Officielt: Esport Danmark tildeles 5 millioner kroner

Pengene skal blandt andet bruges på at styrke foreningen med flere ansatte.

Esport Danmark har offentliggjort, at de er blevet tildelt 5 million kroner, hvor de i år får de første 2 millioner kroner, mens 2021 byder på 3 millioner kroner.

Tidligere på dagen kom det nemlig frem, at Kulturministeriet havde anmodet om Finansudvalgets tilslutning til fordelingen af ministeriets del af udlodningsmidlerne.

Nu er aftalen på plads, og det betyder for Esport Danmark, at de kan se frem til 2 millioner kroner i år, og at næste år byder på 3 millioner kroner.

På Esport Danmarks hjemmeside forklarer talsmanden, Frederik Byskov, at pengene blandt andet skal bruges på ansættelse af personer, som kan være med til at styrke foreningen yderligere.

Vores fokus vil være at styrke vores forbund yderligere – vi skal inddrage kompetente personer i ansættelser, og vi skal sikre, at det sker i tråd med vores strategi. Samtidig har jeg også behov for at tilkendegive, at vi ikke ønsker et tungt politisk forbund – men i stedet være agile og opsøgende i relation til vores medlemmer, partnerskaber samt øvrige interessenter omkring Esport Danmark.

Hele Esport Danmarks udtalelse om tildelingen kan læses her.

#1(Med 25 svar)
18. juni 2020 kl. 21:17
Martin
Dust2 fantasy vinder
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Dust2TV sub
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Jeg kan ikke lige se vi har brug for flere ansatte for i ESD.
Danmark er det skøreste land.
#3(Med 0 svar)
18. juni 2020 kl. 22:02
Benny
Mon ikke de ansætter et par stykker fra bestyrelsen?

Men enig. Det er til grin.
#4(Med 23 svar)
19. juni 2020 kl. 00:53
Maelk
Håndbold og fodbold er bygget på foreninger og deres arbejde med ungdommen. Jeg er overbevist om at den samme devise for esports kommer til at gavne os over de næste 20 år, både mht. talent udvikling til toppen og yderligere popularisering af sporten. Alt dette betyder forhåbentligt i sidste ende, at de 5 millioner brugt idag, kommer til at give hundredfoldigt afkast på den lange bane til samtlige tænkelige aktører.

Når det er sagt, så skal der fra ESD's side af selvfølgelig bevises at der bliver gjort en seriøs kompetent indsats, ikke bare snak derom. I det store hele, så er fem millioner fra det offentlige's side af til esporten ikke det helt vilde, og grundlæggende syntes jeg vi burde stille os optimistisk omkring det faktum at der overhovedet bliver frigjort midler til det.
#5(Med 2 svar)
19. juni 2020 kl. 09:24
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Vi stinker i fodbold og har nogle af verdens bedste hold i csgo. Klaret uden foreninger og diverse.
De gode skal nok finde frem men tvivler på det nogensinde sker gennem en efterskole.
Realiteten er desværre at 98% af dem der tror de kan blive store i cs aldrig kommer videre end subtoppen.
Og selv i subtoppen skal du ligge på 120 timer på 2 uger hvis du vil fremad.

Det kræver dedikation og midler bag en til at kunne game dag ud og dag ind. Ikke en efterskole og forening.
Det eneste jeg ser det her kan medføre er måske flere penge til subtoppen, men tvivler, pengene bliver nok suget op af gamer stole til Lars tyndskids efterskole...
#25(Med 1 svar)
19. juni 2020 kl. 16:55
Benny
Stinker i fodbold alligevel?

Vi er nu faktisk meget skarpe på fodbold og håndbold især, selv når du sammenligner os med lande af en anden størrelse.

Lande som er større end Danmark målt på indbyggere: Turkmenistan, Singapore, El Salvador eller i Europa - Finland(vistnok samme størrelse som dk), Bulgarien, Schweiz og Hviderusland.

