Nikolaj Nyholm åbnede eventet om fredagen.

BLAST-chef i stort interview: Derfor gik det, som det gjorde

HLTV og Dust2 har interviewet Nikolaj Nyholm om afviklingen af BLAST Pro Series, problemerne, beslutningerne og planerne for fremtiden. Læs det hele på dansk lige her.

Der er ingen tvivl om, at Nikolaj Nyholm har været en presset mand i løbet af weekenden, for som direktør og stifter af RFRSH er han også ansvarlig for afviklingen af BLAST Pro Series.

HLTV.org og Dust2.dk har i samarbejde lavet et stort interview med Nyholm dagen derpå, som er lavet på engelsk men senere oversat til dansk.

Heri vender vi blandt andet problemerne om fredagen, hvilke beslutninger der blev truffet, hvordan hans helhedsindtryk af afviklingen er, om eventet vender tilbage til København og meget mere.

Kan du gå igennem problemerne på dag ét og de beslutninger, I tog, som dagen skred frem?

For at starte helt fra starten, kom de fleste spillere allerede i tirsdags med flyver direkte fra Oakland. Alle holdene havde været der undtagen North - Astralis var jo nødt til at tage hjem lidt tidligere fra eventet, så de havde tilbragt nogle dage hjemme. Vi havde tre af holdene her på RFRSH kontoret, hvor vi sidder nu, for at træne i vores lokaler. Onsdag aften sætter vi træningslokalerne på hotellerne op, og først torsdag får vi faktisk adgang til arenaen. Onsdag aften var der Queen koncert, og de havde brug for at demontere alt, og scenen kunne derfor først blive bygget fra torsdag morgen. Vores format bød på to runder i round robin gruppen om fredagen, og set i det lys ville vi spille runderne et mindre sted. Vi havde oprindeligt tænkt på at gøre det et helt andet sted end i arenaen, og det overvejer vi stadig for fremtiden, men vi skal naturligvis have vurderet, hvordan man gør det bedst - gør vi det i et studie et eller andet sted, lejer vi en biograf med plads til tusind fans, eller gør vi det som en mindre del af en arena oplevelse. Men nu endte vi på tredje sal af arenaen, så ikke i hovedarenaen, hvilket nogle af de mennesker, der så den første del af streamen, selvfølgelig kunne se. Vi kunne faktisk se arenaen derfra, men vi var ikke derude, de byggede stadig på gulvet. Vi havde sat de seks spiller-booths op der sammen med admin faciliteter til Graham (messioso red.) og hans team af admins.

Hvad der sker i starten er: Efter ca. to runder begyndte vi at se CPU-spikes på serverne, hvilket selvfølgelig resulterer i lag blandt spillerne. Vi går igennem den første server, vi går gennem backup serveren, vi sætter faktisk ingen i gang på den, men da vi havde hold logget ind for en slags opvarmning, begyndte vi at se de samme CPU-spikes igen. Vi bruger en tredje server, denne gang PGLs server, samme problemer, og endelig beslutter vi os for at spille det uden produktion på FACEIT-servere. Holdene forbinder til serverne og kommer i gang, og der er ingen problemer overhovedet, og pludselig, efter ca. 1-4 runder afhængigt af hvilken kamp, går alt sammen på én gang. Spillernes forbindelser til FACEIT-serverne forsvinder simpelthen. På samme tid er admins' forbindelse til serverne stadig intakt, så det har absolut ingenting at gøre med FACEIT-serverne, de kører, som de skulle, og vi er selvfølgelig super, super glade for, at de er i stand til at stå for dette. Så det eneste, vi kan konkludere på det tidspunkt, er, at vi har en slags forbindelsesproblemer.

For dem, der er teknisk interesseret, er spillerne på samme fysiske switch som admins men på en anden VLAN. Af sikkerhedsmæssige grunde havde vi oprettet en separat VLAN, så vi kan styre spillernes adgang til resten af ​​netværket, men også spillernes adgang - i tilfælde af at vi pludselig spiller på offentlige internetservere - til andre websteder. Og selvfølgelig har admins brug for fuld adgang, så de blev oprettet på et separat VLAN, og det er spillernes, der crashede. VLAN med admins er stadig i drift på det her tidspunkt. Hvad der præcist skete der, diagnostiserer vi stadig. Uanset om det her er en dårlig forbindelse, uanset om det er et hardwareproblem, er logfilerne blevet sendt til Cisco til revision lige nu, men problemet er, at vi faktisk ikke rigtig kan teste helt, hvad der skete siden da. Vi var nødt til at fjerne alle computere, alt udstyr, alle kabler, da dette var et område, hvor fansne skulle være en halv dag senere, lørdag formiddag.

Vi beslutter at rykke de første kampe til lørdag formiddag i stedet for at have spillerne til at blive og vente på, at der sker noget, hvilket giver os god tid til fuldt ud at teste opsætningen i arenaen og være sikre på, at vi har ekstra backup på netværkssiden og fortsætter med at teste, hvad der sker, så vi kan fjerne alle de risici, der kan opstå overalt på netværket. Så vi sender alle spillerne hjem til hotellet, som heldigvis er lige rundt om hjørnet fra arenaen, så de får lidt søvn.

