Så det er på tide at begrave de gamle stridsøkser og komme videre, med det fælles mål at sikre at den danske esport udvikler sig positivt i alle retninger og at der er en rød tråd i mange af de ting vi gør. Lad os skabe de bedste rammer for vores kommende esportsudøvere i både eliten og i bredden. Kommunikation er vejen frem. Peace out!