Astralis kan se frem til invitationer til turneringer.

Valve opdaterer rangliste inden invitationer til store turneringer

G2 fører stadig an på Valves Global Ranking.

G2 holder fast i førstepladsen på Valves Global Ranking (VRS) efter mandagens opdatering.

Med flere turneringsinvitationer på vej har Valve offentliggjort den seneste rangliste, som kan ses her.

Opdateringen vil blive brugt til at uddele invitationer til kommende turneringer som IEM Katowice, PGL Cluj-Napoca 2025 og den 21. udgave af ESL Pro League.

Til PGL-turneringen inviteres de 16 bedste hold på ranglisten. Skulle et hold takke nej til invitationen, overgår pladsen til det næste hold på listen.

Til IEM Katowice modtager de otte bedste hold en direkte invitation til hovedturneringen, mens holdene fra 9. til 24. pladsen får en plads i play-in-turneringen.

Den opdaterede rangliste spiller en afgørende rolle i 2025, da Valve har ændret reglerne, så ranglisten fremover bestemmer invitationerne til de største turneringer. Samtidig er de traditionelle partneraftaler ophørt.

I øjeblikket indtager G2 førstepladsen, mens majorvinderne fra Spirit ligger lige i hælene på dem. Asiens bedste hold, The MongolZ, er rykket op på en imponerende tredjeplads siden sidste opdatering.

For at finde det første danske hold skal vi ned på en tyvendeplads, hvor Astralis lige nu befinder sig. Denne placering er dog stadig nok til at sikre invitationer til de største turneringer.

Derudover markerer Imperials kvindehold, Imperial fe, sig ved at modtage invitationer før organisationens herrehold.

Valve Global Ranking per 6. januar, 2025:

Imperial fe har allerede bekræftet deres deltagelse ved BLAST Bounty, hvor de skal møde nogle af verdens bedste hold.

#1(Med 12 svar)
6. januar 2025 kl. 21:44
liam
Hvordan er flyquest og Big højere end astralis
#2(Med 7 svar)
6. januar 2025 kl. 21:50
Hunt
De har spillet kampe hvor de har vundet mere og tabt mindre.

Alle de kampe astralis har tabt i bunkevis, de har givet minus point.
#3(Med 6 svar)
6. januar 2025 kl. 22:22
JakobHelms
BIG har -74,9 point for deres head-to-head resultater og Astralis har -11,7 for deres, men det kan selvfølgelig være svært med tal - selv for økonomer?
#4(Med 5 svar)
6. januar 2025 kl. 22:26
Hunt
Hvorfor er astralis så ikke over BIG på point på ranglisten?

Klart, der er flere ting som spiller ind. RMR hvor der er vigtige point på spil, går BIG videre med 3 LAN sejre og 0 nederlag. TIl selve majoren får BIG flere point ved 3 sejre og 2 nederlag i første stage.

Astralis har 2 sejre og 3 nederlag til samme RMR.

Men det her ved du jo godt selv, forskellen på den gamle hltv rangliste er at Astralis er 11 der mens de er 20 på valves. Fordi deres mange tabte kampe ikke tæller ned på hltv, men de gør på valves.
#6(Med 4 svar)
6. januar 2025 kl. 22:41
JakobHelms
Fordi BIG har en højere LAN-score, fordi de hev nogle solide (og for at være ærlig - ret nemme) point med hjem fra ESL Atlanta, mens Astralis ikke fik særligt mange LAN-point fra Rio.

Det handler netop ikke om deres tabte kampe, som jo ikke tæller lige så meget ned som for BIG. Det ville du også vide, hvis du ellers gad åbne linket i artiklen. Men det kan man selvfølgelig heller ikke forvente.
#7(Med 3 svar)
6. januar 2025 kl. 22:50
Hunt
Det handler OGSÅ om deres tabte kampe.

Havde Astralis ikke tabt de kampe til RMR og omvendt vundet de kampe BIG gjorde til RMR og major, var Astralis også bedre end 20.

