Ny rapport: Esport på niveau med filmbranchen i Danmark
Danmark er med helt fremme, når det kommer til esport, men positionen er truet.
Det er en af hovedpointerne fra en ny rapport, som Dansk Industri, DI, torsdag har offentliggjort, som tager et nærmere kig på Danmark som esportsnation, herunder økosystemet, Danmarks position internationalt og bidraget til det danske samfund.
I rapporten fremgår det blandt andet, at esport i Danmark beskæftiger 3000 årsværk, altså fuldtidsstillinger, og det er højere end eksempelvis filmbranchen, der noterer sig for 2925 årsværk, ifølge tal fra Danmarks Statistik.
De 3000 jobs i dansk esport:
De 3000 jobs dækker over den direkte produktion, hvoraf 600 jobs er såkaldt kerneaktører. De er defineret som:
-
Hold og spillere
-
Turneringsafviklere
-
Esportsmedier
-
Esportsbroadcastere
-
Sponsorer
-
Investorer
De resterende 2400 jobs er relaterede erhverv, herunder spiludstyrsproducenter, spilproducenter og eksempelvis spilcafeer, markedspladser og andre gaming-events.
Aktører som streamere, esportsbetting og traditionelle nyheds- og broadcasting-medier er ikke talt med i opgørelsen over jobs.
Esportens bidrag til Danmarks BNP er på knap 4,3 milliarder kroner.
Blandt de bedste
I rapporten fremgår det også, at Danmark er blandt de førende internationalt, og her har flere ting spillet ind til at give Danmark den position. For som rapporten skriver:
Dansk esports internationale førerposition er opnået på trods af landets størrelse og uden en stærk national strategi. Udviklingen har dog været understøttet af en tidlig udrulning af fibernettet, en tidlig satsning fra sportslige flagskibe og båret frem af ildsjæle fra sporten.
Desuden fremgår det, at Danmark er den mest vindende nation målt på historiske præmieindtægter pr. indbygger, og Danmark er den femte mest vindende nation i absolutte tal.
Positionen er truet
Selvom dele af rapporten er opløftende læsning, så er der dog også dystre udsigter.
Rapporten fremfører nemlig, at Danmark kan få svært ved at fastholde sin førerposition og følge med de andre lande i fremtiden. Og det er der flere årsager til.
Af de mest centrale årsager er blandt andet begrænset støtte og organisering af græsrødder, som det hedder.
Her fremhæves særligt den svingende støtte til Esport Danmark, og det er en af årsagerne til, at det har været svært at satse mere langsigtet, da esportsforeningerne ikke på den måde taler med én stemme.
I forbindelse med udgivelsen af rapporten, fremhæver DI også andre landes tiltag i forhold til at bringe sig i en førerposition, og her efterlyser organisationen, at der kommer øget politisk fokus på området.
Det bør vække politisk interesse herhjemme, at lande som Frankrig i 2023 har præsenteret en esportsstrategi, der omfatter støtte til græsrødderne og de semiprofessionelle aktører samt promovering af en positiv diskurs omkring esport med vægt på fysiske og psykiske fordele ved gaming og esport. Flere lande – herunder Malta og Saudi Arabien – har ligeledes investeret massivt i esporten, siger digitaliseringspolitisk chef i DI, Andreas Espersen i en pressemeddelelse.
Vi kan se at der er en række barrierer, som hæmmer væksten inden for esport. Det er f.eks mulighederne for at rekruttere de bedste atleter samt de vilkår vi giver esportens talenter, hvor reglerne simpelthen ikke er fulgt med udviklingen, siger Andreas Espersen.
Hele rapporten kan læses på Dansk Industris hjemmeside.