Jeg gætter på, du ikke fik meget søvn bagefter?

Jeg fik absolut ingen søvn. Jeg har sovet et par timer i aftes (mellem lørdag og søndag red.), og jeg er meget taknemmelig for det, men nej, af respekt for spillerne og især for fans, tror jeg, det langt fra er en ideel start for enhver turnering. Og endnu værre når du er ny, endnu værre når du gør noget på en ny måde, og det faktum, at vi spiller tre kampe samtidig, giver selvfølgelig et større pres på serverne, netværket osv. Formatet løser visse problemer, fx at spillerne ikke skal skifte computere overhovedet, men selvfølgelig kan de andre turneringer også gøre det. En af de ting, som der ikke var nogen problemer med, var computere, drivere mv., som spillerne ofte klager over under andre omstændigheder, når de skal bruge computere, der er blevet brugt af andre spillere, og de bytter SSD'er, er der stadig nogle hardware problemer. Så hvad vi gør er, at vi går ned for at teste alle 30 spiller-computere, der kører i arenaen, som i øvrigt ikke er de samme pc'er, der blev brugt tidligere. Til dette event havde vi i alt 80 computere, to gange 30 til spillerne og så yderligere 20 som en kombination af backup og et par admin-pc'er. For os var det vigtigste i løbet af fredag ​​aften til lørdag morgen to elementer, diagnosticere problemer og finde ud af nogle af de ting, vi var bekymrede for.

Først og fremmest troede vi - og det var også derfor, vi sendte to forskellige meddelelser ud - at det var serverproblemer. I slutningen konkluderede vi, efter at have gennemgået de tre sæt servere og FACEIT-serverne, at det faktisk ikke var serverproblemer, men at det var netværksproblemer. Intet af ​​netværkets hardware fra 3. sal kom nedenunder, det var helt separate netværk, der aldrig rørte hinanden. Vi skulle oprindeligt bruge hardware fra 3. sal til backup i arenaen, men vi skaffede helt separat hardware, så denne risiko blev fjernet. Vi har gennemgået alle risikofaktorer på vores servere, og jeg tror, ​​at mange serveradministratorer sikkert ved, at GOTV kan være noget af et svin i forskellige situationer, og vi måtte endda køre flere GOTV sessioner for at give forskellige delays til de forskellige operatører.

For eksempel havde vores bettingoperatør brug for adgang til data hurtigere, end hvad der bliver sendt af GOTV til nogle af vores Twitch-partnere for eksempel. Vi fjernede det, hvilket betyder, at bookmakeren selvfølgelig mister de penge, men i det mindste fjernede vi det som en ekstra risiko. De kunne ikke længere få adgang til data hurtigere, end andre udbydere. Vi så meget på demooptagelsen i hukommelsen, som vi også følte var en risiko, og vi besluttede faktisk ikke at lave demooptagelserne, hvis vi skulle køre vores lokale servere. Endelig stresstestede vi netværket med CS:GO, der kørte på alle 30 computere, der alle var forbundet til serveren og alle sammenkoblet med eksterne servere, hvilket betyder private servere på FACEIT, og til sidst besluttede vi, at turneringen skulle køre med FACEIT-serverne. Selvfølgelig er vi taknemmelige for, at FACEIT ville give os servere, det var hele tiden meningen som backup, men vi besluttede faktisk at bruge det som vores primære servere. Og grunden er også, at vi havde under 10 millisekunders ping til FACEIT serverne hele tiden. PGL, der lavede produktionen i spillet, havde tillid til, at det var mere end tilstrækkeligt for dem - selvfølgelig havde vores eget netværk under sub-millisekunders ping, det ville være endnu bedre, men det var den løsning, som vi ikke følte ville give os nogen problemer overhovedet på serversiden.

Det er dybest set, hvad der skete, og jeg må erkende, at det ikke var før kl. 4:45 lørdag morgen, at jeg følte mig selvsikker, da vi havde diagnosticeret os ud af ethvert spørgsmål, som vi følte kunne ske. Fra omkring kl. 5 satte vi os sammen og lavede den nøjagtige plan af primære servere, sekundære servere, tertiære servere og sammen med Graham satte jeg mig ned og lavede planen for lørdag på backup løsninger, og hvordan vi skal drive det. På serverne på vores eget netværk fjernede vi faktisk demooptagelsen, vi informerede vores spilpartner om ændringen i deres evne til at få data og så videre. De første spillere, NiP, dukkede op om 9:00 lørdag morgen for at begynde at sætte op, mens rengøringspersonalet og tømrere osv. stadig færdiggjorde de sidste ting på scenen.

Er du tilfreds med, hvordan dag to gik samlet set?