Det er ret simpelt.
#9(Med 2 svar)
6. januar 2025 kl. 23:03
JakobHelms
Ja, havde Astralis en LAN-sejr mere, så man ikke skulle grave tilbage til juli for at finde deres 10.-nyeste LAN-sejr, så havde de ligget meget bedre. Omvendt havde det slet ikke påvirket BIG at have tabt til Complexity til ESL Pro League, da de havde haft lige så mange point fra deres sejr over Fnatic dagen før, og dermed havde haft samme placering på ranglisten.

Nu er det bare sådan, at du får det til at lyde som om at Astralis har fået mange minuspoint for deres tabte kampe, og dermed ligger under BIG, hvilket er faktuelt forkert, og super nemt at se. Jeg synes også det er super åndssvagt at skrive, at det handler om at Astralis taber kampe i bunkevis, når den primære faktor er at deres LAN-sejre ligger langt tid tilbage, og at netop én enkelt sejr i RMR'en, fx over Sashi, havde sendt dem til en 15.-plads i stedet.

Jeg synes bare at du skal være helt velkommen til at gøgle rundt med venstre hånd i bukserne, mens du bruger højre hånd til at skrive "Astralis er dårlige", men at du måske burde gøre det on your own time, i stedet for at skrive forkerte (eller i bedste fald misvisende og utroligt unuancerede) svar til brugere, der stiller oprigtige spørgsmål.
#19(Med 0 svar)
7. januar 2025 kl. 08:17
bimse
Elsker, hvordan du faktuelt fuldstændigt ødelagde hunt her. Det er sgu dagens kommentar og grin - og så endda så tidligt på dagen, tak!
#20(Med 0 svar)
7. januar 2025 kl. 09:25
PtrsN
Mic drop…
#5(Med 3 svar)
6. januar 2025 kl. 22:30
JakobHelms
Nu er de altså også millimeter-tæt, 7 point er meget, meget lidt her på ranglisten, men de to mandskaber er primært højere end Astralis grundet deres LAN score. BIG får en del point, primært fordi de har 3 mere relevante LAN-sejre (hvor tid er den eneste afgørende faktor) da de vandt 3 kampe i Atlanta, hvor Flyquest så også har en bedre score fordi de vandt 4. Det gør ret ondt på Astralis at de generelt set har haft svært ved at hive LAN-sejre hjem i de turneringer, de har spillet.

Havde de BIGs LAN-point, uden at ændre på andre faktorer, så havde de haft 1481 point og ligget på en meget komfortabel 11.-plads. Det er bare om at komme på LAN.
#8(Med 2 svar)
6. januar 2025 kl. 22:51
Hunt
"Det er bare om at komme på LAN"

Astralis har jo været på lan, de har jo bare tabt deres kampe. Det er jo ligemeget hvor meget lan du spiller, hvis du alligevel taber de fleste af dine kampe, om du er astralis, big eller wopa..
#10(Med 0 svar)
6. januar 2025 kl. 23:11
JakobHelms
Ja, det er rigtigt. En vigtig detalje er selvfølgelig, at kvaliteten af de LAN-modstandere man spiller i mod i den faktor er ligegyldig, og at det giver lige meget til den score at spille mod Virtus.Pro, Eternal Fire og Heroic, eller mod ODDIK, M80 og SAW, så længe man vinder.
#15(Med 0 svar)
6. januar 2025 kl. 23:51
Udknud
En rigtig vigtig faktor er faktisk at Astralis var direkte kvalificeret til alle turneringer i efteråret.
Det har den bagside at man ikke høster alle de lette lette LAN sejre fra f.eks. play-in.

Astralis har faktisk været ret gode til ikke at tabe dumme kampe.
Det vidner deres samlede head to head adjustment om.
Den kan groft sagt oversættes til om man overall har over eller underpræsteret i de kampe man har spillet ift. den initielle ranking som er udregnet ud fra "algoritmen".
Så Astralis har i højere grad end BIG vundet over de modstandere de forventes at vinde over.

