KÆMPE FEST I VENTE: KØB BILLET TIL POWER LIGAENS FINALE DEN 23. NOVEMBER
LIVE
Sådan så det ud til majoren i Paris.

PGL løfter sløret for RMR-invitationerne*

Tirsdag eftermiddag er listen af inviterede hold til RMR-turneringerne forud for majoren i København blevet offentliggjort.

*Opdateret 16:35: Skribenten bag artiklen havde lavet en fejl i forhold til fordelingen af RMR-pladserne. Dette er nu rettet.

Til februar går det løs, når pladserne til PGL Majoren i København skal fordeles ved RMR-turneringerne, og mandag blev sløret løftet for de hold, der kan springe de frygtede åbne kvalifikationer over og er direkte i den lukkede RMR-kvalifikation.

Tirsdag har PGL så annonceret, hvilke 12 hold, som er direkte klar til RMR-turneringerne.

Baseret på resultaterne ved seneste major får vi nemlig blandt andre Vitality og FaZe samt Paris-majorens overraskelser i form af Monte, Apeks, GamerLegion og Into the Breach direkte i RMR-turneringerne.

Oprindeligt tilsiger reglerne, at de 16 bedste hold fra seneste major er direkte kvalificeret til næste majors RMR-turnering. Der er dog kun 12 hold fra seneste major, som fortsat har samme core.

Heroic, Liquid, NAVI og fnatic lå ellers til at være sikret en plads takket være deres placering ved seneste major, men da ingen af de hold har samme core i dag, så er pladserne røget til den lukkede kvalifikation, hvor blandt andre Astralis skal spille om en plads.

Desuden har Falcons også fået en plads i RMR-turneringen, da de har hentet den gamle ENCE-core bestående af Snappi, Maden og SunPayus.

De europæiske RMR-turneringer spilles i Bukarest fra 14. til 17. februar.

Disse hold er inviteret til RMR-turneringerne:

EU:

  • Vitality

  • FaZe

  • Into the Breach

  • GamerLegion

  • Apeks

  • Falcons

  • NIP

  • G2

  • ENCE

  • Monte

  • Guild Eagles

Nord- og Sydamerika:

  • Brasilien FURIA

#1(Med 23 svar)
19. december 2023 kl. 14:00
JakobHelms
Der er vidst byttet rundt på Monte og Falcons i brødteksten. ENCE mangler også på listen.

Jeg synes faktisk det her aspekt af invitationernene er dumt. Ingen grund til at et hold som NIP bliver inviteret direkte til RMRen fordi nogle andre klarede sig godt til sidste major. Der burde man i mine øjne gå direkte til næste regel, som er at uddele flere RMR pladser i den lukkede kval.
#2(Med 22 svar)
19. december 2023 kl. 14:07
Hunt
NIP gjorde det godt til sidste major med rez, konfig og headtr1ck, så er det vel fair nok den core beholder deres spot?
#3(Med 0 svar)
19. december 2023 kl. 14:09
bimse
Enig.
#4(Med 20 svar)
19. december 2023 kl. 14:19
JakobHelms
Det er bare ikke sådan det står skrevet i artiklen, der står det udtrykkeligt Heroic, Liquids, NaVi og Fnatics pladser er gået videre til bl.a. NIP. Selvfølgelig må de beholde deres spot hvis de har optjent et, jeg synes bare ikke de skal have andres.
#5(Med 6 svar)
19. december 2023 kl. 14:32
rask
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Når de uddeler pladserne, kigger de på de 12 bedste hold, der stadig har coren. Derfor er NIP, 9INE (ENCE nu), G2 og Guild Eagles med.
#8(Med 5 svar)
19. december 2023 kl. 14:57
Hunt
Er det ikke top 14 fra legends stage, men 2 holds core er bare gået tabt/spildt, derfor kun 12 nu
#9(Med 4 svar)
19. december 2023 kl. 15:01
rask
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Top 12, som jeg har forstået det. Men det er muligt, jeg tager fejl. Det giver i hvert fald mening ift. Legends Stage, hvor NAVI, Liquid, Heroic og fnatic alle er ude af ligningen.
#10(Med 0 svar)
19. december 2023 kl. 15:33
Hunt
Frem mod Paris var det hele top 16 (14 EU + 2 NA/SA) der kom direkte til RMR fra Rio majoren. Så who knows.. Det er lidt rodet med så mange transfers
#12(Med 2 svar)
19. december 2023 kl. 16:02
JakobHelms
Du tager fejl. Det er samtlige hold fra Legends stage. Det er ligesom det, der er pointen. Der er ikke nogen der er med grundet at de hold ikke længere har en core. I regelbogen står der at "RMR invites are sent to teams of three or more members of the core lineup who participated in the Elimination Stage of the previous Major." (Elimination Stage er det, der tidligere hed Legends Stage).
#15(Med 1 svar)
19. december 2023 kl. 16:35
rask
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Du har ret. Det er rettet nu.
#16(Med 0 svar)
19. december 2023 kl. 16:57
JakobHelms
<3
#6(Med 1 svar)
19. december 2023 kl. 14:41
MeRo
Der er sikkert så meget du ikke ved :-).
#13(Med 0 svar)
19. december 2023 kl. 16:02
JakobHelms
Den kommentar ville have siddet lige i skabet, hvis det var mig, der havde misforstået noget :-).
#7(Med 10 svar)
19. december 2023 kl. 14:56
Hunt
Normalt er der 14 pladser fra major til næste RMR, så når der er 12 hold med nu. Så er 2 spots spildt, bla Heroics, fordi hverken Heroic eller nogen anden, har en core derfra.