Absolut, der var intet fra dag ét, der skete på dag to, så der var ingen server eller netværksproblemer overhovedet. Vi er helt klar over, at der var nogle små fejl i produktionen i spillet, der ramte streamen, det hele relaterer til HUD og så videre. Jeg må give PGL kredit for, at de også brugte tid fredag ​​aften på at diagnosticere server- og netværksproblemer, som de sandsynligvis skulle have brugt på at afslutte de sidste ting til den faktiske produktion lørdag. Så det er spill-over-effekten, og andre spill-over effekter var mandskabet, der gik hjem senere - Graham fik sine admins til at sove om natten, så vi ikke havde zombie-lignende mandskab om lørdagen.

Dette er vores første event, stort eller lille, nogensinde. Det eneste, vi nogensinde har gjort før, er, at vi har et FirmaCS-hold her, der spiller i en firma-liga i Danmark, og engang imellem streamer de for sjov. Så bogstaveligt talt var det vores første event, og vi vidste, at der skulle være ting omkring formatet, vi vidste, at der skulle være ting omkring produktionen, men jeg må sige, at vi ikke forudså fredagens type problemer omkring produktionen, men vi forventede lørdagens type problemer. Vi går igennem alt, teamet sidder her allerede nu og går igennem alt til næste begivenhed, så længe det er så frisk som muligt i vores sind.

Så I laver tiltag for at undgå, at den slags sker igen?

Absolut. En af de åbenlyse fejl, som jeg vil indrømme, at vi lavede, var, at vi ikke bad alle 30 spillere om at komme til arenaen og afprøve tingene på forhånd. Hvad de kan forvente i fremtiden er, at de skal møde op, vi skal sandsynligvis simulere omkring et halvt map, og vi skal også simulere cirka et halvt map på FACEIT-servere for at sikre, at alt er i orden. Du kan scripte dig ud af meget test, hvilket altid vil være lidt anderledes, når vi pludselig har en anden FACEIT-klient log ind fra et andet sted. Jeg må indrømme, at der var et server-side problem lørdag, som var noget med FACEIT Anti-Cheat klienten. Det var under den første kamp, og det var det eneste, vi så på server-siden om lørdagen, men det blev ordnet inden for 30 sekunder.

Som du selv siger, var dette jeres første event og jeres første forsøg på Counter-Strike scenen. Hvad vil du sige, I kan tage med fra det første BLAST og videre til fremtidige events?

Vi har en masse ting på produktionssiden, vi gerne vil forbedre. Det er interessant, at der faktisk var en masse Riot-folk i publikum, og en af ​​kommentarerne fra dem, som jeg også tror er korrekt, var, at lysstyrken var for lav i nogle dele af spillet. Det er mindre ting så som, hvilke kameraer vi bruger på hvilke tidspunkter. Jeg var personligt utilfreds med, at vi ikke så spillernes indgang i arenaen på den store skærm, det var faktisk på de små skærme, men det er mindre ting, som tv-produktionen skal arbejde med. 

Af vigtigere ting er der: Skal vi caste kamp B og C fra arenaen? Hvis du er i arenaen, og du ser alle tre streams på samme tid, men du primært følger kamp B, er det ikke rigtig noget problem, at der kommer lyd fra publikum, når der sker noget i kamp A. Men når du ser stream - og det er nogle af de ting, jeg har set på Twitter - og følger kamp B, men publikums reaktion er ud fra kamp A, det er ikke optimalt, så selvom det var rigtig cool at have alle tre til at caste på scenen, tror jeg, der er et spørgsmål om, hvorvidt vi skal have dem ind bagved i et studie. 

Jeg tror, ​​vi skal lave en ærlig vurdering af fredag. Jeg må sige, vi diskuterede, om vi skulle tage fredag ​​som lineære kampe i stedet for tre kampe på samme tid. Vi besluttede at gå med de tre på samme tid som en generel øvelse til lørdag på den tekniske side. Og jeg er virkelig glad for, at vi gjorde det, for ellers havde vi måske ikke problemerne, og hvis de var sket lørdag, ville det have været endnu mere skadeligt, end det var fredag. Vi ville ikke have tid til at ordne det - nu havde vi i det mindste natten mellem fredag ​​og lørdag. Dette er nogle af de ting, vi kommer til at sætte os ned med. Al feedback fra kommentatorerne osv. kommer tilbage gennem Anders, som kommer til at sidde sammen med os alle senere på ugen eller tidligt i næste uge. Jeg læser så meget som muligt på Twitter, jeg ved, at der er nogle mennesker, der er meget utilfredse om fredagen, og det tages med til lørdagen, men jeg tager alt som konstruktiv feedback, herunder for eksempel den ting jeg nævnte før, hvor vi kommenterede fra, jeg synes det er et super legitimt spørgsmål.

