Fra venstre er det: RacheLL, kezziwow, spike, aurora, joanana. Foto: Astralis

Astralis præsenterer kvindehold

Holdet skal blandt andet dyste med i ESL Impact League, som skydes i gang torsdag.

NIP har det, Copenhagen Flames har det, og nu har Astralis det også: et kvindehold.

Den danske organisation har onsdag formiddag præsenteret deres kvindehold, som kommer til at dele navn med herreholdet, da det også hedder Astralis.

Holdet består af aurora, der senest tørnede ud for GODSENT fe samt RacheLL, kezziwow, spike og joanana, der alle fire spillede sammen under navnet SUL til en ESL Impact Cash Cup i juli.

aurora er holdkaptajn for det nye hold, og udsigten til at trække i Astralis-trøjen glæder den 26-årige nordmand.

At blive en del af Astralis er en drøm, vi nærmest stadig ikke helt tror på er virkelighed. Det er en kæmpe organisation, der er kendt for at være professionelle og visionære, men det er så meget mere.

Vi har brugt en uge på møder med stort set alle på hovedkontoret, og man kan mærke på alle, de går ind i det her med både hjerte og professionalisme for at gøre en forskel, siger hun til Astralis' hjemmeside.

Dagens annoncering fra Astralis kommer under 24 timer efter, at NIP ligeledes løftede sløret for deres kvindehold, hvor den tidligere Copenhagen Flames-duo 7licious og jenkon blandt andet er på holdkortet.

NIP fe, som holdet hedder, skal ligesom Astralis dyste i anden sæson ESL Impact League, som begynder torsdag i denne uge. Her er også BIG, NaVi og Entropiq repræsenteret med hver deres kvindehold.

Astralis' holdkort er som følger:

  • RacheLL

  • aurora

  • Joanana

  • kezziwow

  • spike

#1(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 10:23
birdycantswim
Tillykke til Astralis med at have landet Aurora! Wee!
#2(Med 3 svar)
7. september 2022 kl. 10:53
JakobHelms
Det siger altså lidt om miljøet, at Aurora har rollen som talsperson. Det ser man lige godt ikke i mange andre hold-annonceringer.
#3(Med 2 svar)
7. september 2022 kl. 11:49
walle
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Uddyb lige.
#6(Med 1 svar)
7. september 2022 kl. 12:18
JakobHelms
Nej.
#7(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 12:19
X1YA
Jo
#4(Med 1 svar)
7. september 2022 kl. 11:57
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Spændende, men havde håbet på et par danskere :(
#14(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 17:15
PeterBech
Sølv Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 17
+
#5(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 12:09
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Hmm, bliver ESL Impact det nye WePlay Academy League?
#8(Med 1 svar)
7. september 2022 kl. 13:13
stenvang
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Kan vi lige få en showmatch op og køre mellem Copenhagen Flames og Astralis.
Det er jo lige før vi kan få en 3kamp :D
Female, ACD og main
#33(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 20:13
JernLars
Det kunne faktisk være virkelig fedt
#9(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 13:22
Onychiax
Astralis kan lige så godt lave et U17 hold og finde de yngste og bedste også.
Det ser ud til se prøver at favne alle - talentholdet ligner sådan lidt de næste der lige skal have lidt fuldtids ind under huden…

Ros til Astralis, som de også nævner andetsteds, at de forsøger at gøre en masse for udbredelsen i DK..
#10(Med 42 svar)
7. september 2022 kl. 14:23
mesterslagter
Jeg så gerne at vi fik nogle flere transkønnede hold ind på scenen eller spillere af intet køn, og at der blev lavet en liga til dem også. Jeg synes generelt ikke at CS er særligt inkluderende for nogle bestemte samfundsgrupper, hvor vi må håbe at det snart ændre sig.
#12(Med 39 svar)
7. september 2022 kl. 15:11
DanskHammer
Enig! Syntes også CS er krænkende for de som er blinde - hvorfor bliver der ikke gjort noget for deres deltagelse?
#17(Med 38 svar)
7. september 2022 kl. 17:57
JakobHelms
Hvor brugbar synes du selv din kommentar er her? Forstår du ikke hvorfor der kan være brug for initiativer der fremmer kvinders vilkår, for at gøre det nemmere for dem at deltage?
#18(Med 33 svar)
7. september 2022 kl. 18:01
Pingonether
De kan bare blive bedre til at spille ligesom alle os andre.
#21(Med 32 svar)
7. september 2022 kl. 18:02
JakobHelms
Tror du generelt at kvinderne har samme muligheder for at blive bedre til at spille, som mændene har?

Tror du ikke at en af grundene til at de deltager i denne her liga og opsøger en organisation der kan støtte dem er at de netop ønsker at blive endnu bedre?
#22(Med 18 svar)
7. september 2022 kl. 18:18
Pingonether
Øh ja? Hvorfor skulle de ikke kunne det? De får løn for at spille CS, hvilket mange af holdene i Power Ligaen ikke gør og jeg syntes ikke jeg har set et eneste kvindehold der?

Og hvis nu de havde et ønske om at blive endnu bedre så syntes jeg de skal til at joine nogle turneringer, og nu snakker jeg ikke om de sexistiske ''female only'' turneringer som bogstavelig talt er CS svar på børnebanerne i en bowlinghal.
#25(Med 17 svar)
7. september 2022 kl. 19:12
JakobHelms
1) ESL mener ikke, at der er lige vilkår, som beskrevet da de lancerede ESL Impact (dr.dk/sporten/esport/millioner-i-praemiepenge-skal.. Mener du, at du ved bedre end ESL om det emne?

2) DR beskriver f.eks. en kvinde, der ikke længere spiller CounterStrike, grundet den sexisme hun oplevede. Ydermedere har hun som en del af sit kandidatspeciale snakket med flere kvinder, og " ingen af dem spiller med tilfældige mennesker mere. De spiller kun med nogle, de kender". Gør det det ikke sværere at blive god til spillet, eller at spille på hold, hvis man ikke kan spille med fremmede? Er det ikke et problem, hvis kvinder grundet deres køn bliver mobbet ud af serveren, og ikke har lyst til at spille CounterStrike længere? Jeg tænker da at det er sværere at blive god til CS, når det er sådan.(dr.dk/nyheder/kultur/gaming/josephine-bukkede-unde..

3) Her er et klip med xoQueenScar, der siger "few palace" under pistolrunden og derefter bliver kicked, fordi hun er kvinde (youtube.com/watch?v=eaSLIM3Aq9I). Gør det det ikke sværere at spille CS, og at blive god til CS, hvis man som kvinde bliver kicked, når man snakker?

4) Frankie har skrevet om at være en kvinde i esports, og omend ikke er på holdet, så er der nogle af hendes pointer, der er lige så gældende her: "You are the reason a man did not get the job." og "By the very nature of being a woman onscreen in esports, my presence is political.". Når det - f.eks. også her, når et kvindehold bliver præsenteret - al fucking tid skal handle om sexisme lige så snart det handler om kvinder, tror du så ikke, at det giver kvinderne nogle væsentligt andre vilkår end mænd? Har du nogensinde oplevet en nyhed om en mandlig CS-spiller, hvor kommentarfeltet endte om at handle om sexisme?

5) Det her er en video fra Valorant, men som der bliver skrevet, så oplever spilleren det samme i alle spil: dr.dk/nyheder/kultur/gaming/kvindelig-gamer-deler-..
Anna Donlon, som er Dev Team Lead på Valorant, er inde og kommentere at "det her er grunden til, at jeg ikke kan spille solo queue". Hvis kvinder ikke kan spille solo queue, og mænd kan, er det så ikke en væsentlig forskel på deres mulighed for at spille, og dermed for at blive god?

