I slutningen af oktober trak device igen i Astralis-trøjen. Foto: Astralis.gg

device: NIP har ikke betalt mig i 2022

Ifølge device har NIP ikke betalt ham løn i hele 2022.

I hele 2022 er jeg ikke blevet betalt af NIP.

Sådan lyder det nu fra device i et interview med mediet Pley.gg.

Mediet har taget en snak med den danske superstjerne, efter han i oktober skiftede tilbage til Astralis.

Her sætter han ord på den kritik, han har modtaget fra flere dele af communitiet, efter han siden december har været sygemeldt. Særligt prædikatet "paycheck stealer", som flere har brugt om ham, vil han gerne have manet til jorden.

Jeg vil lige slå fast, at i hele 2022 er jeg ikke blevet betalt af NIP. Desuden føler jeg ikke, at folk skal kritiseres for at modtage sygedagpenge, hvis de er syge, siger device til mediet.

Planen af melde afbud

device blev i slutningen af oktober præsenteret i Astralis, men han har stadig sin første kamp til gode i år.

Det til trods for, at Astralis er rejse til Finland for at spille Elisa Masters Espoo, som for deres vedkommende begynder torsdag i denne uge.

Men her har device meldt afbud, og Kristou er i stedet taget med førsteholdet til turneringen, og det har hele tiden været planen, fortæller device til Pley.gg.

For mig giver det mening, at man efter en sygemelding skal have en fase, hvor man sætter sig ind i tingene, og det var også planlagt hele tiden, slår den danske stjerne fast.

Astralis skyder torsdag Elisa Masters Espoo i gang, hvor de er havnet i gruppe B sammen med blandt andre Bad News Eagles, fnatic og Complexity. Desuden deltager hold som BIG og ENCE også i turneringen, som varer ugen ud.

Dust2.dk har forsøgt at få en kommentar fra NIP, men de er i skrivende stund ikke vendt tilbage på vores henvendelser. Vi ville ellers gerne have hørt, om de kan genkende eller er enige devices påstand.

#1(Med 40 svar)
15. november 2022 kl. 16:36
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Mon han har fået sygepenge fra Danmark eller Sverige?
#4(Med 34 svar)
15. november 2022 kl. 16:49
JakobHelms
Det får du i det land, hvor du arbejder, så i og med at han er blevet købt fri af en svensk kontrakt af Astralis - går jeg da stærkt ud fra, at han har fået sygedagpenge gennem det svenske system.
#10(Med 2 svar)
15. november 2022 kl. 17:04
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Ja, men jeg tænker sådan helt overordnet.
Mon han har ansøgt om sygedagpenge?
Har han eget firma, som NIP betaler lønnen til, hvorefter han betaler sin egen løn?

Fordi NIP og device valgte den tavse tilgang til medierne, kunne man kun gisne om, hvad deres aftaler var, hvilket så også kan medføre, at sådan en oplysning som den her med at NIP ikke har betalt device løn i 2022, lige pludselig bliver en interessant nyhed.
#17(Med 1 svar)
15. november 2022 kl. 17:25
JakobHelms
Ja, der var nogle, der havde den teori, at han var uafhængig og hyret gennem eget firma (som Astralis faktisk også prøvede at få spillerne med på engang er jeg meget sikker på), men det virker ikke til at være noget de større orgs gør nutildags, og det er vel som sådan også ligemeget. Jeg synes helt klart også at den interessante del af nyheden er, at dev1ce ikke har fået penge fra NIP i 2022, men hvorvidt han har fået sygedagpenge eller ej og i så fald hvorfra, det synes jeg hører inde under privatlivets fred :-).
#42(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 19:41
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Se #41
dust2.dk/nyheder/32278/device-nip-har-ikke-betalt-..
Der er lidt flere af de tanker, der gør, at jeg synes det er lidt interessant.