Men jeg må sige, at vi er fast besluttede på, at vi i det mindste om lørdagen har den her opsætning med tre kampe på samme tid, selvom nogle fans er skuffede over, at de ikke kan se alle kampene. Jeg så en person, jeg tror, det var lurppis, skrive for et par dage siden, at du får den bedste kamp at se på ethvert givent tidspunkt. Og det er for mig, som er noget mellem en stor fan og en mindre fan, en god oplevelse. Jeg har ikke spillet noget seriøst siden Half-Life, så det er meget lang tid siden, men på den anden side er jeg ikke en, der dukkede op i går.

Jeg skal sætte mig ned og se vores forskellige partneres produktion, jeg læser mange positive kommentarer om, hvordan DR, det nationale tv-selskab her i Danmark, gjorde. Jeg ved, mine forældre så det, jeg skal spise middag med dem i aften og spørge dem om det. Jeg brugte meget tid på at sidde nede blandt publikum og bare gå ind på tomme sæder og se fanreaktioner. Jeg kan læse Twitter kommentarer senere, men jeg kan kun se fan reaktionerne under eventet og også stille dem spørgsmål. Nogle af dem undrede sig virkelig "Hvem er denne underlige fyr?", vi danskere er ikke altid gode til at interagere med hinanden, "hvorfor kommer denne fyr og stiller mig spørgsmål om dette?". Men jeg fortalte dem først efterfølgende, at vi simpelthen indsamlede feedback på arrangementet. Jeg er super tilfreds med det overordnede udtryk, den feedback, vi har fået fra spillere og fans, og vi ved, at vi kan forbedre os, vi kan altid forbedre os. Vi vil ikke være arrogante, vi ved, at vi gør ting anderledes, og det kan ikke være for alles smag. Vi forsøger i det mindste at være tro mod spillet, og så kan du selvfølgelig være uenig i, hvordan vi laver vores faktiske produktion.

I betragtning af den risiko du tog om, hvor anderledes BLAST var i forhold til noget andet, føler du dig så glad for, hvordan tingene endte med at gå?

Jeg må sige, fra et generelt produktperspektiv, ja. For udførelsen fredag får vi et absolut 0, vi kan endda få minus for at trække den ud så længe. Måske burde den beslutning have været truffet tidligere (Om at sende holdene hjem red.). Det er en beslutning, som jeg i sidste ende tog, og efter, at beslutningen blev truffet, snakkede jeg med coaches og IGLs fra de forskellige hold, og de stemte også om, hvordan man skulle udføre tingene om lørdagen. På produktsiden tror jeg, vi er på rette vej.

Kan du afsløre noget om, hvad fremtiden byder på? Hvad er planerne for 2018?

Jeg kan sige så meget som, at vi har en mulighed i København i november, vi har mulighed for Royal Arena igen. Vi skal indlede en dialog med dem, vi skal starte en dialog med de forskellige parter, der var involveret i produktionen, fordi vi selvfølgelig har brug for økonomien for at få det til at fungere. Både de partnere, der var i denne produktion, sponsorere, og dem, der besluttede at komme og se og sikre, at vi virkelig kunne udføre det første event.

Vi har et møde med DR om deres rolle næste år, jeg tror, ​​at de kan spille en endnu større rolle på nogle dele. Og så kan jeg sige så meget,  at vores administrerende producer allerede sad med to byer og fordelingen af hold klokken 11:45 søndag, hvor vi lavede planen for 2018. Vi havde embedsmænd fra 14 byer globalt, der besøgte denne begivenhed, alle sammen med hensigt på at arbejde sammen med os i 2018 eller 2019, og som virkelig brugte arrangementet til at evaluere produktet. I slutningen af ​​dagen vidste de, at det skulle ske, og derefter evaluerede de vores udførelse af produktet. Så ja, tre til fire arrangementer næste år.

Jeg tror, ​​at en af ​​de ting, vi også anmoder om fra byerne, er flerårig engagement. Jeg har over 20 e-mails i min indbakke i morges fra folk, der spørger, om vi kommer tilbage i november, og hvornår forsalg åbner. Vi ønsker at være noget årligt tilbagevendende, for jeg synes, det er super vigtigt for opfattelsen af ​​esport, at kontinuitet og regelmæssighed er en ting. Det er noget, som alle er sultne efter. Spillerne vil gerne kende deres skema i god tid, det gør de ikke rigtig i dag, og fansene vil gerne vide, hvilke hold der kommer.

Hvis vi bare ser på billetsalget, og selvfølgelig kigger vi på faktureringsadressen, vi kan dog ikke afgøre, om folk er rejst her til arrangementet, eller om de alligevel var i København, eller om de har et udenlandsk kort og bor her, men vi havde kreditkort fra over 26 nationer, der blev brugt på Ticketmaster.

Hvad var den fjerneste nation, som blev faktureret?

Det er Australien, men faktisk tror jeg, at jeg er mest stolt over at vide, at folk, der havde Thanksgiving i USA, rejste til København for at se BLAST Pro. Det vil svare til for de fleste europæere,  at de rejser i julen for at se en turnering i USA eller i Sydafrika...

Hvis du har noget andet, en sidste udtalelse eller en besked til fansene, er det nu.