6) Her er mere læsestof (dr.dk/nyheder/kultur/gaming/dickpics-og-noegenbill.. hvor en kvindelig esportstræner blandt andet beskriver et træningsforløb, hvor hun er blevet kaldt "køkkenpraktikant", og er blevet stillet spørgsmål omkring hendes bryster og hvilke sexstillinger hun kan lide. Gør det det ikke sværere for kvinder at deltage i miljøet generelt, når det er sådan, de bliver behandlet?

6.5) I samme artikel beskriver Eva Fog, som arbejder som konsulent og underviser inden for digital ligestilling, at der godt kunne være en mulighed for flere kvindelige esportsatleter, men at "Det kræver en forståelse for, at det er et problem, og at det ikke er acceptabelt", at der eksisterer en sexistisk kultur. Har du nogle kompetencer, der gør dig mere kompetent end Eva Fog på det her emne, og har du nogle (gode) grunde til at betvivle det, når en kvinde der professionelt beskæftiger sig med de her emner siger, at der er et problem?
#32(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 19:49
Opal
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Tak!
#37(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 21:34
Pingonether
Hvis nu du lægger mærke til så handler alt det du snakker om at de bliver snakket grimt til.

''Åh nej jeg bliver snakket grimt til så nu kan jeg ikke spille :(('' er den mentalitet der gør mændende bedre, jeg har fået afvide at jeg skal kill my self mange gange, hvor er min spalteplads?! Sexisme! Det er så vildt hvordan kvinder i sporten hele tiden trækker offerkortet. Jeg kan da' godt forstå de ikke vil spille i mandeligaen fordi det er meget svært at undskylde en skralde præsentation med at ''vi bliver snakket grimt til''.

Kvinder har præcis de samme muligheder som mænd, men de griber dem bare ikke. De vil have samme goder for mindre arbejde. Og jeg kan helt klart forstå at nogle mænd bliver frustreret over de skal arbejde 3-4 gange så hårdt som kvinder blot fordi de ikke er kvinder.

Som sagt så er det et lysende bevis på at det er ikke fordi kvinder ikke kan ''konkurrere'' fordi de bliver snakket grimt til men fordi de bare er ringere end mændende og i stedet for at prøve at trække sig op så vil de hellere have krykker at gå med. Som jeg sagde først så BLIVER DE BETALT mens de stadigvæk ikke er i power ligaen modsat et eller andet random efterskole hold som er. De får ingen respekt hvis deres eneste undskyldning for at være dårlig er at folk snakker ned til dem.
#44(Med 14 svar)
8. september 2022 kl. 00:01
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Dejligt at se en som bruger troværdige kilder som referencer (erkendt, jeg har ikke læst artiklerne til fulde).

Men er lidt usikker på din konklusion. Kan du ikke forklare mig hvordan det er fair at female CS kan få lov til at få deres egne ligaer hvor mænd ikke må deltage? Vendte vi det om, ville der være ramaskrig over niveauet af diskrimination. Og nåja - jeg forstår tildels præmisset om mobning m.m. men, har du ikke selv spillet CS? De drenge og mænd som i dag er elite udøvere vil jeg næsten garantere alle er blevet udsat for der samme, men har formået stadig at gå til tops.

Da jeg spillede aktivt for mange, mange år siden, og scenen blev mere og mere professionel, håbede jeg netop at esport kunne omfavne alle køn, men attituden og drive var helt anderledes imellem de to køn. Jeg ved ikke om det stadig forholder sig sådan, men det virker det til.

Istedet for at vælge PowerLigaen, vælger man den her turnering. Istedet for at tage til normale LANs og kvalifikationer, vælges fe turneringer og LANs. Så vil man det ikke nok - i mine øjne. Så hopper man derimod over hvor gærdet er lavst, hvilket er helt OK - men så skal man ikke påstå at det ikke er tilfældet.
#48(Med 13 svar)
8. september 2022 kl. 09:32
JakobHelms
Det bliver lidt langt og måske en smule over-forklarende, og det er altså slet ikke fordi jeg tror eller synes, at du er dum, det er bare for at være sikker på, at få det hele med. Håber det går :-). Og så bliver den lige delt op i to, fordi Dust2.dk fortæller, at "kommentaren er for lang". Beklager jeg rabler.

> Kan du ikke forklare mig hvordan det er fair at female CS kan få lov til at få deres egne ligaer hvor mænd ikke må deltage?

Der findes mange forskellige definitioner af hvad fair er, og hvilken definition man bruger kan ofte afhænge af ens følelser i en given situation.

Hvis du f.eks. har 10 personer og én kage, så er det "fair" at dele kagen i ti stykker, så alle får et stykke, men man kan også argumentere for at det er "fair" at give alle et lod, og trække lod om hvem der får hele kagen, fordi alle får lige stor chance for at få kagen.

Men hvad nu hvis vi har 9 fattige børn, og så Bobby, som er millionær og allerede har to kager? Er det så mest fair, hvis vi giver alle et stykke, eller hvis deler kagen i 9 stykker, og ikke giver et stykke til Bobby? Er det fair, hvis vi trækker lod om kagen, og Bobby vinder den og propper den i sin taske sammen med de to andre, eller er det mere fair, hvis en af dem der rigtig gerne vil spise kagen nu vinder den? Hvis man arbejder med algoritmer er man også tit nødt til at definere de fairhedsbegreber, man arbejder ud fra, fordi fairhed kan være mange ting, som man kan læse i f.eks. Fairness Definitions Explained (Verma & Rubin 2019), hvis man er interesseret i den slags. Jeg mener også at Perez bruger et eksempel med toiletter og lovgivning i Invisible Women (som er en meget anbefalelsesværdig bog), som tager udgangspunkt i, at det f.eks. i Storbritannien er en del af byggeloven, at hvis man bygger offentlige toiletter til mænd og kvinder skal der være lige adgang, hvilket ofte tolkes som, at man bruger lige mange kvadratmeter på de to - men forskning viser, at kvinders toiletbesøg tager markant længere tid end mænd (gennemsnitligt 2½ minutter mod mænds 1 minut, så vidt jeg husker - det er frit fra hovedet), blandt andet fordi mænd har adgang til f.eks. urinaler, som giver dem bedre udnyttelse af de kvadratmeter, man har. I og med at opdelingen af mænd og kvinder er cirka 50-50, så kan man jo spørge sig selv om det f.eks. er fair at designe toiletterne på Det Kongelige Teater, så toiletter til mænd og toiletter til kvinder fylder lige meget, når vi ved, at det giver længere toiletkøer til kvinderne. Man kunne selvfølgelig i stedet give kvinderne det ekstra rum, så de havde 2,5 gange så meget plads som mændene, så ventetiden var lige lang, og dermed give kvinderne lige mulighed for at gå på toilettet. På Tysk bruger man begrebet positive Diskriminierung, når man på den måde går ind og giver en gruppe en "fordel", som i virkeligheden er en form for udligning.

På samme måde tror jeg (og det gør ESL også, ud fra deres grundlag for ESL Impact League med kvindehold), at sådan en liga giver kvinderne den ekstra plads, der gør, at de kan deltage på lige vilkår. Kvinderne i de vidneudsagn jeg har linket til beskriver en barriere, der gør, at de normalt ikke kan spille med på lige vilkår med mændene, selvom der ikke er en regel, der siger, at de ikke må. Jeg tror at mange af de her ligaer og turneringer, som i princippet er åbne for alle, aldrig kommer til at invitere et kvindehold, eller overveje det, eller give et kvindehold muligheden for at være med. Det er lidt ligesom når der er Pride, og folk spørger hvornår det er Straight Pride - det er der hver fredag på Gothersgade.
#49(Med 1 svar)
8. september 2022 kl. 09:44
JakobHelms
Jeg fik selvfølgelig ikke gemt anden del, men prøver at genskrive (forhåbentlig kortere):
>De drenge og mænd som i dag er elite udøvere vil jeg næsten garantere alle er blevet udsat for der samme, men har formået stadig at gå til tops.