Synes du seriøst de lande er bedre end dk i Håndbold? Eller fodbold?
#27(Med 0 svar)
19. juni 2020 kl. 18:22
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Det var nu mere for at få en pointe ind og bruge det som eksempel, nu hvor vi har verdens bedste cs team.
Vi har jo ikke rigtig nogle hold der kan hamle op med Ucl
Set på landsholdet så holder den pointe indtil 2019, der var ligesom lidt medvind for de danske tropper :D
og ja det var måske liiiiiiiige hårdt nok at sige de stinker :P
#6(Med 19 svar)
19. juni 2020 kl. 09:29
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Måden det altid har fungeret på er gennem pugs, gathers og venskaber hvor man kan vise sig overfor bedre spillere. Og det bliver der næppe lavet om på.
Ingen folk holder øje med efterskole holdene fordi Ja de sidder og spiller mod LVL 6 faceit. 🤷‍♂️
#7(Med 18 svar)
19. juni 2020 kl. 09:33
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Jeg gider ikke blande mig i hele debatten, men der er vel en fidus i, at få de unge i gang med hold-cs så tidligt som muligt? Det er så helt rigtigt, du bliver ikke pro af bare at gå i en forening eller på en efterskole, det kræver stadig talent og rigtig mange timer, men jeg kan da godt se ideen i at få de unge i gang med det seriøse tidligere, i stedet for de koger rundt i 64 tick MM. Nu har jeg selv en lillebror på 12 år, han synes da ikke det er det nemmeste at finde 4 at lave hold med som alle vil og kan det samme og er nogenlunde på samme niveau.
#8(Med 0 svar)
19. juni 2020 kl. 10:51
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Det jeg mener er der er allerede rifter om pladserne. Der er ingen grund til at udvikle så fandens meget nede på det niveau endnu når ikke engang subtoppen kan leve af det. Hvor skal de unge talenter hen??
Pengene skulle være smidt i de middelstore organisationer istedet, men det er jo også bare min mening...
#9(Med 14 svar)
19. juni 2020 kl. 10:54
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Så ville der også komme mere plads til unge talenter. Vi bliver bare nødt til at udvikle sporten oppe fra i fødekæden og ned ad og ikke omvendt.
Skab flere midler til subtop holdene og så bliver efterskolerne også automatisk brugt som springbræt.
Men så længe subtoppen halter sker der ingenting..
Stod det til mig havde top 10 i Danmark faste lønninger. Man ser jo heller ikke danske fodboldspillere i top10 arbejde ved siden af eller gå i skole.
Og de stinker end da ift. Vores talent i cs herhjemme.
Håber du forstår hvor jeg vil hen.
Som Martin også skriver total spild af de midler.. :S
#12(Med 13 svar)
19. juni 2020 kl. 11:25
fbyskov
Major deltager
Vinder af ELEAGUE Major 2017
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Jeg tror, at du skal sætte dig ind i, hvad Esport Danmark vil. Alt, du nævner i din kommentar her, er en del af strategien. Det er ikke enten/eller, men både/og.

Vi har haft gode møder med holdejere og events. De skal hjælpes, netop så sub-top kan bestå og få bedre vilkår. Det smitter af på spillerne. Dertil skal de helt unge i foreninger/uddannelse hjælpes, så de står bedre, når de kommer op i sub-top.

En samlet stærk fødekæde fra amatør til elite giver immervæk bedre resultater, end at dele af fødekæden har det godt, mens resten kan passe sig selv.

Det her er direkte c/p fra PM i går, hvor der står netop det, du efterspørger: "Esport Danmark vil investere i at styrke og støtte lagene under den fuldtidsprofessionelle scene, fra amatør til semi-professionel. Dette via rådgivning om iværksætteri, økonomi og kommerciel strategi til holdejere. Det økonomiske fundament skal stabiliseres og løftes, for at sikre et vækstende område inden for esporten, der er en vigtig del af det essentielle økosystem samt den direkte fødekæde til den professionelle scene. Dertil skabe samarbejde på tværs af klubber og foreninger, især ift. talentudvikling og etablering af en rød tråd fra amatør til semi-professionel."
#13(Med 0 svar)
19. juni 2020 kl. 11:39
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Det er godt med noget indsigt Frederik, men bliver også nødt til at nævne at den info du giver her jo ikke er blevet udmeldt nogen steder og derfor når man som mig sidder på sidelinjen bliver ekstremt skeptisk omkring hvad der skal ske og om det rigtige sker.
Det er jo utroligt svært for os at følge med i når det forgår under lukkede døre. Men dejligt at høre i vil styrke subtoppen. Det er jo det vi har brug for. Elite spillerne står jo allerede godt som de gør pt. Ikke at det ikke kan blive bedre. For det kan alt.. især alt det med deres stress osv.
#14(Med 10 svar)
19. juni 2020 kl. 11:46
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Eller også er der simpelthen en der må tage præsident posten og så komme med nogle klare udmeldinger eller evt. En pressemeddelelse. Det skulle jo være sket allerede da i var færdig med jeres møde.
#15(Med 9 svar)
19. juni 2020 kl. 12:01
fbyskov
Major deltager
Vinder af ELEAGUE Major 2017
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
At du ikke følger med i arbejdet, det kan jeg ikke tage på min kappe (eller noget ESD skal stå til ansvar for). Alt er meldt ud og har været det siden januar, da vi startede på den nye strategi.