Jeg vil gerne give en undskyldning for fredag. Jeg er også ked af, at jeg ikke kom på streamen eller noget for at forklare situationen mere dybdegående - jeg må sige, at da jeg stillede mig op på den stol for at fortælle spillerne, at vi skulle udsætte indtil lørdag, havde jeg omkring en million forskellige muligheder, der fløj gennem mit hoved om, hvad der faktisk var sket. Lige der var det først og fremmest en beslutning om at rykke det til lørdag, og så tilbragte vi hele natten med det, så jeg skulle nok have talt med dig lørdag formiddag og givet dig historien på det tidspunkt. Men samtidig lettede mit hjerte først, da den første kamp var live om morgenen uden publikum, og så endelig da kampene var live kl. 14 om eftermiddagen.

Så vil jeg takke alle de mennesker, der har sendt os konstruktive kommentarer, jeg vil gerne takke spillerne, der helt sikkert har været en støtte. Jeg fik et knus af kennyS efter at have fortalt ham, at han ikke skulle spille fredag ​​aften, og han fortalte mig "det er okay, vi forstår det, vi har været igennem dette før." Og så tror jeg, jeg vil takke Semmler og hans besætning for at padle, padle, padle og padle. Hvis jeg kunne lave en padle med guldblad, hvilket er hvad trofæet blev lavet af, ville det være, hvad Semmler modtog i aftes. Jeg synes, det er en helt fantastisk gruppe mennesker omkring dette, mine kolleger har kæmpet røven ud af bukserne for at få det til at ske, og jeg er også taknemmelig over for dem.

Det var RFRSH-direktørens, som også står bag BLAST Pro Series, udlægning af sagen, og forhåbentlig får de rettet op på fejlene til 2018, hvor vi altså kan se frem til tre til fire events og nok også et i København.

#1(Med 0 svar)
27. november 2017 kl. 12:45
Django
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 17
Det tegner godt for fremtidige events, at de erkender fejlene og tager hånd om dem. Færre fejl og så bliver det en stor oplevelse hver gang for både spillere og tilskuere.
#2(Med 1 svar)
27. november 2017 kl. 12:48
sirr
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Dyb, dyb respekt til administrationen herfra. Fedt at få indblik i "behind the scenes" som normalvis kun plejer at være fra spillerne.

Imponerende at stable sådan et arrangement på benene og jeg glæder mig til fremtiden :-)
#21(Med 0 svar)
27. november 2017 kl. 14:52
Nizzen
Vinder af Dust2.dk Aim or Die
+1
#3(Med 13 svar)
27. november 2017 kl. 12:54
Martin
Dust2 fantasy vinder
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Dust2TV sub
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
De lovede nytænking og det har vi fået. Det var ægte esport de leverede. Tak for det.

Nu kan de evaluere og rette til. Bliver kun endnu bedre i fremtiden. Synes personligt ikke de 3 skærme gav den effekt jeg tror jeg havde regnet med. Virkede lidt overflødigt.
#28(Med 12 svar)
19. december 2017 kl. 23:44
nkolaj_
Astralis
Guld Sæsonkort Sæson 16
Afgjort at vi har noget at overveje mht setup'et i arenaen. Spørgsmålet er om publikum derinde overhovedet var interesseret i at se andre kampe end North, Astralis og finalen? På streamen kan vi så variere A-kampen baseret på et internationalt publikum.
#29(Med 6 svar)
19. december 2017 kl. 23:51
polarbear
"Spørgsmålet er om publikum derinde overhovedet var interesseret i at se andre kampe end North, Astralis og finalen?"

Jeg tror det faktisk ikke, nej. Det var ret tydeligt når Astralis eller North ikke var på main stream, at gassen gik en del af ballonen i salen. Og det er egentlig ret ærgerligt, for det var fuldstændig fremragende event når publikum.

Det er en enormt svær balancegang som arrangør. Jeg er enig med Martin i, at de tre skærme ikke havde den ønskede effekt. Men jeg ved simpelthen ikke hvordan man skal knække den på en måde, hvor man ikke nødvendigvis smider hjemmebanehold på den store stream hver gang.
#35(Med 5 svar)
20. december 2017 kl. 09:51
ruggah
Major deltager
Hva fanden, lever du stadig? :D
#37(Med 4 svar)
20. december 2017 kl. 15:56
polarbear
Haha, det kan du bide dig selv i næsen på. I bedste velgående. Der er godt nok sket noget, siden du skrev Source-optakter på XpN. :D
#45(Med 3 svar)
2. januar 2018 kl. 09:46
ruggah
Major deltager
Ja det må man sige :D
#49(Med 2 svar)
10. januar 2018 kl. 19:08
polarbear
Godt at se, at det kører for dig - og resten af North-holdet. Jeg må komme forbi Parken en dag og sige pænt goddag til dig og Phillip!
#50(Med 1 svar)
10. januar 2018 kl. 21:45
ruggah
Major deltager
Er sikker på at Phillip er klar på en XplayN-anekdote eller 2 ;)
#51(Med 0 svar)
10. januar 2018 kl. 22:04
polarbear
Det kunne ligne ham.
#30(Med 3 svar)
19. december 2017 kl. 23:56
Arize
Jeg hørte om nogle lidt utilfredse svenskere, da nip vidst ikke blev vist som A-kamp på noget tidspunkt, men man vil self altid skuffe nogen, og jeg tror vidst, at de fleste af os danskere var meget tilfredse. :D