Jeg mindes at bådy Xyp9x, Dupreeh og dev1ce har talt om, at de første gang mødte CS i fritidshjemmet eller klubben, og mange pros taler om, at de har lært at spille CS gennem deres storebror. Det kan jeg godt forstå, det virker som en god måde at gøre det på.

Nu havde vi personligt ikke CS i computerrummet i min fritidsklub, men det var ét stort pre-teen-drenge-Diablo-II-LAN. Der var måske en politik om at alle var velkomne, men det tror jeg reelt set ikke at kvinderne havde været, hvis de havde prøvet. Så kan man jo snakke om hønen og ægget - prøver kvinderne ikke at være med, fordi vi ikke lader dem? Er kvinderne dårlige, fordi vi ikke lader dem prøve, eller lader vi dem ikke være med, fordi de er dårlige? Mit første møde med CS var personligt gennem fritidsklubben, da vi tog på netcafé til et arrangement - og nej, kvinderne var ikke inviteret med. Jeg kan ikke huske hvilken aktivitet de lavede i stedet. Du skriver selv at "attituden og drive var helt anderledes imellem de to køn", og det tror jeg gerne, men jeg tror også at vi som samfund har været dårlige til at lade kvinder få det attitude og drive, det kræver (særligt hvis man kigger mere end 20 år bagud). En del af de kvindelige esportsatleter i annonceringsvideoen her siger også, at de gerne vil det her, for at vise andre kvinder, at man godt kan - og det tror jeg der er brug for. Derfor tror jeg også at ESLs Impact League er vigtigere end bare det sportslige, og har et bredere eksistensgrundlag end det.

>Istedet for at vælge PowerLigaen, vælger man den her turnering. Istedet for at tage til normale LANs og kvalifikationer, vælges fe turneringer og LANs.

Holdet blev annonceret i går. Der havde været et ramaskrig herinde, hvis de havde fået lov til at deltage i POWER Ligaen (endda samtidig med Astralis Talent), men jeg håber og tror, at de med tiden vil deltage i flere åbne turneringer, om muligt. Det ville være rigtig nice synes jeg, og jeg håber at det, at de nu spiller på hold (ligesom NIP fe etc.) og i en reel liga og har en mulighed for at forbedre sig, det gør at vi ser flere kvindehold deltage i andre turneringer :-).
#54(Med 0 svar)
8. september 2022 kl. 15:27
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Igen, så tak for et rigtig fint svar.

Jeg er helt overbevist om de senere år betyder meget - for mange i min omgangskreds var computer noget for drenge og mænd, mens piger og kvinder formodentligt havde en masse andet. I senere år er der åbnet langt mere op for forståelsen for kvindefodbold (som ses via fx fyldte stadions m.m.), og om end niveauet ikke er som mændenes, er forståelsen der fra de fleste stadig - og så kan man jo bare vælge hvad man vil og ikke vil se i tv eller på stadion.

Og ja, selvfølgelig skal de ikke have en nemmere vej ind i powerligaen (om end netop fx astralis talent vist fik det i tidernes morgen), og jeg tror pgså der er nogle specifikke regler ift nationaliteter som de ikke kunne overholde (tror det er mindst 3 danskere) - men, det ville ikke være svært for organisationen at næcne turneringer/ kvalifikationer som fx Elisa, ESEA eller lignende, som ville være et fint bud, på gode steder at starte.

Og ja, de udtaler at de gerne bil vise X, Y og Z - men det klinger hult, når det er sagt rigtig, rigtig mange gange før. Jeg spillede selv 1.6 på et mixhold, hvor tanken var at vi skulle være 2 gutter (mig, SyvhaaR) kombineret med 3 kvinder, hvorefter vi så langsomt skulle erstattes med female spillere - allerede dengang var der ambitioner, men ligesom nu (antager jeg) virker det bare ikke til nogle vil arbejde ligeså hårdt som deres male-"modsvar". Håber det giver mening.

Hvis man ikke vil arbejde og grinde ligeså meget som ens "konkurrenter" men stadig gerne vil spille på professionelt niveau, så ender jeg igen og igen tilbage til konklusionen om at nogle female spillere gerne vil være inspirationskilde m.m. men hvor det aldrig slår igennem.

Ift sexisme m.m. er det virkelig ærgerligt vi har så toxic community, især danskere er slemme - men lad vær med at spil soloque, mute chatten eller specifikke spillere, og sp buk hovedet og arbejd ..
#53(Med 10 svar)
8. september 2022 kl. 15:15
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Tak for dit uddybede svar. Jeg ser langt hellere en ordentlig formulering som måske fylder mere, end en tendens til at man må gætte sig til hvad modtageren ved, og ikke ved.

Svarer lige til første del her, dog ganske kort. Om end jeg forstår dine eksempler, så virker de helt skæve for mig.

Både ift opdeling af kage, og piger/ kvinders gennemsnitlige toiletbesøg. Behøver det være så besværligt? Kan det ikke bare være helt firkantet - hvis man vil det her, så må man arbejde hårdt indtil man kan når sit mål. Hvis samme interviews blev lavet med både eksisterende eliteudøvere såvel som unge talenter, er jeg ganske sikker på at mange af svarene er de samme - altså hvad angår mobning og hvordan man eventuelt overkommet dem.

Jeg er ganske sikker på flere events har prøvet at invitere female hold, men hvis de får en plads i en lukket invitation foran nogle som potentielt set er niveauer bedre end dem, er der så "fair"? Hvor er iveren og ærgerigheden for at slå igennem (tilsyneladende, mod alle odds)?

Det samme gør sig gældende (ift skæve sammenligninger) når du hiver et eksempel frem som Pride. I esport har alle, overordnet set, de samme muligheder, mens alle - inklusiv drenge/ mænd - vil møde forhindringer som man må tilpasse sig for at overkomme.
#64(Med 9 svar)
8. september 2022 kl. 19:51
JakobHelms
Pointen var, at ekskluderende turneringer godt kan være fair. - det var det, vi snakkede om. Med toileteksemplet er der jo to løsninger; 8 toiletter til mænd og 8 toiletter til kvinder er "fair", fordi der er lige mange toiletter, men "unfair", fordi det resulterer i længere ventetid til kvinder. 8 toiletter til mænd og 20 toiletter til kvinder er "unfair", fordi der ikke er lige så mange toilette til mænd, men "fair", fordi ventetiden er ens for mænd og kvinder.

"hvis man vil det her, så må man arbejde hårdt indtil man kan når sit mål" - men så er vi tilbage til snakken om, hvorvidt mænd og kvinder har præcis samme vilkår og skal lægge samme mængde arbejde for at nå samme mål, hvilket der jo, som påpeget tidligere, er en mængde kvinder der ikke mener, og så må man jo tro på dem, eller lade være.
Jeg tror også at kvinderne har den iver og ærgerighed, du efterspørger, og det virker mærkeligt nærmest at sige, at kvinderne ikke vil det her. Jeg tror at der er en del af de proffessionelle kvinder der arbejder benhårdt. Som Frankie også kommer ind på i den artikel, jeg linkede til, skal man som kvinde arbejde hårdere end mændene for at opnå samme anderkendelse, fordi man altid vil blive målt og vejet på sit køn og dén sammenligning.