Jeg er sådan set fuldstændig ligeglad med om personen device har modtaget sociale ydelser :)
#15(Med 30 svar)
15. november 2022 kl. 17:23
DanskHammer
Det er langt mere kringlet end det. Det afhænger først og fremmest af hvor device har boet under sin sygemelding. :)
#16(Med 27 svar)
15. november 2022 kl. 17:24
JakobHelms
Så du påstår, at hvis man bor i Danmark, men arbejder i Sverige, og bliver sygemeldt, så får du sygedagpenge gennem det danske system og ikke det svenske system?
#19(Med 26 svar)
15. november 2022 kl. 17:26
DanskHammer
Hvis device bor i Danmark under sin sygemeldig, og ikke modtager løn fra sin svenske arbejdsgiver - så ja, så får han sygedagpenge i DK.
#22(Med 25 svar)
15. november 2022 kl. 17:29
JakobHelms
Så du mener ikke, at man er socialt sikret i det land, hvor man arbejder, men det land, hvor man bor? Det må du sgu gerne lige smide en kilde på.
#24(Med 24 svar)
15. november 2022 kl. 17:43
granzales
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Det omhandler vel også skatteforskelle iht. ligningslovens § 33 :-)
#25(Med 23 svar)
15. november 2022 kl. 17:45
JakobHelms
Hvad mener du at den del af ligningsloven har at gøre med social sikring? :-).
#27(Med 22 svar)
15. november 2022 kl. 17:48
granzales
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Man bør få social sikring af det land man betaler sin skat i. Ellers vil jeg da gerne have bopæl i Sverige, betale svensk skat men arbejde i DK og få max dansk understøttelse, når/hvis jeg bliver syg.
#28(Med 21 svar)
15. november 2022 kl. 17:56
JakobHelms
Ja, det bør man. Hvis du bor i Danmark og arbejder i Sverige vil jeg da også vove at påstå, at du betaler svensk skat og er socialt sikret i Sverige. SKAT er i hvert fald temmelig klar om, at hvis du bor i udlandet, arbejder i Danmark og får dansk løn, så betaler du dansk skat (og dermed er vi vel så enige om, at man bør være socialt sikret i Danmark, og ikke sit bopælsland) :-).
#29(Med 1 svar)
15. november 2022 kl. 18:08
granzales
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Hvis du bor i Danmark og arbejder i Sverige, så betaler du dansk skat :-) Medmindre opholdet (og derved bopælen) har været sverige i mere end 6 ud af 12 måneder. Netop jf. LL § 33a som jeg henviste til haha :D
#34(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 18:17
JakobHelms
Som netop omhandler, at man kan blive fritaget for at betale dansk skat ved arbejde i udlandet. Jeg forstår ikke helt, hvor det er du vil hen med at henvise til det? I følge det, du siger, burde device jo netop få 100% skattenedsættelse på sin danske skat, som følge af, at han betaler skat i Sverige.
#32(Med 12 svar)
15. november 2022 kl. 18:15
DanskHammer
Det jo også derfor at jeg skriver at eftersom Device IKKE får løn af NIP - MEN bor i Danmark, så er han sikret i Danmark.
Med mindre det har ændret sig indenfor de sidste 5 år.

Min kones fætter blev sygemeldt da han var ansat i USA, flyttede hjem til Danmark og fik sygedagpenge fra den dag han kontaktede instanserne.
#33(Med 11 svar)
15. november 2022 kl. 18:17
JakobHelms
... Du er godt klar over at vi har forskellige aftaler med USA og EU, og at Sverige er et EU-land, ikke? Hahaha for helvede Hammer - din anekdotiske fortælling om en kones fætter er jo ikke en kilde.
#35(Med 10 svar)
15. november 2022 kl. 18:20
DanskHammer
Så misforstår du.. Sammenligningen er ikke hvilket land man arbejder i, men hvor du bosætter dig.

Du skriver "Så du påstår, at hvis man bor i Danmark, men arbejder i Sverige, og bliver sygemeldt, så får du sygedagpenge gennem det danske system og ikke det svenske system?"
Og til det skriver jeg, at hvis du bor i Danmark, som Granzales også skriver til dig - så er det Danmark der skal redde dig. Ikke Sverige.

Du skriver også:
"Det får du i det land, hvor du arbejder, så i og med at han er blevet købt fri af en svensk kontrakt af Astralis"

Hvilket igen er helt forkert.
#36(Med 9 svar)
15. november 2022 kl. 18:20
JakobHelms
Og jeg bad dig finde en kilde på at man er socialt sikret i det land, hvor du har bopæl, og ikke det land, hvor man arbejder og betaler skat.
#37(Med 8 svar)
15. november 2022 kl. 18:22
DanskHammer
Som jeg startede med at skrive - det er langt mere kringlet.
Men værsgo - læs løs. Deraf også paragraf 33 som allerende nævnt.

skat.dk/data.aspx?oid=2237729
#38(Med 7 svar)
15. november 2022 kl. 18:26
JakobHelms
Jeg forstår ikke hvad du kan læse der, der får dig til at tænke, at device flytter til Danmark og dermed får danske sygedagpenge og ikke er dækket af det svenske system, som han har betalt skat til indtil da. Det må du lige klargøre. Du linker til skatteregler, jeg kan ikke se noget som helst på det link, der klargører, at man skulle få danske sygedagpenge såfremt man bor i Danmark, er ansat i Sverige, og sygemeldes hos sin svenske arbejdsgiver.