- Flot comeback på andendagen i hvert fald, det skal i have, men formatet forbliver stadigvæk lidt et spørgsmålstegn i mit hoved, hvor man på ingen måde kan være sikker på, at det er de to bedste hold, der ender i en finale. Self kan man heller ikke det ved så mange andre formater, men jeg synes, at de bedste hold er udsatte i bo1s, og det går hen og afhænger for meget at pistol-runderne. Fra et seer-perspektiv kan man dog godt argumentere for, at det giver god underholdning med overraskende resultater, og så er det jo nok op til jer at vælge, hvad der skal prioriteres.

Ligegyldig hvad var det en kanon turnering, hvor det eneste der manglede var en Astralis-sejr :D
#46(Med 2 svar)
5. januar 2018 kl. 11:13
nkolaj_
Astralis
Guld Sæsonkort Sæson 16
Jeg er selvfølgelig fuldstændig bias'ed men jeg syntes at det oplagt var de to bedste hold vi så i finalen. Man kan diskutere om FaZe skulle have været tre'er eller to'er men det er ligesom at diskutere HLTVs verdensrangliste, fairness af straffespark i fodbold...
#47(Med 1 svar)
5. januar 2018 kl. 12:56
Arize
Jeg er helt enig i, at det endte ud med at være to af de bedste hold i finalen, men ville bare pointere risikoen for, at det ikke altid vil ende sådan, men på den anden side er der self også overraskelser i andre turneringer, hvor formatet er anderledes :D
#48(Med 0 svar)
8. januar 2018 kl. 17:16
nkolaj_
Astralis
Guld Sæsonkort Sæson 16
Gambit - Immortals i Krakow?! ;D
#34(Med 0 svar)
20. december 2017 kl. 08:19
Martin
Dust2 fantasy vinder
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Dust2TV sub
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Det lød til at langt størstedelen kom for at se Astralis. En fin løsning havde vel været at spille ALLE kampene med tilskuere.
Så kunne Astralis være på hver gang som hjemmebanehold. Så fik ALLE hold mindst en live kamp.
#4(Med 12 svar)
27. november 2017 kl. 13:04
SEVEN
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Jeg håber i hvert fald at de går væk fra formatet.
Men det lyder noget kryptisk med at flere servere får de samme CPU spikes? Og at et VLAN går ned uden at man kan se noget i logs.. Men ja, fred være med det - lørdag forløb pisse fedt. Der var få tekniske problemer, deres setup med UI var virkelig ikke særlig godt. Der blev lovet man kunne følge med i alle kampe, men det var umuligt at følge med på de små skærme. Der stod også highlights ville blive vist på den store skærm, det var heller ikke tilfældet, men de gik nok i sikre sko. Jeg synes de burde gå væk fra det format, det virkede mere som noget "for sjov"-spil end noget rigtig seriøst med et BO1. De mange skærme var overflødige, synes jeg. Det var også svært at kigge på minimap-kortet samtidig med man skulle se på kampen, selvom idéen var god.

Det var en rigtig fed oplevelse og det virker som om de tager det meget seriøst. Ser meget frem til hvad de byder på næste gang, selvom det nok ikke er i Danmark :/
#8(Med 0 svar)
27. november 2017 kl. 13:36
anakin
Sølv Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
"Jeg kan sige så meget som, at vi har en mulighed i København i november, vi har mulighed for Royal Arena igen. Vi skal indlede en dialog med dem, vi skal starte en dialog med de forskellige parter, der var involveret i produktionen, fordi vi selvfølgelig har brug for økonomien for at få det til at fungere"

Og han siger også:

"Vi havde embedsmænd fra 14 byer globalt, der besøgte denne begivenhed, alle sammen med hensigt på at arbejde sammen med os i 2018 eller 2019, og som virkelig brugte arrangementet til at evaluere produktet. I slutningen af ​​dagen vidste de, at det skulle ske, og derefter evaluerede de vores udførelse af produktet. Så ja, tre til fire arrangementer næste år"

Altså 3-4 arrangementer næste år og mulighed for københavn. Jeg tror og håber ikke at de glemmer hvor de kommer fra, og belønner os Danskere med endnu et brag af et event næste år :)
#10(Med 1 svar)
27. november 2017 kl. 13:42
anakin
Sølv Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Hvis du læser den artikel, bekræfter de i bunden at København forventes at blive en af stopsne næste år:

mynewsdesk.com/blastproseries/pressreleases/blast-..