Falcons er jo bare ence core + spot
Ence er 9ines core + spot

Så synes vel det er fair nok?
#11(Med 0 svar)
19. december 2023 kl. 15:34
Hunt
*Mindre fejl, frem mod Paris var det hele top 16 fra Rio som gik direkte til næsts RMR.
#14(Med 8 svar)
19. december 2023 kl. 16:08
JakobHelms
Ja, så de 12 inviterede er de 16 der har optjent invitationer minus de 4 der ikke skal bruge dem, og alle de inviterede hold har optjent deres invitation? Det synes jeg også er fair nok. Der står bare i artiklen at NIP, G2, Falcons (skulle have stået ENCE) og Guild Eagles er med på en afbudsbillet fra andre hold; det synes jeg ikke er fair, hvis det var tilfældet. Det er det så ikke, fordi det, der står, ikke er korrekt. Men det er vel også fair nok, at jeg synes, at det kun er de hold, der optjener pladserne, der skal bruge dem, og at de ellers skal konverteres til pladser man gør sig fortjent til via kvalifikationsrunder, i stedet for at gives videre til andre hold - eller mener du at den nuværende praksis skal ændres, eller hvad?
#17(Med 7 svar)
19. december 2023 kl. 17:30
Hunt
Det lyder rigtigt, det er også sådan jeg forstår det.

Heldigvis er de pladser spildt, hvis der ikke er et hold som har en core fra det spot. Hvis du som du siger så bare gik til de næste i rækken og ikke kan spilles om i lukker kval, det er jeg enig i :)

Synes det er en fin fordeling som det er nu, det er i hvert fald bedre end før hvor hold gik direkte fra major til major
#19(Med 6 svar)
21. december 2023 kl. 15:17
Udknud
Hej Hunt (og andre som har styr på kvalifikationen til næste Major)!

Jeg prøver at få det overblik, som jeg kan høre i diverse podcasts at selv mange ellers kloge hoveder slet ikke har 😊

Jeg er kun interesseret i den eurpæiske kvalifikation da de andre er mere simple.

Vi er enige om at de 11 EU hold ovenfor går direkte til EU RMR.
EU RMR kommer til at bestå af EU RMR A + B, begge med 16 hold i hver, altså er der 32 hold som skal spille EUR RMR om at komme til selve Majoren. Ved RMR spiller man så vidt jeg kan se om 17 spots til selve majoren.
6 bedste direkte til Legends stage, og 11 går videre til første stage som jeg ikke lige kan huske hvad hedder, men det er her man spiller om 8 pladser ved Legend stage.

Nå.. tilbage til EU RMR A+B:
11 af de 32 EU pladser er altså allerede optager af de EU hold ovenfor som er direkte kvalificeret, hvilket betyder at der i de 2 Closed qualifiers må spilles om i alt 21 pladser til EU RMR?
(Jeg synes ikke jeg kan finde nogle beskrivelser af dette, så det er en logisk antagelse at sådan må det vel være)

Det må så betyde at fra hver af de 2 Closed Qualifier grupper (A+B), altså der hvor Astralis og Preasy er kommet i gruppe B, går 10 hold videre + 1 ekstra bonushold (måske sådan noget "last chance" igen?)

Der er pt 8 hold kvalificeret i hver Closed qualifier gruppe og der fyldes så 8 hold mere på i hver fra Open qualifiers. Det er her vi skal håbe på at de resterende danske hold snupper nogle af de 16 pladser der spilles om.

Men hvis vi så kigger på Closed qualifiers, så er der vel ret gode odds for at gå videre til RMR selvom der er nogle giftige hold i hver gruppe.
Hvis 21 hold af 32 går videre er chancerne da rimelige.