Ja, jeg har godt forstået, at du synes, jeg tager fejl. Fra min vinkel kommer du ind med forkert viden som en bedrevidende charlatan, der naturligvis ikke kunne tage fejl (men gør det).
#39(Med 6 svar)
15. november 2022 kl. 18:31
DanskHammer
Lad nu være med at gøre dig dummere end du er.

Du kan ikke få sygedagpenge fra Sverige, hvis du bor i Danmark. Der er jo ligesom en grund til at du heller ikke som Dansker må forlade landet uden at give besked hvis du er på støtte.

Så summa summarum for at du også kan fatte det:
Du er statsborger i Danmark som device nu er, fra hvornår ved vi ikke. Derfor kan du gå ned og blive godkendt til sygedagpenge. Det har intet med at man lige er kommet fra Sverige at gøre.
#40(Med 4 svar)
15. november 2022 kl. 18:40
JakobHelms
Jeg har faktisk så tit haft lyst til at sige til dig, at du ikke behøver at lade som om, at du er dummere, end du er! Træls at du kom mig i forkøbet,

Device har sgu nok været dansk statsborger siden han blev født.

Hvad har reglerne om rejse under dagpenge at gøre med devices dagpengesituation?

Du skriver intet der har at gøre med det jeg spurgte om, nemlig hvad på den side, der fik dig til at tro, at det hang sådan sammen, at man fik sygedagpenge i et andet land, end det, hvor man op til sin sygemelding havde arbejdet og betalt skat.

Fine ad hominem angreb, men det eneste det viser er jo, at du ikke kan finde ud af at finde ud af at læse, og at du kommunikerer som en 17-årig med komplekser. Kom nu, find en kilde.

På borger.dk under sygedagpenge beskrives det netop, at du kan få danske sygedagpenge, hvis du bor i et andet EU-land og er beskæftiget i Danmark og betaler dansk skat (borger.dk/arbejde-dagpenge-ferie/Dagpenge-kontanth..

Skal jeg finde dig lignende materiale der siger, at hvis du bor i Danmark men arbejder i Sverige og bliver sygemeldt i Sverige, så får du svenske dagpenge, eller klarer du den selv herfra?

Regner du også med, at en svensker der bliver sygemeldt og senere hen flytter til Danmark under sin sygeperiode overgår til det danske dagpengesystem?
#45(Med 3 svar)
15. november 2022 kl. 20:19
DanskHammer
Haha, du er lige til Zulu CSGO gruppe med din viden og opfattelse af info.
Du er faldet helt af, og jeg håber virkelig ikke at du er en dag over 18 når du er så naiv og uvidende.

Du blander æbler og bananer til din egen cocktail som giver mening i en hjerne der virker til at lide lidt at autisme, damp eller lignende.

Shit du sætter barren lavt herinde.

Jeg lover at jeg ikke giver svar mere på dine indlæg. Sender adresse til min device trøje når Hooxi er væk om lidt. GG
#47(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 21:11
JakobHelms
Haha, ja, selvfølgelig er det sådan du siger farvel. Klassisk dig, man ved sgu hvor man har dig. Jeg gad fandeme godt vide hvorfor du er blevet sådan her.
#48(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 21:25
JakobHelms
Og forresten, når du nu lige synes at du skal beskylde mig for det ene og det andet (hvilket er komplet latterligt, utilsigtet, og jo ikke noget der hører hjemme et sted, hvor man vil have en fin debat, hvilket du åbenbart søger?!), så vil jeg da afslutningsvis også have lov:

Det hedder synes, når det er nutid. Det hedder syntes, når det er datid. Det kan du konsekvent ikke finde ud af. Det er grammatik på femteklassesniveau.

Du ville også have godt af at læse op på kommareglerne - og så er det der da muligvis din eneste post herunde, hvor du ikke har sat to punktummer et sted, hvor du kun burde have sat et! Godt klaret - selv du kan lære noget nyt ;).