"BLAST Pro Series er et dansk produceret og ejet turneringsformat i Counter-Strike / CS:GO. Turneringen havde verdenspremiere i københavnske Royal Arena 25. november 2017 og forventes i 2018 at blive afholdt i 6 internationale storbyer, herunder København. "
#19(Med 0 svar)
27. november 2017 kl. 14:22
SEVEN
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Puha, den del sprangt jeg let og elefant over. Jeg beklager, jeg baserede min udtalelse på hvad jeg hørte da det i første omgang blev annonceret.

Tak for det :)
#27(Med 1 svar)
19. december 2017 kl. 23:43
nkolaj_
Astralis
Guld Sæsonkort Sæson 16
Det er ikke så kryptisk, de fik CPU spikes når de forsøger at kompensere for de manglende pakker... Uanset, er det vores ansvar at det gik galt og vi er ikke stolte over det.
#33(Med 0 svar)
20. december 2017 kl. 07:42
SEVEN
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Det er jo netop ikke specielt sigende for et problem. :)
Det er ren teknisk interesse :)
#36(Med 6 svar)
20. december 2017 kl. 13:59
wubz
" Uanset om det her er en dårlig forbindelse, uanset om det er et hardwareproblem, er logfilerne blevet sendt til Cisco til revision lige nu, men problemet er, at vi faktisk ikke rigtig kan teste helt, hvad der skete siden da." - så mon ikke at de får svar på det, som de måske vil dele.
#38(Med 5 svar)
20. december 2017 kl. 16:02
SEVEN
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Og jeg skriver at det blot lyder mystisk fra et teknisk perspektiv? Jeg sår ikke tvivl ved hvor vidt det er sandt eller ej.
#39(Med 4 svar)
21. december 2017 kl. 11:40
wubz
Hvorfor det? At de ikke selv har kunne lure problematikken i deres setup, og ikke havde længere tid til at fejlfinde i, så sender de logfilerne ind til CISCO, da de nok ville kunne afklare det bedre - og måske endda også dygtigere til at fejlfinde.
#41(Med 0 svar)
22. december 2017 kl. 08:08
SEVEN
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Du læser mit indlæg helt forkert :)
#42(Med 2 svar)
22. december 2017 kl. 08:39
SEVEN
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Jeg læste lige mit indlæg igen og jeg kan se at jeg har skrevet 'kryptisk'.. Jeg mener selvfølgelig mystisk, dermed sagt at der ikke er noget forkert eller mærkeligt i deres udtalelse, men at det blot er mærkeligt at det er som det er.

Jeg kan godt se det er åndssvagt formuleret og det beklager jeg selvfølgelig, så er der ikke noget at sige til du siger som du gør.
#43(Med 1 svar)
22. december 2017 kl. 12:01
wubz
men vil det sige at du blot er interesseret i det tekniske aspekt, altså hvorfor det gik galt?
#44(Med 0 svar)
22. december 2017 kl. 12:05
SEVEN
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Ja, netop.
Selvfølgelig kan det ske, som jeg skriver til nkolaj længere oppe, er det ren teknisk interesse, arbejder selv i branchen. :)
#5(Med 0 svar)
27. november 2017 kl. 13:18
skie
Super artikel, det er altid spændende at komme bag kulisserne.



Ærgerligt start om fredagen, men synes så også i kom rigtigt godt efter det om lørdagen. Håber i lykkes med at udvide samarbejdet med DR - var virkeligt overrasket hvor god deres dækning var!

(Ved mange som slet ikke interesseret i CS og eSport blev grebet og sad derhjemme og heppede).





