BLAST Fall Final i Royal Arena er bare et af eksemplerne på, hvor langt esport er kommet over de seneste 20 år.

Ny rapport: Esport på niveau med filmbranchen i Danmark

Dansk Industri har torsdag offentliggjort en rapport, der tager temperaturen på esport i Danmark.

Danmark er med helt fremme, når det kommer til esport, men positionen er truet.

Det er en af hovedpointerne fra en ny rapport, som Dansk Industri, DI, torsdag har offentliggjort, som tager et nærmere kig på Danmark som esportsnation, herunder økosystemet, Danmarks position internationalt og bidraget til det danske samfund.

I rapporten fremgår det blandt andet, at esport i Danmark beskæftiger 3000 årsværk, altså fuldtidsstillinger, og det er højere end eksempelvis filmbranchen, der noterer sig for 2925 årsværk, ifølge tal fra Danmarks Statistik.

Faktaboks

De 3000 jobs i dansk esport:

De 3000 jobs dækker over den direkte produktion, hvoraf 600 jobs er såkaldt kerneaktører. De er defineret som:

  • Hold og spillere

  • Turneringsafviklere

  • Esportsmedier

  • Esportsbroadcastere

  • Sponsorer

  • Investorer

De resterende 2400 jobs er relaterede erhverv, herunder spiludstyrsproducenter, spilproducenter og eksempelvis spilcafeer, markedspladser og andre gaming-events.

Aktører som streamere, esportsbetting og traditionelle nyheds- og broadcasting-medier er ikke talt med i opgørelsen over jobs.

Esportens bidrag til Danmarks BNP er på knap 4,3 milliarder kroner.

Blandt de bedste

I rapporten fremgår det også, at Danmark er blandt de førende internationalt, og her har flere ting spillet ind til at give Danmark den position. For som rapporten skriver:

Dansk esports internationale førerposition er opnået på trods af landets størrelse og uden en stærk national strategi. Udviklingen har dog været understøttet af en tidlig udrulning af fibernettet, en tidlig satsning fra sportslige flagskibe og båret frem af ildsjæle fra sporten.

Desuden fremgår det, at Danmark er den mest vindende nation målt på historiske præmieindtægter pr. indbygger, og Danmark er den femte mest vindende nation i absolutte tal.

Positionen er truet

Selvom dele af rapporten er opløftende læsning, så er der dog også dystre udsigter.

Rapporten fremfører nemlig, at Danmark kan få svært ved at fastholde sin førerposition og følge med de andre lande i fremtiden. Og det er der flere årsager til.

Af de mest centrale årsager er blandt andet begrænset støtte og organisering af græsrødder, som det hedder.

Her fremhæves særligt den svingende støtte til Esport Danmark, og det er en af årsagerne til, at det har været svært at satse mere langsigtet, da esportsforeningerne ikke på den måde taler med én stemme.

I forbindelse med udgivelsen af rapporten, fremhæver DI også andre landes tiltag i forhold til at bringe sig i en førerposition, og her efterlyser organisationen, at der kommer øget politisk fokus på området.

Det bør vække politisk interesse herhjemme, at lande som Frankrig i 2023 har præsenteret en esportsstrategi, der omfatter støtte til græsrødderne og de semiprofessionelle aktører samt promovering af en positiv diskurs omkring esport med vægt på fysiske og psykiske fordele ved gaming og esport. Flere lande – herunder Malta og Saudi Arabien – har ligeledes investeret massivt i esporten, siger digitaliseringspolitisk chef i DI, Andreas Espersen i en pressemeddelelse.

Vi kan se at der er en række barrierer, som hæmmer væksten inden for esport. Det er f.eks mulighederne for at rekruttere de bedste atleter samt de vilkår vi giver esportens talenter, hvor reglerne simpelthen ikke er fulgt med udviklingen, siger Andreas Espersen.

Hele rapporten kan læses på Dansk Industris hjemmeside.

#1(Med 0 svar)
17. august 2023 kl. 11:04
TubbyGold
Spændende læsning. Sindssygt fed udvikling. Håber ikke de letter på speederen.
#2(Med 2 svar)
17. august 2023 kl. 11:30
resiarlleh
Flot rapport - viser vi er et godt sted og at det faktisk kan bidrage til nationen direkte og indirekte at investere i konceptet.

Ærgerligt at "internationaliseringen" af Trickeds/Hydr online satsning med de nye ejere gik død. Håber lidt for Sørby, at de kan komme ud over rampen og vækste - til at starte med måske de nordiske lande. Tænker især Norge har IT infrastrukturen på plads nu og et potentiale for at ville lidt mere?? Håber også at vores efterskoler fastholder deres engagement - de er stadigvæk den største mulighed for eksponering og uddannelse af talenter.
#3(Med 1 svar)
17. august 2023 kl. 15:03
KarK
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Guld Sæsonkort Sæson 15
Jeg er sygt spændt på hvad du tænker her :)!

Vi er jo lidt anderledes bygget op end "den kommercielle del" af esporten, så vi tænker ikke nødvendigvis i kroner ører vækst og heller ikke vækst i mandskabet for vækstens skyld, som jeg synes har været bærende for store dele af esporten de seneste år :)

Så kunne vildt godt tænke mig at høre dine tanker ! Spændende tanke med Norge faktisk, Sverige har notorisk altid været svært for danskere at indtage ;)
#5(Med 0 svar)
1. september 2023 kl. 08:55
resiarlleh
Tilbage fra ferie ...
Traditionelt er Esport noget man selv finder ud af. Læring har været gennem venner og/eller ubehagelige kommentarer fra med- og modspillere. Hydr(købt af Tricked) og Sørby tilbyder online undervisning - fra entry level til "talent" stadiet. Som en business case. Hvorfor skal det koncept "kun" findes i DK? Det er jo - som "alt" andet online, nemt og ligetil at tilbyde andre steder. Der er selvfølgelig et investeringsbehov og man skal selvfølgelig finde et sted, hvor økonomien og infrastrukturen tillader det. Jeg har boet i en lille flække i "Fjeld Norge" og her har man fiber og generelt har alle nordmænd rigeligt med penge. Et lille abonnement på 300 NOK/md eller for den sags skyld lidt mere burde ikke skræmme i Norge. De har HELT sikkert en masse unge, som sidder rundt i de små bygder (OG i byerne) som godt ville købe ind på konceptet - online, evne tilpasset undervisning - "stjerner" at se op til, norsk ejet Heroic (så længe det varer) og hvem vil ikke kunne se forretningen i undervisningen (hvis det giver bare lidt overskud??) og muligheden for at samle talenter til udvikling -> endda "salg" på sigt.
#4(Med 0 svar)
18. august 2023 kl. 12:47
UkendtType
De penge som esport danmark får kommer da fra regeringen? Så der er vel støtte, men det skal være vildere hvis vi fortsat skal fastholde vores førerposition. Og måske skal man tænke på, hvem pengene skal gå til for at der sker noget godt
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.