Utroligt at der ikke skulle mere til, for at man slap af med dig. Så havde jeg da fandeme presset på i sådan en her situation - hvor jeg har ret, og du tager fejl, og ikke er mand nok til at indrømme det - noget før.
#57(Med 0 svar)
16. november 2022 kl. 07:27
Lynet
Hvad er der galt med autisme? Du får det fandme til at lyde som om der er noget galt i det. gg
Det squ lavt
#61(Med 0 svar)
16. november 2022 kl. 08:29
RAVN
Det er jo ikke rigtigt det du siger. Hvis du arbejder i Sverige og bor i Danmark, så får du sygedagpenge fra Sverige.
At du ikke må rejse når du er på dagpenge er jo noget helt andet, det er jo fordi du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, så de to ting kan du jo ikke sammenligne.
#52(Med 5 svar)
16. november 2022 kl. 00:53
Vinther
Det er ikke korrekt.
Danmark, Norge og Sverige har sambeskatning, hvilket vil sige at man betaler skat i det land man arbejder og udlingnings skat i det land man bor i.
Jeg har netop været udstationeret 3 år i Norge, de første to år har jeg søgt en paragraf 33A (én hvert år) som har givet mig skatte lempelse, samt ladet mig beholde min social sikring i Danmark, mens jeg har været udstationeret. Det tredje år søgte jeg det som hedder en artikel 16 erklæring, som kan forlænge ens sociale sikring i yderligere max 12 mdr til ialt 3 år.
Så Dev kan altså være socialt sikret i Danmark i op til 3 år, selvom han bor/arbejder i et andet land.
#53(Med 1 svar)
16. november 2022 kl. 01:08
Nitram89
Og jeg arbejder i Sverige, men bor i Danmark. Jeg er socialt sikret i Sverige og får alle ydelser fra Sverige, hvis jeg skulle have behov for nogle. Jeg har også svensk blåt EU kort. I kan finde lidt info her: oresunddirekt.dk/dk/jeg-vil-soege-arbejde-i-sverig..

Jeg betaler iøvrigt fuld svensk skat med fuld exemption i dansk skat pga. den sociale sikring i Sverige. Så ingen mærkelige krumspring.
#56(Med 0 svar)
16. november 2022 kl. 01:57
Vinther
Jeg kunne have gjort det samme i Norge, som du har gjort i Sverige, hvis jeg havde valgt at betale trygde (Norsk Social Sikring) det ville efter 5 år også have givet mig ret til norsk pension, men da jeg vidste at jeg skulle hjem igen inden 5 år, så følte jeg lidt at pengene var spildt, når jeg kunne få den danske sikring ‘gratis’ med i perioden.
#54(Med 2 svar)
16. november 2022 kl. 01:37
JakobHelms
Jeg er helt enig med dig i udlægningen om, at man kan ansøge om at få lov til at tage sin sociale sikring med videre, det kan jeg sagtens forstå - men så er vi vel også enige om, at det er det andet, der er udgangspunktet og normen?

Desuden kræver at søge om en 33A-undtagelse, så vidt jeg kan se, at man har dansk bopæl. Er det korrekt? Det har device givetvis ikke haft i perioden op til sit skift til NIP, i og med at han jo boede i Stockholm.
#55(Med 1 svar)
16. november 2022 kl. 01:45
Vinther
Edit: 33A søges for skattelempelse og kræver dansk bolig, er du fraflyttet landet, har du ingen skatte forpligtelser og behøver derfor ikke søge om fritagelse for noget som helst.
A1 erklæring er den formular som bruges til at søge om social sikring og denne kan søges uanset om du bor i dk eller for mit vedkommende Norge.
Den giver dig ret til social sikring i op til 2 år + 1 år ved forlængelse med artikel 16 erklæring, dvs. ret til læge og eks. Sygedagpenge.
Man får udstedt et særligt sundhedskort til læge, hvor man så ingen fast læge har, men faktisk kan vælge frit i hele landet.
#59(Med 0 svar)
16. november 2022 kl. 07:52
Nitram89
Helt enig Vinther.
#23(Med 1 svar)
15. november 2022 kl. 17:37
Bluerose13x
Et af de første interviews han lavede efter han kom tilbage til Astralis fortalte han om at han gik turer med Gla1ve da de boede i samme område. Men det er dog uklart hvornår han vendte tilbage til Danmark.
#26(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 17:45
JakobHelms
Han købte sin bolig derude i oktober 2021, og jeg er meget sikker på, at han flyttede umiddelbart efter, og dermed har boet i Danmark op til sin sygemelding og frem til nu (og dermed boede i Danmark allerede da han blev sygemeldt).
#30(Med 4 svar)
15. november 2022 kl. 18:09
RasmusRoev
Det er vel os fuldstændig ligegyldigt? :)
Eller misforstår jeg dig helt?
#41(Med 3 svar)
15. november 2022 kl. 19:35
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Ved ikke om du misforstår mig, men det var i hvert fald ikke ment som noget man skulle bebrejde device for.

