Kasper Hvidt undrer sig: "Hvorfor er det ikke sket før?"
Astralis vil fremtidssikre sig og give spillerne de bedst mulige rammer til at præstere i, og derfor har vi set signingen af en sjette og syvende spiller.
Det siger Kasper Hvidt, sportsdirektør i Astralis Group, til Dust2.dk.
Ved at udvide holdet med flere spillere letter Astralis nemlig presset og byrden på den enkelte spiller, så man kan melde sig syg uden at have dårlig samvittighed og man rent faktisk kan få børn og stadig have en karriere.
Jeg har et inderligt ønske om, og tro på, at vores spillere faktisk også kan få børn og stadig være professionelle. Det ser man jo i alle andre professionelle sammenhænge, at det er fædre og mødre, der spiller. Men det kan bare næsten ikke lade sig gøre med de vilkår, der eksisterer i øjeblikket.
Det handler også om at skabe fremtidens topspillere, og her peger sportsdirektøren på, at det er vigtigt, at talenterne er helt tæt på de nuværende topspillere.
Jeg håber på, at man i Counter-Strike vil kunne kigge både til andre spil, f.eks League of Legends, der jo har akademihold, men også til andre sportsgrene, hvor man både har en Messi i Barcelona, men også den 17-årige Ansu Fati, der bliver oplært. De unge ser jo på stjernerne og finder ud af, hvordan de træner, lever, sover og spiser, så man får ført de gode vaner videre fra den absolutte topspiller til det absolutte top-talent. Det kræver altså, at spillerne er tæt på hinanden, siger Kasper Hvidt.
Kasper Hvidt slår også flere gange fast, at det ikke handler om at presse spillerne ved at der står en erstatning klar i kulissen, men at det for Astralis handler om at fjerne noget af presset fra spillerne.
Udskiftning mellem turneringer
Astralis var holdet, der gik forrest og sagde nej til turneringer - noget som mange tophold gør i dag. Særligt rejserne mod øst har Astralis haft fokus på, da device også tidligere selv har afsløret, at det ikke er godt for ham.
Med syv spillere på holdet slipper Astralis måske for helt at droppe en turnering som IEM Sydney, som det skete sidste år, da de nu har mulighed for at sende andre spillere.
Hvis du har nogle flere spillere, så kan du jo faktisk have et hold, der tager til Australien med de spillere, der godt kan det. Du kan også flyve til Shanghai for at spille en turnering, og så flyve direkte til USA bagefter, hvor en spiller bare flyver hjem til Danmark, mens en anden møder holdet i USA. På den måde kan Astralis være med hele tiden, og vi sikrer, at vores syv spillere er i topform både mentalt og fysisk.
Vi skal altså forvente en rotation i spillertruppen, selvom flere har spekuleret i, at es3tag og JUGi reelt set bare er hentet som reserver. Det er ikke sagen.
Hvis vi bare skulle have en reserve, havde det været mest oplagt at gå væk fra den etablerede scene og hente de største talenter, som ingen har fået øje på endnu. Vi har jo valgt topspillere for, at de kan gå ind og præstere på et tophold, slår Kasper Hvidt fast.
Træningen foregår ikke med syv spillere
Et af de spørgsmål, der også har været rejst, er, hvordan træningen kommer til at fungere, for modsat andre sportsgrene, spiller man i Counter-Strike rigtig mange kampe mod andre hold som en del af træningen.
Og her kommer f.eks JUGi og es3tag som udgangspunkt ikke til at sidde og kigge på de fem andre, for hver dag er der årsager til, at enkelte spillere vil have bedre af en fridag, og derfor kommer Astralis også til at rotere spillerne under træningen.
Der er altid nogen, der har et eller andet problem, hvor det vil være bedst, hvis de kan få en eller to fridage - det kan være influenza, en musearm, eller at farmor, som bor et helt andet sted i landet, har det dårligt. Der er hele tiden et eller andet behov, man tilsidesætter, hele tiden. På den her måde kan vi etablere et hold, der kan træne hele tiden og samtidig tage de individuelle behov, ingen har taget, men burde tage, og det er jo nok derfor, man ser spillere, der bare må give op. Det er, fordi de bliver sat ind i systemer, der er umulige at leve i over længere tid.