Seedningen bliver selvfølgelig afgørende i både Closed Qualifier og senere i den rigtige RMR.

Opsummering:
Closed qualifier A+B har 16 hold i hver gruppe og i alt 21 hold går videre af de 32?
RMR A+B har 16 hold i hver gruppe og her går i alt 17 hold videre af de 32.
#20(Med 5 svar)
21. december 2023 kl. 15:39
Hunt
Det har du selv ret godt styr på, medmindre valve laver nogle nye regler for hvordan pladser fordeles eller andet sjovt de finder på, så er det som du har beskrevet.

Fx at RMR A har et spot mere end RMR B, i stedet for fx de to 10 pladser spiller om det. De har de gjort før, men ellers så er det som du selv beskriver.
#22(Med 4 svar)
21. december 2023 kl. 16:20
Udknud
Der spiller Swiss i Closed qualifier ikke?

Passer 10 hold (10½ faktisk) overhovedet med noget i Swiss format.. hmm..
Hvordan er det nu, der vil være:
2 hold vil gå 3-0
3 hold vil gå 3-1
3 Hold vil gå 3-2
3 Hold vil gå 2-3

Så 8 hold fra hver gruppe vil kvalificere sig "rigtigt" via formatet.
Men der skal bruges 5 hold mere for at nå 21, så 5 af de 6 som bliver slået 2-3 må også kvalificere sig.

Eller sagt på en anden måde.. Når de 12 hold (6 fra A og 6 fra B) som er 2-2 skal spille deres "knald eller fald" kampe på sidste dagen så vil 11 ud 12 hold gå videre!!
Der kan man sgu da tale om at trække sorteper for det ene hold..!
Hvis det altså er rigtigt forstået.

Bliver helt i tvivl er det overhovedet Swiss..? Det bliver da umuligt at vælge et hold fra på en fair måde.
#23(Med 3 svar)
21. december 2023 kl. 16:45
Udknud
Hvis det er Swiss..
Så kan det jo være man skal spille en slags omvendt "last chance" format blandt de 6 hold med 2-3 hvor kun dem som taber skal spille igen så man til sidst står med et hold som tabte alle kampe i last chance og dermed ryger ud som det eneste af de 6 hold
#24(Med 2 svar)
21. december 2023 kl. 20:28
Hunt
Før har de så taget de 6 hold der gik 2-3 og spillet en last chance om de pladser der er tilbage.

Men i og med de 2 RMR ikke spilles på samme tid, så tænker jeg antal spots er delt op på forhånd så i stedet for 10,5 spot hver, så får den ene 11 og den anden 10. Så man stadig spiller en last chance for 2-3 holdene, men kun mod sin egen RMR. Fx vil alle 3 hold der er 2-3 i RMR A gå videre med 11 spots mens de 3 hold der er 2-3 i RMR B skal spille om 2 pladser. Hvor de før har seedet dem efter round difference, så den med bedst round difference er i "finalen" mens de to andre spiller "semifinale". Så finalen kun er for seeding.

Det har i hvert fald været sådan de har gjort før.
#25(Med 1 svar)
21. december 2023 kl. 20:36
Udknud
Ok tak for input 👍
Under alle omstændigheder er der i hvert gode odds i closed qualifier.
Går man 2-0 i de 2 bo1 på førstedagen har man nærmest kvalificeret sig, så som sædvanlig bliver det vigtigt at have fået det rigtige ben ud af sengen den dag.. og have lidt held med seedningerne.
#26(Med 0 svar)
21. december 2023 kl. 20:43
Hunt
Det burde være til at komme videre ja med så mange spots videre fra closed qual, det er mere open qual og til dels RMR som bliver hård :)
#18(Med 1 svar)
20. december 2023 kl. 12:38
aGk
Dust2TV sub
Jeg må erkende at jeg simpelthen er for casual en fan til helt at sætte mig ind i hvordan de her kvals fungerer :)
#21(Med 0 svar)
21. december 2023 kl. 15:43
Hunt
Læs #19 hvis du vil enten have styr på det eller bare blive endnu mere forvirret :)

Men hele generelt er det sådan:

Åben kval (Heroic, fordi de ikke har en core/3 spillere fra deres lineup fra sidste major, ellers var de direkte til RMR. Samt esctatic, espionage, sashi, sprout)
Lukket kval (Astralis, Preasy, Måske heroic men den rangliste er ikke super god fx har heroic 2 hold på den med forskellige spillere men ingen af dem er de 4 som de har nu., så hvem ved)
RMR
Major

Hold kan på baggrund af enten sidste major eller en ranglisten starte direkte i enten RMR eller lukket kval. Samt ens placering i RMR afgør hvilket stadie af majoren man starter i.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.