Jeg tænker, at fordi vi nogle gange bruger forskellige begreber på forskellige sprog, så er det ikke altid lige nemt at finde ud af, hvad der er op og ned.

I det her tilfælde har device været "bænket" hos NIP. Bænkede spillere får ofte en nedsat løn fra deres org. (Det er esports-sproget)

Hvis han har været sygemeldt, jamen så kan det i mine øjne forholde sig på mange forskellige måder, og jeg er på ingen måde ekspert i det.
Han skal have en lægeerklæring? Arbejdsgiver betaler stadig løn, men kan søge om dækning fra kommunen? Kommunen betaler device direkte?

Er det relevant for forhandlingen af hans kontrakt mellem NIP og Astralis?
Altså har device den samme buyout, når NIP ikke betaler hans løn? Kan device gå fra at være sygemeldt den ene dag hos NIP til ikke at være sygemeldt dagen efter hos Astralis?

Og så udtaler device, at han ikke synes folk skal bebrejdes for at modtage "sick pay", hvis de ikke har det godt. Det er så oversat til sygedagpenge i artiklen her, men det er ikke rigtig til at vide udfra interviewet, om det er sygedagpenge, han mener. Han siger det jo i kontekst af, at NIP ikke har betalt ham løn.
#43(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 20:10
RasmusRoev
Tak for svaret :) Så er jeg skam enig i dit spørgsmål!
#60(Med 1 svar)
16. november 2022 kl. 07:57
Nitram89
Hej unclejacks. I Sverige gør vi brug forsäkringskassan til dette. De har et udemærkwt skriv om det her: forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/anstalld/sj..

Så device har helt ret, NIP har ikke betalt hans løn, det har det offentlige Sverige. Jeg går i hvert fald stærkt ud fra at Danmark ikke har betalt, og selv hvis DK har betalt er pointen den samme, NIP har ikke betalt løn til ham. Ved ikke om det svarer på dit spørgsmål helt eller delvist? :)
#63(Med 0 svar)
16. november 2022 kl. 10:54
unclejakes
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 18
Tak. Alt info med kilder er god info :)
#2(Med 1 svar)
15. november 2022 kl. 16:46
Hippi
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 16
Nu har jeg ikke læst nogle give kritik af at han har modtaget sygedagpenge? Eller er det bare gået min næse forbi
#6(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 16:53
JernLars
Kritikken har, så vidt jeg har forstået, gået på at folk har antaget at han stadig har fået løn fra NIP - om end det selvfølgelig ikke er fuld løn.
#3(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 16:47
Butler
<3 devve
#5(Med 3 svar)
15. november 2022 kl. 16:50
JernLars
Er der nogen der ved om der er norm for at organisationen betaler løn under sygdom, og dette står i kontrakten, eller skal man blot forlade sig på penge fra Staten
#7(Med 2 svar)
15. november 2022 kl. 16:55
Nordby
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Tænker det går an på om du er syg med en sygdom, og derfor som regel ikke er ude så længe, eller om du bliver sygemeldt af whatever grundlag, men det er blot et gæt.
#8(Med 1 svar)
15. november 2022 kl. 16:57
JakobHelms
Generelt set bliver man sygemeldt med en sygdom. Hvad mener du med "sygemeldt af whatever grundlag"?
#11(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 17:06
Nordby
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Mener sygdom som influenza eller corona i dette scenarie, hvor man som regel ikke er ude mere end et par uger, og skriver så: sygemeldt af whatever grundlag, i stedet for at bruge et eksempel, som jeg burde have gjort, og her tænker jeg på længere varende sygemeldinger generelt.
#9(Med 16 svar)
15. november 2022 kl. 17:03
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Synes da slet ikke nip har lavet en fejl her? Efter 4uger op til 3 måneder sygemelding overgår man til sygedagpenge.
Sådan er det i alle erhverv.
Så her synes jeg godt nok lige folk skal tage en puster. Hverken device eller nip har gjort noget galt her 😐
#12(Med 9 svar)
15. november 2022 kl. 17:08
LolGirafPr0n
Støttet Dust2.dk med 3 julekugler i 2019
Men du kan stadig godt få fuld løn.
Jeg får fuld løn under hele mit sygdoms forløb om det er en uge eller et år.
Det er min arbejdsgiver der kun vil modtage det der kommer fra syge dagpenge.
#13(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 17:19
DanskHammer
Præcis - der er mange der er uoplyste. Jeg fik også min fulde løn i 8 måneder under sygdom.
#14(Med 7 svar)
15. november 2022 kl. 17:20
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Så er du heldig, synes selv det er helt skævt at give løn når folk er langtidssygemeldte. Da skal de over på kommunal sygedagpenge så de ved hvad de har at gøre med og der ikke bare pludselig kommer en fyreseddel og pengene ophøre fra arbejdsgiveren, det er en kæmpe samvittigheds og stress faktor at man går og tænker på arbejdsgiveren giver løn og hvor længe de bliver ved med det.