Så tak for ikke bare et fedt event, men den betydning i har for at udvide eSportens rolle i Danmark.
#6(Med 15 svar)
27. november 2017 kl. 13:20
doktizh
Vinder af Dust2 Masters
Nøglespiller
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
En helt anden ting, som jeg synes man burde overveje, er priserne på mad og drikke. Jeg tror aldrig, at jeg har følt mig så røvrendt før, når man giver 35 kr for en 0,4l sodavand eller 40 kroner for popcorn. Det er jo restaurant priser, og det er sgu lidt at pisse på folk imo. Der står folk ved alle indgange og kropsvisitere dig for at sikre sig, at man ikke har taget noget med ind; så går man lidt for meget op i at røve folk for deres penge.
#7(Med 0 svar)
27. november 2017 kl. 13:30
Tazh
Det er jo Tazh!
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Så skulle du bare se ølpriserne i Malmø!
#9(Med 2 svar)
27. november 2017 kl. 13:38
anakin
Sølv Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Haha - kropsvisitation er jo ikke kun for mad og drikke mate :D Vil du gerne have folk bare kan rende ind og ud, med alt muligt? Jeg er glad for de krops visitere. Desuden tror jeg ikke det er noget Blast bestemmer, men Royal Arena. Jeg ved det ikke, for har aldrig været der før, måske nogen kan bekræfte om priserne har været de samme til andre events i Royal Arena?
#18(Med 0 svar)
27. november 2017 kl. 14:13
DtN
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Jeg har været til tre koncerter der i år - priserne har altid været de samme og skyhøje. Men det har alligevel ikke holdt mig fra at købe noget alligevel, dog bliver det hurtigt dyrt, når man køber meget. :)
#31(Med 0 svar)
20. december 2017 kl. 01:02
MENIX
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Confirmer - priserne er godt og vel ens.
#11(Med 7 svar)
27. november 2017 kl. 13:44
fremilyset
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Det er jo standard priser. 35 for en øl i en venue i Danmark er endda billigt :)
Jeg er enig med dig, men nu sidder jeg selv og arbejder i noget, hvor man får tilbud om at hjælpe steder som Boxen, Royal Arena og andre. For at lege disse arenaer skal man som regel bruge deres boder til salg af mad og drikke. Skal der ekstern hjælp på, så skal det være firmaer der er villige til at tage et kæmpe tab. 30-40% af ens salg går tabt i afgifter hvis du er ekstern, så er der ikke meget tilbage at betale løn og vare for :) vare du vel og mærke skal købe gennem deres leverandør, hvor du også bliver pålagt en ekstra afgift :)
#12(Med 2 svar)
27. november 2017 kl. 13:45
Zetom
Synes sgu ikke 75 kr for en 75cl øøl er billigt, jeg havde det helt ok med at skulle køre hjem til Jylland så jeg kun kunne købe øl for 125 kr.
#13(Med 1 svar)
27. november 2017 kl. 13:48
fremilyset
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Folk køber det og priserne er jo desværre sat efter hvad folk er villige til at betale. Folk har penge som aldrig før og det afspejler priserne :)
#20(Med 0 svar)
27. november 2017 kl. 14:49
Zetom
Havde desværre ingen kolde slots med i bilen :D
#14(Med 3 svar)
27. november 2017 kl. 13:48
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Nu kostede 0,4l øl altså 50 kroner :D
#15(Med 2 svar)
27. november 2017 kl. 13:52
fremilyset
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Okay, synes han skrev 35 længere oppe :) men stadig ikke stor forskel fra en fodboldkamp

ekstrabladet.dk/sport/fodbold/dansk_fodbold/superl..
#16(Med 1 svar)
27. november 2017 kl. 13:55
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Det var også bare lige for at korrigere, for der er alligevel okay stor forskel :D
#17(Med 0 svar)
27. november 2017 kl. 13:59
fremilyset
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Jo jo det er der :) Jeg synes også det lød billigt med 35 kroner :)
#23(Med 0 svar)
27. november 2017 kl. 18:07
loginz
Av, det er dyrt på pungen!
Også selvom man er streamer!!!
#26(Med 1 svar)
19. december 2017 kl. 23:41
nkolaj_
Astralis
Guld Sæsonkort Sæson 16
Beklager det sene svar, er stadig ved at læse op på kommentarene om BLAST Pro.
Vi hører dig men har desværre meget meget lidt at sige mht mad & drikke - det er helt og aldeles arenaens og vi får heller ikke andel af salget eller lignende. Vi har dog allerede snakket med dem om manglen på planlægning af mandskab, der var flere gange at der opstod lange køer. Sorry!
#32(Med 0 svar)
20. december 2017 kl. 02:29
doktizh
Vinder af Dust2 Masters
Nøglespiller
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Hvis I ikke har noget at gøre med priserne på mad og drikke, så skal I heller ikke høre for det. PERSONLIGT synes jeg bare det er ærgerligt at man tvinger SÅ store beløb ud af folk, der på forhånd har betalt mange penge for at komme ind og se noget god CS og samtidig ikke lader dem tage lidt med selv eller noget i den retning. Jeg var eksempelvis på Old Trafford for et par uger siden, og der var priserne på mad og drikke ganske normale (20 kr for en halv liters sodavand og 15 kr for en pose chips). Det synes jeg er god stil, når der kommer så mange mennesker, der i forvejen har betalt mange penge for at se en begivenhed.

Godt at høre mht. mandskabet. Der skal være en første gang, og man kan ikke gøre andet end at tage de ting med sig til næste version. Held og lykke med det.
#22(Med 0 svar)
27. november 2017 kl. 15:50
Phy
Tricked
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Synes godt de kan være stolte, det var virkelig flot at se på.
#24(Med 2 svar)
27. november 2017 kl. 20:36
Nicolai
Som Cisco konsulent synes jeg det lyder utrolig mærkeligt at vlan segmentering skulle ødelægge spillernes forbindelse ud af huset, det lyder godt nok som noget konfigurationsfejl hvis alle har siddet i samme switch..
#25(Med 0 svar)
28. november 2017 kl. 07:52
ZybuG
Lyder som om du får logsne at kigge på inden længe ;) de er ihvertfald sent til Cisco.
#40(Med 0 svar)
21. december 2017 kl. 15:29
Kenneth
VLAN segmentering giver ikke den slags fejl. At fejlen ligger isoleret på et VLAN kunne tyde på broadcast storm på spiller VLAN'et.

Det kunne være sjovt at se de logs.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.