"I esport har alle, overordnet set, de samme muligheder, mens alle - inklusiv drenge/ mænd - vil møde forhindringer som man må tilpasse sig for at overkomme." - og der virker det altså ud fra de tidligere linkede vidneudsagn til, at kvinder møder flere forhindringer og fra en vinkel mændene ikke møder dem.
#65(Med 1 svar)
8. september 2022 kl. 19:55
b0ychild
Støttet Dust2.dk med 4 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 17
Tror ikke helt du ved hvordan det fungere i toppen eller subtoppen.

Det er ikke alle kvindehold der er med, og selvom det måske kun er ét der er med, så er det ét for meget, og det har ikke noget at gøre med deres køn, men deres niveau.

Kan du argumentere for, hvorfor det bedste kvindehold i verden skal være med, over et 2. divisions hold i Danmark, som 10/10 gange ville slå dem? Her kan man ikke bruge kommercielt værdi eller lignende, det er en lukket gruppe, som ingen kan se.

Jeg ville ønske de var så gode, som de gerne selv ville fremstå og som mange på scenen tror de er - men det er de ikke.

Men med masser af nye tiltag, hvor der skaffes flere kvinder til CSGO, det er mega fedt, så vi i fremtiden ikke skal tænke på, om man er kvinde eller mand, men at man faktisk får de samme FORTJENTE muligheder uagtet hvilket køn man er.
#66(Med 0 svar)
8. september 2022 kl. 19:57
JakobHelms
OK.
#75(Med 6 svar)
10. september 2022 kl. 14:38
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Yes. Jeg beklager hvis mit budskab ikke kom igennem. Det jeg mente er at du bruger eksempler som jeg ikke kan drage paralleller til ift Esport hvor kønnene, fysisk, har samme muligheder.

Samtidig så er alle dine artikler og holdninger umiddelbart baseret i hvad kvinder har udtalt - men du danner vel ikke din holdning ud fra én side, uden at undersøge den anden? Jeg mener, der er jo også spandevis af eksempler på hvor svært det er at slå igennem for mænd, og at de også skal igennem talrige forhindringer og toxicity.

For mig er det nok mest en form for misforstået entitlement, at det ofte lyder som om de bruger en form for offerkort om de ikke må være med, selvom de iflg dem selv sagtens kunne.

Niveauet ér lavere, sådan er det - for mange der har prøvet at spille med hvor det er sjovt, har de jo været præcis det sted, i deres vej til toppen. Forskellen er de mænd der er på vejen til toppen ikke får turneringer til dem og kun dem, spalteplads m.m. og ved at det ikke hjælper at brokke sig, fordi det er resultaterne på serveren der taler for sig.

Selv efter dine artikler og fine saglige argumenter, forstår jeg stadig ikke til fulde problemet. Konklusionen er jo at nogle mener kvinder har en sværere vej end mænd, andre er uenige. Alle, kvinder som mænd, kan mute en chat, lade vær med at læse op på mainstream mediesites og de kan ALLE grinde løs på faceit, kvalifikationer og LANs.

Faktum er at den ene part ikke gør det og bliver "belønnet" mens de andre ikke gør.
#76(Med 5 svar)
10. september 2022 kl. 14:44
JakobHelms
>Alle, kvinder som mænd, kan mute en chat, lade vær med at læse op på mainstream mediesites og de kan ALLE grinde løs på faceit, kvalifikationer og LANs.

Og samtidig ser man tit herinde, at et godt netværk er en af de allervigtigste ting, hvis man vil slå igennem som pro spiller, og så ser vi kvinder, der siger, at de ikke vil spille med fremmede, og har svært ved at skabe et netværk, som jo er nødvendigt for de her ting. Ja, selvfølgelig er vi enige om at fysik ikke er den primære faktor i CSGO. Jeg gider ikke snakke om de her ting, hvis fokus partout skal være på den minimale del af spillerbasen, der får løn for at spille, mens vi ignorerer resten, og jeg kommer ikke til at svare mere her i tråden. Det virker som om, at vi grundlæggende har forskellige syn og forståelser.
#77(Med 4 svar)
10. september 2022 kl. 15:07
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Det er jeg enig med dig i. Jeg er dog glad for at du holdte dig saglig og brugte referencer.

Jeg vælger dog alligevel qt svare på det du skriver, om du vil bruge det eller ej:

Hvis man er god nok, skal man nok få sin chance, at skabe netværk handler jo i stor grad om man deltager dér hvor man også kan bliver opdaget, fx de forskellige faceit tiltag som FPL osv. Sandheden er jo at man nogle gange må være lidt af en pleaser, andre taler ens talent for sig selv. Men det er igen fælles for alle - et nyt talent kommer ikke bare tilfældigvis ind og bliver best buddies med etablerede spillere. Det er bare endnu en del af det der skal arbejdes med for at komme til tops. Dvs igen en ting som er fælles for alle og ikke unikt for kvinder.

Fokus er for mit vedkommende ikke rettet mod "den minimale del af scenen som får.løn" men mere for at have en sund diskussion med én som åbenlyst har mere forståelse for female scenen end en åben scene.

Jeg er altså enig med dig. Jeg tror personligt ikke at du har hverken lyst eller er motiveret for at indse mænd på samme måde kæmper med mange forhindringer som kvinder også gør, men at kvinder bare oftere får det til at virke som et offer-aspekt som er kønsbaseret.
#78(Med 3 svar)
10. september 2022 kl. 15:17
JakobHelms
"Jeg tror personligt ikke at du har hverken lyst eller er motiveret for at indse mænd på samme måde kæmper med mange forhindringer som kvinder også gør, men at kvinder bare oftere får det til at virke som et offer-aspekt som er kønsbaseret."

Ej, nu bliver det sgu da for søgt, Jonas. Insinuerer du, at jeg tror, at mænd kommer sovende til deres talent, eller hvad? Skulle jeg på noget som helst tidspunkt have antydet eller sagt at mænd ikke også har forhindringer, de skal forbi?

Det må du sgu selv om, hvis du tror. Farvel.
#79(Med 2 svar)
11. september 2022 kl. 16:40
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Ud fra hvad du skriver både til mig, og til andre, og hvornår du vælger at stoppe diskussionen - så må jeg altså bare erkende det lyder til du ikke tager til dig, at mænd oplever samme former for toxicity, systemisk eller ej, og at de som går hele vejen har måtte finde redskaber for at omgå/ overkomme disse ting.

Jeg beklager hvis det lød nedsættende, det var ikke min intention - men det virker for mig til at du alene står op af de links, artikler og udtalelser som du også referer til - og jeg siger ikke at det ikke er sandt, at de taler usandt, men blot at forskellene på de to køn ikke er så enormt stor, som nogle vil gøre den til.
#80(Med 1 svar)
13. september 2022 kl. 16:59
JakobHelms
Mænd oplever jo ikke at blive kicked når de soloquerer, bare grundet deres stemme. Jeg er enig i, at mænd også generelt set snakker grimt til mænd online, også i CounterStrike, men når vi når til det niveau, hvor vi skal snakke om hvorvidt mænd og kvinder oplever det samme, så synes jeg bare at vores grundholdning er så langt fra hinanden, at det ville være mere konstruktiv brug af min tid at se maling tørre, end at skrive mere. Jeg ser, hvad du skriver, jeg er bare uenig, og så gider jeg ikke bruge mere krudt på den holdning. Det er sådan set bare sådan, det er.

