Nikolaj Nyholm: "Jeg synes ikke, vi har været et godt sted i 4 år"
Dette er del 2 af vores interview med Nikolaj Nyholm, der blev foretaget på BLASTs mediedag den 24. september.
Fra 2025 eksisterer de velkendte turneringssystemer med ESL og BLAST, hvor partnerhold er sikret deltagelse og andel af indtjeninger, ikke længere.
Astralis er i øjeblikket partnerhold hos både BLAST og ESL, så vi spurgte Nikolaj Nyholm, hvad ændringerne kommer til at have af indflydelse på Astralis' forretning.
Jeg synes, at det, der er relativt interessant, er, at der faktisk kommer flere penge ind i økosystemet, baseret på PGL, der har annonceret, Starladder, der har annonceret, og andre, der har annonceret turneringer.
Selv BLAST og ESL opper i hvert fald på visse punkter økonomien omkring det.Der, hvor tingene ændrer sig, det er, at ganske konsekvent, så er der jo en højere betaling for bedre resultater. Uanset om det måtte være en højere præmiesum, eller om det måtte være de udbetalinger, der kommer fra turneringsarrangørerne direkte til holdene.
Kommer den betaling, holdene får for deltagelse, så til at have inflydelse på, hvilke turneringer de vælger at deltage i?
Det kan jo handle om alt, lige fra som du siger, de betalinger, der måtte komme løbende fra arrangøren. Og mange af de betalinger er der i hvert fald, nu er tingene ikke blevet låst fast lige nu, men er der jo også blevet indikeret, at hvis du er et nr. 1 hold, der takker ja til en turnering, jamen så får du også en højere udbetaling.
Nyholm uddyber og fortæller, at sådan som oplægget er lige nu, så hvis der er to turneringer på samme tid, og den første har hold rangeret 1-8 på verdensranglisten, mens den anden turnering har hold 9-16, så kommer de lavere rangerede hold altså ikke til at modtage en højere betaling, bare fordi de er topseedede i deres turnering.
Derved er det jo inde i en endnu større "power curve" af de hold, der tjener penge, og de hold, der ikke tjener. Derudover har vi jo også set turneringsansøger, der siger, at vi slet ikke kan få lagt åbne kvalifikationer ind i programmet, fordi det ender med at være så tæt. Så jeg tror, at konsekvensen alt i alt bliver en endnu større power curve, og derved måske lidt modsat, hvad Valves intention var. Det bliver faktisk sværere at komme ind i markedet som et nyt hold.
Det er vigtigt at pointere her, at for at man kan få lov til at afholde store turneringer i Counter-Strike fra 2025 og fremefter, så skal man ifølge Valve oplyse om betalinger og incitamenter mellem arrangør og hold, heriblandt beløb for at møde op.
Noget, vi også ser i øjeblikket, er, at turneringsarrangører lægger en større del af deres budget over i præmiepuljerne. Det gør de blandt andet for at få turneringerne til at vægte tungere på Valves verdensrangliste, hvorfor der er større incitament for hold til at deltage i deres events.
Et interessant følge af skiftet i budgetterne er, at der er blevet skruet på spillerkontrakterne, hvor spillerne ikke længere får den samme procentdel af præmiesummen.
Jamen det har vi allerede set. Det så vi allerede, da Valve annoncerede for et halvandet år siden, at de her ændringer ville komme. Allerede på det tidspunkt, hvor de kontrakter begyndt at blive fornyet eller tegnet på ny, så tror jeg, at alle hold har set en tendens til, at en større andel går til virksomheden bag. Således at man kan betale lønningerne, hyre sportsøkonomerne, hyre sportsdirektørerne, man kan have SoMe-holdet osv.
Når det så er sagt, den indikation, og der er jo stadig mange ting, der på trods af, at vi er tre-og-en-halv måned væk fra årsskiftet, så er der stadig mange ting, som ikke er afklaret.
Men en af de klare indikationer, der har været, er, at Valve kommer til at regne med den samlede bunke penge, som der bliver distribueret, og derved ikke kun på premiepuljen.
Så det i sig selv kommer også til at have en effekt på ranglisten.
Føler du, at Astralis er et godt sted lige nu til at gå i krig med 2025?
Jeg synes ikke, vi har været et godt sted i fire år. Lad mig sige det sådan. Det er også en af årsagerne til, at jeg kom tilbage, for at være helt ærlig. Det er jo ikke fordi, jeg havde en drøm om at drive et esportshold. Jeg har ligesom været der. Der var endda på et tidspunkt fire esportshold, og der var BLAST, og der var League of Legends, og der var det andet.
Jeg er her simpelthen for at gøre mit, for at få os tilbage på toppen, og det er vi tydeligvis ikke lige nu, hvis vi kigger på ranglisterne.