Det er helt forkert i min verden.
Man kommer til at fremskynde sygdommen, fordi mennesker automatisk tænker på hvornår arbejdsgiveren siger stop.

I min bog er det nip har gjort det 100% rigtige.
#18(Med 2 svar)
15. november 2022 kl. 17:25
DanskHammer
Nu smider du vist folk i bokse du ikke ved om de passer i.
Jeg var som sagt sygemeldt i 8 måneder, og ikke en eneste gang fik jeg dårlig samvittighed over at få min løn. Til gengæld fik jeg alt den tid og hjælp jeg havde brug for - og virksomheden fik en rask medarbejder tilbage der var dem evigt taknemmelige.

Det noget pjat at sige folk bare skal over på det kommunale. Du kan ikke opgøre alle scenarier og mennesker i samme facitliste.
#20(Med 1 svar)
15. november 2022 kl. 17:28
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Se nu hvad du skriver til sidst.

Du kan ikke opgøre alle mennesker i samme facitliste.

Ergo er det bedre at skåne dem der ikke kan holde til det psykiske over at vide de går og trækker løn uden beret.

Dem der så ikke har det sådan. Kan fint lave en aftale med deres arbejdsgiver.

Du argumentere for noget der også taler 100% for min sag, så meget som din. Nemlig at alle ikke er ens. Derfor har alle det ikke som dig :)
Men godt i kan finde ud af det. Og glad for du kom godt ud på den anden side 👍🏻
#21(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 17:28
DanskHammer
Så læser du det helt forkert.
#31(Med 1 svar)
15. november 2022 kl. 18:11
RasmusRoev
Du har en kæmpe pointe!

Vi har et par stykker, som har den der paragraf ved kommunen der gør, at kommunen betaler fra dag et af. Det gør, altså, at de har nemmere ved at tage hjem netop pga. deres samvittighed til arbejdet (om samvittigheden til systemet er anderledes, skal jeg ikke gøre mig klog på). Siger bare, at du har en pointe! :)
#49(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 21:38
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Ye har også selv været der. Var sygemeldt 3 måneder pga operation, og var egentlig ikke klar til at vende tilbage til arbejdet men havde sygt dårlig samvittighed, så ringede og snakkede med min arbejdsgiver om at vende tilbage, han talte mig til ro og sagde jeg bare skulle tage den tid det tager for jeg alligevel er overgået til kommunal sygedagpenge og det derfor ikke kostede dem noget, men de ville selvfølgelig gerne beholde mig og sagde jeg bare skulle komme tilbage når jeg var klar til det.
Det gav en kæmpe ro og jeg fik de 2 måneder ekstra som min krop havde brug for for at hele, det var virkelig en befrielse :) Kunne jeg kun forestille mig det var for folk som samtidig bøvlede med det psykiske. Må være en kæmpe lettelse. Stress, depression, whatever the case.
#50(Med 1 svar)
15. november 2022 kl. 22:50
LolGirafPr0n
Støttet Dust2.dk med 3 julekugler i 2019
Jeg blev hjerte opereret for lidt over 3 år siden, og var der noget som stressede mig og gjorde det at komme tilbage på fuld tid mere besværligt end nødvendigt.
Så var det hele syge dagpenge møderne som jeg stadig skulle til.
Hold kæft et gale hus af den anden verden.

Jeg var ikke på noget tidspunkt presset af jeg fik løn under min sygdom. Da det nu engang er en del af min overenskomst.