For mig virker det egentlig bare til, at du ikke gider tage de udsagn for kvinder til dig, når du insisterer på, at mænd og kvinders oplevelser er rimelig ens, men så har vi jo netop et udgangspunkt, der er så forskelligt, at det her ikke gavner hverken dig eller mig :-).

Tak for beklagelsen. Jeg synes det lød unødvendigt nedsættende, særligt fordi jeg synes, at du ellers har været velformuleret og god til en snak om ting, hvor vi er uenige :-).
#81(Med 0 svar)
13. september 2022 kl. 19:09
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Mænd/ drenge oplever da i største grad at blive kicked pga. den famøse "pibestemme" - så det passer nu ikke. Jeg har endda hørt historier om mobning m.m. netop pga. folks høje "pitch" helt op til DPL-A på Faceit m.m. og er slet ikke i tvivl om at det findes på alle niveau, ligesom det formodentligt gør ved kvinder.

Jeg beklager hvis jeg har virket til ikke at være lydhørt. Jeg er formodentligt farvet af 15+ års eksistens på scenen hvor den her diskussion utrolig ofte har været oppe, og hvor jeg hver gang har følt at alle mulighederne er der, men forskellen er undskyldningerne og, som tidligere nævnt, "iveren" for at nå til den absolutte top. Håbet med en diskussion som denne, er jo formodentligt for dig at åbne andres øjne, såvel som det fra min side har været at forklare at kvinde-cs formodentligt ikke er så diskrimineret som de ellers føler.

Det beklager jeg. Det var ikke min intention.
#24(Med 5 svar)
7. september 2022 kl. 19:04
Del337ed
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 17
De har vel adgang til MM, faceit, ESEA, foreninger og alt sådan noget som drenge har, så hvorfor har de ikke de muligheder?
#26(Med 4 svar)
7. september 2022 kl. 19:14
JakobHelms
Jeg har postet eksempler på kvinder der oplever sexisme, der skubber dem ud af f.eks. MM og foreninger i #25; jeg tænker, at de samme principper gør sig gældende i ESEA og på FaceIt.
#38(Med 3 svar)
7. september 2022 kl. 21:35
Pingonether
At man ikke kan konkurrere fordi man ''bliver snakket grimt til'' er den dårligste undskyldning i mands minde. Træn og bliv bedre.
#39(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 21:45
Del337ed
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 17
Det kan godt være at piger mener de bliver snakket grimt til, men hvis jeg skulle give op hver gang jeg fik at vide jeg skulle dø af kræft eller at min mor er en luder, så havde ingen mennesker mulighed.
Man kunne jo bare mute og så spille videre, men den løsning findes ikke.
#41(Med 1 svar)
7. september 2022 kl. 22:05
JakobHelms
Tror du skal overveje hvor systemisk det er, men det tror jeg ikke, du er interesseret i at overveje. Jeg er ikke interesseret i at snakke yderligere om det her emne med dig.
#67(Med 0 svar)
8. september 2022 kl. 20:44
Pingonether
Lol, man kan godt forstå hvorfor du white-knighter så hårdt. Du har jo samme mentalitet, som de spillere. Lige så snart man møder modstand så giver man op eller tuder indtil man får det nemmere.
#55(Med 6 svar)
8. september 2022 kl. 15:45
b0ychild
Støttet Dust2.dk med 4 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 17
Har de ikke lidt bedre vilkår end mændene? Udover antallet af kvinder der spiller CSGO.

De bliver inviteret til turneringer/får en plads -> fordi de er kvinder (det er dog ikke sket særlig meget)
De kommer med i den bedste pracc-gruppe -> fordi de er kvinder (andre ESEA Open hold kommer ikke bare lige med i den bedste pracc-gruppe)
De får deres egne turneringer -> fordi de er kvinder (og må selvfølgelig også deltage i de "almindelige" turneringer)

De kvinder som lever/levede fuldtid af CSGO, var ikke noget nært så gode som helt alm. 3-4 division liga hold hos Dust2 (bare et eksempel)

Men alt det i mente, så taber verdens bedste kvinder stadigvæk til 3-4 divisions hold i Dust2 Ligaen, hvorfor det?

Det som jeg tror problemet er i sidste ende, at de bedste kvinder bare ikke er særlig gode (og derved ikke burde få særbehandling på sådan en måde) samt at der ikke er ligeså mange kvinder der spiller CSGO som der er mænd, og derfor har mænd en bredere pulje af spiller at vælge imellem.

Så dét jeg ikke kan forstå, hvorfor "skal" de ikke "grinde" ligeså meget som alle andre? Deltage til åbne kvalifikationer, tabe en masse gange og lære en masse, deltage i ligaer uden at tænke på om de er kvinder eller mænd eller noget tredje?

Sexisme er et kæmpe problem, og der bliver snakket rigtig grimt til hinanden hele vejen rundt, det skal ikke accepteres, men det skal kunne håndteres hos den enkelte.

Derudover har jeg på egen hånd oplevet, at tilbyde en kvindelig spiller en plads på et top10 hold i Danmark, men det ville hun ikke, da vi ikke fik fast løn.
#61(Med 5 svar)
8. september 2022 kl. 19:39
JakobHelms
Det virker til, at du både argumenterer for, at kvindeholdene er dårlige, og at de alle sammen kommer med i "den bedste pracc gruppe" - det virker da til at være to modstridende ting.

Uenig i at de her ting skal håndteres hos den enkelte, og ikke gennem adfærdsregulering på generelt plan, som vi f.eks. også ser gennem det meget hårde anti-toxic system som Astralis Nexus har haft til deres turneringer.

Der er åbenbart data der siger, at 20% af CSGO-spillerne er kvinder. Det er en forsvindende lille del, der er pro spillere - og det virker til, at du kun beskæftiger dig med dem. Det er også OK, det er bare meget, meget snævert fokus.
#62(Med 4 svar)
8. september 2022 kl. 19:41
b0ychild
Støttet Dust2.dk med 4 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 17
"Det virker til, at du både argumenterer for, at kvindeholdene er dårlige, og at de alle sammen kommer med i "den bedste pracc gruppe" - det virker da til at være to modstridende ting."

Det er jo præcis det som jeg beskriver er problemet? De får lov til at være med i en ok attraktiv gruppe for pracc hold, hvor de bedste hold i verden sidder og søger kampe. Kender ikke til dit niveau, men det er faktisk en gruppe som er rigtig meget værd at være med i, som alle ikke bare får en invitation til.
#63(Med 3 svar)
8. september 2022 kl. 19:42
JakobHelms
Og alle kvindeholdene er med? Det gør vel netop ud fra dit argument gruppen dårligere? Jeg aner ikke noget om det, det er derfor, jeg påpeger det. Jeg ved kun noget om testing fra andre esports-spil, hvor mange af grupperne netop er endt med at være relativt lukkede grupper, der så ofte netop ender med bevidst eller ubevidst at holde kvinderne ude.
#68(Med 2 svar)
8. september 2022 kl. 20:47
Pingonether
Du sidder selv og siger du ikke ved noget om det så hvorfor kommentere? Kvinderne ''bliver hold ude'' fordi de ikke er gode nok til at være med i gruppen.
#70(Med 1 svar)
8. september 2022 kl. 21:04
JakobHelms
Han siger jo, at de er med, men du mener så, de bliver holdt ude?

Jeg kommenterer, fordi jeg spørger.
#71(Med 0 svar)
8. september 2022 kl. 21:14
Pingonether
''der så ofte netop ender med bevidst eller ubevidst at holde kvinderne ude.'' Det var det du skrev. Glem ikke hvad man selv skriver, det er dårlig stil.