Selve detaljerne inden for hvert område og specifik brug af midlerne, det kommer løbende, når det bliver afklaret. Det har også stået alle steder. Også i PM i går, som du kommenterer på uden at have læst.

Dust2 har været flinke og bringe de fleste PMs, så jeg forstår ikke engang, hvor kæden kan være hoppet af. De linker direkte over til ESD og udmeldinger, hvori det står beskrevet.
#16(Med 0 svar)
19. juni 2020 kl. 12:28
hamdenfede
tag det så på din kappe
#17(Med 0 svar)
19. juni 2020 kl. 13:19
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Der står da intet om i vil spytte penge i subtoppen? The fuck.
#18(Med 6 svar)
19. juni 2020 kl. 13:25
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Der er blevet lagt op gang på gang at i vil hjælpe foreninger og efterskole. Men aldrig lagt ud at i vil hjælpe holdene i vores top15 det er da noget vås.
Deraf vil jeg da gerne sige fra mit synspunkt at der er noget manglende information.
Det er jo ikke for sjov Martin også skriver det var et spild.
#19(Med 5 svar)
19. juni 2020 kl. 13:49
fbyskov
Major deltager
Vinder af ELEAGUE Major 2017
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Nu gi'r jeg den lige et sidste skud. Her lidt klip-klistre om, at semi-pro turneringer, semi-pro hold, spillere, hele værdikæden, talentstruktur, semi-pro plan, elitære værdikæde... er nævnt.

Fra 27. januar:
"Vi ønsker at højne niveauet i alt fra regelsæt, til servere og udstyr inden for events, så for eksempel streaming af alle større semi-pro turneringer bliver muliggjort. Hvordan får vi tiltrukket partnere, både som event, turnering og semi-pro hold?"

19. april:
"Området skal fokusere på formel talentstruktur i værdikæden fra amatør til semi-pro til pro. Områdegruppen skal ligeledes arbejde med opbygning samt formalisering af regelsæt, turneringsregler, hjælp til events, aflønning af dommere og meget andet."

Fra i går, c/p i #12.

Fra ESD's side:
"Esport Danmark er nødt til at sadle om for at indfri det uforløste potentiale – fra græsrodsniveau til det semi-professionelle plan. Derfor er der etableret en ny strategi for forbundet, som over de næste 3 til 5 år vil ændre markant på Esport Danmarks virke"

"...et blik rettet mod den elitære værdikæde er strategipunkter i Esport Danmarks arbejde."

Links:
esd.dk/
esd.dk/esport-danmark-faar-fem-millioner-kroner-i-..
esd.dk/arbejdsomraader-og-fordeling-hos-den-nye-be..
esd.dk/esportens-uforloeste-potentiale/
#20(Med 4 svar)
19. juni 2020 kl. 14:04
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Så må vi håbe der kommer noget ryk i den .

Igen tak for indsigten.
Føler stadig jeg sidder og skriver med en forsvars advokat og ikke en der konkret kan se hvad det er for et problemstilling jeg stiller op.
Men gud være med det. Du får ro :)
#21(Med 3 svar)
19. juni 2020 kl. 14:17
fbyskov
Major deltager
Vinder af ELEAGUE Major 2017
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Det var så lidt. Og det er ikke for at være en nar, men det er altså relativt svært at have en dialog og/eller diskussion om et emne, når du ikke gider sætte dig ind i det først.

Jeg forstår skam sagtens problemstillingen. Det er derfor, at vi har den med i strategien. Og vi er i god dialog med holdejere og events, fordi vi skal finde ud af, hvordan det her kan løses. Jeg er nemlig helt enig i, at top 10 i Danmark burde være i stand til at leve af det her (omend nogle på deltid, som i anden sport). Det sker kun, hvis vi får et sundt økosystem, hvor der er værdi fra amatør - semi - pro.