Men da de har været mere direkte kvalificeret end BIG har de set over en bred kam spillet mod bedre rangere modstandere end BIG og derfor er nederlag ikke lige så dyre i head to head adjustment
#11(Med 5 svar)
6. januar 2025 kl. 23:28
Udknud
Opråb vedrørende Astralis:

Håber holdet og Straube er klar over at kravet for Blast Bounty er klart. Der skal sejre på bordet og mange af dem.
Det er simpelthen nederlag forbudt. Her er hvorfor:

Astralis er det "tophold" på listen som har klart færrest kampe i de sidste 180 dage.
Sølle 25 kampe og kun 10 sejre har de som tæller nu. 10!! 😱😱
Det er mega kritisk. Heldigvis er alle 10 sejre LAN sejre, det er da altid noget.

Men men men... Mindst 3 af sejrene vil falde ud af listen inden næste opdatering (februar).
Så har Astralis kun 7 Wins tilbage, med mindre altså at de høster nye sejre inden.
En kamp tæller med i 180 dage præcis.
De første 30 dage tæller den 100% og fra dag 31 til 180 er "decay" fuldstændig lineært fra 100 til 0%.

Hele VRS ranglisten bygger på at man har mindst 10 sejre. Det er bygget ind i matematikken. I hver subranking tager man de 10 bedste resultater og dividerer summen med 10.
Og ja.. man dividerer med 10 selvom man ikke har 10 tællende sejre.

Så hvis Astralis kikser Blast Bounty og taber i første eller anden runde, så er de i overhængende fare for ikke at have 10 tællende vundne kampe til næste opdatering.

Jeg vil godt lige understrege at det er fuldstændig vanvittigt for et tophold som har haft samme core i hele perioden kun lige at have 10 vundne kampe.

Da valve ranking tager de 10 bedste resultater og dividerer med 10 i de forskellige subrankings, så er det jo ret åbenlyst at jo større en pulje af sejre man har, jo bedre er gennemsnittet nok af de 10 bedste resultater.

Som sagt, heldigvis er alle de 10 tællende sejre fra LAN, ellers havde den samlede ranking været helt til hest, men det er klart at når holdet kun har 10 sejre så er nogle af dem ved at være af ret lav værdi.

Så.. pointen med al det her tekst:
- Hvordan filan kan man lade det komme til at man kun har 10 wins til VRS på 180 dage når VRS er altafgørende for invites herfra? 🤯🤯
Well.. man havde selvfølgelig satset alt på at komme til majoren.. det er bare det at det er lidt risky.. hvorfor satte man ikke nogle sejre i banken ved Yalla eller sådan noget i efteråret. Men man fik måske ganske enkelt ikke invites 🤔

- Når det er sagt så har Astralis i lyset af kun at have 10 vundne kampe, en mirakuløs høj VRS score. Man er trods alt stadig nr 20 med kun 10 wins der tæller. Det er fordi alle 10 wins er "kvalitets-sejre".

- Men nu går den så heller ikke længere. Der SKAL wins på bordet ved Blast Bounty for ikke at droppe ned af på næste VRS opdatering. Kravet er faktisk at de skal nå til LAN vinde kampe her.
Og så skal de første kampe ved Katowice playin (LAN) også vindes. Desværre tror jeg højst at 1 eller maks 2 kampe herfra kan nå at tælle med på februar listen.

Det er tough, men det er lidt ryggen mod muren for holdet her fra start.
Til gengæld er der også meget sort/hvidt. Hvis de nu klarer den og laver et dybt run ved Blast Bounty, så kommer de også til at skyde godt op af ranglisten fordi de gamle sejre (lav værdi pga decay) erstattes med nye friske som tæller 100%.

For lige at tale om det ubærlige.. hvis Astralis taber første runde af Blast Bounty og også bomber ud af Katowice, ja så.. nej det tør vi ikke tænke på... Så er de altså langt udenfor top 24 ved næste opdatering og så er der nærmest ingen invites ud fra februar ranglisten.. de vil i den situation samle negative point fra head to head rating i nederlag plus at de vil være nede på kun 7 sejre.. lort med lort på..
Ej, det gider vi ikke tænke på..

Det er nederlag forbudt drenge.. kom så Astralis, vi kan kun bruge W's her i januar 💪
Go go go 😉
#12(Med 3 svar)
6. januar 2025 kl. 23:38
JakobHelms
De 25 spillede kampe synes jeg næsten er det værste ved det hele. Astralis skal seriøst bare op på dupperne og få spillet noget mere, og tage i mod alle de invitationer, der kastes deres vej.