Ja han siger de er med, og det er forkert fordi de er med i en meget attraktiv gruppe KUN fordi de er kvinder ikke fordi de faktisk kan spille godt.

Det er DIG der mener de bliver holdt ude fordi er kvinder, og der siger jeg at det er fordi de er ringe.
#23(Med 3 svar)
7. september 2022 kl. 18:51
DanskHammer
For det første er min kommentar sarkasme..

For det andet.. Kvinder har helt lige vilkår for at deltage i esport. Problemet er bare, ligesom f.eks. i fodbold, så er procentdelen af kvinder der dyrker sport med eliteambition langt lavere. Derefter kan vi så tage snakken om fysik, men den lader vi blive i posen fordi CSGO ikke handler om muskler og fysiske begrænsninger.

Som jeg sagde til min niece da hun bjæffede over at piger der spiller fodbold ikke får samme løn som mænd - "Ser du kampene?" "Køber du trøjerne?".. Det gjorde hun ikke. Hun kunne heller ikke nævne 1 veninde der så fodbold.

Det handler om markeder.. Det handler ikke om ligestillingsromantik. Kvinder skal ikke have genveje til toppen af hverken sport, erhverv eller andet fordi de er kvinder. De skal nå til tops fordi de er dygtigere end deres konkurrenter, fordi de kan tænke smartere end andre og fordi de selv har et ansvar for at skabe et marked der giver kvinder lige vilkår.

Instagram er et godt sted at starte hvor kvinderne er langt foran mænd. Der er flere der har knækket koden der og får betaling for deres popularitet. Og en kvinde med 1 million følgere på instagram kan tjene langt mere end en mand med samme antal.
#27(Med 2 svar)
7. september 2022 kl. 19:20
JakobHelms
Jeg er godt klar over at din kommentar var sarkasme, jeg synes bare ikke det var sjovt.

Yes, og er du så også godt med på, at der netop er gode grunde til, at der er færre kvinder med eliteambitioner, end der er mænd (åbenbart?!)?

Det er jo cirkulært; selvfølgelig er der færre professionelle kvinder, og selvfølgelig er der så færre penge i det, og færre der ser det. Vi har lavet en film om dengang fodboldlandsholdet med mandlige spillere vandt EM i '92, og kulturelt har vi forglemt at fodboldlandsholdet med kvindelige spillere vandt VM i '70 og '71.

Pernille Harder, der da om noget er vores mest profilerede kvindelige fodboldspiller, fortæller også at hun ikke havde nogle kvindelige forbilleder at spejle sig i, da hun var ung, og havde ambitioner om at spille fodbold (dr.dk/sporten/fodbold/em-kvinder/pernille-harder-v..

De her tinge kan man jo ikke bare ignorere. Det er for fjollet.
#29(Med 1 svar)
7. september 2022 kl. 19:31
DanskHammer
Jeg kan godt ignorere dem.. Hvis kvinderne vil have forbilleder, et marked og en mere indbringende mulighed i sport så har de selv ansvaret for at skabe det. Du kan og skal ikke tvinge mænd til at støtte/se det hvis de ikke vil.

Kvinderne har helt lige vilkår for at skabe noget stort, de fylder knap 50% af verdensbilledet. Og nu taler vi ikke om de kvinder der af religion og andre årsager ikke har mulighed for det. Vi taler de 50% kvinder i Danmark der kan møde op for at se fodbold på et stadion som gør at de skaber interesse for sponsorer og andet.

Der er kønschikane alle steder - jeg har selv været "offer" for det et sted hvor der var kæmpe overtal af kvinder - ledere inklusiv. Mit tilfælde var f.eks. at kvinderne jo ikke kunne arbejde i julen fordi de havde børn, og børnene skulle ikke undvære deres mor i julen. Men jeg, ung som jeg var, havde jo ingen børn.. Så glemte vi alt om at jeg havde gamle forældre jeg gerne ville holde jul med så længe de lever..

Men jeg syntes du selv skal sørge for at købe en Astralis Female trøje hvis du vil støtte dem. Sørg for at sidde på twitch og se deres kampe - for alt for mange skriver om det de mener andre burde gøre, istedet for at tage aktion selv. Men igen - det er kvinderne selv der har ansvaret for at gøre deres virke større. Jeg ser ikke kvindefodbold af den årsag at det går langsomt og fordi deres teknik er dårligere end mænds. Samtidig ser jeg Formel 1 fordi det er de hurtigste biler, fremfor f.eks. Formel 3.

Sport tiltrækker de som vil se de største præstationer, de hurtigste atleter og de stærkeste udøvere.. Og der er kvinder bare bagud via deres gener og fysik. Istedet for at spille offerkortet på noget de er født som, må de tage skeen i den anden hånd.
#36(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 21:28
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Der er ikke nogen, der tvinger nogen til at se/støtte kvinde-CS, så forstår slet ikke din pointe.

Astralis fe får ikke samme løn, som gla1ve og blameF, samtidig med at de konkurrerer om færre præmiepenge.

Så de har vel bare taget skeen i den anden hånd og oparbejdet et produkt, der er penge værd, selvom det så er færre penge værd end top CS, men dog mere værd end POWER Ligaen?

Sport tiltrækker så til gengæld heller ikke ligelidt.

En middelmådig fodboldspiller i superligaen tjener mere end Danmarks bedste sportsudøver i alle niche sportsgrene.

Og skulle du egentlig ikke bare selv have taget skeen i den anden hånd og krævet juleferie?
#13(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 16:46
RAF
Jeg er enig men tror til at starte med at der skal gøres op med mande/kvinde opdelingen. Men måske det kommer ligeså langsomt med stigende fokus på hold med kvindelige spillere.
#16(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 17:57
JakobHelms
Ikke-binære og generelt marginaliserede køn, som dem du joker med, er velkomne i Impact-ligaen, som netop er sat i søen for at gøre en forskel.
#11(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 15:06
_kW
Venter spændt på Astralis NA
#15(Med 12 svar)
7. september 2022 kl. 17:29
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Sådan helt sagligt, hvad er folks grunde til at være imod kvindeligaer?

mesterslagter, DanskHammer og jer andre.
#46(Med 2 svar)
8. september 2022 kl. 07:36
Patman
Så blev de tavse :o
#52(Med 1 svar)
8. september 2022 kl. 12:55
mesterslagter
Jeg vidste ikke, at jeg havde fået sat gang i sådan en debat herinde, men føler egentlig at de forskellige holdninger er fint repræsenteret i tråden allerede. Jeg er ikke i mod en kvindeliga, men mod favorisering af et bestemt køn, som vi oplever så meget af i samfundet allerede, har gjort i lang tid og forsøgt at gøre op med. Om det er vendt mod det ene eller det andet køn burde ikke gøre en forskel. Eks. skal man jo heller ikke gå ud og skabe favoriserede vilkår for mandlige frisører bare for at skabe en mere ligevægtig kønsopdeling indenfor faget, branchen eller lign. Det er som jeg ser det mere eller mindre nogle ting som udligner sig over tid, og hvor der med en voksende interesse fra bestemte grupper også vil blive dannet eller formet nye nicher, som tilgodeser et større antal mennesker også til at inkluderer bestemte grupper. Man glemmer lidt at de lige muligheder hele tiden har været der. Skal man gøre det lettere for kvinder at oprette virksomheder og blive selvstændige bare fordi kønsfordelingen er mere i en mandlig favør?

