BREAKING: Valve lukker OPSkins*
I starten af måneden kunne vi rapportere, at verdens største skin trade site OPSkins åbnede for ExpressTrade, som kort forklaret gjorde alle i stand til at omgå Valves 7 dages trade ban.
I nat har Valve reageret på tiltaget og det får nu alvorlige konsekvenser for OPSkins og måske CS:GO som helhed.
Valve advokat har via en DM på Twitter pålagt OPSkins ikke længere at krænke Valves intellektuelle rettigheder, på dansk: De må ikke længere bruge håndtere skins fra Valve og dermed kan OPSkins naturligvis ikke længere fungere som trading platform.
Ydermere fortæller Valve i deres besked til OPSkins, at alle OPSkins bots bliver lukket den 21. juni. Dette har haft omgående indflydelse på en del af skinpriserne, som er faldet med omkring 30-40%. Alle skins til salg på sitet vil nemlig blive låst for evigt på OPSkins efter den 21. juni.
Det ligner desværre, at OPSkins gik et enkelt skridt for langt og dermed er det enden på sitet.
Opdatering
OPSkins har nu svaret tilbage og forsikrer alle brugerne om, at deres penge er i sikkerhed hos OPSkins, men at alle bør hive deres skins ud inden skæringsdatoen.
Samtidigt skyder de efter Valves bevæggrundlag som de mener handler om at få folk til at handle på Steam Market, hvor Valve kan kræve gebyrer, der er så høje, at de er på linje med de danske.
Kilder:
Måske er det her bare den undskyldning Valve har ventet på for at lukke endnu en uofficiel skin platform.
Måske de skulle overveje muligheden for at samarbejde og sige at de vil have fx 5% af beløbet for hver transaktion.
Hvis folk ikke kan sælge deres skins, så bliver indkøbet af keys også mindre.
Overordnet virker det som om de har lav iq og bare vil bestemme fremfor at tjene penge.
Ellers har de bare tjent de penge de gerne ville.
toppen er intet uden de generelle brugere og det vil ramme scenen hele vejen rundt og jeg tror at top events vil mærke en del i fald af viewers og interesse specielt hvis som Martin siger der ryger omkring 100k spillere ved at knipse med fingerne
Sådan vi i sidste ende ikke mister nogen, men vi minimum bliver på samme antal.
På den ene side er det jo ikke skins der skal bære et spil, men på den anden side var det en del af charmen.
Jeg er ked af man ikke kan finde nogle kompromiser :/
Men altså, det måtte jo ske for OPSkins, eftersom de åbnede op for, at gambling sites kunne bruge deres ExpressTrade :D
Ja, der er et fald i antallet af spillere, men det er slet ikke så katastrofal som det gøres til.
Dem der mistes er ikke fans af spillet, men gambling, betting og skins.
Det er ikke dem der kommer til events eller støtter økonomien omkring esport med andet end skins..
Dem jeg har set har vist et generelt fald i alle store titler på steam, hvor cs hverken klarer sig bedre eller ringere.
Selvfølgelig er nogle spillere gået over til pubg, fortnite osv. Men det betyder ikke at cs dør. Muligvis CS:GO, men ikke cs.
Vi ser det ene udsolgte event efter det andet. Det tænker jeg ikke ville ske, Hvis det var så døende.
Der er flere der ser CS end der spiller det er jeg rimelig sikker på.
Man counter strike rammen nok bunden snart bliver spændende at se hvad valve vil gøre ved det.
Mener du som casual spil eller som esport?
Og igen - de statistikker du snakker om. Kan du ikke lige smide et link til dem?
Det samme med dota, på trods af at vi ser konstant stigende prize pools, som oven i købet er crowd funding langt hen ad vejen.
For den casual del, så kunne det tyde på at det stagnerer en smule, men så er det heller ikke værre.
Og i forhold til esport, så tror jeg endnu mindre på at det dør med den større professionelle indsats der er på området pt.
Du ser almindelige spil som dota falde med ca 10%
men CS falder med 35% det er 3 gange værre end de andre stortset.
Du kan selvfølgelig ikke sammenligne pubg med csgo da fortnite er en direkte konkurrent i samme genre som pubg.
Man kan så også vende den og sige for 1-2 år siden da CSGO var på toppen og alle spillede det havde du så skredet fra CSGO for at spille fortnite? Jeg ved ihvertfald at mig og alle mine venner ikke havde, for CSGO var det fedeste dengang.