Det er også rimelig relevant at de er gyldige til Wildcard-invitationer indtil udgangen af august 2025. Jeg kan ikke komme på andre Wildcard-gyldige hold, som er mellem 20-50 på ranglisten, hvilket beskytter dem en hel del.
#14(Med 0 svar)
6. januar 2025 kl. 23:40
Udknud
God pointe hehe, om ikke andet kan de måske leve på wildcards ja 😂
#17(Med 1 svar)
7. januar 2025 kl. 01:40
Udknud
Hmm.. det ser sgu ud til at Astralis får et lidt for stille forår uagtet februar rangeringen?
Løbet er allerede kørt for flere turneringer.
De kommer ikke med til PGL og de kommer ikke med til PRO League pga rangering som nummer 20 nu her.
Umiddelbart har næste ranking måske kun betydning for Blast Open og der kan de vel kvalificere sig via open qualifiers i værste tilfælde.

Det bliver sgu da svært for Astralis overhovedet at samle point efter januar.
Skal man så ud og spille tier 2 events som top 20 hold 🤔
Der kommer jo ikke afbud nok ved PGL og Pro League til at de kommer med den vej.

Nå, men så meget mere grund til at Blast Bounty og Katowice nærmest er liv eller død for om Astralis kommer op af ranglisten og måske endda med til næste major.

Major invites kan jo godt risikere at ligge tidligt med MRQ i kalenderen også.
#21(Med 0 svar)
7. januar 2025 kl. 16:13
Hemandk
Det største problem er om de er klar over det hos Astralis?
#13(Med 0 svar)
6. januar 2025 kl. 23:39
Udknud
Det er lige præcis herfor jeg har været mega nervøs over at drengene ikke var ude at spille mere i efteråret. Jeg er godt klar over de havde regnet med at få flere sejre, men jeg synes det var en åbenlys risiko når nu de var kvalificeret direkte til alle turneringer i efteråret, via top 8 ranking fra i sommer, at de kunne risikere at komme til at mangle sejre til ranglisten.
Når man ikke skulle spille play-in så kunne en turnering, selv med det som lignede et forholdsvist "dybt run", godt bestå af kun 1 eller 2 sejre.
Det ser fint ud på papiret med et top 8-12 resultat, men der er sgu ikke mange sejre i det når man har skippet play-in.

De har helt sikkert deres grunde, men lige nu ville det have lunet at have nogle sejre fra et par banana cups i efteråret på kontoen.
#16(Med 1 svar)
7. januar 2025 kl. 00:05
MDB
Hvornår kommer kampene til turneringen altså hvem der skal spille imod hindanen
#18(Med 0 svar)
7. januar 2025 kl. 01:42
Udknud
De sagde på mandag i hltv confirmed mener jeg.
#22(Med 1 svar)
7. januar 2025 kl. 17:28
neonthai
Hvor indviklet er det system i fortæller om jeg går ud fra en sejr til en major tæller mere end en sejr til en banana cup eller hvad ?
#23(Med 0 svar)
7. januar 2025 kl. 17:48
JakobHelms
Generelt set er der 5 faktorer, der tæller med. Der er præmiepenge man har vundet, præmiepenge vundet af modstandere man slår, kvaliteten af de hold, som ens modstandere tidligere har spillet mod, LAN-sejre og så til sidst en direkte head-to-head, som giver pluspoint for at vinde kampe og minuspoint for at tabe.

Så nej, egentlig giver det ikke direkte flere point at vinde en sejr til en major, end at vinde i en anden turnering. Majoren har selvfølgelig en stor præmiepulje, og dét betyder noget, og så er det på LAN, og dét betyder noget. Men om du slår et hold i en major-eliminationskamp eller i i POWER Ligaens slutspil giver grundlæggende samme point (kvaliteten af ens modstander er nok lidt højere i majoren, og det betyder noget, og der er nok også flere præmiepenge, så i praksis er majorsejren mere værd - men var det samme præmiepenge og samme to hold, så ville de to ting give lige mange point).
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.