Er interessen der nu for en kvindelig cs-liga, da man ser mange hold udruste på kvinde-siden eller er det en mere tvungen form for diversitet (forvrænget ligestilling) ind i en branche, som man også ser det med mange ting i øjeblikket?
#57(Med 0 svar)
8. september 2022 kl. 16:02
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Hvem tvinger ESL til at oprette en kvindeliga?
#50(Med 0 svar)
8. september 2022 kl. 09:51
diOnysos
Støttet Dust2.dk med 9 julekugler i 2019
+1
#56(Med 3 svar)
8. september 2022 kl. 15:46
xone
Hvorfor skal de have en kvindeliga?
#58(Med 2 svar)
8. september 2022 kl. 16:06
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Det _skal_ de vel heller ikke?

Men det er der tilsyneladende en eller anden form for eksistensgrundlag for, ellers ville de jo ikke oprette den?
Der er jo ikke nogen, der tvinger ESL til at lave en kvindeliga, ligesom der ikke er nogen, som tvinger WePlay til at lave en akademi-liga?

Så hvad er grunden til at være imod?
#59(Med 1 svar)
8. september 2022 kl. 16:16
xone
Jeg er imod kvindeligaer, da jeg ikke kan se logikken i at de skal springe 90% af grinden, som herrer spillere går igennem, over.

Jeg læner mig meget op ad hvad b0y skriver længere oppe.
#60(Med 0 svar)
8. september 2022 kl. 17:45
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Jeg går ud fra, at det er fordi de gerne vil fremme repræsentationen, hvilket jo også er derfor majors har dedikerede spots fra hele verden, på samme måde som EPL, BLAST Showdown qualifiers osv.
Det er jo et forretningsvalg, ligesom når dust2 giver plads i POWER Ligaen til Brøndby f.eks, eller når alle på den internationale scene lefler for NA.
Hvis du kan udvide scenen bliver der lidt mere til alle.

Blandt drengene er det jo heller ikke sådan at dem, der grinder mest, nødvendigvis får flest muligheder.

Hvis man nu er med i en TV-serie på DR, så er der f.eks. større chance for at man kan blive samlet op af Astralis, der får et afsnit dedikeret til sig selv osv., og så får man lov til at få en million HLTV-kampe og invites.

Man bliver vurderet på mere end bare output på serveren og grind, ellers ville device jo være på et tophold lige nu.
Hvis vi nu siger at de bedste kvindelige hold i verden er på niveau med 1. division i power ligaen, så betyder det jo ikke at de er ligeså meget værd som en 1.divisions-spiller.
#69(Med 3 svar)
8. september 2022 kl. 20:56
Pingonether
Hvor er mændeligaerne? Kvinderne kan både være med i deres egne og i de ''almindelige'' ligaer.

De kvinde hold der bliver skabt af især de store får jo løn, det sender det helt forkerte signal for de hold som grinder hårdt men ikke får nogen løn. Det signal man sender er jo at hvis nu du var kvinde så kunne du være halv så god men få mere i løn eller i det mindste bare løn til at starte med.

Hele problemet er det åbentlyse positive særbehandling af kvinder blot fordi de er kvinder. Jeg syntes helt klart det så er okay at sige det som det er, kvinderne får støttehjul på fordi de er kvinder ikke fordi de er gode. CS har eksisteret i årevis men ikke ét eneste kvindehold har nået noget der bare ligner toppen, ikke engang Copenhagen Flames female hold har haft nogen nævneværdig plads i Ligaen. Kvinderne skriger hele tiden ''lige løn for lige arbejde'', nu har i fået ''lige løn'' så mangler de bare ''lige arbejde''!
#72(Med 2 svar)
9. september 2022 kl. 09:36
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Jeg kan sagtens følge dig, sådan rent filosofisk, men prøv at kig på realiteterne.

mere end 95% af alle turneringer og ligaer er mandeligaer. Det er ikke fordi kvinder ikke må være med, men de er alligevel 100% domineret af mænd. Så i realiteten bliver mænd jo ikke valgt fra.

- "Men det er jo bare fordi kvinderne ikke er gode nok"

Jeps, det er helt rigtigt, men så er der jo heller ikke noget problem, for kvinderne tager ikke spots fra mænd qua deres køn.

Og det samme gælder for lønningerne. Kvinderne får jo ikke løn fordi de har 2. divisions-niveau. De får løn, fordi de er top 1% af af alle kvindelige spillere.

Hvis nu Astralis eller Copenhagen Flames lukkede for deres kvindehold, betyder det jo ikke, at de lige pludselig ville samle et hold af 1. divisionsspillere og give dem løn, selvom de måske kunne slå kvindeholdet på serveren, for det giver ingen mening økonomisk i modsætning til kvindeholdet, som de åbenbart ser en forretningsmæssig fidus i.

På den måde, så tager de jo ikke lønninger fra mænd "der grinder hårdt".

Generelt er lige løn for lige arbejde jo bare ikke noget, der eksisterer i sport generelt - det er i hvert fald naivt kun at kigge på sportslig kunnen, når det er.

Complexity-spillere tjener mere end Sprout, Endpoint, Entropiq osv., selvom de ikke er et bedre hold.

Hverken din ELO eller dine timer på steam er det, som bestemmer din løn.
#73(Med 1 svar)
9. september 2022 kl. 13:25
Pingonether
95% er ''mandeligaer'' ja, men hvad med de sidste 5%? De er kvinde-ligaer hvor mænd IKKE er velkommen fordi de er mænd, det er virkelig sindsygt at tænke på at når det kommer til at udelukke mænd så er det helt okay blot fordi de er bedre end kvinderne.

''Og det samme gælder for lønningerne. Kvinderne får jo ikke løn fordi de har 2. divisions-niveau.'' det er jo det der sker? De får jo netop løn selvom de er langt dårligere end mænd, min pointe med at det er meget unfair står stadig. Super lækkert at arbejde ekstremt hårdt + almindeligt arbejde ved siden mens nogen der er langt værre end dig får løn blot fordi de er kvinde.

De ser ingen forretningsmæssig fidus i det andet end PR. Det er godt at være woke i dagens verden, og hvis der nogen fidus så er den 100% fremprovokeret og falsk i at de blot kan tjene penge på at være ringe. Igen igen, prøv at tænk på et 1. Divisions hold der grinder hårdt blot for at indse at hvis nu de blev kvinder i stedet kunne de opnå mere eller mindre det samme med mindre arbejde.
#74(Med 0 svar)
9. september 2022 kl. 19:07
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
PR er også forretning og har en markedsværdi.

Hvis de kan tjene penge på det, så kan de tjene penge på det. Ved ikke hvorfor det skulle være falsk? Fremprovokeret? Fordi det bliver markedsført? Det er jo ikke en scam, hvor de snyder seerne?

Og igen, de får ikke løn fordi de har det ene eller det andet level på faceit, eller fordi de kan spille 2. eller 3. division.

De får løn for at være blandt de bedste kvindelige gamere, uanset hvilket niveau det så svarer til i POWER Ligaen.

En 1. divisionsspiller er omtrent 0 kr. værd i sig selv.

Men hvis de gerne vil gennemgå en kønsoperation for at tjene minimumsløn på at spille CS med mindre arbejde end drenge, der lægger rigtig meget af deres fritid i deres _hobby_(!), jamen så ok med mig, men det lyder ikke så tiltalende vel?
Så er det nok fordi, man ikke bliver så snydt alligevel.
Og husk nu, at hvis du spiller i 1. division og ikke får nogen løn, så er det altså en hobby og du kan ikke forvente at skulle kompenseres for din tid og talent.