I CS:GO bliver relationerne mellem spillerne også tit fremhævet som et rigtig vigtigt parameter i jagten på at blive det bedste hold, men Kasper Hvidt frygter ikke, at flere spillere kommer til at ødelægge dette, for det fungerer i alle andre sportsgrene, hvor relationerne og samarbejdet er lige så vigtigt.
Samarbejde mellem spillere og samarbejde mellem mennesker, der har en fælles mission, skal være optimalt - det er jo sådan set ligegyldigt, om det er et Counter-Strike-hold, et kontor, et fodboldhold eller et League of Legends-hold. Men i alle andre økosystemer er der altså flere mennesker, end der er positioner. På et håndboldhold er det lige så vigtigt, at begge fløje kender systemerne, som at en af fløjene kender systemerne, fordi der er et utal af kampe, hvilket der også er i Counter-Strike. Derfor er det jo vigtigt, at alle spillere kender alle spilsystemer. Det er jo ikke bare i Counter-Strike, at det er sådan. Men det lykkes at få det til at fungere alle andre steder, så mon ikke det også lykkes i Counter-Strike, siger Kasper Hvidt, der dog erkender, at han er i gang med at ændre rigtig meget:
Det her er jo en kulturforandring. Det tager noget tid at ændre en kultur, det er ikke bare et knips med fingrene.
"Mest oplagt med 10 spillere"
Kasper Hvidt vil ikke afsløre, om der er flere spillere på vej til Astralis, men det er heller ikke udelukket, for han ser det selv som mest oplagt, at man har flere spillere til hver position.
Første- og andetholds tanken, eller bare at have 10 spillere, 2 på hver position, det vil jo nok være det mest oplagte. Det er jo det, man ser i League of Legends, hvor vi hos Origin også har et akademihold - der er jo ikke kun 5 spillere i League of Legends helt generelt, der har man jo 10.
Der er dog nogle regler i CS:GO lige nu, som gør, at man f.eks ikke må have to hold med til samme turnering, heriblandt Majors, men det udelukker ikke nødvendigvis et muligt akademihold i fremtiden.
Der findes jo en underskov af turneringer, man kan deltage i, som ikke har noget med f.eks en Major at gøre, så du kunne jo godt lave et akademihold, hvor man viderebringer de gode traditioner, de rigtige vaner og den professionelle tilgang til det at være Counter-Strike-spiller, siger Kasper Hvidt og fortsætter:
For mig handler det ikke om, at vi stopper her, eller at vi kun skal have 6, 7 eller 10 spillere. Det handler om den gode mulighed, for det her er jo ikke noget med, at jeg bare har en eller anden kæmpe pengetank, og så kan jeg stå og pege på en spiller, og så henter vi bare ham. Nogle gange skal man jo også være til stede i nuet og tage den mulighed, der pludselig opstår.
Samme dag, som Astralis præsenterede JUGi, blev Kasper Hvidt kontaktet af en anden stor organisation, som gerne vil gå i samme retning med at udvide holdet, og derfor er han ikke i tvivl om, at det her er fremtiden.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det her kommer, og det kommer hos alle. Det, der egentlig kan undre mig, når jeg står og kigger på det ude fra, er, at det ikke er kommet før. Der findes ingen andre sportsgrene på højt niveau, hvor du kun har det antal spillere der er på banen, afslutter Kasper Hvidt.
Astralis spiller upperbracket finale i ESL One: Road to Rio klokken 20:00 i aften, hvor de forventes at stille op med det originale hold. Vi har altså stadig til gode at få JUGi, der ankom i mandags, i aktion med stjernen på brystet.
Astralis består af:
- device
- Magisk
- Xyp9x
- gla1ve
- dupreeh
- JUGi
- es3tag (bliver en del af holdet 1. juli)
- zonic (coach)