Tingene hænger altså sammen og er ikke sort/hvid, som du giver udtryk for. Hvis ikke foreninger blomstrer og unge bliver vækstet på en sund måde, så ender vi som Sverige. De har nu kun ganske få pro hold og ingen amatør til semi-pro scene. Det er dødt. Og det skulle helst ikke ske i Danmark; kløften mellem elite og amatør må ikke blive for stor, for så er scenen ikke sund og vi ender i svenske tilstande. Se hvor de var i NiPs storhedstid kontra nu. Tænk samme scenarie med Astralis og scenen nu og lav parallellen til om fem år.

Det skal ikke ske i Danmark, og det håber jeg på, at vi i Esport Danmark kan være med til at sikre sammen med en masse skarpe aktører på scenen.
#22(Med 0 svar)
19. juni 2020 kl. 14:35
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Men du må også tage med at folk der sidder herinde ikke nær studere alle ting og hjemmesider i dybden. Det har intet at gøre med jeg ikke gider at sidde mig ind i tingene, men jeg er bare forbruger af et nyhedsite og som du kan høre på mine indlæg er der klart manglende information som man i min bog ikke selv skulle opsøge, ligesom man ikke ville ringe til ambassaden i Amerika hvis trump havde været ude og lave et statement, der er manglende kommunikation med forbrugerne.
Hvis jeg skulle sidde og gå i kildekritik hver eneste gang jeg læste et indlæg på dust2 ville det jo være et fuldtids arbejde?? Det er vel jeres job at fremstille jer som den organisation i ønsker at være.
#23(Med 1 svar)
19. juni 2020 kl. 14:38
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Som jeg påpegede tidligere skulle der være kommet en udmelding.
Det er vel heller ikke for sjov du selv er gået til tasterne.
Havde der aldrig været brug for hvis der lige var en der havde hævet talerstolen
#26(Med 0 svar)
19. juni 2020 kl. 16:57
Benny
Jeg er helt på din side her, ville aldrig opleve noget så uprofessionelt i håndbolden hvor jeg arbejder primært.

At denne gut ligefrem ikke vil tage det på sin kappe, men istedet smider det på dig/os, siger bare alt om hvilke klovne de har derinde.
#24(Med 0 svar)
19. juni 2020 kl. 16:43
Benny
Giver ikke en skid for de ord der, når flere repræsentanter fra jeres bestyrelse afviste et forslag fra et andet møde arrangeret af en tilfældig underviser, hvor der var stort flertal for at få indført et værktøj til esport undervisere, som straks blev afvist.

ESD: Vi lytter og er til for esport folket.
Esport Folket: Vi vil gerne foreslå det her og med flertal stemt for at det er godt.
ESD: Nej, det er da et latterligt forslag.

Nu ved jeg ikke om det er dig som er Sofus, men hvis det er, så ved du hvad jeg snakker om og hvor lidt i lyttede til folk på det taler (møde). Det var en lang salgs tale og især med fokus på jeres "hotels.com" latterlige forslag om at give skolerne stjerner.

Jeg sidder bare og tænker over hvilket kommunikations firma som i vil smide pengene i denne gang. Denne bestyrelse virker ikke bedre end den forrige.
#10(Med 1 svar)
19. juni 2020 kl. 11:00
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Noget helt andet er at HLTV også for længst burde havde udvidet deres top 30 der er så utrolig mange hold i cs i verden nu at det snart er på tide med en top 50 istedet.
Og så laver faner over top 10 i de forskellige lande taget ud fra hltv stats.
Der skal til et være plads til flere hold det er som om udviklingen går i stå.
Lande spytter konstant talenter ud men der er ingen plads til flere mennesker på scenen.
#11(Med 0 svar)
19. juni 2020 kl. 11:07
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Helt enig i at der skal være en bæredygtig semi-pro scene som kan samle alle de bedste fra foreningerne, skolerne osv op og give dem et godt udgangspunkt for at fortsætte udviklingen. Ellers bliver skridtet fra forening og op til top 5 godt nok stort
#2(Med 0 svar)
18. juni 2020 kl. 21:59
dtt
hvis det minder om dbu osv. så mener de at pengene skal i deres lommer og ikke spiller/turneringer
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.