Du kan give fortnite skylden og du kan give skins skylden jeg tror det er en blanding, men at 35% af hele vores spillerbase skrider fra CSGO for at spille fortnite eller fordi valve smadrer skin markedet er et TYDELIGT tegn på at csgo ikke er så attraktivt som det altid har været.
Jeg ser det sådan at CSGO er ved at dø ja. Mest for de casual spillere men det er ved at dø.
De tiltrækker ikke nye spillere, de fixer ikke de problemer vi har og alt det har ført til er at folk er så trætte af det valve gør ved spillet så nu er der intet der skal til for at skubbe dem væk fra spillet og over til et andet (fortnite i det her eksempel)
Hvis fortnite kan tage 15-35% af vores spillere hvad kan et rigtigt FPS spil der minder om CS så ikke? 50-75% ?
Håber ikke det dør men jeg er realist og der bliver intet gjort for at holde det her spil i live det er bare faktum.
Vi har alle set forskellige spil komme og gå i 15 år. CS har fundet konceptet og det vender folk tilbage til altid.
det er jo ikke første gang vi har denne diskussion.
I starten af CSGO lå deres spillere på 30-50k hvorefter skins fik det op til 150k-200k og det steg kun derfra til 800-900k spillere.
Jeg TROR at CSGO er bygget på 2 ting
1. Den proffesionelle scene og CSGO som en esport
2. Skins.
Ved at fjerne størstedelen af skins brug uden for spillet tror jeg nemt CSGO kan ryge tilbage til deres tidligere tal ved 100k spillere maks, hvilket jeg vil kalde ''dødt''.
Det er min mening mange folk vil sige 100k ikke er dødt men set i skyggen af de næsten 1 million spillere de havde vil jeg være uenig
Det skal dog siges 1 ting jeg ikke har taget i betragtning er selvfølgelig VACnet der har fjernet mange cheaters og derfor også påvirker spillets numre når det kommer til spillere
De seneste tal jeg kunne finde omkring hvor mange der ejede CS:GO var 40 mil (de forskellige webcrawlers virker ikke efter den nye steam update). Det ligger så på næsten 18% som ejede spillet er blevet enten game banned eller VAC banned.
Når det kommer til det 35% fald, så hvis du kigger på de stats over et år, så ser du at tallet normalt falder omkring sommertid. Derfor burde du sammenligne tallet fra sidste sommer samme tid (ikke at det har den store betydning for det resultere tal, dog er dette ændringen over et år i stedet), så du kan nok godt forvente tallet stiger efter sommeren er ovre.
Hvis vi lægger deltagerne sammen fra kval #1 fra hver region, så lander vi på ca 1150 hold, altså 5750 spillere.
Så er der nok en lige så stor gruppe af spillere, som ikke kunne den dag, ikke havde hold osv. så det er 11500. Dertil er der så alle de spillere, som får invites til de lukkede kvals eller allerede er klar til Majoren. Det er nok 50 hold, men lad os bare sige 500 spillere, for så lander vi på 12000.
Sidste måned var der altså 11 millioner unikke spillere i CS:GO, og på dagsbasis er der over 400.000, og ud af dem er 12.000 altså en meget lille del.
Spørgsmålet er så, hvordan man tæller en som mig selv mig. Jeg har ingen interesse i at spille turneringer, jeg spiller for at hygge mig, men jeg vil altid følge med i CS uanset hvad, så jeg vil ikke som sådan kalde mig casual spiller.
Men umiddelbart synes jeg 75% lyder helt vildt, jeg tror, du skal laaaangt højere op.
Med andre ord; skal man panikke og sælge ud, eller skal man slå koldt vand i blodet?
Deres største skin hjemmeside er lukket og folk fatter ikke hvad de skal gøre.
et skin til 200$ dropper nok ned omkring 130-145$ i løbet af de næste 2-3 uger efterfølgende kommer de op mod 170-180 på bitskins og vil nok ligge stabilt omkring der.
Personligt køber jeg nok et par skins når de på bunden men er ikke 100% på det vil gå sådan her så tør ikke at smide for mange penge efter det.
Vi har jo trodsalt stadig bitskins som folk har glemt om. Markedet burde blive som det gør nu
Men du har ret CS dør nok aldrig... ihvertfald ikke helt
tænker det går tilbage til de gamle dage med 100k spillere istedet for de 450k vi ligger på nu