Og endnu engang, så er de 5% (meget højt sat) af turneringer og ligaer, der er forbeholdt kvinder jo ikke stjålet fra herrene. Hvis de nedlagde ESL Impact f.eks. ville det ikke være ensbetydende med, at de penge som er postet i projektet så vil overgå direkte til deres andre CS turneringer.

Du kan opnå mere økonomisk succes med mindre talent og grind, hvis du kommer fra USA eller Australien, end hvis du kommer fra Danmark eller Kazakhstan.

...

Men alt det her har vi skrevet til hinanden en gang allerede, så lad mig prøve med en anden vinkel.

Du synes det er helt galt at kvinder får positiv særbehandling, blot fordi de er kvinder.

Jamen det er jo noget af en forsimpling.

Man kunne også stille det op på den her måde: Kvinder får positiv særbehandling fordi de er ekstremt underrepræsenterede i Esport - og det er der mange grunde til, hvor "fordi de er for dårlige" blot er slutresultatet.

Så laver man et tiltag, hvor kvinderne får skærmtid og medieomtale, således at 50% af verdens befolkning også bliver repræsenteret ift. deres køn - for ellers ville de have 0.

... Eller det er ikke helt rigtigt. For så ville den første kvindelige gamer man støder på, være den med de største bryster på Twitch pga. sultne teenage-drenge.
#19(Med 3 svar)
7. september 2022 kl. 18:01
JakobHelms
HLTV har været nødsaget til at slette to tredjedele (pt. 39 kommentarer tilbage ud af 124) af kommentarene i deres nyhed omkring annonceringen af holdet. Hvordan kan man seriøst være i tvivl om, at der er et problem med kvindesynet i miljøet, når en holdannoncering udvikler sig sådan.
#40(Med 2 svar)
7. september 2022 kl. 21:56
MattShades
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Kunne man måske forestille sig, at det ikke var kvinder og kvindesynet, som i sig selv var problematiseret i miljøet, men mere et generelt giftigt miljø, hvor folk i ly af skærm og distance angriber alt og alle med -> hvad end de nu kan finde <- og ikke specifikt bare kvinder.

Jeg gider heller ikke soloq med 4 russere, hvis der overhovedet kommer nogle engelske ord ud, så er det jo kun fordi de vil have drop eller for at svine mig til. De går efter dine lyse stemme, hvis du er ung og din stemme ikke er gået i overgang. De går efter dine stats, dit profilbillede eller tekst eller dit danske flag på din steam profil. De angriber jo alt, hvad de kan komme i nærheden af og hvis du så er kvinde, så er det jo bare en ting i bunken af angrebsmateriale.

Du ser jo også grimme kommentere på HLTV om ALT andet. Når der bliver taget billeder af spillere, så er alt fra deres hår, højde og vægt jo udsat for angreb.

Jeg siger ikke, at kvinderne ikke har det hårdt i gamingmiljøet, men måske handler det om mere end bare deres køn og måske er det dét, som giver ekstra brænde på bålet, når det bliver lavet annonceringer, hvor folk kan føle sig overset eller tilsidesat og/eller at andre, som i deres øjne har ydet en mindre indsats og får en større fordeling.
#42(Med 1 svar)
7. september 2022 kl. 22:22
JakobHelms
Jeg er enig med dig i at miljøet generelt er giftigt, men ikke i den bredde, som kvinderne generelt beskriver, og derfor tænker jeg, at deres oplevelse er ude over den generelle toksiske adfærd :-)
#43(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 22:46
MattShades
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Det er muligt - jeg er bestemt ikke ekspert på området, men min umiddelbare tanke var bare, at miljøet er super giftigt og at det kræver noget specielt at holde det ud - for os alle. :)
#20(Med 6 svar)
7. september 2022 kl. 18:01
Pingonether
Astralis må sgu' stadig have masser af jydske dollars i banken siden de kan brænde dem af på den her måde.

For ikke at snakke om at der ikke er én eneste dansker på det hold.
#28(Med 5 svar)
7. september 2022 kl. 19:23
JakobHelms
Astralis signer et kvindehold, der bestemt har mulighed for at blive det bedste kvindehold på scenen, og du kalder det at brænde penge af. Der er ingen der ville kalde det at brænde penge af, hvis Astralis signede dev1ce igen, og bare hans buyout ville vel være nok til at drive holdet her i 10 år.

Men sexisme eksisterer selvfølgelig ikke, kun når der bliver lavet turneringer, hvor mænd ikke må deltage.

Okie dokie.
#30(Med 2 svar)
7. september 2022 kl. 19:33
DanskHammer
Jakob, du sku sød nok - men du skal lære at adskille forretning og følelser. Ment på en pæn måde..
#31(Med 1 svar)
7. september 2022 kl. 19:39
JakobHelms
Jeg har ikke brug for, at du fortæller mig, hvad jeg skal, og hvad jeg ikke skal.

Det er egentlig lidt ligemeget, om du mener det på en pæn måde eller ej. Det er ikke pænt at skrive.
#35(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 20:19
DanskHammer
Men så det jo ironisk at du fortæller andre hvad de skal mene? Haha.. Det for dumt.
#45(Med 1 svar)
8. september 2022 kl. 00:08
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Din kommentar insinuerer at du ved både hvad dev1ces buyout er, og hvad Astralis FE tjener. Kan du ikke give en indikation af de ting, til en som ikke ved det?

Jeg har forståelse for at der formodentligt er tale om en overdrivelse, men ift. den retorik du bruger her i kommentarfeltet ellers, er jeg nysgerrig.

Og jo, selvfølgelig er der folk der vil mene det er dumt at hive en dev1ce tilbage når "ingen" har en reel indsigt i hvor han er ift professionel CS - selvfølgelig (?) er der da det.
#47(Med 0 svar)
8. september 2022 kl. 08:43
JakobHelms
Jeg har en gisning om begge dele, baseret til dels på Jaxons nylige rapport om at dev1ce aktivt er blevet tilbud til andre hold, samt det generelle lønniveau for FE-hold, samt en formodning om at lønniveauet ligger under Talent-holdet.

Det kan godt være, at der er skudt lidt skævt - et mere konservativt bud ville være 5, så jeg syntes ikke det var nødvendigt med præcision lige der, fordi pointen stadig er relevant, uanset om det er 5 eller 10, og vi ligger nok et sted der i mellem :-).

Jeg synes der er stor forskel på "wauv, det er mange penge at bruge på dev1ce, når vi ikke ved hvor god form han er i" og "man behøver sgu da ikke bruge penge på kvindehold i CS", og det er lidt det sidste, der ligger i Pingo's kommentar. Dev1ces hyring vil jo altid være sportslig, mens en del af at man har et kvindehold her netop er repræsentation, hvilket man f.eks. også ser i deres annonceringsvideo, hvor man nemt kan sammenligne de kvindelige esportsatleter med hvad mandlige esportsatleter siger, og se, at der er en forskel :-).
#34(Med 0 svar)
7. september 2022 kl. 20:18
JernLars
Jeg synes at det er rigtig positivt hvor mange kvindehold der er kommet frem over de sidste par måneder på grund af ESL Impact. Jeg glæder mig til den dag hvor kvinde-scenen er veludviklet nok til at der er kvinde og mixhold til majoren
#51(Med 0 svar)
8. september 2022 kl. 09:55
diOnysos
Støttet Dust2.dk med 9 julekugler i 2019
Tillykke til Astralis fe. klart det måtte komme, det er på tide at vi får pigerne/kvinderne repræsenteret lidt mere i esporten's fantastiske verden. Det er fedt at se de danske organisationer begynde at tage nogle vigtige skridt så vi kan få endnu flere ind være en del af esporten.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.