Samt jeg ikke skulle stresse over at have mindre udbetalt til mine regninger :)
#65(Med 0 svar)
16. november 2022 kl. 11:22
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Altså jeg skulle ikke ind til samtaler da jeg var syg? Jeg blev blot ringet op så de kunne skrive videre i min Journal. Det var i 2018. Var syg i 5 måneders tid cirka. 2 af dem på sygedagpenge.

Hvis de konstant hev dig ind til samtaler er der da også gået noget galt, det skal ske gennem din arbejdsgiver. Du er jo syg fordi du ikke kan møde op, så skal de jo ikke få dig til at møde op et andet sted. Det virker temmelig useriøst :D
Men ja det undrer mig slet ikke, jobcentrene er kendt for at skippe alle hjørner de kan og presse folk.
#58(Med 5 svar)
16. november 2022 kl. 07:29
thyma
Guld Sæsonkort Sæson 15
Arg sådan er det altså langt fra i alle erhverv. Jeg kan sige dig så meget at i industrien som udgør en stor del af Danmarks ansatte. Modtager man løn i op til 14 uger hvis der altså er industriens overenskomst på ens arbejdsplads og først efter 6 måneder anciennitet. Dette kan jo så være forskelligt fra overenskomst til overenskomst.

Er der ikke overenskomst er det jo hvad der er aftalt i din ansættelsesaftale, og her gør det sig ofte gældende at der ikke er løn under sygdom.

Er man ansat på funktionerlignede forhold i henhold til industriens overenskomst bilag 5, så har man opsigelser efter funktionærloven, og vil modtage løn under sygdom, men man vil også kunne blive fyret under sygdom.

Dette vil man i de fleste tilfælde også kunne som funktionær ansat.

Iøvrigt skriver borger.dk at man som udgangspunkt højst kan modtage sygedagpenge i 22 uger inden for en 9 måneders periode. Og jeg mener at den periode arbejdsgiver modtager refusion i form af sygedagpenge tæller med.
#64(Med 4 svar)
16. november 2022 kl. 11:13
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Nu er 14 uger jo også 3 og en halv månede, så helt ved siden af hinanden snakker vi vel ikke?
Aner ikke hvad alle de regler er ang. Funktionær ansatte, er det ikke også ved at være udfaset i Danmark?? I mean fast lønninger hver månede uden der står et timeantal på lønsedlen er godt nok ikke noget jeg hører om ofte, mht. At folk ikke gider finde sig i det. Det er vel kun hvis man har egen butik eller firma man er funktionær stillet. Og så er man jo alligevel ude i sygedagpenge hvis man skal dreje nøglen.

Iøvrigt skriver borger.dk at man som udgangspunkt højst kan modtage sygedagpenge i 22 uger inden for en 9 måneders periode.

Så har man jo så også været et helt år syg hvis man tæller de 14 uger med som arbejdsgiveren skal betale, som du så fint selv skrev. Dvs. Altså et helt år hvor du har RO og styr på din indkomst. Uden at skulle tænke på du bliver fyrret fordi arbejdet er træt af at betale til dig..

Og du overgår fra sygedagpenge til et eller andet andet, det kan du være sikker på :) Så bliver det bare kaldt noget andet men er stadig offentlig ydelse.

For lige at svare på den der med uden overenskomst. Hvis de ikke giver dig løn når du er syg, så skal du selv søge sygedagpenge hos borger.dk.
#66(Med 3 svar)
16. november 2022 kl. 12:01
thyma
Guld Sæsonkort Sæson 15
Det var blot for at sige at langt fra alle får løn under sygdom, som du skriver.

Og ja man kan være berettiget til sygedagpenge, men det er altså stadig langt fra de fleste som kan leve af det, og det får man ikke ligefrem ro i sjælen af. Og efter sygedagpenge hedder det jobafklaringsforløb, hvor du i stedet skal have ressourceforløbsydelse på kontanthjælpsniveau. Ikke ligefrem noget der giver godt.

Og i forhold til de 22 uger du kan få, så tæller den del med hvis arbejdsgiver modtager refusion, dette er typisk efter de første 30 dage med sygdom. Altså du har knapt et halvt år på sygedagpenge.

Og nej, vi har rigtig rigtig mange lønmodtager som er funktionær ansat. Og har ikke noget med at være selvstændig.

Men lad nu det ligge, det er kommet lidt ud på et sidespor, i forhold til at dette site jo primært handler om cs ☺️
#67(Med 2 svar)
16. november 2022 kl. 12:27
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
"Det var blot for at sige at langt fra alle får løn under sygdom, som du skriver."

Det er slet ikke det vi diskutere jo? Der er hele tiden blevet skrevet BURDE, jeg har aldrig hævdet alle får løn under sygdom, wtf? :D Jeg argumentere jo netop for de IKKE SKAL, hvad der så er realitet eller ej aner vi ikke en skid om, gå ind og tjek nogle tal, jeg taler blot ud fra egen holdning og mening. Ikke statistikker. Min egen mening er at folk burde overgå til sygedagpenge så snart de kan hvis de bliver langtidssygemeldt, fordi det giver en ro at arbejdet ikke pludselig lukker kassen, så har du en slags timer hvor du ved hvor længe du kan få ´penge.

Om man kan leve af det eller ej er op til ens tilvænning, er man syg skal man ikke ud og feste, eller spise mad for dyre domme osv. Sygedagpenge satsen er forholdsvis høj, medmindre man har en tendens til at lappe alle sine penge af på coke og ludere, burde en gennemsnitsdansker få MERE end nok.
Ved godt jeg lyder svinerød her, men det er direkte grotesk at være syg og så tude over man ikke får nok penge GRATIS AF STATEN, så må man fandme ændre sin økonomi efter hvor mange penge man får GRATIS. Ville gerne se samme folk tude over de ikke får nok offentlige ydelser i fx. Amerika, der kan man sku sejle sin egen sø hvis ikke arbejdsgiveren hjælper. Der er det måske berretiget, men det er det fandme ikke herhjemme!

Om de modtager refusion eller ej er jo fuldkommen indviduelt, det er jo ikke det vi skal sidde og diskutere, der vil altid være et MEN og altid nogen der ikke står i samme situation osv. osv. 22 uger er lang tid hvis din arbejdsgiver giver de første 3 måneder som er normalt..

"Og nej, vi har rigtig rigtig mange lønmodtager som er funktionær ansat. Og har ikke noget med at være selvstændig."
Selvfølgelig har det OGSÅ noget at gøre med at være selvstændig, Jeg har ikke tal på hvor mange der er funktionær stillet men google siger knap 280.000, hvilket jeg ikke synes er et specielt højt tal, ift vores indbyggere herhjemme..

En anden gang, så lad være med at kommentere på mit kommentar spor hvis du ikke vil være med i debatten omkring det jeg skrev om, det er da noget mærkeligt noget at kommentere på min kommentar og så bagefter skrive, nu gider jeg ikke have flere modargumenter??? :D
#68(Med 1 svar)
16. november 2022 kl. 14:36
thyma
Guld Sæsonkort Sæson 15
Det fint m8. Du ved bare ikke hvad fanden du snakker om lige på det her område. Til gengæld arbejder jeg inden for et område, der også har med de ting at gøre. Så prøvede egentlig bare forsigtig at forklare, at det du skrev ikke var helt rigtig. Og man skal nogen gange passe på med at skrive ting man ikke ved noget om.

Men hyg dig.
#69(Med 0 svar)
16. november 2022 kl. 15:08
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Hvordan kan du sidde og sige jeg ikke hvad fanden jeg snakker om, når jeg legit bare siger min egen mening om hvordan tingene BURDE forholde sig, og ikke hvordan de i realiteten er, wtf? :D
#44(Med 3 svar)
15. november 2022 kl. 20:15
Bestiarium
Den dag dust2-kommentarsporet fandt ud af, at der vigtigste i verden er, at få klarlagt om man skal have sygedagpenge af den danske eller svenske stat.
#46(Med 0 svar)
15. november 2022 kl. 20:55
Tazh
Det er jo Tazh!
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
😂
#51(Med 0 svar)
16. november 2022 kl. 00:05
noerlenv2
Aldrig oplevet noget lignende.
#62(Med 0 svar)
16. november 2022 kl. 08:37
zypath
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Hahahah. Da jeg læste artiklen, vidste jeg bare at det var et spørgsmål om tid før nogen gik igang med at duellere. Det er vildt at folk har tid og overskud til det.
#70(Med 0 svar)
16. november 2022 kl. 15:09
Bluerose13x
De har fandme da heller ikke betalt mig en krone hele 2022!!
#71(Med 0 svar)
16. november 2022 kl. 21:33
yez
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Kommentarsporet er mere spændende at læse end artiklen :-)
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.